Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Cum funcționează testarea anticovid în școlile din Marea Britanie

UK testare

Foto: Anthony Harvey / Shutterstock Editorial / Profimedia

În Marea Britanie primul pas spre reîntoarcerea la o normalitate relativă a fost redeschiderea școlilor primare și secundare pe 8 martie anul curent, după aproape un an și trei lockdown-uri naționale sau parțiale. În tot acest timp, școlile au funcționat parțial pentru copiii angajaților din sectoarele esențiale ( medici și asistente din sistemul național de sănătate, comerțul esențial, case de bătrâni ) care au continuat să lucreze pe toată durata pandemiei.

Pentru a evita situația în care redeschiderea școlilor va duce la creșterea îmbolnăvirilor cu SARS-CoV-2, guvernul Johnson a introdus un program de testare în masă a elevilor din școlile secundare. Aceștia au fost testați înainte de a se întoarce la școală, în martie .

Cum se face testarea

Conform paginii oficiale a sistemului național de sănătate ( NHS ) testele folosite sunt teste de debit lateral ( Lateral Flow Test) puse la dispoziția școlilor secundare ( de la anul 7 până la anul 11 ). Acestea sunt teste rapide destinate persoanelor care nu prezintă simptome ale virusului. Testele utilizează un bețigaș care se introduce întâi în gât în zona amigdalelor și apoi în nasul persoanelor testate. Rezultatul se obține în 30 de minute și nu necesită trimiterea la laborator. Testele sunt distribuite gratuit și se fac acasă de două ori pe săptămână. Elevii înregistrează apoi rezultatul pe website-ul oficial al guvernului, într-o pagină specială dedicată testării cu LFT. Autoritățile britanice recomandă testarea în același timp a membrilor familiilor elevilor care merg la școala secundară sau colegiu. Testele LFT pot fi comandate on line sau ridicate gratuit de la primării. Pe întreg teritoriul Regatului Unit există de asemenea centre de testare rapidă. Personalul din școli și grădinițe este de asemenea testat periodic folosind astfel de teste. De menționat că elevii de școală primară și grădiniță nu sunt testați.

În cazul în care se înregistrează un caz pozitiv, se poate folosi ulterior un alt tip de test RT-PCR pentru a se confirma testul rapid. Departamentul pentru Educație recomandă ca testele rapide să fie confirmate printr-un test PCR, mai ales dacă a fost făcut acasă, fără supraveghere, având un risc mai mare de a fi eronat. Testele PCR sunt recomandate și în cazul persoanelor care prezintă simptome ale virusului, având avantajul că au o precizie mai ridicată, deși trebuie trimise la laborator.

Participarea la programul de testare în masă este voluntară, dar puternic susținută de media și recomandată de guvern. De la introducerea testării în masă, presa britanică menționează cazuri în care unele școli au interzis accesul în clase al elevilor care au refuzat să participe la program, șantajând efectiv părinții să-și testeze copiii.

Ce se întâmplă în cazul în care un elev este testat pozitiv la infecția cu coronavirus? Ca și în cazul adulților, elevii care testează pozitiv trebuie să respecte recomandările guvernului și să se autoizoleze împreună cu membrii familiei pe o durată de 10 zile. La fel toți cei aflați în contact direct cu elevul respectiv. Departamentul pentru Educație din Marea Britanie spune că școlile au autonomia de a stabili care sunt contactele apropiate, pe baza dimensiunii claselor și a regulilor de distanțare socială implementate de fiecare în parte. În realitate, în cele mai multe cazuri, conducerea școlii trimite acasă toți elevii din anul respectiv, pentru a nu risca noi focare ale virusului.

Rata îmbolnăvirilor raportate de școli este relativ mică

În aproape două luni de când guvernul Johnson a introdus programul de testare în masă, la care au participat doar în prima săptămână peste 1,5 milioane de elevi, s-a observat ca rata îmbolnăvirilor raportate de școli este relativ mică. Potrivit lui Mike Gill, fost director general în Departamentul de sănătate publică, acest lucru se explică prin tehnici deficitare, mai ales când testele sunt făcute acasă sau prin faptul că publicul ascunde sau nu raportează rezultatele pe care nu vrea să le raporteze. Domnia sa crede că ratele scăzute ar fi trebuit investigate mai serios înainte ca programul de testare în masă să fie derulat în întreaga populație de vârstă școlară. Cum spuneam, în urma unui rezultat pozitiv se recomandă izolarea pentru 10 zile împreună cu toate contactele directe, ceea ce este perceput ca fiind incomod. Asta ar putea determina unii părinți să refuze participarea la program. Potrivit autorităților, programul de testare în masă al elevilor va fi revizuit în continuare și orice schimbare în modul de abordare va fi bazată pe date științifice.

Costul economic al testării în școli

Guvernul Johnson a alocat 100 miliarde de lire pentru testarea anticovid în masă în scoli, prin operațiunea Moonshot, dar nu precizează ce procent este folosit în testarea în școli. Pe lângă testele livrate, școlile au primit fonduri suplimentare pentru a implementa și derula programul. Fiecare școală are flexibilitate în modul în care folosește fondurile puse la dispoziție. Unele au implicat firme din sectorul privat, în timp ce altele folosesc voluntari sau personalul deja existent.

O problemă reală este eficacitatea programului de testare în școli. Dacă un test LFT costă 10 -20 de lire sterline pentru a fi livrat și doar unul din 1.500 dă un caz pozitiv, rezultă că se cheltuiesc între 15.000 și 30.000 de lire sterline pentru a detecta un caz pozitiv la Covid-19.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult