Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Consumatorii din întreaga lume se așteaptă la cheltuieli mai mari pentru alimente în următoarele șase luni și intenționează să-și reducă bugetul pentru bunuri de lux sau mese în oraș

alimente - getty

Foto: Getty Images

Consumatorii din întreaga lume se confruntă cu creșterea prețurilor, peste 75% dintre respondenții la sondajul Global Consumer Insights Pulse 2022 realizat de PwC așteptându-se, în următoarele șase luni, la cheltuieli similare sau mai mari față de nivelul actual pentru majoritatea categoriilor. De remarcat că aproape jumătate dintre consumatori (47%) estimează costuri mai mari pentru alimente, iar mulți au în vedere reducerea cheltuielilor pentru bunuri de lux/premium (37% dintre respondenți), mese în oraș (34%), artă, cultură și sport (30%) și modă (25%).

Reziliența consumatorilor a fost pusă la încercare în ultimii doi ani din cauza întreruperilor în lanțului de aprovizionare și restricțiilor. Deși entuziasmul pentru consum revenise după ridicarea acestora, creșterea inflației și a dobânzilor pun noi presiuni pe cheltuieli și comportamentul de consum, care nu credem că se vor atenua prea curând. Sondajul arată că oamenii se așteaptă la noi creșteri de prețuri și caută modalități să-și adapteze preferințele de cumpărare pentru a face față noului context, fără însă a renunța la factori precum cea mai bună experiență de cumpărare sau mărcile preferate.

În același timp, retailerii și producătorii trebuie să facă față atât cerințelor din partea consumatorilor, cât și propriilor presiuni legate de inflație și de lanțul de aprovizionare. Companiile care pot gestiona multiplele perturbări, menținându-și focusul pe clienți, vor fi în cea mai bună poziție pentru a ieși câștigătoare din acest context dificil.

Creșterea prețurilor și lipsa anumitor produse din stoc, afectează experiența de cumpărare

Creșterea prețurilor la produsele alimentare a fost cea mai răspândită problemă legată de experiența de cumpărare, menționată atât de consumatorii care fac cumpărături în magazine (65%), cât și de cei care cumpără online (56%). Mai mult de jumătate dintre consumatorii intervievați, 57%, au declarat că se confruntă aproape întotdeauna sau frecvent cu creșterea prețurilor la alimente. 

Problemele legate de lanțul de aprovizionare au fost, de asemenea, considerate ca afectând experiența de cumpărare, în special imposibilitatea de a cumpăra un produs din cauza lipsei de stoc (43% - online, 37% - în magazin). Consumatorii menționează, de asemenea, termene de livrare mai lungi pentru cumpărăturile online (42%) și cozi mai lungi sau magazine mai aglomerate (36%).

În cazul consumatorilor care se confruntă cu probleme legate de lanțul de aprovizionare, cum ar fi lipsa de disponibilitate a produselor sau o livrare mai târzie decât se așteptau, mulți spun că nu ezită să facă o schimbare. Mai mult de o treime, 37%, spun că ar merge la alți comercianți pentru a-și satisface nevoile sau, dacă sunt cumpărători în magazin, ar trece la comerțul online. Aproape o treime dintre cumpărătorii online spun că ar da o șansă magazinelor offline pentru a răspunde mai bine nevoilor lor, iar 40% ar folosi site-uri de comparație pentru a verifica disponibilitatea produselor. 

Incertitudinile la nivel mondial și problemele legate de lanțul de aprovizionare îi determină, de asemenea, pe mulți consumatori să se orienteze mai mult către piețele lor naționale. Opt din zece respondenți și-au exprimat dorința de a plăti un preț mai mare decât media pentru produse fabricate la nivel local sau național.

Tendințele de consum din timpul pandemiei au devenit obiceiuri

Consumatorii și-au schimbat stilul de viață și obiceiurile de cumpărare ca urmare a pandemiei COVID și se pare că multe dintre aceste obiceiuri s-au înrădăcinat și chiar se vor consolida în următoarele șase luni.

Din cauza pandemiei, 63% dintre consumatorii chestionați au declarat că au crescut deja numărul de cumpărături online, în timp ce 42% au redus cumpărăturile în magazinele fizice. Jumătate dintre respondenți gătesc mai mult acasă și 50% au crescut activitățile de recreere acasă.

Privind în viitor, acești consumatori se așteaptă să facă și mai mult din același lucru:

- 50% se așteaptă să facă mai multe cumpărături online - acest procent este mai ridicat în rândul milenialilor (58%) și al Generației Z (57%) și mai scăzut în rândul baby boomerilor (32%) și al Generației X (42%).

