Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Cum calculezi cât să ceri atunci când lucrezi ca freelancer

Freelancer

Foto: Alamy/ Profimedia

0 lei. Atât am câștigat dintr-unul din primele proiecte de marketing făcute pentru un client.

Am cerut de fapt 150 de euro pe proiectul la care am lucrat o săptămână și pe toți i-am dat apoi altcuiva care a făcut prezentarea mai arătoasă. Mi-a fost teamă că, dacă voi cere mai mult, clientul nu va dori să colaborăm. Sună familiar? A durat mult ca să-mi dau seama cât valorează timpul meu, să evaluez fiecare proiect, dar și să cer cât știu că este echitabil pentru mine.

Tu știi cât valorează timpul tău?

Cei mai mulți care au ales să lucreze pe cont propriu se întreabă adesea, mai ales la început, cât să ceară pentru un proiect. Eu primesc constant această întrebare de la cunoștințe și prieteni: atât din sfera copywriting și PR, cât și din alte domenii profesionale: fotografi, de exemplu. După ce lucrezi full-time pentru mult timp, este greu de cuantificat cât valoreaza 2 ore de muncă, o zi sau 7 zile.

Iată ce sfaturi le dau celor apropiați mie. Sper să vă ajute și pe voi!

Este important de spus, înainte să mergi mai departe, că profesia mea nu este de analist financiar sau contabil. Dar am o experiență de mai bine de 10 ani de freelancer (și când eram angajată aveam colaborări).

Dacă poți afla cât cer alții din profesia ta, este minunat. Va fi util. Îți recomand să vorbești deschis despre bani, des, cu cât mai mulți oameni. Informația este valoroasă, și pentru ei, și pentru tine. Te va elibera să poți vorbi deschis despre bani, să poți face comparații, să prinzi curaj în forțele proprii, să nu îți fie rușine să ceri cât consideri. Mai ales dacă ești femeie, studiile spun că probabil nu vorbești la fel de mult ca un bărbat despre bani. Eu am simțit asta pe pielea mea și a fost un mare progres să conștientizez asta și să mă lupt cu aceasă jenă.

Primul pas este să înțelegi că timpul freelancerilor din aceeași profesie nu este egal ca valoare. Dacă o muncă fizică poate fi cuantificată în rezultate ușor, o muncă în care experiența ta și cunoștințele tale este mai greu de transformat în bani. Ca exemplu, dacă ești un specialist în marketing, faptul că ai lucrat trei ore la un proiect nu înseamnă că este puțin, că nu trebuie să fii plătit, ci eventual scos la o bere, drept mulțumire. În trei ore ai folosit expertiza dobândită în mulți ani de studiu și de muncă în domeniu. E posibil ca altul să lucreze tot trei ore, dar cu alte rezultate sau să facă aceeași muncă în 9 ore. Deci de la început trebuie să știi că nu trebuie să te compari cu orice alt profesionist, sunt multe detalii care trebuie luate în calcul.

Alt lucru important de luat în considerare este forma prin care vei fi plătit: ai de ales între a avea o firmă, a fi persoană fizică autorizată sau, de exemplu, să lucrezi pe contract de muncă pe termen determinat. Acest articol nu este despre diferențele de impozitare între ele, te sfătuiesc să discuți cu un contabil sau un avocat despre ceea ce te-ar avantaja mai mult pe tine. După ce decizi cum lucrezi, trebuie să te raportezi mereu la suma brută, ceea ce facturezi sau venitul tău brut. Dacă ai fost angajat, este important să începi să te raportezi la bani ca un freelancer, să nu pui în cârca clientului toate impozitele și să ceri un fee cu gândul la dividendele pe care le vei încasa.

Cel mai simplu este să îți calculezi costul unei ore de muncă. Dacă vrei să evaluezi un cost per proiect, vei afla după un timp că proiectele nu necesită același timp de lucru, că aduni mere cu pere, deci nu e un calcul corect. Problema este că nu ai un reper, corect? Așa am simțit și eu. Iată deci ce te sfătuiesc:

Stabilește-ți un obiectiv. Să spunem că ai o firmă și îți propui să facturezi 4,000 de euro pe lună. E o sumă rotundă, ușor de discutat în jurul ei. Atât crezi tu că este valoarea corectă a muncii tale. Nu discutăm acum de impozite și costurile fixe, cum spuneam mai sus.

Tu ai un număr limitat de ore de muncă disponibile, ca freelancer. Mai precis, ai 40 de ore pe săptămână sau 160 de ore pe lună. Costul tău devine astfel 4,000/160= 25 euro.

Dacă nu îți dai seama deja, timpul ți-o va arăta: nu vei lucra constant 8 ore pe zi, în fiecare zi. De fapt, niciun angajat nu poate asta. Sunt studii care arată că un angajat este productiv, în medie, 2 ore și 53 de minute pe zi. Deci mai puțin de jumătate din timpul petrecut la muncă! Poate nu-ți păsa când luai salariu. Ca freelancer, te vei confrunta altfel cu această realitate: dacă nu vei lucra, nu vei putea finaliza un proiect, nu vei fi plătit. Este important deci să fii realist și să nu îți imaginezi că vei putea lucra tot timpul. Nu va fi așa.

De asemenea, de dragul exemplificării vorbim de luni – un fost salariat gândește în venit lunar.

Ca freelancer vei vedea că rareori venitul este constant. Eu, personal, îmi propun să facturez pe trimestru sau pe semestru anumite sume. De asemenea, pun cheltuielile în coloane separate – la propriu le pun în coloane, țin un tabel: cheltuielile lunare sunt un lucru, iar cele anuale sunt alt lucru (asigurarea la casă, la mașină, analize anuale etc. Ca freelancer, vei vedea că îți vei gestiona altfel banii, vei trece la un alt nivel

Așadar, ca să facturezi 4,000 de euro pentru că te consideri la acest nivel profesional (poate fi 2,000 sau 10,000, în funcție de backgroundul tău, fiecare judecă după acest obiectiv personal), mai realist este să consideri că ai un cost de 50 de euro pe zi. Ați înțeles ce am făcut. da? Am considerat că vei lucra efectiv 4 ore pe zi, în loc de 8. Poate în unele zile nu vei lucra deloc. Acesta este ritmul unui freelancer.

Poate vei avea un singur client, poate vei avea 2 clienți cu un raport de dedicare al timpului egal sau de 3:1 sau poate vei avea 5 clienți mici. Este important ca atunci când o iei de la zero și te raportezi la timpul tău să te gândești cât timp îți vei ocupa. Astfel, dacă e singurul client într-o lună și știi că îți va ocupa jumătate din timpul de muncă, poți să judeci singur dacă vei cere 2,000 sau 1,500 (fericit că ai totuși un client și te vei gândi la următorului îi vei cere 2,500 ca să fii mulțumit de venitul lunii sau că e atât de important în portofoliu încât vei cere sub prețul tău ca să fii sigur că semnezi contractul și vei recupera de la mai mulți clienți sau vei accepta pierderea).

Dacă ai o perioadă de timp ocupată cu proiecte de la trei clienți acoperindu-ți venitul astfel: 70% de la X, respectiv 15% de la Y și 15% de la Z, dar mai apar proiecte noi, ecuația devine mai complicată. Dacă poți să iei alți clienți și depășești obiectivul de la care ai pornit, în loc să ai 4,000 de euro facturați, vei avea 5,000, deci cu 25% mai mult, poți să te gândești dacă 1/ poți lucra mai multe ore, 2/ poți să renunți la un client de la care iei 15% pentru unul care plătește mai bine sau 3/ dacă ești pregătit să treci la nivelul următor și să angajezi sau să subcontractezi un alt freelancer.

Sfatul meu este să nu te încarci mult pentru perioade lungi de timp pentru că productivitatea ta va scădea și, la fel de dramatic, și satisfacția pe care ți-o aduce munca. Una este să îți urăști șeful când ești angajat, alta este să fii propriul tău șef și să ajungi să te urăști. De ce ai vrea să faci asta?

Și ajungem la calculul inițial. Cât valorează de fapt timpul tău? Pentru 500 de euro în plus renunți la weekenduri prelungite sau la seri liniștite? La fel, când cheltuiești bani va fi revelator să îți pui problema cât ai muncit pentru ei. Dacă vei vrea să cheltuiești pe o vacanță cât ai câștigat într-o lună, poate te vei răzgândi sau poate vei face alte economii.

Nu uita că relațiile cu cei din jur sunt invesții în tine și în cei din jur. Fii dispus la negocieri, acceptă că din fiecare proiect ai și tu ceva de învățat, fiecare client poate aduce alți clienți dacă te recomandă. Să nu fii niciodată arogant.

Ultimul meu sfat este ca atunci începi pe drumul soloprenoriatului să te gândești la două lucruri: 1/ că nu vei rezolva toate problemele tale în primele 3 luni, probabil nu vei câștiga atât cât îți propui de la început și 2/ nu toți banii câștigați trebuie cheltuiți, ci trebuie să îți propui să economisești cât mai mult. Dar deja intrăm în altă discuție: nu vei avea același nivel de venituri toată viața.

Este greu să pornești pe cont propriu, dar ține munte un lucru: niciun om bun și deștept nu a murit de foame. Dacă ești bun la ceea ce faci, vei reuși!

Succes!

Articol publicat pe blogul autoarei, andressa.ro.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Parerist check icon
    Cumva sunt surprins ca nu se vorbește deloc în articol despre valoarea adăugată pe care o are munca ta pentru client, ci doar chestii legate de "proces" gen nr de ore. Pe client il interesează rezultatul nu efortul depus. Cuantificarea asta în ca număr de ore e ok pentru munci repetitive și de rutina, nu cele înalt specializate.
    • Like 2
  • Foarte bun articolul ; puncte de vedere elastice dar concomitent, realiste. A luat în discuție diverse situații și constituie un sprijin acelora care sunt la început în această postură. Foarte utile punctele de vedere exprimate. Cu toate acestea, îmi permit să adaug un element care poate/trebuie avut în vedere când trebuie să stabilești un pret : --din ce segment social primești comenzi, în ce domeniu activezi și ... din ce zonă geografico-economică provine comanditarul. Admit că nu poți afla întotdeauna toate informațiile necesare dar cel puțin unele, sigur le poți afla direct, de la primul contact ! Felicitări și mulțumiri !
    • Like 2


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult