Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Cultura organizațională, sau ce se întâmplă în companie atunci când top managementul nu este cu ochii pe cei din subordine

companie - relaxare - Foto: Wavebreak / Profimedia)

Foto: Wavebreak / Profimedia

Misiunea principală a top management-ului este, sau ar trebui să fie, să ofere viziune și direcție companiei, să se asigure că sunt clare la toate nivelurile organizației și să asigure suport pe parcurs astfel încât obiectivele stabilite să fie îndeplinite. Ce se întâmplă mai departe, cum se realizează efectiv obiectivele, ce acțiuni întreprind diferitele echipe și care sunt sinergia, chimia și energia în interiorul companiei, ține mai mult de cultura organizațională pe care nu o poți impune de la nivelul board-ului, ci trebuie identificată și înțeleasă din interiorul companiei. Cultura nu se modifică în funcție de misiune, viziune și strategie, dar le poate distruge dacă nu e înțeleasă. Ideal ar fi să începem cu diagnoza culturii, înțelegerea ei și a elementelor din care este construită și apoi să dezvoltăm strategia pe baza acestor informații.

Cultura organizațională în mediul nostru de business este sublimă, dar de cele mai multe ori lipsește cu desăvârșire. Nu pentru că nu am ști să o definim și să o construim, ci pentru că nu a părut importantă peste nivelul de misiune, viziune și valori frumoase pe care să le scriem pe site și pe perete la receptie. Teoria e frumoasă, practica ne omoară. Elementele care construiesc cultura organizatională sunt cunoscute și de cele mai multe ori, parte din ele, sunt analizate individual. Problema este că se face o analiză doar la nivel de management, iar cultura este suma acțiunilor, comportamentelor și valorilor tuturor angajaților. Putem spune despre cultura unei companii că este ce se întâmplă în companii când top management-ul nu se uită. Iar rolul managementului nu este să stea tot timpul cu ochii pe echipele din subordine.

Când însă ne trezim în situații necunoscute, care necesită schimbări de profunzime, realizăm că ar fi fost fain să avem mai mult decât cuvinte frumoase și viitor luminos în comunicatele de presă. Că ar fi fost grozav să întelegem mecanismele intangibile care fac organizația ca un întreg să reactioneze pozitiv sau negativ la deciziile top management-ului. Și astfel să includem în deciziile strategice, care definesc directiile în care ne dorim să îndreptăm compania, elementele de cultură fără de care este imposibil să îndeplinim cu succes planurile construite.

Pentru a analiza cultura organizațională, luăm în calcul direcția generală a companiei, paradigma ce ne spune care sunt valorile, misiunea și viziunea companiei, la care adaugăm alte 6 cadrane de interes. Analizăm cât de formală sau informală este comunicarea, cum este perceput leadership-ul și cine deține puterea și ia deciziile. De asemenea vorbim și despre tipurile de comportamente bune sau rele în organizație, care sunt structurile organizatorice și nu în ultimul rând care este gândirea comună, scopul mai mare al grupului, răspunzând la întrebarea de ce suntem noi ca grup, ca indivizi aici. Iar pentru finalizarea evaluării culturii identificăm lucrurile problematice rezultate în urma analizei si gasim modalități pentru îmbunătățire. De asemenea folosim acele elemente benefice pentru a realiza procesul de schimbare.

Suntem într-o situatie complexă, cu multe provocări care au solicitat ca multe organizații să schimbe complet sau să își adapteze modul de lucru la noul context în care ne aflăm. Având în vedere importanța și efectul culturii asupra activității, într-o companie cu comunicare formală, unde puterea este menținută într-un grup restrâns și leadership-ul se rezumă la elemente de management, este foarte dificil să implementezi schimbări rapide și să implici toată organizația în identificarea de soluții pentru transformare. E nevoie din ce în ce mai mult de structuri flexibile, leadership împărțit între niveluri de conducere și un echilibru între comunicarea formală și cea informală. Și este mai ales nevoie să acordăm subiectului cultura organizatională importanța si timpul corespunzător, pentru a putea să înțelegem cu adevărat organizația din care facem parte sau pe care o conducem.

Cultura potrivită, deschisă si receptivă la schimbări, agilă și bazată pe principii reale si leadership modern poate redresa orice corabie indiferent de severitatea furtunii. Ce trebuie să înțeleagă din ce în ce mai multe organizații este că rezultatele sunt mult mai bune când pregătim organizația și cultura înainte de a ne confrunta cu furtuni și adversitate. Teama de schimbare, de necunoscut și poate de pierderea controlului total ar trebui eliminate de beneficiile pe care o cultură organizatională bine definită le poate aduce la nivel de performanțe. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult