An după an, profesorul de matematică Sorin Borodi, de la Liceul Teoretic „Al. Papiu Ilarian” din Dej, primea de la părinți aceeași întrebare: Domn` profesor, ce părere aveți despre subiectele din acest an? S-a dat greu sau ușor? „Mă simțeam ca un diletant. În urmă cu câțiva ani, s-a produs un declic”, își amintește Borodi.
Atunci s-a decis să strângă toate subiectele de la examenele de intrare la liceu - fie că se numeau de admitere, Capacitate sau Evaluare Națională, care s-au dat de-a lungul timpului în România, să le evalueze cât mai obiectiv și să le noteze în funcție de gradul de dificultate. Însă misiunea s-a dovedit a fi una complicată.
„Sursele sunt foarte diverse, sunt cel puțin patru sau cinci. Eu eram în posesia unora, nu foarte multe. Pe altele le-am găsit prin numerele vechi din Gazeta Matematică, iar unele mi-au fost trimise de profesori, în general profesori în vârstă, care le mai aveau încă. Nu era un loc în care să fie toate adunate, nu există o bază de date națională care să fie adusă la zi”, spune profesorul. Această muncă de strângere a subiectelor a durat o vară întreagă. În urma ei a reușit să găsească subiectele de la admiterea la un liceu militar date în 1933, dar și marea majoritate a subiectelor date din 1954 până în 2017. Îl întreb despre subiectele din anul în care a dat el admiterea la liceu. 1980. În mod ironic, deocamdată anul 1980 lipsește din colecția lui.
Evaluarea Națională 2017. Subiecte de 4,11 la matematică
După ce a făcut rost de subiecte, profesorul Borodi a început să stabilească criterii de notare unitară a dificultății pentru fiecare subpunct. A cerut apoi opinia altor profesori de matematică. Sistemul său de notare a fost confirmat, în cea mai mare parte, și de ceilalți colegi cu care s-a sfătuit. O opinie dată la prima vedere asupra dificultății poate să fie înșelătoare, crede profesorul: „De obicei, dacă ai doi itemi ușori unul după altul, ai tendința să crezi că tot subiectul a fost ușor și să nu fie deloc așa”. El acordă o notă fiecărui subpunct în parte, apoi face media notelor.
„Am vrut să pun un etalon la expresia de simplu sau complicat. Am zis: Cât de complicat? Să luăm o ecuație: x+4=10. Îi dau unu coeficientul de dificultate și dacă a fost în 1950, și dacă a fost în 2000. Următoarea ca grad de dificultate primește 2. Și tot așa până la 10”, spune Borodi, specialist în didactica matematicii. În subiectele date înainte de Revoluție la examenul de admitere la liceu, întâlneai și subiecte de 10, de olimpiadă, iar media generală pe examen era între 8 și 9. După Revoluție, numărul subpunctelor a început să crească, iar dificultatea să scadă dramatic. Sorin Borodi a notat-o în 2017 cu 4,11. Un minim istoric.
O șablonizare periculoasă de la an la an
„În afară de gradul de dificultate în sine, această cercetare arată cum au evoluat învățământul, conținuturile și pretențiile unui examen”, crede Sorin Borodi. Nu doar că subiectele sunt mult mai ușoare, dar ele respectă același șablon în fiecare an. Un șablon care, spune profesorul, îi descurajează pe copii să învețe și să gândească.
„Există un grad extraordinar de mare de predictibilitatea a subiectelor de la an la an, e o șablonizare. Se știe clar la ce subpunct va fi o expresie, la care este o problemă care să se rezolve prin ecuație. Sunt foarte previzibile, dacă iei evaluările naționale din 2013 în clasă, știi exact ce tip de subiect se va da la fiecare număr. E un schematism care în matematică nu e deloc bun. Asta îi îndeamnă pe părinți, pe elevi și, din câte am observat, și pe mulți profesori să facă pregătirea potrivit acelui șablon de examen”, spune Borodi, care a întâlnit elevi care întreabă: „Dar de ce să facem asta că nu se dă la examen?”.