- 46% intenționează să gătească mai mult acasă.

- 41% vor face mai multe activități de recreere acasă.

- 41% vor cumpăra mai mult de la comercianții cu amănuntul care oferă livrare/colectare eficientă.

- 22% vor face mai puține cumpărături în magazinele fizice; doar 33% vor crește cumpărăturile în magazine.

Sustenabilitatea (ESG), alături de securitatea datelor, influențează puternic încrederea în marcă

Pentru aproximativ jumătate dintre consumatorii intervievați, acțiunile unei companii legate de factorii de mediu, sociali și de guvernanță (ESG) influențează adesea sau întotdeauna încrederea lor în marcă sau probabilitatea de a o recomanda altora. În ceea ce privește influențarea deciziei de cumpărare, factorii de guvernanță (41%) și sociali (40%) depășesc angajamentul de mediu al unei companii (30%). Sustenabilitatea are o pondere mai mare pentru generația Z și tinerii mileniali intervievați, și mai mică pentru generația X și baby-boomeri.

Cei mai importanți factori identificați pentru stimularea încrederii în marcă sunt cei legați de securitatea datelor și ai experienței clienților. Protejarea datelor personale se află pe primul loc în ceea ce privește impactul asupra încrederii în marcă, fiind menționată de 58% dintre respondenți, în creștere de 11 puncte în ultimele șase luni. "Îmi satisface întotdeauna așteptările" și "oferă servicii excepționale pentru clienți" au fost, de asemenea, foarte bine cotate de peste jumătate dintre respondenți (53% și, respectiv, 52%).

În cadrul sondajul Global Consumer Insights Survey 2022 au fost intervievați 9.069 de consumatori din 25 de state la nivel mondial. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • In majoritatea Pietelor Agro-Alimentare din Romania ,pretul legumelor ,fructelor ,este facut de catre Mafia ,,,vanzatorilor Tuciurii ,, adica de catre cei care nu muncesc ,Cumpara cu 1 pret si ,vand cu 3 preturi si fara Bon fiscal de casa
    Marea Evaziune este facuta doar de EI ,si nimeni nu-i deranjeaza
    --Ba da ,mai vin in control ,, lucratorii ANAF , dar se da alarma imediat ,si se ascund ,trag obloanele ,,sau acopera marfa cu prelata cu motivul ca ,,a plecat la toaleta etc,, etc ,smecherii Apoi ne miram ca isi fac ,case castele cu zeci de turnulete !!!
    • Like 0
    • @ Dan Capitan
      Ce spui aici sunt probleme reale. Și pe mine mă scot din sărite și mă frustrează mafioții locali de orice fel, fie ei tuciurii sau nu. Dar problemele nu sunt numai la noi. Dacă printr-o minune s-ar ”albi” toate activitățile economice și ar dispărea specula și evaziunea fiscală din România, sunt convins că tot în plină criză am fi, fiindcă repet, criza asta e ceva global. Care nu exista nici la noi și nici în lume acum 2,3 sau 4 ani. Cel mai frustrant pentru mine este cum de ne-am prăbușit economic și financiar, toată lumea, așa, cât ai bate din palme și nimeni cică nu poate face nimic. Există cerere masivă pentru semiconductoare, dar egenții economici stau și ridcă din umeri. Deja sunt vreo 2 ani în care producătorii nu au putut crește capacitățile de producție și se plâng că situația va mai dura în continuare. Știu că fabrici noi nu se pot face chiar imediat, dar să le trebuiască minim 3 ani... într-o lume capitalistă dezvoltată, asta e nebunie. Transportatorii nu au personal.... dar văd că nici nu se grăbesc să angajeze. La fel în cazul companiilor aeriene. Eu știam că în capitalism, dacă există cerere pentru ceva anume, imediat vine și oferta, fiindcă se găsesc destui investitori care să construiască capacități pentru a veni rapid în întâmpinarea cererii. În capitalism cererea e teoretic importantă, fiindcă oferta vine la minut. Acum suntem într-o situaie paradoxală, ca pe vremea lui ”nea Nicu”. cerere mare și ofertă ioc. Poate le și convine așa, fiindcă așa pot crește prețurile, când cererea depășește mult oferta. Oricum ce se întâmplă în lume nu-mi miroase deloc a bine. Se fac niște jocuri urâte peste capul nostru, al oamenilor de rând. Față de aceste jocuri globale uriașe, mânăriile șmecherașilor noștri locali din piețe sunt o glumă.
      • Like 3


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult