Foto - Inquam Photos/ Octav Ganea
Un întreg cult al dacomaniei, cu rădăcini în perioada comunistă, dă astăzi tresăriri naționaliste societății românești și hrănește curentele extremiste. Imaginea „dacilor liberi” a fost mistificată, odată cu cea a trecutului, neapărat glorios, și s-a transformat în emblema diviziunii - noi versus străinii care ne vor răul.
Invitat în emsiunea „În fața ta” de la Digi 24, istoricul Adrian Cioroianu, managerul Bibliotecii Naționale, a fost întrebat ce părere are despre „dacii liberi” și a atras atenția asupra felului manipulator în care este folosită această sintagmă astăzi.
„Am părere foarte bună, au existat, într-adevăr, dacii liberi, n-am niciun fel de îndoială, și sunt atestați istoric. Dar „dacii liberi” de astăzi să pună mâna pe carte, să lase internetul, că dacă vor să se regăsească pe internet vor afla 95% numai prostii. Să pună mâna pe cărțile istoricilor noștri, de la Xenopol, până la Iorga și până la Gheorghe Brătianu și toți ceilalți. Ce circulă astăzi pe internet despre „dacii liberi” sunt niște manipulări, apropo, unele dintre ele au legătură și cu Rusia, n-am niciun fel de îndoială. Și un mit antioccidental, acesta al dacilor liberi e un mit antioccidental”, a declarat Adrian Cioroianu.
În opinia sa, cea mai mare minciună din istoria românilor este că Occidentul ne știrbește tradițiile naționale. „Orice tradiție națională, derivă din din apropierea noastră de Occident. Și încep cu Traian, care tot Occident a adus aici”, a spus Cioroianu.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Poate o să învățăm cândva că nici occidentul, nici răsăritul nu sunt altceva decât niște hămesiți, dornici să ne jumulească de tot, sub diverse pretexte. Poate ar trebui să învățăm de la dacii liberi că libertatea o gestionăm numai în relații echitabile, în care toate părțile își păstrează verticalitatea.
Păi se poate așa ceva, o astfel de atitudine antisocială? /s
Am și eu o opinie cu privire la problemele expuse de dacoman:
1. Traian , adică romanii , n-au venit să ne civilizeze , n-aveau cum , dacomanii nu existau acum 2000 de ani . Au venit să cucerească Dacia sau cum s-or fi numit teritoriile populate de geto-daci .
Au reușit și , din poziția de învingători au cărat aur și grâne și ce le-o mai fi fost de trebuință.
Și au administrat aceste teritorii.
2. Respectul se câștigă , nu se acordă din oficiu.
3. N-am auzit să fi venit străinii răi să ia în sclavie dacii liberi . Cei care au plecat au făcut-o ca să câștige și , deci , să trăiască mai bine decât acasă .
Prin urmare , nu e treaba dacomanului să-i spună cuiva cum și unde alege să trăiască.
4. Nu occidentul putred ne aruncă gunoaiele în tărișoară . Tot niște daci liberi le importă , ilegal , pentru că ies bani frumoși.
2. Da. Și dacă nu se câștigă?
3. Cine a plecat, a plecat la mai bine. Cauzele sunt multiple dar occidentul a fost beneficiarul final. Și nu a spus nimeni cum e mai bine sau mai rău, asta ai visat tu urât.
4. Confunzi secăturile cu cei care vor o țară ca afară. Dar nu, tu vrei o țară fix ca asta pe care o avem acum, pentru care "dacii liberi" sunt singurii vinovați.
Daca n-ar fi asa, respectivii dacomani ar pune mana si ar schimba toate cele de care te plangi aici, stimabile. Dar domniile lor prefera sa adorma cu berea-n mana la Las firbinti. Mai lasa-ne cu "ce rai sunt vesticii" ca nu sunt decat niste oameni ca oricare altii, care profita de prosti si fraieri.
Beneficiarul e cel puternic, daca te tarasti in genuchi dand limbi, n-ai cum sa fii beneficiar de altceva, decat de resturi.
Si sa nu uitam ca istoria e scrisa de invingatori.
În orice caz, ai subliniat adevăruri cu care sunt total de acord, cel puțin în ultimele două postări. Și nu am spus că vesticii sunt răi, ci toți, dacă suntem luați drept glugă de coceni. Ai citit pe sărite ce am scris.
Tipul acesta de narativ e folosit în zilele noastre , pentru a justifica încălcarea regulilor și tratatelor internaționale.
Vezi cazul Rusiei cu "denazificațiia".
2. Dacă nu se câștigă înseamnă că nu am reușit să demonstrăm că-l merităm sau că , într-adevăr , nu-l merităm.
Totuși , povestea cu respectul ține mai degrabă de o frustrare a noastră de popor mic .
O mare greșeală a noastră e tendința de a generaliza .
Am relații excelente cu străini cu care am contracte de ani de zile .
N-a fost deloc complicat. A fost suficient să-mi respect cuvântul dat.
E greu să fim respectați că națiune atâta timp cât un număr semnificativ de români comit infracțiuni în cele străinătății.
Evident că greșeala generalizării li se aplică și lor.
E greu să fim respectați că stat atâta timp cât liderii noștri nu știu să negocieze și să-și argumenteze pozițiile dar , mai mult , nu-și respectă angajamentele.
3. Atâta timp cât unii au revenit în țară cu niște bani și o experienta care le-au permis să-și construiască o casă sau o afacere iar alții au ales să rămână acolo , presupun că beneficiul e de ambele părți.
Prin urmare , în loc să fim frustrați că ne pleacă oamenii și beneficiază Occidentul , ar trebui să ne gândim cum să facem condițiile din țară mai atractive.
Cum ar fi să răsplătim competenta și nu impostura.
4. Eu constat doar că importul de gunoaie sau droguri reprezinta cazuri izolate , comise de români de-ai noștri în cârdășie cu alții de aceeași teapă din vest.
Asta nu înseamnă că suntem un popor de infractori.
Aceeași problema e și cu cerealele din Ucraina că tot e la modă subiectul.
Ăia nu vin să basculeze camioanele în România sau UE cu japca.
Comercianți de-ai noștri le cumpără pentru că ucrainenii sunt sub presiune și vând de nevoie la prețuri mici.
Eu sunt fermier și , la un moment dat , partenerul cu care lucrez de obicei mi-a spus ca nu este interesat de semințe de floarea soarelui pentru că a cumpărat deja peste 100.000 de tone din Ucraina.
Ai avut 3 postari, ti-am dat 3 raspunsuri. Nu citesc toata pagina ca sa fac un rezumat al spuselor lui Andrei Tarlea. Nu e nimic personal.
Si daca n-am spus, repet: suntem luati drept ceea ce ne prezentam a fi. Si pot sustine ceea ce spun.
2. Cazuri izolate/punctuale nu sunt concludente. Și eu am avut relații excelente de colaborare cu străini. Eu vorbeam de cum suntem văzuți "macro", ca țară.
3. Foarte bine! Subscriu.
4. Așa este. Nu suntem un popor de infractori. Sunt câteva uscături care strică imaginea de ansamblu.
O întrebare am: Ucraina, în condiții de război, cum reușește să obțină prețurile alea de dumping la cereale? Oamenii ăia ară, seamănă, fac toate lucrările agricole cu rachetele vâjâindu-le deasupra capetelor. Și totuși, ajung la prețurile alea. Cum?
Perfect de acord cu tot ce ați scris.
Am fost pro european înainte de a fi fashionable și la schimb am primit doar discriminare și neocolonialism.
ideea de baza e urmatoarea, stimabile: mai intai citesti, cititul face minuni! de pilda, cititul iti poate revela, la un moment dat, faptul ca erai prost ca miezul
noptii, da dupa aia ai incetat sa mai fii asa. pur si simplu pentru ca ai inceput sa intelegi niste fenomene si le-ai putut interpreta corect. printre ele sunt si cele din aria politicii, sau economiei. dar nici istoria nu e de neglijat!
succes, din ce vad, chiar ai mult de recuperat.
În plus, aici este o platformă de dezbateri nu de troli nfhh ca tine. Dacă ai ceva de spus pe tema articolului, foarte bine. Deocamdată nu ești în stare decât să muști de fund pe unul sau pe altul.
'Libertatea mea se termina acolo unde incepe libertatea celuilalt', spunea John Stuart Mill.
In aceste limite, este cineva liber la modul absolut? As spune ca da, atunci cand constiinta noastra personala realizeaza ca omul nu poate fi el insusi decat printre oameni, are nevoie de comunicare, are nevoie de comuniune si de recunoasterea celorlalti. Si atunci incepe sa apere interesele grupului de apartenenta la fel ca pe cele proprii.
E ceva primitiv din noi care iese la suprafata atunci cand ne identificam cu un cerc cat mai restrans. E acel instinct tribal care a supravietuit generatiilor, epocilor.
E nevoie de multa constientizare, chiar si pentru cei care au acces la un anumit nivel de educatie, pentru a evita asumarea rolului de inchizitor, de detinator al dreptatii absolute. Prea des ne regasim intr-un scenariu similar filmului 'The others', chiar daca nu suntem Nicole Kidman.
Sa fim mai ingaduitori, zic, altfel tendintele extremiste ne pot cuprinde pe fiecare dintre noi, pe nesimtite, la fel ca o pandemie, la fel ca o plaga.