Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Ce înseamnă să fii ventilat mecanic?

Terapie iniensivă, Bergamo

Foto: Piero CRUCIATTI / AFP / Profimedia

Multe dintre cazurile severe de Covid-19 ajung să fie ventilate mecanic, dar puțini știu ce presupune această manevră. Când mi-am început eu rezidențiatul într-o unitate de coronarieni, m-a impresionat o imagine: un domn în vârstă de 73 de ani era intubat, ventilat mecanic, în comă indusă. A stat așa două săptămâni.

Nu e nicio plăcere sau joacă aici. Decizia de a ventila un pacient se ia pe indicații precise. Nu e ușor nici pentru pacient, nici pentru medic. Când se decide ventilarea, echipa ATI sedează pacientul, îi introduce un tub până în trahee, configurează ventilatorul ca să țină funcția respiratorie la parametri normali, păstrează de regulă pacientul în comă artificială. Pentru respectivul om e un coșmar, chiar dacă el stă inconștient. Alimentarea normală iese din calcul, ea fiind realizată pe venă. Statul prelungit în pat predispune la escare. Masa musculară se topește. Riscurile de a dezvolta stricturi pe trahee sunt mari. Riscurile de a face infecții bacteriene sunt și mai mari. Riscul de deces este și el mare.

Ventilatorul umflă plămânii cu aer, la intervale prestabilite, asigurând continuarea schimburilor gazoase dintre organism și mediul înconjurător. Avem nevoie de oxigen să trăim, cred că oricine știe asta. Avem nevoie să eliminăm prin respirație dioxidul de carbon produs în ciclurile respiratorii, deoarece este toxic. Când plămânii sunt prinși în procese inflamatorii mari, așa cum se poate întâmpla în infecția cu SARS-Cov-2, ventilația mecanică poate menține schimburile gazoase, fără ea decesul producându-se rapid.

Tehnica este invazivă, pentru că un tub este introdus prin gură, până în trahee. În anumite cazuri, tubul se trece prin piele, printr-o traheostomă (când există un blocaj superior, să zicem o formațiune tumorală care nu permite pasajul tubului). Tehnicile pot fi, în mare, cu presiune pozitivă atunci când aparatul introduce aer în plămâni, sau cu presiune negativă, atunci când aerul este supt prin stimularea mișcărilor cutiei toracice.

În Covid-19 apare sindromul de detresă respiratorie, indicație clară pentru ventilare. În ARDS, cauza poate fi o inflamație extinsă a țesutului pulmonar, un proces infecțios care afectează celulele implicate în schimbul respirator, o alterare a surfactantului (lichid care influențează tensiunea superficială la nivelul săculeților alveolari, crește complianța pulmonilor, previne colapsul), o hiperactivare a sistemului imun. Toate fenomenele apar în Covid-19, degradând sever schimbul de O2 și CO2. Majoritatea cazurilor de Covid-19 sunt ușoare/medii, dar în 5% prezentările sunt severe, iar de aici se poate ajunge în detresă, cu nevoie de intubare și ventilație mecanică pe o anumită perioadă de timp, cu toate componentele negative enumerate mai sus.

Articol publicat pe Leapșa de sănătate.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Parte din criza de acuma se datoreaza industriei farmaceutice si de echipamente medicale. Pentru a pune pe piata echipamente medicale, trebuie sa treci prin furcile caudine ale omologarii lor. Ceea ce inseamna cel putin 3 ani, plus niste milioane de euro cheltuite doar pentru a le pune pe piata.
    Nu spun ca nu trebuie omologare, dar ceea ce s-a intamplat inainte de Covid a semanat mai mult cu politici de mentinere de monopoluri pe piata de echipamente medicale.
    Se vede foarte clar in cazul ventilatoarelor: preturi ridicate, productie limitata pentru un produs pe care o echipa de vreo 15 oameni din Timisoara (vezi VentilaTM) au reusit sa il proiecteze si sa il testeze partial aproape de la 0 in cam 1 luna de zile. Iar cu printare 3D, poti sa ajungi la o productie de cateva sute de bucati pe zi - in 10 zile depasesti numarul de ventiloare mecanice existente in Romania.
    • Like 1
  • Roxana B check icon
    Domnule Doctor in fine o prezentare realista a ceea ce inseamna"pacientul e pe ventilator"
    Cei care nu sint in bransa nu stuu ce inseamna.
    Pt multi, refuzul medicilor de a intuba un pacient in asemenea conditii ests echivalat cu condamnarea la moarte a pacientului, fara a lua in considerare alti factori de risc.
    Presa toarna si ea gaz peste foc, pt audienta.
    Nu stiu care e situatia in Ro, desi dupa cifrele publicate nu e tocmsi rea.
    InElvetia sint peste 22 de mii de cazuri confirmate, aprox 700 de decese, si totusi nu e bulibaseala care exista la ora actuala in Ro, unde bsnuiesc ca pina acum sint sub 200 de decese la o populatie de 20 de milioane.
    Elvetia are 8 milioane de oameni peste 22 de mii de cazuri, in jur de 800 de decese....si nimeni nu se isterizeaza.Spitalele din cantonul Aargau sau Zurich au sub 25% paturi ocupate la intensive care.
    Sa nu mai vbim de Germania.

    • Like 2
  • Ion check icon
    Ar fi bine sa existe si la noi legislatie asa cum este in SUA si sa nu fie lasat totul la latitudinea medicilor. Eu NU sunt de acord cu intubarea si cu resuscitarea. Mi-ar placea sa am o astfel de optiune legala.
    • Like 0
  • Nume check icon
    Nici nu pot sa imi imaginez acest lucru.
    Aceasta este o problema majora de sanatate si nu marea "plictiseala" din izolarea de acasa cu internet, filme, mancare la discretie, etc.
    • Like 4


Îți recomandăm

Tânără la calculator

Academia prietenoasă de IT Wantsome și-a făcut în ultimii patru ani o misiune din a ajuta profesioniști din toate domeniile să facă tranziția spre o carieră de succes în domeniul tehnologiei informației, prin cursuri care urmează atent cerințele companiilor IT, prin sesiuni de practică și printr-o activitate intensă de mentorat calibrată pe nevoile lor. (Foto: Getty Images)

Citește mai mult

Marc Areny

Marc Areny este de origine catalană, este cetățean spaniol și francez și a venit în România în urmă cu 10 ani. Este unul dintre primii din Europa care a identificat o nouă nișă de piață: convertește mașini cu motor termic în mașini electrice.

Citește mai mult