Ce a făcut joi seara Chris Martin cu mulțimea de pe Arena Națională este o operă de artă. O armată de alchimiști de criză trebuie să fi scris în detaliu rețeta unui show care a cristalizat huiduielile în aplauze și ura în iubire. A ajutat, desigur, și flerul unui om deștept, Chris Martin de la Coldplay, care a oferit, așa cum remarcă fostul jurnalist Răzvan Mitroi, o lecție impresionantă de psihologie a maselor. Dar ceva mă face să cred că o fabrică profesionistă de făcut bani, precum turneul „Muzica Sferelor” (cu venituri per show care ajung la 5,77 milioane de dolari și venituri totale de 617,8 milioane de dolari), nu lasă nimic la voia întâmplării. Cu atât mai mult cu cât miercuri noaptea a apărut o criză, într-un loc numit Bucharest, Romania, incident care i-ar fi afectat emoțional pe membrii trupei, după cum aveau să mărturisească aceștia la concertul de a doua seară.
Huiduielile pe care le-a provocat pe Arena Națională cântărețul român de manele Babasha - invitat să cânte pe scenă în numele incluziunii și al toleranței față de o cultură a minoritarilor - au schimbat fața show-ului de a doua zi.
Ironic pentru o trupă uriașă precum Coldplay, dar senzația a fost că toate eforturile lui Chris Martin din timpul concertului s-au concentrat doar pentru introducerea în final a momentului de manele (gen muzical pe care a spus că îl iubește, la fel cum îi iubește pe maneliști și, în general, pe toți oamenii). În cel de-al doilea concert Coldplay de la București, punctul culminant al Muzicii Sferelor a însemnat Babasha, ceea ce trebuie să recunosc că a fost destul de amuzant. Să cânte Coldplay în deschidere la un manelist român nu e o situație pe care să o vezi prea des.
Așadar, dl. Martin s-a străduit o oră întreagă să pregătească terenul pentru venirea lui Babasha pe scenă. A întrerupt propriul spectacol de mai multe ori ca să încălzească inima mulțimii pentru momentul cel mai important.
Răzvan deconstruiește aici scenariul comunicării de criză, așa cum l-a văzut pus în operă pe Arena Națională:
1. Vorbește simplu și direct, spune cât de mult te-a afectat la nivel personal ce s-a întâmplat cu o seară înainte.
2. Publicul are întotdeauna dreptate, acceptă că huiduielile au fost legitime.
3. Dă satisfacție mulțimii, dă-i o supapă să descarce tensiunea, dă-i gratuit cele 5 minute de ură (Chris Martin ne-a invitat să huiduim 5 minute).
4. Nu certa publicul, înțelege-i aspirațiile și slăbiciunile, fii empatic (Chris Martin a invitat pe scenă trei spectatori aleși „aleatoriu”, unul dintre ei având un afiș comemorativ cu Colectiv, s-a cântat „pentru Colectiv”).
5. După ce ai cucerit oamenii, după ce i-ai convins că ești „de-al lor”, poți să le vinzi orice, inclusiv o manea (care și ea a sunat diferit față de prima seară, după ce trupa Coldplay s-a întrebuințat să-i facă o orchestrație specială).
Aplauze, public în delir, succes pe toate planurile. Pentru Chris Martin și creierele din spatele show-ului, probabil că a fost unul dintre cele mai grele spectacole din turneul lor cu 107 concerte. Mulțimea nu are un creier al ei, precum individul, dar mulțimea poate simți. Un om cu creier poate manipula inima mulțimii, o poate face să urască sau să iubească, alegând pastila potrivită, în dozajul potrivit. În prima seară, Coldplay a greșit dozajul. În a doua seară, a găsit formula perfectă pentru acest tip de public. Măiestria lui Chris Martin a făcut ca totul să pară atât de ușor și de natural, încât mulțimea nici nu a priceput de ce în 24 de ore a trecut de la huiduieli, la aplauze și urale.
Dacă mai stătea puțin, sunt convins că dl. Chris Martin ne-ar fi convins și că furtuna care s-a prăvălit peste București după concert, transformând zeci de mii de bucureșteni în paparude ude, e de fapt un mesaj de la Dumnezeu să ne apucăm de înot.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Chiar dacă în prima zi au trecut testul, limita superioară se vede în a doua zi, când apelul la logica primară dispare, inferența logică chiar de la o zi la alta este un hop mult prea mare, mai ales că nu oferă concluzia care prinde la mase. Deci da, asta e limita superioară, de aceea Ion Creangă e academician în această țară și nu din primul, ci din al doilea val, 1948.
In același fel, Uniunea Europeană, îmi cere să accept adopția unui copil de către o familie de homosexuali. Se știe că blueprint-ul familial este reprezentativ pentru copii, pentru că asta influențează dezvoltarea lor. Acest gen de poziție anti-discriminatorie îmi arată cum politicile Uniunii Europene, deși bazate pe un fundament corect, s-au dus prea departe.
Acest lucru a fost evident și la concertul Coldplay, când Chris Martin a chemat pe scenă un manelist – student la conservator. A preferat o incluziune forțată, fără nicio cercetare a mesajului muzical. Mesaj cu care oamenii de la concert au fost total în antiteză.
După mine, publicul de la concertul Coldplay a fost împărțit în patru categorii.
Prima categorie este a celor aflați într-o oarecare disonanță cognitivă – intelectualii de birou care se transformă în maneliști acasă sau la chefuri. Nu au o orientare politică clară, probabil amestecată.
A doua categorie este a celor nemulțumiți de "surpriza" manelistică și care și-au manifestat dezgustul în liniște. Sunt apoliticii care nu prea merg la vot și nici nu prea protestează în general.
A treia categorie este a celor nemulțumiți de momentul Babasha, însă care s-au exprimat vocal prin huiduieli. Este categoria de oameni de centru-dreapta cu accente de extremă-dreapta. Oameni care vor o schimbare în Parlamentul European și să domolească politicile de extremă stânga, cum este cea cu adopția de către cuplurile gay.
Iar a patra categorie, tot a nemulțumiților, este cea a anti-maneliștilor agresivi verbal și xenofobi, gen "da-te jos, bă țigane". Aceștia din urmă sunt cei de extremă-dreaptă cu destule mandate în Parlamentul European – acea Șoșoacă, acel Simion – votantul AUR.
Adevărata manipulare este să credem că publicul a pus botul la manelele lui Babasha.
Fac un rezumat la spusele dumneavoastră:
Într-adevăr, mașina de făcut bani Coldplay nu lasă nimic la voia întâmplării. Cu atât mai mult cu cât miercuri noaptea a apărut o criză, într-un loc numit Bucharest, Romania. Recte, huiduielile. Iar pentru o trupă uriașă precum Coldplay, nu dădea bine.
Așa că toate eforturile lui Chris Martin din timpul concertului (al doilea) s-au concentrat doar pe dregerea busuiocului, recte introducerea în final a momentului de manele (gen muzical pe care a spus că îl iubește, la fel cum îi iubește pe maneliști și, în general, pe toți oamenii; Oare?)
Domnule Negruțiu, nu a fost doar o senzație. Chiar ăsta a fost scopul. Trebuia să iasă bine din clenci. Iar dacă a fost cu urale, și mai bine.
Este adevărat: AU făcut-o profesionist.
Dar mie, pe undeva, mi-a lăsat un gust amar.