Foto: Eric Lalmand / AFP / Profimedia
Certificatul digital european pentru Covid-19, necesar cu precădere pentru înlesnirea călătoriilor în străinătate, va putea fi descărcat, de la 1 iulie, de pe certificat-covid.gov.ro, platforma care va fi operaționalizată de STS. Anunțul a fost făcut la Digi24 de Andrei Baciu, secretar de stat în Ministerul Sănătății.
Guvernul pregătește legislația aferentă, iar cetățenii care nu au acces la internet vor putea intra în posesia documentului prin direcțiile de sănătate publică sau prin medicii de familie. Autoritățile urmează să pună la punct și un call center, dar și un grup de soluționare pentru probleme neprevăzute care ar putea apărea și pentru eventuale excepții.
„Suntem în linie dreaptă pentru folosirea acestui certificat digital european pentru COVID-19 sau certificat de călătorie, cum îi mai spunem noi. La 1 iulie, peste câteva zile, va intra în funcțiune și în România, s-a muncit mult în ultimele luni de zile pentru a finaliza toată această procedură”, a spus Andrei Baciu. „Existența acestui certficat digital european facilitează, practic, transportul și călătoria în interiorul spațiului european”, a spus secretarul de stat la Digi24.
Documentul va dovedi că o persoană a trecut prin boală, că are imunitate, că s-a vaccinat sau că are un test negativ la boală. Totul se rezumă la un cod QR, care va putea fi scanat și va facilita trecerea la frontieră.
„Pe această platformă vom intra, ne vom face un cont cu o adresă de email și vom primi un link pentru a verifica dacă suntem cine pretindem că suntem. O să fie necesare câteva date de autentificare pentru a fi siguri că cel care îl solicită este și persoana care îl primește. Accesăm acel link și el ne va duce către platforma respectivă, de unde putem să descărcăm certificatul care va fi valid pentru noi pe una dintre situațiile mai sus enumerate”, a afirmat Andrei Baciu.
Persoanele care nu au acces la internet vor putea ridica certificatul pe hârtie, fie cu ajutorul medicului de familie, fie cu ajutorul direcției de sănătate publică din județul aferent. Documentul va conține un cod QR care va fi scanat la punctele de trecere a frontierei.
La nivel european va exista o perioadă de tranziție de șase săptămâni, începând cu 1 iulie, în care să poată fi folosite ambele tipuri de documente: pentru vaccinare, de exemplu, va putea fi folosită și adeverința de vaccinare clasică, în paralel cu certificatul digital european.
El a subliniat că de la 15 august certificatul digital european nu va fi obligatoriu, ci este doar un document care va ușura situația celor care călătoresc, pentru i-ar putea scăpa, de pildă, de carantina ce ar putea fi impusă în anumite țări sau la revenirea din anumite țări.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.