Foto: Alamy/ Profimedia
0 lei. Atât am câștigat dintr-unul din primele proiecte de marketing făcute pentru un client.
Am cerut de fapt 150 de euro pe proiectul la care am lucrat o săptămână și pe toți i-am dat apoi altcuiva care a făcut prezentarea mai arătoasă. Mi-a fost teamă că, dacă voi cere mai mult, clientul nu va dori să colaborăm. Sună familiar? A durat mult ca să-mi dau seama cât valorează timpul meu, să evaluez fiecare proiect, dar și să cer cât știu că este echitabil pentru mine.
Tu știi cât valorează timpul tău?
Cei mai mulți care au ales să lucreze pe cont propriu se întreabă adesea, mai ales la început, cât să ceară pentru un proiect. Eu primesc constant această întrebare de la cunoștințe și prieteni: atât din sfera copywriting și PR, cât și din alte domenii profesionale: fotografi, de exemplu. După ce lucrezi full-time pentru mult timp, este greu de cuantificat cât valoreaza 2 ore de muncă, o zi sau 7 zile.
Iată ce sfaturi le dau celor apropiați mie. Sper să vă ajute și pe voi!
Este important de spus, înainte să mergi mai departe, că profesia mea nu este de analist financiar sau contabil. Dar am o experiență de mai bine de 10 ani de freelancer (și când eram angajată aveam colaborări).
Dacă poți afla cât cer alții din profesia ta, este minunat. Va fi util. Îți recomand să vorbești deschis despre bani, des, cu cât mai mulți oameni. Informația este valoroasă, și pentru ei, și pentru tine. Te va elibera să poți vorbi deschis despre bani, să poți face comparații, să prinzi curaj în forțele proprii, să nu îți fie rușine să ceri cât consideri. Mai ales dacă ești femeie, studiile spun că probabil nu vorbești la fel de mult ca un bărbat despre bani. Eu am simțit asta pe pielea mea și a fost un mare progres să conștientizez asta și să mă lupt cu aceasă jenă.
Primul pas este să înțelegi că timpul freelancerilor din aceeași profesie nu este egal ca valoare. Dacă o muncă fizică poate fi cuantificată în rezultate ușor, o muncă în care experiența ta și cunoștințele tale este mai greu de transformat în bani. Ca exemplu, dacă ești un specialist în marketing, faptul că ai lucrat trei ore la un proiect nu înseamnă că este puțin, că nu trebuie să fii plătit, ci eventual scos la o bere, drept mulțumire. În trei ore ai folosit expertiza dobândită în mulți ani de studiu și de muncă în domeniu. E posibil ca altul să lucreze tot trei ore, dar cu alte rezultate sau să facă aceeași muncă în 9 ore. Deci de la început trebuie să știi că nu trebuie să te compari cu orice alt profesionist, sunt multe detalii care trebuie luate în calcul.
Alt lucru important de luat în considerare este forma prin care vei fi plătit: ai de ales între a avea o firmă, a fi persoană fizică autorizată sau, de exemplu, să lucrezi pe contract de muncă pe termen determinat. Acest articol nu este despre diferențele de impozitare între ele, te sfătuiesc să discuți cu un contabil sau un avocat despre ceea ce te-ar avantaja mai mult pe tine. După ce decizi cum lucrezi, trebuie să te raportezi mereu la suma brută, ceea ce facturezi sau venitul tău brut. Dacă ai fost angajat, este important să începi să te raportezi la bani ca un freelancer, să nu pui în cârca clientului toate impozitele și să ceri un fee cu gândul la dividendele pe care le vei încasa.
Cel mai simplu este să îți calculezi costul unei ore de muncă. Dacă vrei să evaluezi un cost per proiect, vei afla după un timp că proiectele nu necesită același timp de lucru, că aduni mere cu pere, deci nu e un calcul corect. Problema este că nu ai un reper, corect? Așa am simțit și eu. Iată deci ce te sfătuiesc:
Stabilește-ți un obiectiv. Să spunem că ai o firmă și îți propui să facturezi 4,000 de euro pe lună. E o sumă rotundă, ușor de discutat în jurul ei. Atât crezi tu că este valoarea corectă a muncii tale. Nu discutăm acum de impozite și costurile fixe, cum spuneam mai sus.
Tu ai un număr limitat de ore de muncă disponibile, ca freelancer. Mai precis, ai 40 de ore pe săptămână sau 160 de ore pe lună. Costul tău devine astfel 4,000/160= 25 euro.
Dacă nu îți dai seama deja, timpul ți-o va arăta: nu vei lucra constant 8 ore pe zi, în fiecare zi. De fapt, niciun angajat nu poate asta. Sunt studii care arată că un angajat este productiv, în medie, 2 ore și 53 de minute pe zi. Deci mai puțin de jumătate din timpul petrecut la muncă! Poate nu-ți păsa când luai salariu. Ca freelancer, te vei confrunta altfel cu această realitate: dacă nu vei lucra, nu vei putea finaliza un proiect, nu vei fi plătit. Este important deci să fii realist și să nu îți imaginezi că vei putea lucra tot timpul. Nu va fi așa.
De asemenea, de dragul exemplificării vorbim de luni – un fost salariat gândește în venit lunar.
Ca freelancer vei vedea că rareori venitul este constant. Eu, personal, îmi propun să facturez pe trimestru sau pe semestru anumite sume. De asemenea, pun cheltuielile în coloane separate – la propriu le pun în coloane, țin un tabel: cheltuielile lunare sunt un lucru, iar cele anuale sunt alt lucru (asigurarea la casă, la mașină, analize anuale etc. Ca freelancer, vei vedea că îți vei gestiona altfel banii, vei trece la un alt nivel
Așadar, ca să facturezi 4,000 de euro pentru că te consideri la acest nivel profesional (poate fi 2,000 sau 10,000, în funcție de backgroundul tău, fiecare judecă după acest obiectiv personal), mai realist este să consideri că ai un cost de 50 de euro pe zi. Ați înțeles ce am făcut. da? Am considerat că vei lucra efectiv 4 ore pe zi, în loc de 8. Poate în unele zile nu vei lucra deloc. Acesta este ritmul unui freelancer.
Poate vei avea un singur client, poate vei avea 2 clienți cu un raport de dedicare al timpului egal sau de 3:1 sau poate vei avea 5 clienți mici. Este important ca atunci când o iei de la zero și te raportezi la timpul tău să te gândești cât timp îți vei ocupa. Astfel, dacă e singurul client într-o lună și știi că îți va ocupa jumătate din timpul de muncă, poți să judeci singur dacă vei cere 2,000 sau 1,500 (fericit că ai totuși un client și te vei gândi la următorului îi vei cere 2,500 ca să fii mulțumit de venitul lunii sau că e atât de important în portofoliu încât vei cere sub prețul tău ca să fii sigur că semnezi contractul și vei recupera de la mai mulți clienți sau vei accepta pierderea).
Dacă ai o perioadă de timp ocupată cu proiecte de la trei clienți acoperindu-ți venitul astfel: 70% de la X, respectiv 15% de la Y și 15% de la Z, dar mai apar proiecte noi, ecuația devine mai complicată. Dacă poți să iei alți clienți și depășești obiectivul de la care ai pornit, în loc să ai 4,000 de euro facturați, vei avea 5,000, deci cu 25% mai mult, poți să te gândești dacă 1/ poți lucra mai multe ore, 2/ poți să renunți la un client de la care iei 15% pentru unul care plătește mai bine sau 3/ dacă ești pregătit să treci la nivelul următor și să angajezi sau să subcontractezi un alt freelancer.
Sfatul meu este să nu te încarci mult pentru perioade lungi de timp pentru că productivitatea ta va scădea și, la fel de dramatic, și satisfacția pe care ți-o aduce munca. Una este să îți urăști șeful când ești angajat, alta este să fii propriul tău șef și să ajungi să te urăști. De ce ai vrea să faci asta?
Și ajungem la calculul inițial. Cât valorează de fapt timpul tău? Pentru 500 de euro în plus renunți la weekenduri prelungite sau la seri liniștite? La fel, când cheltuiești bani va fi revelator să îți pui problema cât ai muncit pentru ei. Dacă vei vrea să cheltuiești pe o vacanță cât ai câștigat într-o lună, poate te vei răzgândi sau poate vei face alte economii.
Nu uita că relațiile cu cei din jur sunt invesții în tine și în cei din jur. Fii dispus la negocieri, acceptă că din fiecare proiect ai și tu ceva de învățat, fiecare client poate aduce alți clienți dacă te recomandă. Să nu fii niciodată arogant.
Ultimul meu sfat este ca atunci începi pe drumul soloprenoriatului să te gândești la două lucruri: 1/ că nu vei rezolva toate problemele tale în primele 3 luni, probabil nu vei câștiga atât cât îți propui de la început și 2/ nu toți banii câștigați trebuie cheltuiți, ci trebuie să îți propui să economisești cât mai mult. Dar deja intrăm în altă discuție: nu vei avea același nivel de venituri toată viața.
Este greu să pornești pe cont propriu, dar ține munte un lucru: niciun om bun și deștept nu a murit de foame. Dacă ești bun la ceea ce faci, vei reuși!
Succes!
Articol publicat pe blogul autoarei, andressa.ro.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.