Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Ce obținem prin aceste flegme intelectuale pe care le trimitem către cei care gândesc altfel decât noi?

Oameni furiosi la protest

Foto: Daniel MIHAILESCU / AFP / Profimedia

Libertatea de exprimare a fost, este și trebuie să rămână pilonul central al unei societăți libere și democratice. În cel mai simplu mod, această libertate înseamnă că într-o democrație fiecare individ trebuie să fie protejat pentru a avea dreptul de a-și comunica ideile și convingerile (politice, sociale, culturale sau religioase).

Convenţia Europeană a Drepturilor Omului prevede, în Articolul 10, „Libertatea de exprimare”: „1. Orice persoană are dreptul la libertatea de exprimare. Acest drept include libertatea de opinie şi libertatea de a primi sau a comunica informaţii ori idei fără amestecul autorităţilor publice şi fără a ţine seama de frontiere (...)”

Pe de altă parte, adunarea publică/protestul este considerat de mai toți politologii esența statului democratic și de drept. Conform art.1 din Legea 60/1991, o adunare publică ,,poate însemna mitinguri, demonstrații, manifestații, (....) în cadrul cărora cetățenii își pot exprima liber opiniile politice, sociale sau de altă natură”. Constituția României prin articolul 39 - ,,Libertatea întrunirilor”, protejează acest drept clarificând că ele trebuie să se desfășoare în mod pașnic. ,,Mitingurile, demonstrațiile, procesiunile sau orice alte întruniri sunt libere și se pot desfășura numai în mod pașnic, fără niciun fel de arme”.

Că ne place sau nu ne place, ceea ce s-a întâmplat duminica trecută în București, este esența democrației. Și noi, cei ce spunem că suntem iubitori de democrație, ar trebuie să fim primii care să respectăm dreptul de a-ți exprima pașnic convingerile politice. Asta nu înseamnă că trebuie să fim de acord cu ceea ce ei susțin (și pentru asta sunt protejat de lege), însă democrația este bazată, printre alte, pe ideea pluralismului (de idei) și prezența dezbaterilor.

Am citit în ultimele două zile o serie de poziționări ale unor intelectuali care se auto-intitulează ”pro-europeni”, care analizează protestele de duminica trecută folosind epitete care au rolul a de induce o stare de inferioritate față de cei care au ieșit în stradă. Într-un fel sau altul, aceștia spun că cei care au protestat sunt niște ”golani” și niște ”analfabeți” (vezi etichetele folosite de domnul Bogdan Oprea în ultima sa postare publică) ale căror drepturi ar trebui să fie îngrădite/tratate cu dispreț. Nu contează că oamenii ăia au drepturi egale cu ale noastre (că doar sunt cetățeni, nu?), nu contează că tot ceea ce se întâmplă este protejat de lege, nu contează că oamenii ăia sunt cei de lângă noi alături de care vrem să trăim în pace! Nu contează nici măcar că România este și țara lor! Tot ceea ce contează este că ceea ce cer ei ”mă deranjează” și că eu, în lumina studiilor și statutului meu social, îi consider ”lepre”.

De vreo 2000 de ani, Platon ne spune că rolul liderului/intelectualului (filozofului, în versiunea originală) este să aducă lumina în peștera în care semenii lui trăiesc înlănțuiți în ignoranța cunoașterii limitate (vezi Mitul Peșterii). Și că mesajul trebuie oferit în așa fel încât cel care este vizat să poate analiza, reflecta și eventual ajusta opinia lui. Și aceste chestiuni nu pot fi obținute decât cel vizat se simte respectat.

Ce obținem prin aceste flegme intelectuale pe care le trimitem către cei care gândesc altfel decât noi? Nu cumva, în loc să unim, antagonizăm? În atare condiții, cu ce ne deosebim ”noi” de ”ei” și care este reperul de conduită pe care-l oferim ”nehotărâților”? Cu ce diferă ”România noastră” (a celor ce cred că sunt superiori pentru că sunt intelectuali) de ”România lor” (a celor ce cred că sunt superiori pentru că sunt ”suverniști”)?

E nevoie să susținem nevoia libertății de gândire care să conducă către o libertate de exprimare reală. Însă pentru a gândi, trebuie, ca prim pas, să te îndoiești de ceea ce crezi că știi. Pentru a te îndoi de ceea ce știi este obligatoriu ca cel care te provoacă să-ți câștige respectul.

Altfel, totul e în zadar!

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • mg check icon
    ..domnu' Gelu, mă tem că-n Mitul Peșterii, Platon se referea la cu totul altceva. Pun pariu că știți prea bine la ce mă refer, dar ați tras, cum se spune, spuza pe propria turtă.. :))

    Nu vreau să dezvolt pe tema asta, cine dorește se poate documenta pe net.
    Adaug doar că-n viziunea lui Platon, democrația suferă de un egalitarism neproductiv, pentru că eludează meritocrația și încurajează impostura..

    Aveți dreptate, cu disprețul ăsta elitist față de cei care au adevărul lor, diferit de al celor pretins mai educați. De acord și că limbajul folosit de "intelighenție" este presărat cu prea multe epitete tari, care nu fac decât să adâncească o fisură care riscă să devină prăpastie.
    Ca cei din SUA, care (cel puțin pe perioada campaniei electorale) par a fi la granița unui nou războiului civil.. Noroc că-și revin relativ rapid..

    Ca să trag și eu puțin spuza pe turta "hoardelor de reziști", nu vă deranjează ridicolul surprins de filmări și poze la recentele demonstrații ?
    Ridicol care nu poate stârni decât zâmbete și comentarii malițioase la adresa "dragului popor" român, care trezit (brusc) în conștiință, a-nceput să umble-n țoale dacice, punând mâna pe stindardul în formă de lup, din plastic (că rezistă de-a lungul veacurilor..).
    Mai țineți minte gladiolele (din același material), de pe vremea lui Ceașcă, cu care (la nevoie) puteai să scuturi covorul de praf.. ?

    Ce facem, ne lăsăm duși de curentul ăsta populist, promovat de niște șmecheri, stând cu mâinile încrucișate ?
    Cică politica s-a născut atunci când primul ticălos a dat peste primul fraier.. Și e (Sic !) mulți..
    • Like 0
  • Exprimare liberă, da! Dar în limite constituționale. Dacă începi să aberezi pe chestiuni anticonstituționale, nu numai că nu e obligată nicio entitate a statului să te protejeze, din contră, trebuie să te pună imediat la punct. Cred că autoritățile sunt încă prea moi din punctul ăsta de vedere.
    • Like 1
    • @ Andrei Tarlea
      Dumitru check icon
      Constat că după micul(și urât mirositor) tratat despre democrație acest domn(?)vine și cu flegmele aferente din dotare(pt o expectorație mai bună găsiți un intelectual -medic).Încă se"aud"urlete de durere ale puilor de lebede din cauza acțiunilor"demo cratice"ale acoliților din zona dv de lucru;de la V Nicolae citire:hai sictir bre.
      • Like 1
    • @ Dumitru
      Tu vorbești de democrație? Ești confuz și te exprimi ca un adevărat democrat... cam aceeași democrație care l-a adus pe Hitler la putere. Ia mai bine un distonocalm.
      • Like 1
    • @ Andrei Tarlea
      Dumitru check icon
      Confuzia despre care vorbești este în mintea ta obosită la miez de noapte-d-ul la care m-am referit,prin răspuns,este G Duminică-incapabilă să vadă printre rânduri.Verifică ce replică i-ai dat în data de 11.01 cu referire la micul lui tratat de..pentru care ai primit 7 like-uri,unul fiind al meu-deci,ciocu'mic.
      • Like 0
    • @ Dumitru
      Ok, se pare că nu am înțeles mesajul, dar exprimarea ta lasă oricum de dorit. Și eu ți-am dat like de mai multe ori dar atunci sigur foloseai un limbaj decent. Exercițiul democrației trebuie să plece în primul rând de la un comportament civilizat, inclusiv atunci când nu suntem de acord cu interlocutorii noștri.
      • Like 1
  • Mihai D. check icon
    În esență este corect ce spune dl. Duminică. Tot în esență, Rusia manipulează internetul din țara noastră din 2016, si se pare că este demonstrabil acest lucru. Tot în esență, Simion si CG sunt vectori ai Rusiei. Dacă judecăm lucrurile în esență, lupta este inegală pentru că Rusia are un avans de 8 ani , ani in care a intrat in mințile multor români si ei reacționeza acum precum hipnotizații. Educatia nu se face in Piata Victoriei. Acolo culegi "fructele" lipsei de educație. Deci, nu pot să fiu democrat cu cei care au furat startul cu 8 ani inainte, cuvintele cheie aici fiind "democratie" si "furat". Concetățenii nostri care il proslăvesc pe CG sunt doar niște "efecte", nu sunt "cauze", așadar ii consider hipnotizati negativ. La fel de adevarat este că, virgulă, cauza este la politicienii noștri, pe care zău că mi-ar place să-i văd plecați. Situația este compusă. Cred ca si noi si ei vrem ca acesti politicieni sa plece. Insa ei vor cu Rusia iar noi cu UE. Nu pot sa fiu democrat cu niste hipnotizati a căror minte a fost furată. Avem în față niște corpuri, nu și mințile lor. Corpurile lor sunt in Piată Victoriei, mintile lor sunt la Moscova.
    • Like 5
  • Domnule Duminică, ați vorbit cumva cu cei care manifestau? Ați aflat care le sunt convingerile, doleanțele etc ? Nimeni nu neagă dreptul la demonstrație, la dreptul de a avea alte judecăți politice, culturale, sociale. Problema este că nu poți accepta lipsa totală de rațiune, de gândire chiar practică, de principii morale., de fals patriotism sau fals naționalism și toate acestea pe o mare lipsă de cultură, de educație. Vă aduc aminte că nazismul a fost instaurat pe cale democratică. Nu?
    • Like 5
    • @ Ion Podocea
      Și nu poți accepta persistenta tembelismului, refuzul de a-ți pleca urechea la ce spun și alții sau participarea de dragul de a-ți refula barbaria, fără repercursiuni.
      Am mai spus:democrația este exprimarea verbală, în limitele civiizatiei de a-ti exprima părerile nu violența fizică sau verbală, nu impunerea samavolnica a propriilor opțiuni. Opțiuni ale unor minorități nicidecum poporul majoritar cum, cu obraznicie pretind.
      • Like 1
  • Ce faci dta. aici se numește lecție despre democrație. Da, democrația este libera exprimare și atât. Nu violența impotriva unora, care ni se pare nouă că nu redau asa cum vrem noi și atunci înseamnă că daca nu sunt de partea noastra sunt impotriva noastră. Democratia nu este obigatia de a accepta în unanimitate impunerile unora. La mitingul in discuție s-au întâmplat multe fapte ce nu au legătură cu libera exprimare. Să fim siceri scopul mitingului și a celor ce vor urma este impunerea reluării turului al doi-lea al alegerilor prezidențiale unde maleficul cg avea cele mai mute șanse. Asta îi roade pe cei ce participă la susținerea manifestărilor extremiștilor. Și să nu uităm comportamentul huliganic și brutal al unor participanți fata de anumiți ziariști de la anumite posturi TV. Sa nu omitem purtarea însemnelor legionare, posesie armelor și banilor pentru plata celor mai activi demonstranți. Și nu în ultimul rand arborarea steagului forțelor invadatoare rusești în Ucraina, steag pretins ortodox. Deci nu ai cum sa eviți "flegmele" cuvenite unor asemenea specimene. Cine nu vrea flegme să discearnă binele de rău.
    • Like 5


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult