Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Consiliul Național al Elevilor, protest la simularea pentru Evaluarea Națională 2019: „Simulările au ajuns să fie experimentul ministerului, nu experiențele noastre de învățare”

Evaluarea Națională

Foto: Inquam Photos

Consiliul Național al Elevilor i-a îndemnat pe elevii de gimnaziu să boicoteze simularea pentru Evaluarea Națională, care a început luni cu proba la limba și literatura română. La simularea din acest an, care continuă marți cu proba la matematică, participă în premieră și elevii claselor a șaptea.

„Dăm foaia goală pentru că simulările nu ne vor evalua competențele, ci doar cunoștințele. Nu ne vor evalua capacitatea de a gândi critic, ci doar capacitatea de a reproduce informațiile care ne-au fost dictate la clasă. Simulările au ajuns să fie experimentul ministerului, nu experiențele noastre de învățare, iar acest lucru ne motivează să ne ridicăm în fața tuturor acestor nedreptăți, printr-un protest: fie dând foaia goală, fie scriind tot ceea ce este greșit la sistem, transformându-ne foaia de examen într-un manifest față de învățământul românesc”, au precizat reprezentanții elevilor printr-un comunicat.

Consiliul Național al Elevilor critică modul în care sunt făcute evalurile în România. „Modificările nefundamentate din acest an ne fac să refuzăm a fi părtași la acest experiment, unde examenele par a deveni un scop, nu un mijloc”, spun elevii.

„Dăm foaia goală pentru că schimbările nefundamentate nu sunt soluția în educație: pentru că atunci când regulile se schimbă în timpul jocului, ești îndreptățit să ieși din joc. Itemii de tip obiectiv nu au fost etalonați, iar noi, deși suntem beneficiarii direcți ai educației, nu am fost consultați. Mai mult decât atât, suntem constrânși să acceptăm schimbările făcute din pix care încep să caracterizeze sistemul de învățământ românesc.

Dăm foaia goală pentru că suntem conștienți că ministerul ne vrea niște cobai, niște procente dintr-o diagramă și nimic mai mult. Dăm foaia goală pentru a trage un semnal de alarmă înainte să fie prea târziu, înainte să ajungem în punctul critic în care vom susține simulări de examene naționale anual, pentru că decidenții își doresc să pună cât mai multă presiune pe noi.

Dăm foaia goală pentru că încă o evaluare în clasa a VII-a este nejustificată, când încă nu ne-a fost clarificat de ce am dat-o pe cea din clasa a VI-a, căci încă o simulare nu ne va face nici mai stăpâni pe competențele noastre, nici mai puțin stresați la gândul că ne așteaptă ani grei, ani în care vom alerga de la un meditator la altul, ani în care, după atâtea examene și evaluări standardizate, nimeni nu ne va întreba spre ce domeniu vrem să ne îndreptăm.

FII VOCEA COLEGILOR TĂI!

Într-un final, în cazul în care rezonezi cu argumentele aduse de noi, însă nu le găsești a fi îndeajuns de convingătoare încât să te determine să ni te alături, în cazul în care te simți presat de părinți, profesori sau societate să iei o notă mare la simulări, în cazul în care consideri că sunt destui elevi care vor protesta și fără tine, vrem să îți amintim că tu, beneficiarul primar al educației, ești cel care contează! Tu ar trebui să te afli în centrul actului didactic, iar examenele (ca orice altă formă de evaluare, de altfel) ar trebui să fie despre tine, nu despre ei. Educația nu se poate realiza fără tine.

Fiecare dintre noi are o voce care contează enorm, așadar pentru orice neajuns pe care l-ai resimțit ca actor principal al sistemului, pentru fiecare dată în care ai asimilat informațiile oferite de către profesor doar pentru că „trebuie”, fiind convins de inaplicabilitatea și lipsa de necesitate a acelor cunoștințe, pentru oricare moment în care te-ai gândit că nu un test te-ar motiva să înveți, ci un stil interactiv de predare al cadrului didactic, o atenție sporită acordată de către acesta în procesarea informației, o integrare reală a ta în cadrul orei de curs, pentru toate cele enumerate, dă foaia - fie goală, fie înșirând gândurile tale cu privire la sistemul de învățământ românesc.

Nu vrem evaluări mai ușoare, vrem evaluări reale! #foaiagoală”, mai transmit reprezentanții elevilor.

Reacția Ministerului Educației: Simulările examenelor naționale au scopul de a familiariza elevii cu rigorile testelor

Ministerul Educației Naționale a reacționat la boicotul elevilor printr-un comunicat în care amintește de rezultatele slabe la Evaluarea Națională. „În anul 2018, la Evaluarea Naţională din 150.603 candidați înscriși, 55.080 elevi nu au obținut nota 5 la proba de Matematică, iar 31.440 de elevi au luat note sub 5 la proba de Limba și Literatura Română.

Rezultatele obținute de elevi la examenele naționale arată că se impune intensificarea eforturilor tuturor factorilor implicaţi pentru asigurarea succesului educațional al tuturor copiilor, inclusiv al copiilor din grupurile marginalizate social și în situație de risc de abandon şcolar, accesului egal al acestora la oportunități, drepturi și servicii din domeniul educațional, precum și pentru ameliorarea rezultatelor elevilor la examenele naţionale”, spun reprezentanții MEN, care mai susțin că „simulările examenelor naționale au scopul de a familiariza elevii cu rigorile testelor pe care le vor susţine la finalul ciclului gimnazial/liceal”.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Nici nu vreau să citesc articolul. Consider ca este o mare tâmpenie prin acceptarea existenței acestui " consiliu". Încă un " consiliu" care împiedică buna desfășurare a unei activități. Elevii nu au dreptul de a avea o asemenea atitudine față de cadrele didactice. Și nici părinții. Vreți să vedeți desfășurarea "lucrărilor" unui asemenea consiliu? Deplasati-va dimineața, la prima oră de curs, în parcurile și spațiile amenajate in fața blocurilor,din imediata vecinătate a școlilor și liceelor. Îi veți găsi " în pline lucrări: cafea, țigări, manele, cate o berica mică , țipete, înjurături, comportament indecent,limbaj la fel, distrugerea sistemului de închidere a ușilor de intrare in bloc,pentru a se putea adăposti in caz de intemperii". Ăștia sunt elevii de azi, cu oarecare mici excepții. Habar nu au de nimic, refuză să învețe, disprețuiesc tot ce are valoare. Aici i-a adus sistemul de învățământ, bulversat anual după toanele așa zișilor miniștri - toți niste imbecili.
    • Like 1
  • Reprezentanții MEN sunt rupți de realitate, altfel ar fi știut exact că nu evaluările mai puține sunt cauza rezultatelor proaste la examenul de evaluare!
    Mai bine să desființăm MEN, să desființăm școlile de stat, și de fapt, mai bine să desființăm statul acesta putred! Pe această fundație putredă nu se poate construi nimic sănătos și durabil, de viitor!
    • Like 0
  • OK, ori s-a mers un pic prea departe cu cultura protestelor la noi, ori mesajul nu a fost transmis in mod corect copiilor. Vorbim de copii de 14 ani(!) care se cred in pozitia de a protesta. Oameni buni, sunteti copii, inca nu sunteti in pozitia sa decideti anumite lucruri pentru voi insiva, si in nici un caz nu sunteti in pozitia din care sa puteti evalua un sistem de invatamant. Sunteti la varsta la care inca aveti de invatat de la adultii din jurul vostru. Si cred ca pe undeva sunteti si voi constienti de asta, din moment ce ati ales sa "boicotati" o simulare (care vine cu risc 0), si nu examenul propriu-zis.
    Argumentul ministerului mi se pare corect: elevii au mai multe sanse de a se obisnui cu tipul de subiecte de examen, cu atmosfera de examen etc. inainte de a da proba reala. Nu e ceva rau.
    • Like 2
    • @ Jonn Jonzz
      Ce m-a amuzat pe mine in comunicat a fost: „Dăm foaia goală pentru că simulările nu ne vor evalua competențele, ci doar cunoștințele."

      Pai ce competente or avea la 13-14 ani? :)

      Ma tot ciondanesc amical cu sotul apropos de ce/cum ar trebui sa invete un elev de gimnaziu sau liceu. Si el e tot pe partea cu competentele (sistem scolar complet diferit) - ca un copil trebuie sa invete sa gandeasca in mod critic, sa comunice structurat...

      No, bine, fain, zic eu de colo - dar ca sa poti gandi critic trebuie sa poti compara X cu Y. Daca nu cunosti nici X, nici Y, cum poti sa le analizezi, sintetizezi sau compari?

      La fel si cu 'sa invete sa comunice structurat' - dar despre ce? Nu trebuie mai intai sa stii despre ce comunici, ca sa poti comunica?

      In plus, la examenele pe care le sustin vajnicii elevi de clasa a VIII-a se dau chestii care nu se discuta, se executa. Nici gramatica, nici matematica nu sunt chestiuni de parere. Poate ar trebui scazuta ponderea comentariilor literare (pentru ca acelea, si din punctul meu de vedere, ca iubitoare de literatura, chiar nu verifica nimic.) In rest, insa...

      Iar asta cu stress-ul examenului e alta minune. Pe vremea mea (eheee!) simularea nu conta la medie, si oricum erau trei teze pe an la diverse materii, care erau mult mai stresante. La simulare cam mergeam fluierand... Pentru ca, intr-adevar, exersam tipul de subiecte de la examenul propriu-zis.

      Singurul argument solid pe care ar putea sa il dea elevii aici ar fi - Bun, deci cohorta de clasa a VII-a din anul de gratie 2019 are o rata de promovare la simularea capacitatii de cam 60%.

      OK, si daca stiu asta, ce veti face , ca minister, ca sa remediati situatia in mai putin de 12 luni? Ce inseamna 'intensificarea eforturilor tuturor factorilor implicaţi pentru asigurarea succesului educațional al tuturor copiilor, inclusiv al copiilor din grupurile marginalizate social și în situație de risc de abandon şcolar, accesului egal al acestora la oportunități, drepturi și servicii din domeniul educațional, precum și pentru ameliorarea rezultatelor elevilor la examenele naţionale'?

      Cum spuneau candva, in vremurile lor bune, Vacanta Mare - Nu asa, bai tarane, cu cuvinte normale, sa intelegem si noi, ca suntem intelectuali, ce mama naibii!

      Ce va face ministerul? Va organiza ore suplimentare in vacanta pentru o treime din populatia scolara? Cum se pot recupera, practic, trei ani pierduti de gimanziu in 12 luni? Vor analiza ce 'nu le place' elevilor care nu obtin un 5 si...va elimina acel ceva de la examen? Vor pune accent pe aprofundarea acelor subiecte pentru cohorta de clasa V-a in 2020? Vor schimba programa? Vor timite profesorii cu rezultate bune la tara?

      Concret, ce vor face cu aceste date?

      Pentru cam am senzatia ca nu vor aduce nimic nou. Copiii care nu obtin nota de trecere provin din medii defavorizate, sunt probabil minoritari etnic - deci Ministerul Educatiei va obtine niste date prin care sa poata arunca pisica moarta in eter.

      Tare banuiesc faptul ca acesti cam 30% nu sunt suma unor incidente izolate, sunt grupati in locuri uitate de Dumnezeu...
      • Like 2
    • @ Maria Zamfir
      De acord! As mai adauga faptul ca inclusiv gandirea critica se dezvolta in scoala generala, daca profesorii isi fac treaba ca lumea. In generala am invatat cum se face o demonstratie la matematica. Nu doar calcule, demonstratii. Tot atunci am invatat, la romana, facand comentarii, sa imi formez o parere si sa o sustin cu argumente, pentru ca profa nu ne-a spus niciodata sa invatam ceva pe de rost, ne-a invatat sa gandim si sa argumentam, pe text, cu citate. Deci inclusiv competentele sunt acolo (in masura in care pot fi la 13-14 ani, cum bine ati punctat) daca se lucreaza corect. Iar in cazul meu asta se intampla dupa anul 2000, deci cat de cat recent.
      Da, cel mai probabil este exact cum credeti legat de acel 30%. Ce va face ministerul? Daca judec dupa ce au facut in trecut ca s-o dreaga repede, ori vor mai simplifica INCA o data subiectele de examen, ori acea salata de cuvinte pompoase este doar o chestie de PR si nu vor face de fapt nimic. Vor fura o miscare de-a lui Iohannis si vor "privi cu ingrijorare". Pentru ca intr-adevar, intr-un an mare lucru nu au cum sa schimbe.
      • Like 1
    • @ Maria Zamfir
      În esență, dumneavoastră spuneți că la 13-14 ani acești elevi nu cunosc nimic, nici X, nici Y și de aceea nu sunt în măsură să gîndească critic, să compare. Și, în parte, aveți dreptate. Învățămîntul românesc, așa cum e structurat el, nu te învață (mai) nimic. Pentru că elevii nu sunt tratați ca indivizi, ci ca niște roboți care trebuie să fie capabili să reproducă cît mai fidel lecția/subiectul predat. Iar conceptul ăsta se propagă pînă în mediul universitar.

      Am spus în parte, pentru că destui sunt suficient de inteligenți încît să nu se rezume la informațiile rigide, și nu de puține ori depășite, oferite de profesori.

      Sistemul de învățămînt românesc a fost conceput ca unul eminamente propagandistic de către regimul comunist care nu avea nevoie de indivizi, ci de gloată obedientă. De-asta mulți sar în sus ca arși cînd aud de spirit critic, pentru că am fost învățați să nu ne placă.

      Cînd vrei gloată obedientă, sugrumi din fașă orice inițiativă, impui autoritatea supremă și de necontestat (educator, profesor, maistru, președinte de consiliu etc.) și îi bagi pe toți în aceeași oală livrîndu-le informații standardizate și șabloane din care nu au voie să iasă.

