Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Ce ne-nvață pe noi domnul Musk: de la Tesla lui, la tesla noastră

Elon Musk, Tesla

Foto: Guliver Getty Images

Putem să copiem produse existente? Este nevoie să inovăm totul de la A la Z? Cât de inovativ trebuie să fie produsul meu?

Să ne gândim la Tesla. Este Tesla o inovație? Fără doar și poate. Ce procent din Tesla este tehnologie existentă și ce procent este noutate?

S-a creat o anumită preconcepție cum că o inovație trebuie sa revoluționeze piața pentru care este concepută. Este adevărat, ar fi bine să o revoluționeze, însă uneori este de ajuns ca un singur amănunt sa fie schimbat pentru totdeauna si o anumită piață va fi reconfigurată din rădăcini. Este foarte probabil ca inovația iterativă sa aibă de câștigat in fața celei „copleșitoare”, „totale”. 

Ce înseamnă inovație iterativă? O afacere clasică sau digitală, care nu surprinde întreaga valoare din jurul ei, creează această oportunitate. Specializarea poate fi o inovație. Punerea la un loc a mai multor produse sau servicii complementare, care împreună satisfac pe deplin o nevoie evidentă, poate reprezenta o inovație. Putem vorbi despre inovarea unui nou sistem de distribuție, bazată pe același value-chain sau dimpotrivă, inovarea unui nou model de afaceri care reduce dramatic costurile unei distribuții identice. Avantajul inovației iterative este că ea adaugă valoare pe un schelet deja existent al unei afaceri. Profită la maximum de un procent important de „lucru bine făcut” pentru a adăuga un amănunt transformator.

Chiar dacă pe la pitch-uri investitorii spun ca așteaptă o noutate absolută pentru a acorda premiul cel mare, realitatea este că și ei vor fi satisfăcuți de același tip de noutate. Poate cineva sa spună care este adevărata inteligentă? Să iți imaginezi ceva complet nou? Sau să găsești amănuntul care suprapus pe ceva existent schimbă toată paradigma? Gândiți-vă la Tesla: care vehicul are cel mai mult succes? Naveta spațială concepută împreună cu NASA? Sau automobilul electric? Desigur, este nevoie de naveta spațiala pentru ca Tesla sa confirme pieței ca este constructorul „absolut” al vehiculelor de orice fel. Însă profitul vine din automobile, care nici măcar nu sunt perfecte. Tesla a cumpărat licențe pentru toată infrastructura, fără să piardă timp cu dezvoltarea acesteia în propria curte. Apoi a pus motoarele electrice - unde stă baza inovației Tesla – pe șasiurile existente și: BAM! Sute de mii de mașini vândute și alte milioane bugetate. Vorbește cineva de sutele de mii vândute? Sau de milioanele bugetate? Ce este mai interesant pentru noi? La ce ne gândim atunci când plănuim să cumpărăm o mașină electrică? La fabricile pe care intenționează să le deschidă în Europa, desigur. La planurile următorilor câțiva ani, nu la cele de peste zece ani. Tesla este un model din multe puncte de vedere. Și partea frumoasă este că lecțiile ei pot fi aplicate și de noi, indiferent de scara inovației. Să nu înțelegeți că suntem împotriva inovației totale. Și noi apreciem reușitele ca oricare altul, însă cred ca un întreprinzător ar trebui sa înceapă să contemple piața existentă pentru a-i sesiza lipsurile. Partea frumoasă este că dezvoltarea accelerată a lumii noastre creează din ce în ce mai multe oportunități. Din acest motiv, bănuim ca vor fi din ce în ce mai mulți inovatori printre noi. Totul depinde de dorința noastră de a ne schimba. Altfel, vom rămâne în urmă.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Sigur...și locomotivele de Electroputere erau electrice, nu?
    Pe vremuri...strămoșești..se transportau bagajele în gară cu niște vehicule electrice, baterii enorme...foaie verde.
    Interesul însă a purtat fesul, și dorința noastră de a ne schimba, a trecut de la electric la gaz.
    Mult, să se poată desfăta...„progresiștii”?
    A învăluit toată planeta. Chiar că de dorința noastră de a ne schimba.
    De fapt de a supraviețui.
    • Like 0
  • Alien check icon
    Tesla abia anul asta declara profit (zic ei), pana acum a mers in pierdere.
    Ceea ce mi se pare mie unuia cu adevarat remarcabil este modul in care a reusit sa convinga si sa pastreze increderea investitorilor care au finantat-o atatia ani.
    Marketing de geniu sau schema Ponzi bursiera (chiar si involuntara), vom vedea....
    • Like 0
  • Confundati un pic, Tesla si SpaceX sint companii diferite, chiar daca co-fondate si detinute de acelasi om. Si Tesla nu face inca profit.
    • Like 0
    • @
      Cred ca esti constient ca sales nu este egal cu profit. Intradevar Tesla a reusit sa faca profit in trimestrul 3 2018 dar asta dupa ce a pierdut aprox 6 miliarde in ultimii 6 ani. Nimani nu stie daca profitul se va repeta sau e o situatie temporara. Bt the way sa citezi din articole din nov.2017 mi se pare mi aberatie.
      • Like 0


Îți recomandăm

Nicolle Birta

- Maman, c'est du vrai chocolat? (mami, este ciocolată adevărată?). Întocmai ca în povești, băiețelul își lipise nasul roșu, înghețat de frig, de geamul vitrinei frumos decorate, cu prilejul Sărbătorilor de iarnă. - Mais bien sûr c'est du vrai chocolat, (desigur că este ciocolată adevărată), îi răspunsese mama.

Citește mai mult

Povestile Cristinei autografe

„Pe cerul albastru, într-o casă de nori mare și albă, trăiau șase norișori frați. Cinci dintre ei erau gri, iar unul era roz. Cei gri făceau mereu glume pe seama celui roz, pentru că era altfel. Nu numai că era roz, dar atunci când norișorii făceau ploaie, el nu putea să stoarcă nici măcar o picătură. Oricât de tare se străduia. Și toți norișorii râdeau de el...”

Citește mai mult

Eataly

„Am lucrat mulți ani pentru a alege mici furnizori excelenți din Sicilia, Sardinia, Calabria, din toate regiunile din Italia. Am reușit să conving furnizorii să producă mai mult, dar la același standard de calitate. Și să le scriu și spun povestea, să le creez noi ambalaje și tot programul tehnic pentru a face față birocrației. Acum avem 2.000 de furnizori, foarte, foarte mici”, spune Oscar Farinetti.

Citește mai mult