Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Coronavirusul închide lumea | Anulăm vacanțele, dar cum?

aeroport - vacanta

 Foto Guliver/Getty Images

De trei săptămâni industria turismului se confruntă cu o situație fără precedent: cel mai mare val de anulări de vacanțe, rezervări la hoteluri si bilete de avion din istorie. Coronavirusul, din păcate, și-a făcut treaba, iar industria turismului este în genunchi.

Restricțiile europene și mondiale limitează în acest moment drastic circulația turistică și se pare că măsura se va întări în zilele următoare. Ca urmare, chiar dacă am fi curajoși, posibilitățile de călătorie sunt din ce în ce mai limitate. Iar în aceste momente este necesar să lăsăm curajul deoparte și să mergem pe calea responsabilității.  

Înainte de a anula efectiv vacanțele sau călătoriile trebuie să înțelegem câteva lucruri. În ultimii ani, pentru a avea acces la vacante cât mai ieftine a apărut politica „early booking – non-refundable”. Concret, dacă vrei să te duci pe litoral în iunie 2020 la un tarif cu 30% mai mic, trebuie să îți faci o rezervare pe care să o achiți în avans integral sau cel puțin să dați un avans care nu poate fi restituit în caz de anulare. În acest moment, pe destinații precum Grecia, Bulgaria, Turcia și România sunt foarte multe rezervări active cu această caracteristică. Dacă facem presiuni asupra agențiilor de turism pentru a recupera banii, nu înseamnă că vom avea și succes. Piața este reglementată contractual. Să citim contractele înainte de toate. În cazul în care ați rezervat vacanțe fără penalizări până la o anumită dată, fiți atenți la data respectivă și dacă vă este mai confortabil să anulați, în regulă, anulați. Recomandarea este să așteptați până în preajma datei în care încep să apară penalizările.

Cum anulăm pachetele de servicii turistice, mai ales cele nerambursabile?

Conform contractului, pe de o parte nu putem să le anulăm, iar pe de altă parte nu are sens, logică, să anulăm în acest moment o rezervare pentru luna iunie 2020, atâta timp cât nu avem nicio cunoștință despre evoluția viitoare a aceste crize.

Trebuie să fim conștienți de un lucru: niciun hotelier și nicio linie aeriană nu își permite sau nu are inconștiența să opereze în condițiile în care statul impune diverse măsuri restrictive. Așadar, în momentul în care autoritățile impun măsuri de restricție a circulației sau a adunărilor mai mari de un anume număr de oameni, hotelierii, liniile aeriene, muzeele își vor suspenda parțial activitatea. Abia în acest moment situația devine oficial riscantă. 

Abia în acest moment putem anula fără nicio problemă pachetele de servicii turistice. Așadar, în cazul rezervărilor „non-refundable”, păstrați rezervările până în ultimul moment. Nu vă grăbiți să le anulați. Anularea voluntară presupune pierderea banilor. În cazul în care hotelierul si mai ales linia aeriană decid să anuleze serviciile, atunci vă puteți primi banii înapoi. În unele situații, mai ales în ceea ce privește biletele de avion, graba poate fi pe bani mai mulți. Dacă ne hotărâm să apăsam în sistem butonul „cancel trip” – vom recupera o mică sumă de bani – ceva taxe de aeroport. Dacă ulterior linia aeriană decide să anuleze zborul, cei care și-au anulat zborul nu mai beneficiază de restituirea banilor, din simplul motiv că anularea a fost voluntară. A fost opțiunea lor, independentă de situația de fapt.

Deci așteptați până în ultimul moment și apoi anulați călătoria.

Dacă mergem la un eveniment, târg, expoziție și evenimentul se anulează suntem îndreptățiți să solicităm restituirea sumelor plătite pentru biletele de avion și pentru cazare?

Nu! Liniile aeriene vând bilete de avion, iar hotelurile cazări. Nici unele nici altele nu vând bilete la meciuri sau la târguri. Restituirea se face numai dacă linia aeriană își suspendă zborul sau decide unilateral să ramburseze ea banii. La fel si hotelurile. Totuși este foarte important să țineți legătura cu agențiile de turism. Agențiile de turism fac presiuni către furnizori în a recupera sume cât mai mari, însă între agentul de turism si hotelul din Toscana, de multe ori, este un lanț de sisteme și operatori foarte rigid și strict reglementat. 

Care sunt în acest moment orizonturile de timp sigure și nesigure? Ce intervale trebuie să anulăm?

Cu siguranță plecările sau deplasările imediate trebuie anulate, mai ales în țările în care există alerte de călătorie active. Practic, până la sfârșitul lunii martie 2020, circulația turistică în Europa va fi serios restricționată. Trebuie să fim atenți la rezervările de Paște și de 1 Mai. Din păcate, pentru destinații precum Italia, unde situația este gravă, da, acestea ar trebui anulate, însă trebuie să ținem cont de condițiile de anulare. În acest moment nu se pune problema să anulăm vacanțele programate dincolo de 1 mai. De asemenea, până în acest moment în continuare sunt destinații sigure, în care putem călători.

Asigurările acoperă costurile cu anulările?

Nu – dacă anulările sunt voluntare. Dacă la destinație nu există niciun risc declarat de către autoritățile locale, hotelurile sunt deschise si liniile aeriene operează normal, atunci asigurările nu se activează.

Da – în cazul în care turistul se află în imposibilitate de deplasare, conform oricărei dintre clauzele asigurărilor. Dacă turistul asigurat întră în carantină instituționalizată, de exemplu, atunci, conform clauzelor celor mai multe dintre asigurările storno, poate primi banii înapoi.

Recomandarea dintotdeauna a fost ca orice călătorie să fie asigurată.

Are rost să ne luăm bilete de avion și dacă tot e carantină, măcar să ne-o petrecem pe o plajă tropicală?

Da, de ce nu? Dacă avem suficient curaj și destinația este considerată sigură, da, putem petrece o vacanță de neuitat în Zanzibar, de exemplu.

Singurul lucru pe care trebuie să îl faceți este să aveți capacitatea de a gestiona situațiile neprevăzute, precum explozia epidemiei la destinație sau înrăutățirea situației în țară și riscul ca la întoarcere de la Otopeni spre casă să faceți o escală de vreo două săptămâni, pe la un centru de carantină.

Stăm acasă?

Da! În această perioadă este foarte important să conștientizăm că aceste zile în care copiii nu se duc la școală și părinții nu se duc la serviciu nu înseamnă că avem zile de vacanță și ne putem duce în excursie la munte sau la mare.

Putem câștiga ceva din această criză?

Da! Zboruri ieftine la vară și la toamnă. Dacă ne păstrăm optimismul și avem si un pic de curaj, putem rezerva zboruri pe destinații îndepărtate ( Asia, America de Sud, Caraibe) la niște tarife foarte, foarte bune. La fel si cu cazările. 

Este o perioadă bună în care să ne gândim la noi destinații și să vânăm oferte bune de pachete turistice.

În loc să anulați definitiv o rezervare și să cereți restituirea banilor, mai bine direcționați banii deja dați către o vacanță mult mai eficientă din punct de vedere al raportului calitate/preț. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Am contractat, în luna decembrie anul trecut, o excursie pe Coasta Amalfitana, cu plecare în septembrie 2020.Mi se spune sa aștept pana în August, cu 30 de zile înainte de sejur, când se poate cunoaște mai bine soluția... Ce să fac, dacă reziliez pana în 12.08 pierd 30%din bani(am achitat integral)...?? Pe de alta parte firma poate întra în insolvență.... Guvernul nu comunica f clar ce intenții are vis-a-vis de turoperatori...
    • Like 0
  • Buna ziua!! Am luat doar cazare de pe Booking pentru Austria in data de 3 aprilie.Cu situația actuala am solicitat rambursarea banilor. Culmea este ca cei de la proprietate ne spun ca ne așteaptă in vacanță si refuza restituirea banilor. Ei nu au anulare gratuită, dar in acest moment nu este vina noastră .Ce este de facut? Multumesc!
    • Like 0
  • Bună, eu am o rezervare pentru 23 iunie Bodrum /Turcia. De la agenție mi s-a spus ca nu e anulat zborul din 23 iunie deoarece s-au adunat destule persoane dar după 14 iulie sunt anulate zborurile spre Bodrum de la Cluj. Mi s-a spus de asemenea ca dacă anulez pierd avansul dat sau dacă păstrez sejurul și se anulează ulterior o sa ne reprogrameze, banii înapoi NU.
    • Like 0
  • Gecaba Gecaba check icon
    Aveam o rezervare fără anulare gratuita la Roma. Mi s-a oferit posibilitatea unei noi rezervări pana la sfârșitul anului, în niciun caz returnarea banilor.
    • Like 0
    • @ Gecaba
      Bună, cum vi s-a oferit posibilitatea? Sub forma de voucher dau doar verbal?
      • Like 0
  • Imi planificasem Pastele ortodox la Edinburgh. Aproape sigur e compromisa treaba. Doream doar sa zic, in contextul articolului, ca, in ciuda faptului ca mi-am asigurat calatoria, nu este acoperita pierderea sau cheltuiala cauzata de o reglementare prohibitiva emisa de orice autoritate guvernamentala din orice stat. Da, daca intru in carantina, mi se restituie cheltuielile, dar daca se interzic zboruri ca urmare a unei decizii guvernamentale (romana sau britanica), nu. Eu cel putin asa am inteles din conditiile de asigurare incheiate cu Chubb. Deci ce voiam sa zic e ca nu chiar orice anulare e acoperita. Daca decizia de anulare nu e a companiei, adio bani, asa cred eu. Sau nu?
    • Like 0
    • @ Adrian Gabriel
      Eu am in iunie in Turcia. Dacă se anulează ne reprogameaza cică.
      • Like 0


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult