Foto: Guliver Getty Images
Putem să copiem produse existente? Este nevoie să inovăm totul de la A la Z? Cât de inovativ trebuie să fie produsul meu?
Să ne gândim la Tesla. Este Tesla o inovație? Fără doar și poate. Ce procent din Tesla este tehnologie existentă și ce procent este noutate?
S-a creat o anumită preconcepție cum că o inovație trebuie sa revoluționeze piața pentru care este concepută. Este adevărat, ar fi bine să o revoluționeze, însă uneori este de ajuns ca un singur amănunt sa fie schimbat pentru totdeauna si o anumită piață va fi reconfigurată din rădăcini. Este foarte probabil ca inovația iterativă sa aibă de câștigat in fața celei „copleșitoare”, „totale”.
Ce înseamnă inovație iterativă? O afacere clasică sau digitală, care nu surprinde întreaga valoare din jurul ei, creează această oportunitate. Specializarea poate fi o inovație. Punerea la un loc a mai multor produse sau servicii complementare, care împreună satisfac pe deplin o nevoie evidentă, poate reprezenta o inovație. Putem vorbi despre inovarea unui nou sistem de distribuție, bazată pe același value-chain sau dimpotrivă, inovarea unui nou model de afaceri care reduce dramatic costurile unei distribuții identice. Avantajul inovației iterative este că ea adaugă valoare pe un schelet deja existent al unei afaceri. Profită la maximum de un procent important de „lucru bine făcut” pentru a adăuga un amănunt transformator.
Chiar dacă pe la pitch-uri investitorii spun ca așteaptă o noutate absolută pentru a acorda premiul cel mare, realitatea este că și ei vor fi satisfăcuți de același tip de noutate. Poate cineva sa spună care este adevărata inteligentă? Să iți imaginezi ceva complet nou? Sau să găsești amănuntul care suprapus pe ceva existent schimbă toată paradigma? Gândiți-vă la Tesla: care vehicul are cel mai mult succes? Naveta spațială concepută împreună cu NASA? Sau automobilul electric? Desigur, este nevoie de naveta spațiala pentru ca Tesla sa confirme pieței ca este constructorul „absolut” al vehiculelor de orice fel. Însă profitul vine din automobile, care nici măcar nu sunt perfecte. Tesla a cumpărat licențe pentru toată infrastructura, fără să piardă timp cu dezvoltarea acesteia în propria curte. Apoi a pus motoarele electrice - unde stă baza inovației Tesla – pe șasiurile existente și: BAM! Sute de mii de mașini vândute și alte milioane bugetate. Vorbește cineva de sutele de mii vândute? Sau de milioanele bugetate? Ce este mai interesant pentru noi? La ce ne gândim atunci când plănuim să cumpărăm o mașină electrică? La fabricile pe care intenționează să le deschidă în Europa, desigur. La planurile următorilor câțiva ani, nu la cele de peste zece ani. Tesla este un model din multe puncte de vedere. Și partea frumoasă este că lecțiile ei pot fi aplicate și de noi, indiferent de scara inovației. Să nu înțelegeți că suntem împotriva inovației totale. Și noi apreciem reușitele ca oricare altul, însă cred ca un întreprinzător ar trebui sa înceapă să contemple piața existentă pentru a-i sesiza lipsurile. Partea frumoasă este că dezvoltarea accelerată a lumii noastre creează din ce în ce mai multe oportunități. Din acest motiv, bănuim ca vor fi din ce în ce mai mulți inovatori printre noi. Totul depinde de dorința noastră de a ne schimba. Altfel, vom rămâne în urmă.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Tesla ofera o autonomie de minim cîteva sute de kilometri, dar și acolo sunt lucruri care trebuiesc studiate, anul trecut un astfel de autoturism a luat foc pe o șosea iar mompierii nu au știut cum să stingă focul.
Și curentul electric cu care încărcăm acumulatorii, nu vine de la termocentrale, de la centrale nucleare, care și ele cam poluează?
Rusia, ...ce orânduire socială e acum acolo? sunt... ce? democrație? plutocrație? kaghebism mercantil?
Pe vremuri...strămoșești..se transportau bagajele în gară cu niște vehicule electrice, baterii enorme...foaie verde.
Interesul însă a purtat fesul, și dorința noastră de a ne schimba, a trecut de la electric la gaz.
Mult, să se poată desfăta...„progresiștii”?
A învăluit toată planeta. Chiar că de dorința noastră de a ne schimba.
De fapt de a supraviețui.
Ceea ce mi se pare mie unuia cu adevarat remarcabil este modul in care a reusit sa convinga si sa pastreze increderea investitorilor care au finantat-o atatia ani.
Marketing de geniu sau schema Ponzi bursiera (chiar si involuntara), vom vedea....