Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Cea mai frumoasă fotografie din natură a anului 2023, votată de public din peste 50.000 de imagini

urs polar - Ice Bed by Nima Sarikhani, UK - Winner

„Ice Bed”, Nima Sarikhani / Profimedia Images

O fotografie cu un urs dormind pe un aisberg, într-un arhipelag din Norvegia, realizată de fotograful britanic Nima Sarikhani, a fost desemnată cea mai frumoasă imagine surprinsă în natura sălbatică și premiată pe baza votului publicului People’s Choice Photographer of the Year pentru „Wildlife Photographer of the Year”, competiție organizată de Muzeul de Istorie Naturală din Londra.

Imaginea a fost descrisă de dr Douglas Gurr, directorul prestigiosului muzeu, drept una „surprinzătoare și emoționantă, permițându-ne să vedem frumusețea și fragilitatea planetei noastre”. Fotografia a fost considerată una provocatoare și care amintește lumii legătura puternică dintre un animal și habitatul său, demonstrând totodată efectul dăunător al încălzirii globale asupra planetei. 

„Sunt atât de onorat să fiu câștigătorul premiului People's Choice pentru WPY, cea mai prestigioasă competiție de fotografie de natură sălbatică. Această imagine a stârnit emoții puternice multora dintre cei care au văzut-o. În timp ce schimbările climatice reprezintă cea mai mare provocare cu care ne confruntăm, sper că această fotografie inspiră și speranță; încă mai avem timp să remediem problemele pe care le-am provocat”, a spus Nima.

După trei zile prin ceața densă în nordul extrem, lângă arhipelagul Svalbard din Norvegia, vasul de expediție pe care se afla Nima a decis să-și schimbe cursul. A virat și s-a îndreptat spre sud-est, unde fotograful a observat un urs polar tânăr și un exemplar mai în vârstă. Chiar înainte de miezul nopții, masculul tânăr a urcat pe un aisberg mic și, folosindu-și labele puternice, a ciopârțit gheața pentru a-și sculpta un pat înainte de a adormi, potrivit descrierii imaginii de pe Profimedia Images.

Alte patru fotografii selectate în urma voturilor au obținut locul al doilea în cadrul competiției de fotografie.

Una dintre acestea a fost realizată de fotograful israelian Tzahi Finkelstein. „The Happy Turtle” înfățișează o țestoasă de iaz într-un moment de conviețuire pașnică cu o libelulă, în Valea Jezreel din Israel. 

În timp ce fotografia păsări, fotograful a zărit o țestoasă ce intra în apa puțin adâncă. La început nu i-a dat atenție și a continuat să urmărească păsările. După câteva minute, o libelulă a zburat pe lângă obiectivul său, în direcția broaștei țestoase, aterizând în mod neașteptat pe fața țestoasei. În imagine, țestoasa pare că se bucură de interacțiunea libelula, împărtășind un moment de conviețuire pașnică, în mijlocul apelor tulburi ale mlaștinii din Valea Jezreel.

„The Happy Turtle”, Tzahi Finkelstein /Profimedia 

O altă imagine care a primit aprecierile juriului a fost realizată de Daniel Dencescu, fotograf de origine română, care trăiește în Germania. Fotografia cu care acesta a participat în concurs - „Starling Murmuration” - arată un stol fascinant de grauri, care formează la un moment dat pe cer silueta unei păsări gigantice, în zbor pe deasupra orașului Roma, Italia. Daniel a fost impresionat de mișcările graurilor și a urmărit ore în șir, timp de mai multe zile, spectacolul pe care acestea îl ofereau în înaltul văzduhului. În cele din urmă, a reușit să surprindă, într-o zi de iarnă fără nori, uimitoarea fotografie.

„Starling Murmuration”, Daniel Dencescu / Profimedia Images

„Parenting partajat” de Mark Boyd, din Kenya, este o altă fotografie dintre cele premiate la concursul organizat de Muzeul din Londra.

Imaginea arată o pereche de leoaice îngrijind cu devotament pe unul dintre cei cinci pui din grupul lor, în zona Maasai Mara, din Kenya.

„Shared Parenting”, Mark Boyd/ Profimedia Images

Cu o seară înainte de a pleca la vânătoare, leoaicele și-au lăsat puii ascunși în tufișuri dese din rezervația Maasai Mara. Întorcându-se din misiunea lor nereușită, i-au chemat pe pui pe pășuni. Leoaicele își cresc împreună puii, împărțindu-și îndatoririle parentale. În imagine, puiul părea că se bucură de momentul de afecțiune și atenție.

O altă fotografie premiată a fost cea realizată de fotograful norvegian Audun Rikardsen. Adăpostindu-și echipamentul într-o carcasă rezistentă la apă, Audun Rikardsen a folosit propriul sistem de reglare a focalizării şi diafragmei în timp ce meduzele se aflau în apele reci de toamnă ale unui fiord din afara oraşului Tromsø, în nordul Norvegiei, luminat de aurora boreală. El a surprins reflexia culorilor cerului pe suprafața apei și, în același timp, a reușit să scoată în evidență imaginea meduzelor. 

„Aurora Jellies”, Audun Rikardsen /Profimedia Images

Cele cinci fotografii premiate vor fi prezentate într-o expoziție găzduită de Muzeul de Istorie Naturală din Londra, până la 30 iunie 2024. Imaginile au fost selectate din peste 50.000 de lucrări, din 95 de țări. Câștigătorii vor primi premiile în ceremonia anuală de decernare a premiilor de la South Kensington, în octombrie 2024.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Da. Merita.
    • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult
sound-bars icon