Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Companiile ale căror procese operaționale depind de fabricile din China fac presiuni pentru ca acestea să fie redeschise

coronavirus - GettyImages

Foto Guliver/Getty Images

China, cunoscută drept fabrică mondială, joacă un rol crucial în lanțul de aprovizionare global și în economia mondială privită în ansamblu.

În prezent, companiile ale căror procese operaționale depind de fabricile din China fac presiuni pentru ca acestea să fie redeschise, începând cu 10 februarie, însă acesta este un termen nerealist, având în vedere numărul celor 37000 de cazuri de persoane infectate cu coronavirusul Wuhan, la momentul actual, pe teritoriul Chinei. Numărul celor decedați se apropie de 800 de persoane.

Din cauza sistării producției la fabricile din China, cauzată de criza coronavirusului, companiile au început să se confrunte cu dificultăți în procesele operaționale, din cauza scăderii stocurilor, iar în unele cazuri producția s-a oprit în totalitate. În această situație se află cel de-al cincilea producător mondial de autoturisme, Hyundai, care a sistat operațiunile la fabricile din Coreea de Sud.

De asemenea, Apple poate avea reale dificultăți, întrucât doi dintre furnizorii săi principali, Foxconn si Pegatron, își au sediul în China. Compania americană și-a închis birourile și magazinele deținute în această țară. Dacă producția din China nu va reporni, marile companii, începând cu producătorii auto până la firmele din domeniul tehnologiei, vor avea reale dificultăți în a-și continua activitatea, atât în China, dar și în țările de origine.

Peste 37% dintre autoturismele Hyundai se produc în Coreea de Sud. Volkswagen se află, de asemenea, într-o situație dificilă. Numărul de angajați ai VW, în China, este de 100 mii, iar în statul asiatic își desfășoară operațiunile peste 40 de companii germane din domeniul automotive, incluzând atât producătorii auto, dar și cei de piese.

Stocurile de piese și echipamente, de bunuri în general, se reduc la nivel mondial, din cauza sistării pe scară largă a facilităților de producție din China. S-a ajuns până la punctul în care ambalajele necesare împachetării produselor farmaceutice să fie produse în fabrici din această țară, iar medicamentele nu pot fi ambalate, întrucât nu mai există stocuri de ambalaje, iar fabrica unde se produc acestea este oprită.

Această situație este cauzată atât de criza declanșată în China, de coronavirus, dar și de incompetența, lăcomia companiilor ce si-au pus toate "ouăle în același coș", o expresie utilizată des cu ocazia a diferite cursuri, pentru a scoate în evidență că trebuie să ne diversificăm investițiile, dar și riscurile pentru a nu fi vulnerabili în cazul unor crize. Mulți dintre cei ce ne vorbesc cu un aer superior despre strategii globale și moduri inteligente de plasare a banilor, dar și de investiții în care cheltuielile companiilor sunt net inferioare profiturilor obținute au dat greș, iar companiile care și-au pus toții banii pe aceeași carte se află în situația în care furnizorul principal nu mai poate efectua livrări și nici produce bunuri.

Companii din domeniul media, al modei, din domeniul auto, al turismului, al producției de mobilă, chiar și al băuturilor răcoritoare sau al sectorului alimentar și terminând cu domeniul transporturilor sunt afectate de ceea ce se întâmplă în China. Magnitudinea nivelului crizei va depinde de momentul în care activitatea economică va reporni.

De asemenea, guvernul chinez, care se pare că a secretizat datele legate de modul în care coronavirusul s-a răspândit, va trebui să ia în considerare dacă își asumă unul dintre cele două efecte negative pe care oricare dintre propriile acțiuni le va avea. În cazul în care activitatea industrială va fi repornită, numărul de cazuri de infectare cu coronoavirusul Wuhan va exploda. În cazul în care activitatea economică nu va fi repornită, întreaga economie mondială se va confrunta cu o frânare bruscă a activității, efectul propagat la nivel mondial fiind cel al majorării prețurilor bunurilor, de șomaj și de scădere a profiturilor companiilor.

Unele dintre aceste companii dețin în continuare facilități de producție și în țările de origine, însă părți componente ale produsului final provin din China. Iar un automobil fără volan, plăcuțe de frână sau scaune nu poate fi comercializat, nu-i așa? De asemenea, ați cumpăra o pereche de pantofi sport fără șireturi? Dar medicamente la bucată, într-o pungă? Iar dacă doreați să vă înlocuiți telefonul achiziționat anul trecut, nu mai așteptați, schimbați-l acum, până când prețul nu va fi majorat și stocurile epuizate.

Dar nu este niciun fel de problemă, stați liniștiți, pe mapamond au loc ședințe cu multe capete luminate, unde se prezintă diverse analize în power point, frumos aranjate, care vor face o excelentă impresie, dar care nu vor reloca peste noapte producția din China, căci o prezentare se poate realiza, însă lipsa de viziune nu poate fi compensată de incompetența frumos împachetată.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • E firesc, pentru ca isteria cu coronavirusul pare exagerata. De ce spun asta? Procentual (la 100.000 locuitori), in China au murit mai putini oameni de coronavirus decat in Romania de gripa. Inteleg ca sunt o multime de nuante, detalii si particularitati, , dar tot isterie mediatica avem.
    • Like 0


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult