Când Otilia-Maria Vasil, profesoară de informatică la Colegiul Național „Simion Bărnuțiu” din Șimleu Silvaniei, și-a dat seama că perioada de închidere a școlilor va dura mai mult de două săptămâni a început să caut soluții pentru a reuși să predea „ca la clasă” și online.
„De abia obținuserăm licențele Office 365 pentru educație, dar nu știam că aveam posibilitatea de a ne întâlni online cu elevii în platforma Microsoft Teams. Și aici Fundația EOS, care face cursuri de formare pentru profesorii de informatică, și Microsoft ne-au întins o mână mare de ajutor”, povestește profesoara. Aceasta a participat la un webinar în care reprezentanții Fundația EOS le-au explicat profesorilor cum pot folosi Microsoft Teams în predarea la distanță.
„Dacă știa că este așa de ușor, ar fi predat de mai demult în acest fel”
„Din momentul în care am avut acces la Teams, într-o săptămână am reușit să introducem toți elevii și toți profesorii pe platformă și să începem să facem orele”, povestește Otilia Vasil. Aceasta a organizat tutoriale pentru a-i iniția pe profesori și pe elevi în folosirea platformei și a înregistrat o lecție demonstrativă pe care colegii săi o pot accesa oricând în cancelaria virtuală.
Apoi a început să predea lecțiile după orarul obișnuit al școlii. „Am o colegă, profesoară de română, care a fost îngrozită la început să predea în acest fel și voia să le trimită copiilor doar poze cu materiale. După primele ore mi-a trimis un mesaj care m-a uns la inimă. Mi-a spus că dacă știa că este așa de ușor, ar fi predat de mai demult în acest fel și mi-a trimis print-screen-uri din timpul orelor, la care erau prezenți toți copiii. Iar întâmplarea aceasta m-a încântat foarte tare”, spune ea.
Reticența adolescenților de a-și porni camera
Otilia Vasil le predă elevilor săi atât programare cu ajutorul blocurilor de cod cât și noțiuni de Office 365, iar copiii sunt conectați în timp real la lecție, pot să răspundă și să rezolve sarcinile de lucru. Profesoara a văzut însă o reticență, în special în cazul copiilor mai mari, în a-și porni camera.
„Camera video nu este foarte importantă pentru materia pe care o predau, nu trebuie să ne vedem față în față pentru a rezolva o problemă de informatică cu blocuri de cod, pentru că noi partajăm ecranul și rezolvăm în timp real. Celor mai mici le place să fie văzuți, însă pe măsură ce cresc, unii devin mai reticenți în a-și porni camerele, își mai dezactivează microfoanele. Poate unii fac școala online în aceeași cameră cu frații lor aflați în alte clase, poate nu vor să apară oricum în fața colegilor, ei vor să fie mereu aranjați atunci când se întâlnesc cu ceilalți”, a văzut Otilia Vasil.
Lecție online despre fake-news
Aceasta îi încurajează însă să își pornească camerele în timpul discuțiilor, mai ales la dirigenție o oră care a devenit foarte importantă în perioada pandemiei.
„Ora de diriginție este pentru a păstra legătura cu ei și pentru a-i liniști că totul va fi bine. Ei nu trebuie să se simtă abandonați sau încă să simtă că este o situație fără ieșire. Ei trebuie să fie conștienți că totul se va sfârși cu bine, trebuie doar să respectăm niște reguli de igienă și de distanțare socială. O altă temă importantă este informarea corectă. La o oră de dirigenție, am vorbit împreuna cu elevii mei despre dezinformare si știrile false și despre cum identificăm o știre falsă. M-au ajutat foarte mult materialele din cadrul webinariilor ținute de Fundația EOS pe aceasta tema”, spune profesoara.
Mulți dintre profesori învață acum accelerat alfabetul digitalizării în educație, pentru a ajunge online la elevii pe care îi aveau lângă ei până în urmă cu 7 săptămâni.
„Digitalizarea nu este o soluție provizorie și foarte mulți dintre noi vom continua să folosim instrumentele digitale pe care le-am utilizat în această perioadă și atunci când ne întoarcem la clasă. Chiar am vorbit cu o prietenă care predă economie și a învățat să facă teste online cu copiii. A fost încântat de cum a ieșit testul și mi-a spus că ar vea să păstreze această componentă și după redeschiderea școlilor”, spune Otilia Vasil.
O țară mai bună se construiește plecând de la un sistem de educație performant. Introducerea programării în procesul educațional deschide oportunități către joburi căutate și bine plătite și, mai mult decât atât, dezvoltă acele abilități care construiesc adulți ce pot face față unor provocări diverse: gândirea critică, rezolvarea unor probleme complexe și creativitatea. Platforma Republica vă prezintă oamenii care își doresc să schimbe felul în care învață copiii noștri. Susținem programul Alt Viitor, în care Microsoft România investește 1 milion de dolari. Este un proiect în care sunt implicate ONG-uri, 4500 de profesori și voluntari, o inițiativă care va sprijini dezvoltarea de competențe digitale pentru peste 11.000 de elevi. Îi veți cunoaște aici, le veți afla poveștile și veți vedea modul în care acești oameni pun umărul la construcția unui viitor mai bun pentru România.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.