      De la reforma comunistă din 1948, lucrurile nu s-au schimbat mai deloc în esența învățămîntului românesc. Și nimeni dintre factorii decidenți - ăia maturi și deștepți care cunosc și X, și Y dar nu știu/nu vor să compare - nu pare să aibă interesul. Iar "reforma" învățămîntului românesc e fix precum în Caragiale cel mereu actual: "să se modifice pe ici, pe colo dar să nu se schimbe nimic". Ave! :)
      • Like 1
    • @ Maria Zamfir
      Pertinent comentariul, am dat un "Like".
      După părerea mea, problema începe chiar cu ciclul primar. Ați analizat cum decurge în medie ziua de școală și de weekend a unui elev din școala primară? Ați luat „la purecat” manualele? Multe dintre ele sunt „varză” — și încărcate și prost structurate, astfel că practic elevii nu prea au timp să-și formeze bazele, deoarece nu se pune accent pe noțiunile primare, elementare. În plus, din câte știu eu, în aceste clase evaluarea periodică a elevilor se face după niște fișe mirobolante descărcate de pe internet, care nu prea respectă niște minime principii pedagogice.
      Deci, dacă e să căutăm rădăcinile proastelor rezultate de mai târziu, acolo cred că ar trebui să începem să „săpăm” serios, la ciclul primar.
      • Like 0
    • @ Jonn Jonzz
      Oarecum. Problema testelor standardizate este faptul ca sunt...standard. Cred ca mai mult pentru comoditatea profesorilor.

      Pentru literatura romana, de exemplu, chiar daca un elev are noroc cu un profesor ca al dumneavoastra, baremul de corectare te obliga sa memorezi macar elementele obligatorii ale unui comentariu - si sunt multe. E ca la gimnastica artistica - se puncteaza elementul X cu 0.10. Daca nu il ai, pierzi.

      Vrand-nevrand, pentru nota tot trebuie sa inveti cam pe de rost ce se puncteaza unde. De aceea circulau in '96, cand am dat eu admiterea la liceu, celebrele culegeri/reviste de comentarii 'perfecte', pe care unii profesori le explicau, altii le dictau pur si simplu. Acelea atingeau toate punctele baremului de corectare, sec.

      La fel este si cu etapele de rezolvare la matematica; teoretic, ele sunt punctate ca sa ajute in barem un elev care nu ajunge la rezultatul corect dar mai atinge cate ceva pe parcurs. Daca deveneai 'creativ' cu rezolvarea unei probleme, pierdeai punctele de pe parcurs...

      Desi, ma rog, cat de creativ poate deveni un elev cu rezolvarea unei probleme, fie ea si de geometrie spatiala, in clasa a VIII-a...
      • Like 0
    • @ Bogdan Tabarcea
      Partial. Eu am invatat cum sta cu gandirea critica si sa zic asa, testarea competentelor complexe in gimnaziu, dar la engleza.

      Nu ar fi greu de implementat nici la romana, si va spun cum: mai putin accent pe comentariile literare 'clasice' si mai mult pe scrierea de esee pe diverse teme, pe care elevii nu trebuie sa le cunoasca in detaliu.

      Pot insa sa invete o structura a unui eseu; clasica introducere-cuprins-incheiere. Ce am invatat noi la engleza era in 1 - 2a, 2b, 2c - 3 foarte simplu.

      Se da un subiect, aiurea: E bine sa punem creioane verzi in cutii rosii. (Am zis aiurea, da? :))

      1 - Elevul isi introduce, pe scurt, acordul sau dezacordul cu afirmatia data.

      2a - Explica de ce este sau nu este de acord cu afirmatia.

      2b - Explica de ce unele persoane ar putea sa nu fie, sau sa fie de acord cu afirmatia data. (Argumenteaza impotriva parerii proprii.)

      2c - Explica detaliat situatii in care si 2a, si 2b, sunt valabile.

      3 - Incheie cu un rezumat scurt al lui 2a, facand legaturi cu 1.

      Ce castiga din asta? Il faci sa se gandeasca la propriile argumente (Imi plac creioanele verzi in cutii rosii pentru ca formeaza un contrast vizual placut). La contra-argumente: Inteleg ca unii oameni ar prefera ca atunci cand deschid o cutie rosie, sa gaseasca in interior creioane rosii. La o cale de mijloc: Daca am o cutie deschisa la ora de desen, nu ma deranjeaza creioanele verzi in cutii rosii. Daca insa cumpar o cutie rosie, sigilata, ma pot simti inselat de faptul ca ea contine creioane verzi.

      Argumentele, in sine trebuie sa fie logice (unui copil poate sa ii placa un contrast vizual, altuia nu, unuia pot sa ii place surprizele, altuia, nu). Parerea pro sau contra afirmatiei date nu conteaza; important este sa il faci sa se gandeasca la o tema oarecare, sa isi formeze si argumenteze o parere, sa il faci sa se gandeasca la parerea opusa, si sa respecte structura.

      O tema abstracta te face sa te gandesti in afara cunostintelor stricte, sa o abordezi subiectul interdisciplinar, daca vreti.

      Ce se noteaza, si cum:

      - Claritatea eseului

      - Claritatea, ordinea si bogatia ideilor, abilitatea de a duce subiecte conexe in sprijinul si contra propriei idei

      - Gramatica si cursivitatea frazei.

      Nivelul la care sunt evaluate aceste componente poate creste cu varsta, la fel si temele propuse pentru discutie. Si iata, intr-un pas (simplificat) cum atingi si gandirea critica, si competente complexe.

      Insa la romana nu e timp pentru asa ceva, pentru ca lucrurile pe care trebuie sa le aiba fixate elevul sunt cu totul altele. Insa si ele pot fi fixate prin tipul de eseu descris mai sus.

      De exemplu: Nuvela X apartine genului liric. Poate elevului nu i se pare ca e liric. Poate sa spuna - Eu cred ca este strict epic pentru ca are caracteristicile 1, 2, 3 ale acestui gen, si 1, 2, 3 elemente care nu sunt caracteristice liricului (test de cunostinte). Cred ca este considerat liric pentru ca are caracteristicile 1,2,3,4,5 ale acelui gen (test de cunostinte).

      Nu il faci pe copil sa inghita ESTE LIRIC SI GATA! (pentru ca asa a spus Calinescu, gura!). Poti foarte bine sa sedimentezi conceptele pe care vrei sa si le insuseasca si prin discutie, nu numai prin regurgitare.

      Insa asta ar fi o schimbare de paradigma mult prea mare, iar reformarea sistemului nu este ceea ce se doreste, aici. Aici se doreste strict cresterea ratei de promovabilitate... Iar o reforma de acest gen nu ar ajuta scopului.

      Ghita de la Simnic nu pica examenul pentru ca nu i s-au oferit informatii inteligente la clasa, sau pentru ca nu a fost atras de modul de predare, etc. Ghita nu trece clasa pentru ca e cu oile pe camp, si pentru ca pe profesor nu il intereseaza acest aspect.

      Nu-i treaba lui.
      • Like 3
    • @ Maria Zamfir
      Da, dar se pot face si contestatii. E posibil ca un prof obosit la corectare sa nu se prinda ca o rezolvare mai originala e totusi corecta, oamenii aceia au totusi sute de lucrari de corectat. Si da, problemele de capacitate/evaluare nationala nu prea sunt probleme suficient de interesanta incat sa poti sa vii cu o solutie mai neobisnuita, asa e.
      Iar la romana exista si acolo un barem, dar e destul de permisiv. Se pot citi acele carti si fara sa se invete lucruri pe dinafara (si eu am dat de ele la vremea mea). A invata pe dinafara este pana la urma solutia comoda (ca nu mai trebuie facut efort pentru intelegere) si/sau solutia celor care se apuca de invatat pe ultima suta de metri (de obicei se apuca intr-a 8-a sa recupereze ce n-au invatat deloc/bine pe parcurs - "aoleo vine examenu'!" -> repede meditatii si toceala). Dar nu-i musai sa faci asta ca sa iei o nota buna. Sau ca sa treci.
      • Like 1
    • @ Jonn Jonzz
      GabiC check icon
      Nu sunt de acord cu tine;
      Copiii sunt si ei oameni; Gandesc ( uite- fiica mea, luand ca grad de comparatie ce scrii tu aici- gandeste mai mult, mai adanc si mai corect decat tine!);
      Pe de alta parte , de la care adulti din jurul lor sa invete? De la profesoara de geografie care e o "proasta" si care-si tine lectia jumatate pentru cealalta jumatate iese sa vorbeasca la telefon sau la tigara? (desi in regulamentul scolar scrie ca nu exista spatiu de fumat in scoala?); Sau de la "aia de fizica" care i-a umplut pe copii (ultima medie de intrare la clasa fiicei mele- 9.30!) de 2 si 3 pt ca a dat niste lucrari cu probleme nerezonvate vreodata in clasa? Si ca la jumatatea semestrului 18 din cei 28 erau in prag de corigenta? Sau de la parinti ( unii dintre ei fiind corigenti la logica si educatie generala)?
      Ia- invata-ne tu, ganditorule!
      Si aste-as doar exemple la prina gandire... fara sa stau sa analizez ( ca am si alte lucruri mai importante de facut); Doar cat sa-ti semnalizez ca esti in afara subiectului, in schimb combati de parca te-ai pricepe..
      De ce nu-si vede fiecare de lacatuseria sau zidaria lui, nu stiu!
      • Like 0
    • @ Maria Zamfir
      GabiC check icon
      Maria, gresesti! Ori ai facut scoala prea demult, ori nu ai copii ( ori ii ai si se ocupa "scoala" de "educatia" lor) si nu intelegi ce-s alea competente. in rest- ai dreptate;
      Sa-ti fac o schita:
      Multi dintre elevi fac meditatii ca sa "treaca" acest examen care le poate defini viata; Pentru ca- DA- daca intri la un liceu "de cartier" atunci ai putine sanse sa nu intri in găștile de cartier, să inveti si sa vrei sa mergi mai departe cu studiile, E demonstrat statistic,
      Apoi- invatatul pe de rost nu aduce nimic altceva decat o incarcare mimetica de moment, nu si de substanta, in educatia generala a unui copil,
      Sa-ti explic ce au vrut sa spuna cu ”competențe”; Unii copii sunt mai inclinați catre anumite materii sau ”sunt buni pe felia lor” ca sa ma explic mai bine, Asta nu inseamna ca, daca nu esti bun la mate, nu poti fi un chimist de exceptie, sau un medic, sau un arhitect de rasunet, sau un compozitor reputat, Insa daca acestor copii li se ”dă in cap” de la 14 ani, ei nu vor mai avea acesta sansa. Pentru ca nu vor ajunge la a studia ceea ce le era destinat.
      Intr-o clasa a VIII-a, de exemplu erau niste copii cu totul speciali; unul este campion balcanic la tenis, altul este premiat international pentru pictura, altul este premiat international la pian, alti doi au facut parte din echipa de IT-sti care au luat argint la olimpiada internationala de programare, un total de 8 copii au fost premiati pentru media 10 pe toti anii de invatamant si exament de Capacitate (insa doar cei doi IT-isti au fost integralisti). Atentie! Toti in aceeasi clasa. Desi cei care erau competenti structural pe anumite materii - nu au avut 10 pentru ca pe ei nu-i intereseaza prea mult celelalte cursuri decat, poate, pentru a-si mentine o imagine buna si a-si asigura o educatie generala suficienta.
      Acolo e diferenta dintre competenta si cunostinte.
      Oi avea tu cunostinte cat 28 de copii la un loc, dar fac pariu ca nu vei avea niciodata vreo competență pe care o au anumiti copii.
      Cat despre gandire critica, despre comparatii.... astea se fac in primul rand acasa, si mai apoi, la liceele si facultatile de profil. Nu trebuie sa iasa filozofi din scoala generala...
      • Like 0
    • @ Bogdan Tabarcea
      GabiC check icon
      subscriu!
      • Like 0
    • @ Maria Zamfir
      Cunoștințe zero, despre competențe nu cred că este cazul să vorbim. Sunt departe și se îndepărtează, în mod intenționat, de momentul în care ar putea visa să fie competenți. Cultură zero competențe zero. Asta este viitorul marii majorități dintre ei. Vor reuși doar cei din familii cu bani, dispuse să investească în educația propriilor copii. Restul - masă de manevră, de votanți fidelități prin pomeni pentru politicienii veroși, de care nu ducem lipsă, ba chiar îi susținem, votăm și adulăm. Asta este și misiunea tuturor miniștrilor ce s-au succedat la învățământ
      • Like 0
    • @ Maria Zamfir
      Ați susținut afirmațiile mele cu exemple clare și la obiect. Mulțumesc! Eu am ieșit din sistem (ca beneficiar, nu prestator, să ne înțelegem) de multă vreme. Dar, din ce aud că îmi spun cunoscuții care au copii la școală constat că lucrurile nu s-au schimbat semnficiativ - cu rare excepții - față de sistemul comunist.

      Da, nu se vrea schimbarea paradigmei, ci creșterea procentului promovabilității. Să dea bine pe hîrtie la statistici. Motivul e clar: banii. Scăderea drastică a promovabilității a început să lase fabricile de diplome (private și de stat în egală măsură) fără clienți, ministrul educației a zis-o destul de clar.

      Factorii decizionali nu sunt interesați deloc de eficacitatea reală a procesului educațional. Dacă nu intervin elevii, părinții și profesorii vor modifica structura testelor de evaluare și procedurile de cîte ori va fi necesar pînă cînd și cel mai dezinteresat elev va putea să promoveze cu nota minimă.
      • Like 0
    • @ Jonn Jonzz
      Hehe, un pic off topic, ca tocmai a pierdut Halep si trebuie sa ma inveselesc un pic, si sa imi treaca adrenalina - am avut o situatie foarte haioasa, la BAC la info. Stiu, alt nivel, si trecand peste ridicolul situatiei in care dai un test de programare pe hartie. Aia toceala!

      Eu am iesit din sala, m-am uitat pe barem, am zis: 8.95. Fix 8.95 am luat - stiti deja ca info nu era fortele meu. Toti olimpicii nostri au luat 5-6. Bineinteles, cu amica mea la telefon imediat (ea era dintre cei speciali).

      Ce facusi, ma? Intreb eu. 5.25?

      E, ce facui, ce facui, am scris o rutina recursiva in C++!

      (Era o clasica problema de tipul cum se misca un cal pe tabla de sah, deci backtracking. Baremul specifica backtracking, dar nu backtracking recursiv. Era si primul an in care s-au amestecat profesorii la BAC. La noi au venit la corectura la info niste doamne de la cofetari patiseri, ceva de genul).

      Si? zic eu, tot neintelegand.

      Pai, n-au priceput lucrarea... Asa ca au corectat dupa barem. Si nu era backtracking, asa ca... nu mi-au dat nici un punct pentru orice a fost in C++, si folosea macar o rutina recursiva...

      Bineinteles ca situatia s-a corectat la contestatie, la inspectorat, dar daca n-am ras de ea in seara aceea (bine, ea nu avea chef de ras... si mi-a si lipit-o: Bine ca ti-au inteles TIE lucrarea aia de la cofetari-patiseri, du-te repede si fa o poza cu panoul de afisare a rezultatelor, ca e prima si ultima data in viata ta cand ai nota mai mare decat mine la info! Fuck all kinds of duck!).

      Mai am poza si acum :D Inramata :D

      Serios acum, mie baremul de la romana mi s-a parut mult mai opresiv, pentru ca trebuia sa stii...CITATELE. Nu numai din textul propus spre discutie, ci si din marii critici literari, bla. Sau la punctul din barem in care trebuia sa ilustrezi 'o metafora folosita in text', daca nu foloseai cea mai metafora dintre metafore, mama hiperbolica a tuturor metaforelor, riscai sa nu iei punctul. Asa ca invatai mama tuturor metaforelor, desi mai erau multe in text, dintre care ai fi putut, teoretic, sa alegi.

      Sa nu uitam ca regula pentru contestatii era ca nota rezultata dupa recorectare sa iti modifice nota initiala cu cel putin un punct. Un element de 0.20 corectat gresit inital nu ti-ar fi modificat nota finala, dar alea 0.20 contau al naibii de mult la admitere...

      Elevii care vor note bune in general invata la pas, aveti dreptate. Un pic de cramming se intampla mereu inainte de examen, pentru ca nu iti mai aduci aminte perfect ce ai invatat acum o luna-doua.

      Daca nu iti place un text ('iubirea' mea in gimnaziu a fost 'Dan, Capitan de Plai', l-am urat cu pasiune, si taman asta mi-a picat) e greu sa il intelegi, sau sa asmiliezi ce au inteles altii din el. Asa ca... Suntem un pic in dezacord aici, memorarea nu este mereu solutia simpla. Nu mi-a fost deloc simplu sa memorez nici poezia, nici comentariul, dar daca-i musai, cu placere :)
      • Like 0
    • @ Bogdan Tabarcea
      Factorii decizionali nu sunt interesati de nimic. Apres moi, le deluge.

      Ce nu inteleg ei este faptul ca apres eux, sunt si nepotii lor, nu numai ai nostri.
      • Like 0
    • @ Maria Zamfir
      OK, am gasit un barem de corectare la romana pentru examenul din 2017:
      https://stirileprotv.ro/bacalaureat/subiecte-bac-2017-romana-prima-
      proba-scrisa-de-la-bacalaureat-2017-subiecte-si-barem-de-corectare.html (sper sa se afiseze linkul, era de pe stirileprotv.ro, pe edu.ro nu l-am mai gasit).
      Din cate vad pare destul de permisiv, si nu e nicaieri vorba de scazut puncte pentru ca nu apare cine stie ce citat din Calinescu.
      De reguli de tipul celei cu 0.20 am dat si eu (la mine a fost cu 0.5 la capacitate) si sunt tampite, intr-adevar. Cu amica inteleg ca situatia s-a rezolvat la contestatie, nu? Ar fi trebuit, din moment ce subiectul nu era suficient de clar formulat, ca nu excludea backtracking-ul recursiv. Da, se mai intampla si din astea, si pe la olimpiade se mai intampla, banuiesc ca din cauza faptului ca fiecare prof are de corectat foarte multe lucrari. Acolo ar trebui eficientizat procesul. Si nu numai acolo. Those poor ducks, though :))
      • Like 0
    • @ Jonn Jonzz
      Pai taman asta era smecheria, ca nu scria niciunde in cerinta problemei cum sa o rezolvi :)) Iti dadeau puncte ca sa stii ca e backtracking, si amica mea, in mod evident, nu le-a primit :)

      M-am uitat si eu de curiozitate azi dimineata la subiecte/bareme de la simularea cu fanfara (ca a fost un cor de profesori care s-a plans ca la mate a fost prea greu anul asta, vom vedea ce va fi), si intr-adevar, s-au mai relaxat la romana. Pe vremea mea ('96) se cereau si 'referinte critice de specialitate' in barem. Nu una anume, dar... Le invatam cu totii pe aceleasi. (Am avut o profa de romana execrabila in liceu, dar un meditator bun, si cu simtul umorului, dar comentariile erau luate din aceeasi revista pentru ca erau cele 'bune'. Va dati seama ca devenea o competitie de memorie, pana la urma - cati elevi avea doamna la clasa, cati avea domnul la clasa, plus cati or fi avut fircare la meditatii. Toata lumea invata exact acelasi lucru, pentru ca era revista publicata de cei care faceau si sibiectele si baremele.)

      C'est la vie.

      Da, cu amica mea s-a rezolvat la contestatie - eram siguri ca o sa se rezolve, pentru ca altfel nu as fi facut misto de ea. Nu sunt chiar sadica, ducks aside :)

      Profii nostri au facut un pic de casus belli din ce s-a intamplat pentru ca, au zis ei, pe buna dreptate, nu poti trimite un profesor de tehnologie de la un liceu de meserii sa corecteze o chestie ca informatica la un colegiu national. Acolo fusese o chestie de nestiinta, nu de greseala - doamnele respective chiar nu stiau nici programare, nici C++.

      Pana la urma a fost o victorie mai mare, pentru ca dupa acel scandal s-a hotarat se se extraga profesorii de la corectura macar profil pe profil. Insa bietii mei colegi au cam stat cu rata in pantaloni, ca se apropia inscrierea la facultate si cazul se taragana si se taragana. Ei nu mai dadeau examen, oricum, dar aveau nevoie de situatia finalizata de la BAC.

      Eu nu am fost niciodata prof in gimnaziu/liceu (in afara de orele de practica) dar stiu cum e sa corectezi sub presiune, pentru ca am fost 'seminarista' in Poli vreo doi ani, cand era nenorocirea aceea cu 'nu se mai fac angajari in invatamant'.

      Erau trei sute de studenti in an, noi eram doi + proful titular, si incercam sa dam rezultatele in aceeasi zi. Teoretic ar fi trebuit sa corecteze unul dintre noi, apoi celalalt, ca sa prinda eventuale greseli. Practic, le imparteam, pentru ca erau trei sute de finale si 80-100 de partiale. Bineinteles ca se strecoara greseli.

      Oh well :)
      • Like 1
    • @ GabiC
      De unde stiti cat ma pricep, sau cat aproape sunt/nu sunt de subiect? De asemenea de unde rezulta ca exemplele pe care le-ati dat dvs. aici sunt reprezentative? Si daca tot suntem la exemplele dvs., sunt de acord in cazul profesoarei de geografie, dar legat de celelalte as fi curios sa aflu si un alt punct de vedere. Nu de alta dar ce spuneti e un pic suspect: au luat note mici pentru ca la lucrare au avut probleme care n-au fost vreodata rezolvate in clasa? Si? Trebuie musai ca tot ce e intr-o lucrare sa fi fost facut in clasa? Mai exista manual, culegeri, la fizica si mate trebuie lucrat. 18 din 28 erau in prag de corigenta, asta din vina cui? Neaparat a profesorilor? Sau a profei de fizica, daca despre ea era vorba? De ce ar fi asa?
      Da, copiii sunt oameni, dar nu sunt in masura la 13-14 ani sa critice un sistem de invatamant. Si da, copilul ar trebui sa invete de la adultii din jur, incepand cu parintii, dar avand in vedere cum ganditi dvs. de exemplu, da, sunt clar motive de ingrijorare, asa e.
      • Like 0
    • @ Maria Zamfir
      Da, sa aduci la corectura de examen de info profi care nu au avut in viata lor treaba cu programarea e stupid, intr-adevar. La fel sa existe un barem atat de dur. Bine ca s-au mai schimbat lucrurile intre timp. Oricum, felicitari!
      • Like 0
    • @ GabiC
      Am dat admiterea la liceu in 1996, am terminat facultatea in 2005.

      Nu am copii, pentru ca fizic, nu pot sa ii am - multumesc de intrebare, nu este deloc nepoliticoasa. Am insa prieteni (multi) cu copii de varsta scolara, si stiu despre ce vorbiti, pentru ca exact la fel descriu situatia si ei. Nu este in nici un fel diferita de situatia din anii mei de gimnaziu sau liceu.

      Am de asemenea la activ cursuri de pedagogie si psiho-pedagogie, pentru ca mi-am dorit, candva, sa fiu profesoara. Din fericire, m-am vindecat dupa doi ani de predat seminarul de Semnale, Circuite si Sisteme (1&2) in Politehnica Bucuresti.

      Mai mult, am avut o colega in gimnaziu care se pragatea pentru Lipatti la vioara, exact in acea perioada antedeluviana despre care vorbiti. Am mai spus povestea Anei, dar o voi repeta prescurtat pentru dumneavoastra - Ana era insingurata, avea note medii spre OK, nu facea parte din nici o gasca.

      Mama ei s-a bucurat atunci cand s-a imprietenit cu mine, pentru ca eu aveam note fantastic de mari, si, in plus, eram amndoua plinutze, si avea si Ana pe cineva cu care sa iasa pe role, si...sa isi faca temele. La matematica.

      Si situatia a ramas asa pana intr-a VII-a spre a VIII-a, cand, la un moment dat, cand eu incercam sa ii explic de ce asa si nu asa la o tema la mate, Ana a izbucnit in plans si mi-a spus: Tu nu vezi ce face mama? Esti singura mea prietena, si te-a transformat si pe tine in meditator. Tu stii ca mama o suna pe mama ta ca sa afle daca am iesit pe role cu zece minute inainte de ora 18? nu la 18 fix? Am doi meditatori la romana, doi la mate, cu tine trei, la mate. Logica ei spune ca daca nu iau proba de vioara la Lipatti, va trebui sa dau examen la un liceu normal, si cu notele mele intru la Mecanica Fina 3, sau ma face coafeza. Dar toate aceste chestii pe care mi le pune in cap nu ma lasa sa repet la vioara, intelegi? Daca nu repet la vioara o sa pic proba practica, si tot scenariul construit de mama, la ea in cap, se va petrece.

      OK, OK, OK, zic eu, eu tot cred ca poti mai mult de 7 la mate, dar inteleg ca te doare in pix de ce cred eu, si stiu ce zici. Facem asa, am propus eu. Zi-i mamei tale ca vreau sa invat vioara. (Ne cunoscusem la un Jeunesses Musicales, nu la scoala, desi eram in acelasi gimnaziu). Iti fac temele si de la scoala, si de la meditatii eu, le copiezi repede, dupa care facem ce vrei tu, ne machiem, ne coafam, ne prostim, si daca mama ta ne va crede, o sa ai doua ore de exersat la vioara in plus in fiecare zi.

      Mama a intrat alarmata peste noi, ca Ana plangea de ti se rupea inima, si ne-a intrebat daca vrem sa ne faca niste clatite sau ceva, da-o dracului de dieta, va dau o ciocolata? V-ati certat, ce-ati patit?

      I-am reprosat, evident, ca facea pe securistul de serviciu, si am acceptat cu gratie scuzele in forma de clatite. Dupa ce am fost mituite cu clatite, i-am explicat planul. Mama a zis - asa si asa, fetelor, si voi aveti dreptate, si mama Anei are dreptate, sa gasim o cale de mijloc. Ana, macar incerca sa iti faci temele, daca nu ies la standard, copiezi credibil de la Maria temele de la meditatii (nu de zece, de un opt, asa), si va vedeti de treaba.

      Spun ce spun, a zis mama, pentru ca mama Anei ii plateste pe meditatorii aia. Daca facem cum vreti voi, e furt. Si moral, nu e bine.

      Ce-o sa mai bata doamna de la trei in calorifer, cu vioara, dupa toate vocalizele Mariei, eheee! Si, aporpos de machiaj, prima care se atinge de rujul meu din Ungaria nu mai pupa nici o clatita, niciodata. Va am amprentele la dosar!

      A fost un an fericit. Ana a progresat putin la mate, a cantat mult mai mult la vioara (nimeni nu a batut in calorifer), am tot iesit cu rolele, n-am slabit nici una nici cealalta, dar ne-am facut prieteni (in sensul de boyfriends), mama s-a prefacut ca nu stie ca ne-am apucat de fumat, Ana a intrat prima la Lipatti, la proba practica, a luat un 7.83 onorabil la romana/mate. Eu am intrat cu 9.74 la un colegiu national, si viata si-a urmat cursul.

      Cand spuneti ca un copil cu un talent magnific, asa cum era al Anei (ultima data cand am auzit de ea era prima vioara a orchestrei filarmonice din Buxelles) nu poate sa ia 5 la o proba, spuneti ca acel copil este prost.

      Un copil talentat -la sport, la muzica, la desen - poate oricand sa treaca de nota 5, la romana si matematica. Liceele de profil vor fi interesate de nota de la proba practica, muuuult mai mult decat de nota de la examenul scris.

      Un talent nu este, insa, o competenta.
      • Like 0
    • @ GabiC
      Pentru a fi pertinent, trebuie macar sa respecti interlocutorul, punctuatia, de ce nu, declinarile verbale si contractiile verbale corecte ale limbii romane.

      Ajuta, de asemenea, un pic de control asupra tastaturii, chiar cand aveti altceva mai bun de facut :)

      • Like 0
    • @ Jonn Jonzz
      GabiC check icon
      Copiii pe care-i "duce" mintea observa si catalogheaza foarte bine ce se intampla in jurul lor; Eticheteaza;
      Eu am incredere in judecata (proasta- cum crezi) a copilului meu pentru ca rationamentele pe care le-a facut pana in prezent s-au situat mult peste varsta sa.
      Referitor la profesori, dau un exemplu din cele pe care le-ai putea intelege mai usor (dupa cate realizez esti IT-ist- si- cel putin in firmele unde am lucrat- cu ei am avut cele mai bune realizari pe intelegerea unui proces in sine, dar cele mai proaste efecte in explicarea unei evaluari de sinteza, altfel spus- intelegerea sistemului in ansamblu le cam scapa. Nu stiu daca este si cazul tau):
      Uite: avem un grup pe 28 de programatori coordonati de un Team leader; Ei primesc de la TL un nou proiect pentru care cei 28 nu au specializarea necesara. TL-ul stie ca nu au pregatirea, astfel incat ii traineaza insa nu complet; Apoi urmeaza desfasurarea proiectului si la deadline programul nu misca deloc, numai "bad"-uri. Cine e de vina?
      In conditiile in care - te invit- uita-te tu in manualul de fizica, si in culegere si in ce mai vrei... O sa te apuce capul; Ergo: manualele si culegerile sunt f prost facute; Copiii nu au timp (efectiv) sa caute si sa lucreze la toate materiile care se predau in liceu/scoala; Am facut o evaluare a timpului alocat per materie si am ajuns la urmatoarea concluzie: Ori arunci cateva materii ( acolo unde nici profii nu-si dau interesul, ori nu-ti sunt utile mai tarziu) ori te ingropi in studii (multe inutile); Stii cum se studiaza in Marea Britanie? ICand ajungi in Sixth` Form ( sau varianta International Baccalauree) iti alegi 4 materii sau 3 pe care le studiezi si din care vei da exam, restul conteaza pentru "performanta" si pentru ceva credite, dar atat;
      La noi- sunt urmatoarele: (La mate info in clasa a 9-a):
      5 ore de mate
      4 ore de romana
      3 ore de fizica
      4 de engleza,
      2 franceza,2 biologie, 2 x TIC 2x informatica
      cate 1 de logica,religie,sport,chimie, istorie si geografie
      1/2 desen si muzica
      Daca exceptam religia, sportul si desen.muzica (unde ar fi culmea sa existe pretentii ridicate- desi se dau note) in rest sunt "materii de baza" cum crede fiecare prof; Si de aici exista 2 tipuri de profesori ( poate chiar 3)- Cei rigizi- care predau si au pretentii, cei imbecili - care NU predau- dar au pretentii si cei intelegatori (combinatii intre cele doua tipuri sau pur si simplu profi care predau notiuni de baza si le cere copiilor sa le stie pe alea);
      Deci- pentru a-ti raspunde la intrebarea "cine e de vina" pentru notele proaste - Intotdeauna este de vina cel care coordoneaza acea activitate> Nu esti in stare sa predai, pleci; Nu esti in stare sa conduci un colectiv, pentru a obtine rezultatele (aici pot sa-ti fac training cam 3-4 ani- zi de zi)- pleci. Sau te educi; In niciun caz nu predai lucrarea- catre client- praf- si dai vina pe programatori ( elevi);
      Bafta!
      • Like 0
    • @ Jonn Jonzz
      Alien check icon
      La 14 ani si amicul nostru Einstein era in conflict cu scoala si cu metodele medievale de predare si evaluare.
      Asta demonstreaza evident ca vom avea o generatie de Einsteni :D
      • Like 0
    • @ Maria Zamfir
      GabiC check icon
      Maria, nu am nicio scuza; Nici macar nu vreau sa fiu pertinent; Scriu pe o tastatura de telefon care-mi acopera jumatate de ecran, Uneori pierd sirul si formatul nu-mi permite sa vad ce-i inainte;
      Crede-ma ca pot da lectii de limba si literatura romana cel putin pana la nivel de liceu; Daca am gresit declinarile sau punctuatia ( desi ma indoiesc) inseamna ca sunt idiot;
      Pe de alta parte:
      Nu are legatura pertinenta cu respectul fara de intelocutor;
      Cred ca sunt doar cateva persoane carora ma adresez cu "dvs"- pentru ca nu acolo este respectul; Forma asta a fost scoasa de americani din vocabularul curent tocmai pentru ca nu are nimic "respectabil" mai ales ca se obisnuieste sa se vorbeasca "frumos" dar sa se gandeasca urat;
      Altceva: e problema fiecaruia ce crede despre invatamantul nostru (ca si despre al altora). Stiu exact ce este la Lipatti- De aia copilul meu nu urmeaza nici Lipatti, nici Enescu: Carte- zero! E drept provocarile (cum le place HR-istilor sa le spuna) sunt mult mai mari la un liceu cu pretentii;
      Referitor la colega/amica ta- ANA- cum sa spui ca e un copil prost pentru ca a luat 4,3... cat o fi fost?! Sunt momente si momente; Insa daca vrei sa faci si "carte" nu te poti duce la un "liceu de profil". Colegii despre care vorbeam mai sus, mai putin cea cu pictura (care e la Sava) au preferat sa ramana in continuare colegi la acelasi liceu ( inclusiv unul dintre cei 2 integralisti cu 10). Chestie de alegere;
      Rezumat: copiii au dreptul sa-si spuna pasurile si sa lupte- in felul lor- prin organizarea de comitete, adunari, e.t.c. Au dreptul sa spuna cand ei considera ca ceva e gresit; Ca nu mai vor sa fie "ievaluati" dupa metode reductionale si imbecile; Ca vor o improspatire a materiei...
      Multi dntre ei (cel putin cei de la cercul de "debate"- dar nu numai) sunt mai pertinenti decat covarsitoarea majoritate a parlamentarilor nostri; I-am vazut si stiu ce spun.
      • Like 1
    • @ Alien
      OK, si Einstein era exceptia, sau regula? Aceeasi intrebare in ceea ce priveste exemplele date de GabiC.
      • Like 0
    • @ Jonn Jonzz
      Alien check icon
      La care regula te referi?
      Exemplul dat de tine cu școala si profii tai perfecți e excepție sau regula.?
      În privința disputei asteia dintre minister și elevi pe tema examenelor și simulărilor eu sunt imparțial și nu prea sunt de acord cu argumentele niciuneia dintre părți.
      • Like 0
    • @ Alien
      Fie regula conform careia modelul clasic de invatamant nu se potriveste aproape nimanui, fie cea conform careia cei care nu se adapteaza modelului clasic sunt niste genii. Exemplul meu era de fapt menit sa fie contraexemplu la presupusa regula ca toti profii sunt jigodii sau idioti.
      • Like 0
    • @ GabiC
      Fizician, nu IT-ist. Aproape, oricum. Stiu cum arata manualele si culegerile. Stiu cum e programul la mate-info. Stiu toate astea pentru ca si eu am trecut prin ele. Stiu de asemenea ca e posibil ca proful sa fie bun, bine pregatit si sa existe elevi pe care sa ii doara in basca. Fara sa aiba probleme acasa, sa vina din nu stiu ce mediu, pur si simplu sa nu munceasca pentru ca nu vrea muschiu lor. E de asemenea posibil ca proful sa nu fie bun si notele sa fie totusi bune, daca elevul chiar vrea. E bine sa existe profi slabi la catedra? In nici un caz. Dar pana la urma este responsabilitatea fiecaruia cum isi organizeaza timpul si cum se pregateste pentru etapele urmatoare. Legat de acei programatori, daca s-au pregatit suficient de bine pe parcurs (liceu, facultate, master daca e cazul) nu ar trebui sa fie nevoie sa fie tinuti de manuta la fiecare pas. De la un punct in colo te mai pregatesti si singur, te adaptezi. Asa ca nu, vina nu cade automat doar pe una din parti.
      • Like 0
    • @ Jonn Jonzz
      Alien check icon
      Ceea ce numesti tu model "clasic" de invatamant e un model empiric, inceput din Germania la penultima glaciatiune, cand pedagogia ca stiinta inca nu exista, si carpit pe ici pe colo de mai multe ori (nemtii chiar l-au carpit, noi probabil mai mult de forma, asa, stilul nostru). Hai sa zic ca la 1900 era bun, n-am nimic impotriva empirismului in sine (la urma urmei asa a inceput si fizica, sau chiar si o parte a matematicii :D). Insa ultimii ani (hai sa zicem 30) tot ce inseamna stiinte cognitive, psi, neuro, samd au explodat. Vezi vreuna dintre descoperirile stiintei moderne aplicate in sistemul nostru de invatamant?
      Astia cu psi-ul si cu neuro-ul lor au ajuns sa cuantifice diferentele cognitive (si chiar neurologice) dintre generatia nativa digital (aia care s-au nascut cu internet) si generatiile dinaintea lor (brontozaurii ca mine, poate si ca tine). Din nou, vezi vreo schimbare in abordare ,vreo tentativa de adaptare (nu ma reler la inlocuit creta cu ecrane, ci la o noua forma de relatie dintre profesor si elev, o noua forma de formare a abilitatilor, de transmitere a cunostintelor, o noua forma de evaluare, etc)
      Eu la literatura romana nu am avut dreptul sa am niciodata pana in clasa a 12-a o parere proprie. Am fost doar dresat sa trec examene (de admitere la liceu si de bac) si atat, chiar si cu riscul sa dezvolt alergie la carti si citit. Daca nu descopeream cititul singur (citind cu totul altceva decat cerea programa) probabil ca as ingrosat si eu statisticile care spun ca suntem natia cu cel mai mic consum de carte din Europa.
      Proful ala al tau bun pe care il dai de exemplu a riscat destul de mult, te putea face sa pici un examen daca aveai pareri proprii in loc sa reproduci ca papagalul sabloanele cu "kant in versuri" (apropo, cati elevi de 14 ani l-or fi citit si inteles pe Kant ca sa poata inteleaga ce inseamna chestia asta) si "luceafarul poeziei romanesti". Paradoxul e ca la stiintele exacte creativitatea era apreciata si incurajata (insa asta e "pe vremuri", acum examenele si la matematica se corecteaza cu grila si deci adio "masurat" creativitatea.)
      Tu aperi sistemul asta cam cum apara unii comunismul pe un alt thread. "Pai nu-i chiar asa rau in teorie", "a mai facut si lucruri bune", , "sistemul e bun dar oamenii sunt gresiti si nu vor sa inteleaga", sau "dezastrul la care a dus mai are si alte cauze". Proababil ca partial e adevarat, insa revenim la construirea "omului nou" ca sa demonstram ca a fost o idee buna care ar putea functiona?

      PS
      Un profesor BUN e unul care reuseste sa aiba elevi pe care nu-i doare la basca. Daca pe elevi ii doare la basca proful e unul PROST, oricat de bine pregatit ar fi. si orice rezultate ar avea la competitiile de hamsteri.
      Copii sunt natural curiosi, iar daca proful reuseste sa le omoare curiozitatea nu e in niciun caz unul bun.
      • Like 0
    • @ Alien
      Din cate stiam sistemul nostru era mai degraba inspirat dupa cel francez. Dar, OK, german.
      Schimbari am vazut, acolo unde s-au putut face. Inca de cand eram eu in liceu laboratorul de info era folosit si la fizica - ne jucam cu niste softuri legate de unde electromagnetice si alte chestii dragute. Nu vad insa ce ar trebui inlocuit la relatia dintre profesor si elev.
      Profa care m-a invatat sa gandesc nu cred ca si-a asumat vreun risc, din moment ce nu am fost eu singurul elev de-ai ei care a luat nota buna la capacitate. Mie imi pare mai degraba ca a fost o metoda de succes. Si maica-mea a avut in liceu o profa care tot asa i-a invatat sa gandeasca, nu sa reproduca citate. Si lo and behold, n-a picat nimeni din cauza asta.
      Nu apar sistemul in ansamblu, spun doar ca unele lucruri (care au si dat rezultate) merita pastrate, iar jegul trebuie eliminat. Nu tot insa e jeg. Ca sa merg pe analogia dvs. ce vad eu in partea opusa e echivalentul ideii: "Comunismul a fost nasol, prin urmare hai sa daramam TOT ce a rezultat din comunism, inclusiv casa poporului, fabrici etc. si sa o luam de la 0". Nu imi pare tocmai eficient sau util.
      "Un profesor BUN e unul care reuseste sa aiba elevi pe care nu-i doare la basca." - OK, un profesor are o clasa in care aproape toti sunt interesati si il apreciaza, plus 2-3 pe care ii doare in basca din principiu. Proful ala e bun sau prost? Nu inteleg, elevul de ce nu ar avea niciodata nici o vina?
      • Like 0


Îți recomandăm

Cu 3 ani în urmă am devenit mamă de adolescentă

Încă de la început pe traseul nostru spre a o aduce acasă la noi, ne-am lovit de chichițe birocratice. Adopția nu era posibilă de fapt, din motive pe care aleg să nu le expun, așa că am fost îndrumați spre varianta cea mai apropiată ei, plasamentul familial.

Citește mai mult