Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Ce ne-nvață pe noi domnul Musk: de la Tesla lui, la tesla noastră

Elon Musk, Tesla

Foto: Guliver Getty Images

Putem să copiem produse existente? Este nevoie să inovăm totul de la A la Z? Cât de inovativ trebuie să fie produsul meu?

Să ne gândim la Tesla. Este Tesla o inovație? Fără doar și poate. Ce procent din Tesla este tehnologie existentă și ce procent este noutate?

S-a creat o anumită preconcepție cum că o inovație trebuie sa revoluționeze piața pentru care este concepută. Este adevărat, ar fi bine să o revoluționeze, însă uneori este de ajuns ca un singur amănunt sa fie schimbat pentru totdeauna si o anumită piață va fi reconfigurată din rădăcini. Este foarte probabil ca inovația iterativă sa aibă de câștigat in fața celei „copleșitoare”, „totale”. 

Ce înseamnă inovație iterativă? O afacere clasică sau digitală, care nu surprinde întreaga valoare din jurul ei, creează această oportunitate. Specializarea poate fi o inovație. Punerea la un loc a mai multor produse sau servicii complementare, care împreună satisfac pe deplin o nevoie evidentă, poate reprezenta o inovație. Putem vorbi despre inovarea unui nou sistem de distribuție, bazată pe același value-chain sau dimpotrivă, inovarea unui nou model de afaceri care reduce dramatic costurile unei distribuții identice. Avantajul inovației iterative este că ea adaugă valoare pe un schelet deja existent al unei afaceri. Profită la maximum de un procent important de „lucru bine făcut” pentru a adăuga un amănunt transformator.

Chiar dacă pe la pitch-uri investitorii spun ca așteaptă o noutate absolută pentru a acorda premiul cel mare, realitatea este că și ei vor fi satisfăcuți de același tip de noutate. Poate cineva sa spună care este adevărata inteligentă? Să iți imaginezi ceva complet nou? Sau să găsești amănuntul care suprapus pe ceva existent schimbă toată paradigma? Gândiți-vă la Tesla: care vehicul are cel mai mult succes? Naveta spațială concepută împreună cu NASA? Sau automobilul electric? Desigur, este nevoie de naveta spațiala pentru ca Tesla sa confirme pieței ca este constructorul „absolut” al vehiculelor de orice fel. Însă profitul vine din automobile, care nici măcar nu sunt perfecte. Tesla a cumpărat licențe pentru toată infrastructura, fără să piardă timp cu dezvoltarea acesteia în propria curte. Apoi a pus motoarele electrice - unde stă baza inovației Tesla – pe șasiurile existente și: BAM! Sute de mii de mașini vândute și alte milioane bugetate. Vorbește cineva de sutele de mii vândute? Sau de milioanele bugetate? Ce este mai interesant pentru noi? La ce ne gândim atunci când plănuim să cumpărăm o mașină electrică? La fabricile pe care intenționează să le deschidă în Europa, desigur. La planurile următorilor câțiva ani, nu la cele de peste zece ani. Tesla este un model din multe puncte de vedere. Și partea frumoasă este că lecțiile ei pot fi aplicate și de noi, indiferent de scara inovației. Să nu înțelegeți că suntem împotriva inovației totale. Și noi apreciem reușitele ca oricare altul, însă cred ca un întreprinzător ar trebui sa înceapă să contemple piața existentă pentru a-i sesiza lipsurile. Partea frumoasă este că dezvoltarea accelerată a lumii noastre creează din ce în ce mai multe oportunități. Din acest motiv, bănuim ca vor fi din ce în ce mai mulți inovatori printre noi. Totul depinde de dorința noastră de a ne schimba. Altfel, vom rămâne în urmă.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Autoturismele alimentate doar electric, se face mare tapaj pe subiect, dar la noi în România, să achiziționezi azi un astfel de autoturism, este prematur dacă nu locuiești la casă în curte și garaj unde să parchezi mașina la adăpost de intemperii pentru a putea să montezi încărcătorul, cînd plouă, ninge, așa ca să ai cu ce pleca în ziua următoare, că altfel trebuie să mergi cîțiva kilometri să o pui la încărcat iar în timpul cît durează încărcarea utilizatorul să meargă la cumpărături, să vadă un film, să cheltuiască minim 90 de minute pînă pe la 360 de minute. Aici, timpul de încărcare a acumulatorilor este o informație destul de ambiguă...Citeam de curînd despre un Mini electric, la o stație de încărcare, costul era înfim, dar dura încărcarea între 90 și 200 de minute, iar alimentarea la priza de acasă, dura 6 la 8 ore, și era vorba despre un autoturism mic, la modă. Inclusiv numărul de kilometri parcurși cu acel autoturism mic,de oraș, era în opinia producătorului de circa 150 Km, iar la teste a ieșit cam 110Km.
    Tesla ofera o autonomie de minim cîteva sute de kilometri, dar și acolo sunt lucruri care trebuiesc studiate, anul trecut un astfel de autoturism a luat foc pe o șosea iar mompierii nu au știut cum să stingă focul.
    Și curentul electric cu care încărcăm acumulatorii, nu vine de la termocentrale, de la centrale nucleare, care și ele cam poluează?
    • Like 0
  • Tesla a ales China ca si tara de investitie. Simplu si la obiect, chinezii au venit in Romania si n-au gasit premier, Japonezii au venit cu investitori in Romania si n-au gasit premier deci daca ipotetic Tesla ar veni in Romania ce ar gasi ?...cam asa s-ar pune problema.
    • Like 0
    • @ HyperX Radu Panaitescu
      Poate vor găsi cea mai nouă fostă amantă a lui Daddy, și dacă o vor mulțumi, cine știe?
      • Like 0
    • @ HyperX Radu Panaitescu
      - da -
      • Like 0
  • fc check icon
    cel mai frumos efect al mașinii electrice este sancționarea lumii arabe, o lume primitivă, sângeroasă, revolută.
    • Like 2
    • @ fc
      Mai sunt și alții care exportă petrol, creștini ortodoși, Rusia, catolici, Venezuela
      • Like 0
    • @ Sorin Constantin
      fc check icon
      la Venezuela se ”lucrează”, )). saudiții sunt primii, totuși.
      Rusia, ...ce orânduire socială e acum acolo? sunt... ce? democrație? plutocrație? kaghebism mercantil?
      • Like 0
  • Nu am înțeles nimic din articolul ăsta. Cred că a fost scris doar de dragul de a scrie ceva.
    • Like 0
    • @ Adrian Ionescu
      - este un indemn adresat romanilor, ca acestia sa se apuce de ceva ce le e strain din mosi-stramosi, si-anume sa se apuce odata de treaba !!, ce mama dreaq, ca nu-i ceva asa de complicat si greu, si zice autorul ca succesul se compune din vreo 60% inspiratie si vreo 30% transpiratie, iar restul de 10% este bunavointa, adica ceea ce le cam lipseste romanilor mari si mici ......... in schimb, nu le lipseste vorbaria pe toate subiectele, pana le pute gura, dar tot nu-si dau seama ............
      • Like 0
    • @ Stan Colton
      - adica de la Tesla lui Musk la tesla noastra, adica la orice-am vrea sa facem, numai sa facem si noi ceva bun odata si-o data ........................... si vandabil-onorabil .........................
      • Like 0
  • Mihai check icon
    Autorul articolului a omis/uitat sa mentioneze ca Tesla a anuntat acum peste 1 an aparitia unui auto electric la pretul de 36000 usd si brusc si-a dat seama ca pretul de vanzare este de 47000 usd! In aceasta perioada cateva sute de mii de americani au platit avansul de vreo mie de usd... asa cum pomenea mai sus un alt comentator se poate baste o noua schema Ponzi. De ce nu mentionam si partile mai intunecate ale lui EM?
    • Like 0
    • @ Mihai
      - ce zici, despre ce-i vorba in articol ?? - daca ti-ai fi dat seama, n-ai mai fi spus ce te doare .....................
      • Like 0
  • Sigur...și locomotivele de Electroputere erau electrice, nu?
    Pe vremuri...strămoșești..se transportau bagajele în gară cu niște vehicule electrice, baterii enorme...foaie verde.
    Interesul însă a purtat fesul, și dorința noastră de a ne schimba, a trecut de la electric la gaz.
    Mult, să se poată desfăta...„progresiștii”?
    A învăluit toată planeta. Chiar că de dorința noastră de a ne schimba.
    De fapt de a supraviețui.
    • Like 0
  • Alien check icon
    Tesla abia anul asta declara profit (zic ei), pana acum a mers in pierdere.
    Ceea ce mi se pare mie unuia cu adevarat remarcabil este modul in care a reusit sa convinga si sa pastreze increderea investitorilor care au finantat-o atatia ani.
    Marketing de geniu sau schema Ponzi bursiera (chiar si involuntara), vom vedea....
    • Like 1
  • Confundati un pic, Tesla si SpaceX sint companii diferite, chiar daca co-fondate si detinute de acelasi om. Si Tesla nu face inca profit.
    • Like 0
    • @
      Cred ca esti constient ca sales nu este egal cu profit. Intradevar Tesla a reusit sa faca profit in trimestrul 3 2018 dar asta dupa ce a pierdut aprox 6 miliarde in ultimii 6 ani. Nimani nu stie daca profitul se va repeta sau e o situatie temporara. Bt the way sa citezi din articole din nov.2017 mi se pare mi aberatie.
      • Like 0


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult
sound-bars icon