(Foto Guliver/Getty Images)
Cheltuielile statului pentru personalul bugetar se ridică la 42,8 miliarde lei în primele cinci luni din acest an, în creștere cu aproape 25% față de aceeași perioadă din anul trecut.
Practic, cheltuielile statului cu personalul angajat s-au dublat doar în ultimii patru ani, ritmul de creștere a salariilor din sectorul public fiind dublu comparativ cu mediul privat.
În acest ritm, cheltuielile statului cu personalul public o să depășească 10% din PIB în anul 2019, reprezentând cel mai ridicat nivel din ultimul deceniu al României, precum și cea mai mare pondere din PIB comparativ cu țările din UE.
În primele cinci luni din acest an, deficitul public s-a ridicat la 14,7 miliarde de lei, în creștere cu 81% față de aceeași perioadă a anului anterior. Această creștere reprezintă cel mai ridicat nivel din România în ultimul deceniu, precum și cel mai mare deficit raportat la PIB din UE.
Veniturile au crescut cu 11,6%, în timp ce cheltuielile s-au majorat cu 16,3%. Cele mai mari creșteri ale cheltuielilor se observă la următoarele categorii: personalul bugetar (+24,6%), asistență socială (+15%), dobânzile pentru creditele contractate (+13,7%). Aceste trei componente reprezintă 70% din totalul cheltuielilor publice. Din păcate nu mai rămân bani pentru investițiile publice, acestea din urmă reprezentând doar 4,5% din totalul cheltuielilor publice.
Închid printr-o întrebare (retorică): voi resimțiți o dublare a calității serviciilor publice în ultimii patru ani?
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
curand .
Pana acum statul " s-a descurcat " cu finantarea acestor cheltuieli . A luat tot de la investitii si i-a bagat in salarii , a imprumutat tot ce s-a putut imprumuta si in orice conditii si i-a bagat in aceleasi salarii , pensii speciale , prime , vouchere , etc .
Mai departe pt ca s-a cam ajuns la saturatie ( adica la fundul sacului ) si cu investitiile si cu imprumuturile , se va trece la dublarea calitatii serviciilor .
Adica se vor dubla controalele ANAF , ITM , Sanepid , Pompieri , etc , se vor dubla amenzile , taxele , accizele .... Si uite asa se va dubla calitatea !
Sa nu uit ! Probabil se vor dubla si ghioagele pe spate de la " Ordinea Publica " !
M-a uimit o parte din părerea domnei sale și anume că ar exista și specialiști bugetari (îndeosebi din MAE, dar și de aiurea) care, fiind privați prin ”fișa postului” de alte acțiuni pe care le-ar putea întreprinde (eu citesc aici: investiții, de orice fel), ar fi îndreptățiți să primească o pensie calculată după alte formule (deci, ”specială”). Adevărat, dumnealui nu găsea vreo noimă pentru VÎRSTA ”specială” (care însoțește cel mai adesea ”pensia specială”).
In ce mă privește, la apariția ideii de ”pensie specială” (care, dacă nu mă înșel, îi viza STRICT pe magistrați - și nici măcar nu-s sigur că pe TOȚI aceștia!), eu gîndeam că e vorba de o (altă) înșelătorie a statului român: adică: ”ești judecător al statului român care a emis LEGE privind ”principul contributivitățiii” către fondul de pensii, dar cum statul român nu își permite să te plătească corespunzător astfel încît, aplicînd formula UNICĂ, tu să poți beneficia de o pensie corespunzătoare, iacă fac eu, statul, o lege ”specială” pentru tine. Mai pe scurt, n-am bani să te plătesc azi, dar îți voi da cu dobîndă la pensie!
Ce s-a schimbat de atunci și pînă astăzi?
Păi, s-au schimbat cel puțin 3 lucruri:
1. Salariile în sistemul de justiție au crescut. Suficient de mult încît un magistrat, contribuind la sistemul de pensii după formula standard n-ar mai avea o pensie mizeră. Sigur, o formulă de compensare pentru anii ”dinainte de majorările salariale” încă ar fi necesară, însă cu trecerea anilor aceasta ar fi devenit lipsită de obiect, iar ideea principală (aceea de a avea pensii proprționale cu contribuția avută către fondul de pensii pe tot parcursul activității. ar fi devenit regula fără excepții. Pe bună dreptate, cineva ar putea spune ”hei, dar profesorii (mai ales) și doctorii (nici ei nu aveau, pe atunci, salarii pe măsura statului), nu merită nici ei pensii de mizerie avînd salarii de mizerie!”. E cinic, dar astea-s prioritățile actualului stat român! A avut grijă (mare!) de magistrați, apoi de doctori și deloc de educatori.
2. Guvernele psd-iste ,deși au mărit substanțial salariile magistraților (și ale medicilor - dar ei nu sunt în ”chestiunea pensiilor speciale”) nu numai că n-au produs legi care să conducă spre extincția ideei de ”pensie specială” (deși, iată, ar fi putut!) dar, mai mult, au creat NOI categorii profesionale care au devenit ”super-cetățeni”: parlamentari, angajați ai MAI, unii funcționari din administrația internă. Și, bomboana pe colivă: dreptul acestora de a ieși la pensie după vreo 20 de ani de activitate!
3. ”Pensiile speciale” au început să fie mai mult decît ”speciale”! În mod absolut de neînțeles, s-a întrodus și o clauză prin care s-a creat noțiunea de ”cetățean superior”, acela care se poate pensiona la 45 de ani! Și, ghițiți ce?, vorbim aici fix de cetățeniii de la pct 1 și 2!
Taică-miu, fost profesor gradul I (sau ăla care-i mai mare, că nu le pot ține minte) are după 45+ de ani de activitate o pensie de apx 2.000 lei. O cunoștință, angajat al MAI (fără nicio funcție) a ieșit la pensie la 44 de ani (vreo 25 de ani activitate) cu apx. 4500 lei! Judecați voi ce dreptate e asta.
Părerea mea e că TOATĂ lumea trebuie să se supună egal, în fiecare aspect anume, ACELEAȘI legi, aceleași reguli (cui crede că asta nu se poate, îi spun doar că aceasta este cu siguranță posibil: să ilustreze un caz concret iar.eu, simplu cetățean, pot imagina măcar o soluție!)
Și, dacă tot am ajuns aici: este absolut necesar să existe un sait (finanțat de stat) unde TOATE legile în vigoare să poată fi consultate.
Știu că asta ar răni afacerile unor ”băieți deștepți” (care oferă aceste informații contra cost). Ei bine, NU! Cîtă vreme statul ne cere nouă, cetățenilor, să cunoaștem legile (necunoașterea legii nu este acceptată nici măcar ca ”probă” atenuantă în justiție!) este absolut normal ca statul să ofere o cale spre cunoașterea acestora! Mă abțin să mai comentez și despre ”limbajul” în care acestea sunt scrise.
Ever, for ever, prima dată CERI, și după aia dai!
Ce a făcut PSD în sistemul de sănătate este,un excelent caz ”de manual” despre ”cum o reformă în domeniul sanitar poate fi ratată pentru următorii 10 ani”.
Despre justiție, MAI, nu mai zic nimic, căci în aceste domenii lucrurile trec de orice închipuire!