Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Condusul e, de fapt, o serie de greșeli corectate în ultimul moment

Se spune că una din principalele cauze ale anxietății este lipsa controlului, nesiguranța. Nu ai situația în mâini, decizia nu e la tine – te panichezi. Atunci de ce naiba ne dorim mașini care se conduc singure?

Nu-mi place să fiu condus. Nu, nu mă refer la Președinte, Guvern sau Parlament, ci la momentul călătoriei de la A spre B. Taxiurile mi se par niște cutii importate de la Bollywood și evadate dintr-un azil de parcuri de distracție nebune. Taximetriștii ar putea avea cariere strălucite în teatru, televiziune, arte aplicate, relații publice, spionaj sau psihologie. Mult mai strălucite decât orice legat de zona volan/pedale.

Găsesc mijloacele de transport în comun eprubete uriașe care păstrează colecția completă de microbi, boli și micro-organisme a planetei. Un fel de Muzeu Antipa împrăștiat pe linii divers numerotate. Fiecare stație, fiecare deschidere de ușă poate însemna începutul unui film gen Outbreak. Virusurile noi nu se descoperă în jungla din Zimbabwe, ci pe linia 368. Nu, mulțumesc. Cu banii de abonament pe toate liniile pe un an îmi cumpăr o bicicletă absolut decentă.

Avioanele. Am un prieten, poate cel mai bun snowboarder din România, care zboară câte 15-20 de metri la o săritură, sare printre stăncile masivelor din Bâlea, coboară cu snowmobilul noaptea prin prăpăstii. Face în general lucruri care ar ucide sau ar lăsa paralizat un om normal în câteva zile. Cu toate astea, când se suie în avion, are transpirații reci, gura uscată, început de atac de panică și în general o stare totală de disconfort. De ce? Lipsa controlului. Decizia și modul în care mă arunc cu snowmobilul în prăpastie îmi aparțin în totalitate și sunt rezultatul unui lanț propriu de judecăți. Îmi asum un risc mai mult sau mai puțin calculat, e riscul meu, sunt gata să suport consecințele. Nu pot să îmi asum însă riscul liniei de tramvai de pe contrasens pe care tocmai s-a angajat taximetristul ca să scape de coadă.

Să lăsăm avioanele pentru o secundă. E normal ca automatismele să ajute atunci când un zbor de la A la B e de fapt o listă scurtă și clară de proceduri. Bineînțeles că are sens să angajezi pilotul automat când ai de traversat un ocean și de făcut doar trei viraje. N-am prea văzut însă avioane de acrobație lăsate pe pilot automat.

Dacă mașina mea merge singură, de ce să o mai folosesc? Și dacă o folosesc, ce o să fac în timpul călătoriei, șofer fiind? O să stau încordat să văd dacă depășește bine, dacă cisterna care se apropie din dreapta n-o să ne strivească, dacă a văzut că are pe cineva pe banda din dreapta?

Iubesc viitorul utopic sau distopic, cu construcții și concluzii ireale și complicate, dar în cazul mașinilor care se conduc singure refuz să fac exercițiul ăsta. Dacă mașina mea merge singură, de ce să o mai folosesc? Și dacă o folosesc, ce o să fac în timpul călătoriei, șofer fiind? O să stau încordat să văd dacă depășește bine, dacă cisterna care se apropie din dreapta n-o să ne strivească, dacă a văzut că are pe cineva pe banda din dreapta? Mii și milioane de șoferi anxioși care or să se înfunde de calmante și or să urle cu ochii ieșiți din orbite la device-urile imperturbabile care vor lua decizii rutiere în locul lor. Apropo de decizii. Să ne imaginăm o situație în care, din cauza condițiilor rutiere, mașina ta care se conduce singură se îndreaptă către un grup de opt pietoni, singura șansă pentru a-i evita fiind o coliziune cu un perete, fapt care te-ar ucide. Privind obiectiv – cam așa privesc computerele lucrurile – e o decizie rațională. Mai bine să moară un om decât să moară opt. Poți să privești lucrurile așa? Ești gata să îți lași viața în mâinile unui snop de fire și semiconductori? Nu uita, legile lui Asimov au rămas în cărți. Momentan legea funcționării computerelor elimină emoțiile, elementul de bază al erorii umane.