Felul în care sunt formulate subiectele, dar și felul în care este predată matematica în școala generală este făcut să îi descurajeze pe elevi. „Pentru copiii de această vârstă nu există lucruri în afara concretului, în afara realului. Și ce li se cere să facă? Găsiți un număr, găsiți două numere, găsiți trei numere. Culegerile și auxiliarele abundă în aceste probleme cu totul și cu totul neatractive. Iar astfel de cerințe fără legătură cu realitatea și cu viața au coborât până la clasa a patra. Copilul, oricât ar de entuziast, abandonează”, crede el.
„Soluția este să schimbi din rădăcini felul în care se predă matematica în România”
Nu este astfel de mirare că, în ciuda scăderii gradului de dificultate al subiectelor, matematica este marea sperietoare a școlii românești. Rezultatele din acest an de la Evaluarea Națională o confirmă: dacă la limba română 85,9% dintre candidați au luat note de trecere, la matematică doar 65,9% au obținut note peste 5. O situație îngrijorătoare având în vedere că, atunci când acești copii vor crește mari, 80% dintre slujbe vor cere competențe STEM (Științe, Tehnologie, Inginerie și Matematică).
Soluția nu este să crești gradul de dificultate al subiectelor peste noapte. „Soluția este să schimbi din rădăcini felul în care se predă matematica în România”, afirmă profesorul Borodi. Să aduci cu alte cuvinte viața reală în clasă și să îi ajuți pe copii să își dezvolte capacitatea de a gândi în afara șablonului. „Profesorii trebuie să își schimbe stilul de predare. Trebuie să lege matematica de concret, de lucrurile din jur. Matematica trebuie să dezvolte gândirea, găsirea de soluții. Acum copiii termină clasa a opta, iau medie mare la un examen la care știu rețeta și nu fac decât să își întărească convingerea că matematica nu are legătură cu realitatea, că e un fel de Sudoku”, este de părere profesorul.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Nu existau subiecte grila, exista in schimb Gazeta matematica, in care ne intreceam in a publica cit mai multe rezolvari corecte, asa ca pentru noi gimnaziul si liceul au fost o trambulina care ne-a propulsat pe traiectoria dorita de fiecare: ingineri, arhitecti, profesori. Toti cei 25 de elevi ai clasei au urmat studii universitare si s-au implinit in domeniul pe care si l-au propus.
Acum , fata mea cea mica (15ani) este clasa a VIII-a si urmeaza sa dea maine EN la matematica. M-am uitat pe acele teste de matematica si pot afirma ca sunt facute pentru natarai - ideea este ca scopul primelor doua subiecte (suprapunctate) este sa asigure "turma" de trecerea acestui hop, adica la nivel de inspectorate scolare sa se poata raporta un procent excelent de promovabilitate.
Nu conteaza faptul ca profesorii sunt, unii dintre ei slab pregatiti, ca elvii n-au inteles esentele matematicii: multime, functie, ecuatie ..., importatnt este procentul de promovabilitate !
Aceeasi problema si cu examenul de BAC - procentul !! De ce trebuie sa 'ia' toata lumea BAC-ul, chiar si cei care nu-l merita ??
Tot vorbim de reformarea invatamintului, dar in 30 de an l-am deformat !
Lucrez in IT de la absolvire, si constat cu ingrijorare ca din ce in ce mai putin elevi
aprofundeaza domeniul, situatie care isi va arata efectele pe termen lung.
In gimnaziu si liceu se fac ore de "informatica" ! Este similar cu a spune ca facind cursuri de acordat prim ajutor in caz de fracturi (cu atele) faci "medicina" !
Materialul uman (elevii !!) este chiar mai bun poate decit acum 40 de ani - principala problema ramine in atragerea elevilor in procesul de invatamint, sa-i facem sa simta ca invatatura/cunoasterea le va da puterea necesara atingerii unor scopuri mai inalte, iar aici intervine rolul unor profesori dedicati celei mai frumoase meserii: formarea oamenilor (bietii medici se ocupa de repararea lor!)
Ce cauta orele de religie in clasele I-IV, cind bietii copii nu au inca foarte bine definte notiunile de spatiu/timp, si cind ar fi mult mai indicate ore de caligrafie sau bricolaj ??
Sunt multe de spus, prea multe poate, sper sa vad evolutii pozitive (EN, ex. de bacalaureat mai dure, admiterea in invatamintul superior pe baza de examene reale, fara teste grila in scoala)
Am un exemplu f. bun apropo de teste grila: dragul de Virgil Iantu a avut inpiratia/curajul ca la un moment dat sa schimbe modalitatea de concurs la Cistiga RO, si nu a mai furnizat cele 4 raspunsuri grila - a fost o incintare !! Merita revazut la TVR2, poate vor da o reluare.
Nu pot atasa imagini, dar o imagine face cit 1000 de cuvinte, si acea imagine de pe FB (The Evolution of Education.png) spunea cam tot ceea ce am spus eu in atitea cuvinte: sunt 6 poze ale unui dreptunghi, avind marcat in stinga anii si in dreapta cerinta. Incepe cu 1970, un dreptunghi cu colturile decupate caruia i se dau laturile si razele de decupare si se cere sa se calculeze aria si se termina in2018 cu un dreptunghi gol iar cerinta este ... colorati-l cu culoarea preferata !!
Am gasit si link-ul:
https://issuu.com/johna.shanahan/docs/190814_education_progress
Prima concluzie a fost ca examenul de evaluare este un test pentru calibrarea in jos a subiectelor. Daca la evaluare este mai dificil, la examen este mai usor.
De fiecare data, in circa 40 de minute am reusit sa ajung la note intre 7,5 si 8,5 fara efort deosebit, numai o prima citire.
De fiecare data foarte multe nu depasesc cunostinte de clasa a IV-a (cele 4 operatii cu numere naturale si ordinea lor). Sa iei la examen de avaluare 5 puncte pentru desenarea unui cub si/sau piramida si s-o notezi!!!
Calcule cu numere zecimale n-am vazut! Calcule cu numere negative n-am vazut. Am vazut in schimb formulate probleme sa para de clasa a VIII-a, dar sa nu depaseasca clasa a IV-a.
Si mai e ceva ce nu e in regula in Romania, dar afara merge foarte bine: notele de la clasele v-viii plus examenul de evaluare conteaza pentru liceu, iar cele din liceu pentru facultate. Si in realitate exista analfabeti functionali.
Acest lucru merge afara, dar nu in Romania. De ce? Fiindca cei pusi sa-l utilizeze il fraudeaza.
"După ce a făcut rost de subiecte, Borodi a început să stabilească criterii de notare unitară a dificultății pentru fiecare subpunct."
Sunt convinsa ca autoarea articolului ar fi vrut sa scrie ""domnul profesor Borodi"... Sau o fi deseuet sa fim politicosi?!?
In rest, domului profesor, numai cuvinte de multumire pentru tot ceea ce face!!! :)
Este normal ca in narative la persoana a treia sa se foloseasca doar numele. Spre exemplu, "Einstei a descoperit..." sau "Napoleon a facut..." Nu conteaza daca persoana este in viata sau nu.
Orice materie are trepte de dificultate, la fel cum avem pentru engleză sau franceză engleză începător şi engleză avansaţi.
La noi sistemul e pe modelul patului lui Procust: dacă elevul nu e potrivit se trage de picioare sau se decupează conform materiei. În sistemele normale nu materia e importantă ci persoana. Elevul e evaluat de specialişti şi se decide pe ce palier va merge şi ce tip de dificultate va urma pe o arie sau alta. Sunt elevi care vor urma literatura şi vor cunoaşte foarte puţin din matematică, în niciun caz subiecte de olimpiadă. Aşa se face într-un sistem normal, materia se modelează după elev şi nu elevul după materie. Nu tragi de elev ca să-l întinzi pe patul matematicii. Chiar dacă la examen va lua 10 - dopat cu meditaţii ca un curcan de Crăciun - el va uita în final până şi bazele.
La literatura e dezastru, nimeni nu poate face un comentariu de poezie simbolistă ad-hoc fără să se uite pe net, deşi se presupune că subiectele grele ne-ar face să visăm comentarii de poezie simbolistă.
"A, le-am făcut la şcoală, dar le-am uitat... acum nu mai am treabă cu şcoala...."
Aici duce învăţământul pompieristic de gen patul lui Procust, A ţinut? N-a ţinut. A, că avem un filolog care îţi face un comentariu la minut e irelevant, că ăsta e jobul lui, dar un om de rând n-a reţinut mare lucru din învăţământul autohton.
Subiectele nu trebuie să fie nici grele şi nici uşoare, ci ADAPTATE FIECĂRUI ELEV ÎN PARTE. În sistemele normale fiecare elev beneficiază de un plan individual de dezvoltare. La noi se lucrează pompieristic, cu basculanta. Băgăm olimpiadă că poate s-o prinde ceva.
Nu copilul trebuie adaptat la învăţământ, ci învăţământul trebuie adaptat copilului. E un principiu pedagogic clasic pe care îl puteţi găsi oriunde, numai la noi nu.
La limbi străine, așa este. Numai că acestea sunt cicluri de învățare - mai întâi începători, după aceea avansați.
De fapt și la matematică se învață gradual. Doar nu se predă integrale în clasa a treia!. Din păcate, programa actuala nu ține cont de de acest principiu - s-au introdus forme geometrice din clasa a doua și calcul de arii în clasa a patra.
Totul depinde de structurarea materiei ("curriculum"...) și (nu în ultimul rând) de profesor, de modul în care o predă.
"Normal ar fi ca cei care nu vor urma matematica să beneficieze de o evaluare de nivel mediu, cei care vor urma şcoli profesionale să aibă o evaluare uşoară şi celor care vor urma strict matematica să li se dea o evaluare de olimpiadă"
Cine și câți vor ști ce vor urma în viitor?
Pe de altă parte, asta nu sună cumva a discriminare?
"Subiectele nu trebuie să fie nici grele și nici uşoare, ci ADAPTATE FIECĂRUI ELEV ÎN PARTE".
Cam greu să faci mii de subiecte. Și cum identifici subiectul potrivit pentru fiecare "ELEV ÎN PARTE"?
Am inceput spunand ca pentru un profesor corect e clar ceea ce s-a intamplat, o scadere uriasa a dificultatii care vrea sa mascheze slaba pregatire si dificultatile de copiere/fraudare o data cu introducerea camerelor video in sali. Acest nivel scazut serveste aparent tuturor: elevi (dezinteresati cei mai multi), parinti (care isi doresc diploma pentru copil), profesori (care se pot relaxa la ore si se pot dedica meditatiilor), sefi/directori/inspectori care pot declara linistiti indeplinirea planului. Nu in ultimul rand serveste clasei politice!
Si cand vad atata armonie si consens intru castig, eu zic sa nu ne mai vaitam, mai bine sa ne bucuram!
Poate părea ireal, dar impresia mea e aceea că sistemul educațional care imbecilizează și șablonizează nu a fost gîndit astfel din eroare sau amatorism, ci cu intenție. Măsurile luate de peste 25 de ani, nu doar în sistemul educațional, indică dorința formării unor generații docile și dependente de sistem, nu a unora dinamice și independente.
Cred ca este comoditate, fariseism, neimplicare. De altfel o mare parte din vina pentru involutia intelectuala din ultimii 30 de ani o poarta si mass-media, in special televiziunile (vedete de carton, silicon, emisiuni imbecile ...) Oare de ce avem CNA si in acelasi timp emisiune de tip "Schimb de mame" ? Parca la romainii buni ortodocsi, mama este "icoana sfinta" !!