Emoțiile. Un element pe care nu știu cum și cât îl iau în considerare constructorii sistemelor de self-driving. Uitând sau ignorând că emoțiile sunt combustibilul și motorul care a dus mai departe industria auto.

Am făcut mașini mai bune, mai sigure, mai evoluate ca să ne putem deplasa mai repede, mai departe, mai bine. Dar nu deplasarea a fost principalul mobil, ci modul în care o facem. Libertatea. Asumarea riscului și a deciziei. Curbe luate prea repede sau prea încet. Accelerații de dragul accelerațiilor. Discuții în contradictoriu apropo de viteză, rută sau stil de parcare. Moduri de condus, depășiri strânse, călătorii de dragul călătoriilor, nopți pierdute în spatele volanului, priviri împăienjenite, somn de o oră pe marginea autostrăzii. Drumuri care se înfundă, povești exagerate, vacanțe. Greșeli datorate emoțiilor. Condusul e de fapt o serie de greșeli corectate în ultimul moment.

Da, probabil că în câțiva ani mașina te va putea duce ea de la A la B. Dar, sincer, la ce bun? Poți și acum de exemplu să iei un autobuz. Plus că îți mai antrenezi un pic sistemul imunitar.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • check icon
    @Radu Pilat , Nu cred că vor fi majoritare prea curând automobilele automate eficiente,fără riscuri majore.Este adevărat că „mașina„ proprie, este jucăria adorata sau chiar fetișul multora,mai ales al bărbaților,ce din instinct simt nevoia să conducă pe cineva și dacă nu pot să-și conducă,nevasta,copii,colegii se serviciu,blocul,județul etc, atunci măcar calul,pardon troaca(mașina), care indiferent de preț, toate fac același lucru,merg înainte,înapoi și virează cam greoi ca spațiu,stânga dreapta, au viață scurtă,poluează mult,consumă resurse financiare și nervoase apreciabile irecuperabile,etc..În țările sărace cum este și România,în care, doar de puțină vreme orice om poate achiziționa o mașină, este țelul suprem în viață să ai o mașină indiferent de consecințe,inclusiv faptul că e destul de ineficient „apărată„ fiind parcată cel mai adesea în stradă nu în garajul propriu,spre bucuria hoților dar și a negustorilor de mașini ce le mai insuflă fraierilor și utopia că mașina a devenit o necesitate nu un moft,de parcă toată lumea este „om de afaceri„ ce trebuie nonstop să alerge de nebun prin oraș sau aiurea.Așa zisa libertate de mișcare se traduce în fapt, în cazul celor mai mulți proprietari de mașini doar în LENE și dorința unui confort mai scump plătit(la noi),căci și cu transporturile în comun,inclusiv avion, te poți mișca liber,în mașini se moare cel mai des și fără nici un control de cele mai multe ori(intră unul în tine,pierzi controlul,cade ceva pe tine, etc.).Deci, este normal să nu-ți dorești o mașină automată,căci dispare rostul de a avea o jucărie scumpă(mașina personală),acela de a te juca cu ea cum vrei.Probabil,mașinile automate vor fi dominante, atunci când oamenii le vor privi exclusiv ca ceea ce și sunt,niște utilaje ce trebuie să asigure deplasarea persoanelor și bunurilor în siguranță pe traseele stabilite, „emoțiile„ fizice fiind păstrate poate pt. sporturi extreme sau nu,artă,citit,drumeții,etc(apropo,n-am avut emoții mai mari cu taxiul, trenul,autobuzul,vaporul,decât cu mașina proprie,la avion este cu totul altceva,nu lipsa controlului îți dă fiori,e mai mult de discutat)
    • Like 0
  • ... si mersul pe jos o serie de cazaturi evitate in ultimul moment!
    Vorbim vorbe, ne intrebam intrebari si spunem ... nimic!
    • Like 0
  • Nu stiu prea multe despre marcile de masini. La mine lucrurile sunt simplificate: unele sunt masini, altele, nu! Cand am plecat la targul din Pitesti sa ne cumparam prima masina, stiam una si buna: vreau "o masina care sa fie masina" si "sa nu fie frantuzasca"(desi nu stiam bine de ce)! Am colindat tot targul, nu mi-a placut nimic ( nici pentru ce aveam bani, nici pentru ce nu aveam bai). La un moment dat ajung in fata ei si raman muta de uimire: "asta este masina" ii spun eu sotului meu si il intreb ce marca este. Peugeot 405, imi raspunde el! N-a mai contat ca este frantuzeasca si ca are un consum cam mare, era "masina"!!! Am plecat cu ea acasa. Cand urcam cu ea la deal, o simteam cum rade!
    • Like 0
    • @ Dana Diaconu
      check icon
      Clasica diferență de apreciere a mașinilor la cumpărare dintre femei și bărbați,hi,hi, --„dragă uite mașina aia roșie o iau, e frumoasă...„ e haios.
      • Like 1
    • @
      Eu am totusi o calitate, sunt constienta de faptul ca sunt femeie :) ! Am fost la cumparare impreuna cu doi barbati si am convenit ca vom cumpara masina cu care vom fi de acord toti trei! La asta singura obiectie a barbatilor a fost consumul. Cum femeia este administratorul finantelor (barbatului), am aprobat imediat buget pentru combustibil, atat :) !
      • Like 1
  • Nu prea inteleg rostul articolului. Se vrea o opozitie la pilotul automat? Sunt cateva chestii cu care nu pot fi de acord. Plecati de la ideea ca "mii și milioane de șoferi anxioși or să se înfunde de calmante". Anxietatea e problema oamenilor anxiosi. Eu nu am nicio problema nici cu taxiul si nici cu avionul. Mergand pe logica dumneavoastra, ar trebui sa nu avem avioane ca sunt unii anxiosi cand merg cu avionul. Si un raspuns personal la intrebarea "de ce sa folosesc masina daca se conduce singura, de ce sa nu iau autobuzul". Pentru flexibilitate. Vreau sa ajung de la A la B impreuna cu 2 copii, vreau ca plecarea si opririle sa fie atunci cand am nevoie, nu dupa orarul prestabilit al unui autobuz. Si inca ceva: nu toata lumea conduce masina ca sa se simta "in control". Il dadeati exemplu pe prietenul dvs. care face diverse lucruri cu snow mobilul. Sper ca nu e genul de persoana care face si in trafic agelasi gen de "nebunii", nu cred ca trebuie sa mai explic de ce.
    • Like 1
  • MCG check icon
    O poveste usor trasa de par. Autpilotul este o optiune si atit. Cine vrea "emotia" condusului, probabil ca si in viitor va fi liber sa o aleaga...Insa de la autopilot la autoisterizare ca nu mai traiesti emotii...ma rog. E usor cam mult. Nu cred ca modul idilic de prezentare al conduslui, ca emotie initiatica, este ceea ce de fapt avem noi in Romania...Cit despre greseli datorate emotiilor...la noi pot fi fatale. Sunteti angajat la Dacia Renault :)? Stati fara grija, la noi nu vom putea folosi pilotul automat fiindca nu avem sosele. Deci viitorul va intirzia,ca de obicei.
    Probabil exista si soferi de taxi buni povestitori. Cum exista si unii buni sa te pacaleasca...
    Despre control...cred ca totul e un amestec de iluzie si noroc
    • Like 1


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult