Tot mai multe mari companii din România încearcă să le ofere angajaților pachete de beneficii suplimentare, în dorința de a-și fideliza și mulțumi angajații.
Studiul realizat recent de Gallup arată că doar 13% dintre salariați sunt dedicați locului de muncă, la nivel mondial, și asta datorită gradului scăzut de motivare. Astfel, crearea unui mediu plăcut și motivant pentru angajați este una dintre prioritățile de top ale departamentelor de HR. Specialiștii spun că pachetele salariale personalizate nu mai sunt, în multe cazuri, suficiente pentru a face o persoană să se dedice activității sale la serviciu.
Pe lângă tichete de masă, asigurări de viață, abonamente la clinici private sau la săli de sport, în ultima perioadă prind tot mai mult teren beneficiile ce țin de un echilibru între viața personală și cea profesională. Aici intră programul de lucru flexibil, posibilitatea de a lucra de acasă, discount-urile la restaurante, tarifele speciale la anumite hoteluri și chiar ofertele pentru achiziția unor anumite autovehicule. Sunt tot mai căutate avantajele care țin de preocupările oamenilor, precum cititul – Bookster - sau cursurile care nu au legătură directă cu job-ul angajaților care le primesc - design, parenting, puericultură.
Ce avantaje poate avea angajatul român în pachetul de beneficii
Tichete de masă, tichete cadou, asigurări de viață, asigurări de sănătate, pensii private sau cursuri care sunt la polul opus cu activitatea de la locul de muncă reprezintă doar câteva dintre beneficiile pe care le oferă angajaților multe dintre companiile multinaționale. Avantajele acordate de marii angajatori reprezintă, potrivit estimărilor, circa 12% din valoarea totală a sumei pe care o plăteşte un angajator pentru salariaţi.
„Aproximativ 85% dintre companii oferă ca beneficii asigurări de accidente și îmbolnăviri. Acestea sunt considerate un must, sunt beneficii de bază, pe care toți angajații se așteaptă să le primească”, spune Oana Botolan Datki, SEE Managing Partner, Consulteam.
Pensiile private au cunoscut în 2008 un boom, când toate multinaționalele voiau să ofere aceste produse drept beneficii. Desigur, acestea au fost mai interesante pentru firme cu o medie de vârstă a angajaților de peste 35-40 de ani. Studiile relevă faptul că o companie multinațională din cinci a implementat planuri de pensii private pentru angajați.
În funcţie de generaţia din care fac parte salariații, aceştia vor să aibă și alte avantaje palpabile atunci când își caută loc de muncă.
Chestionarele completate pentru departamentele de HR scot la iveală faptul că mulți apreciază abonamentele medicale sau de asigurări de sănătate pentru ei și membrii famililor. Cercetările cele mai recente spun că aproximativ 85% din multinaționale oferă salariaților abonamente la clinici private. În paralel, sunt oferite și asigurări medicale, doar că acestea nu sunt întâlnite atât de des în pachetele de beneficii. Patronii motivează ponderea lor scăzută prin nevoia unui buget mai mare ca să acopere această cheltuială.
În cazul tichetelor de masă, situația este total diferită, întrucât în România se estimează că le oferă salariaților mai bine de 90% din marile companii.
O altă facilitate care a fost chiar la modă în ultimii ani a fost achitarea, de către angajatori, a abonamentelor la sala de sport. Analizele făcute de experți au scos însă la iveală un rezultat surprinzător. „A fost un boom la început, dar firmele au tras linie și au constatat că, deși le ceruseră, angajații nu foloseau aceste abonamente. Cam 30-40% din companii oferă în prezent astfel de beneficii”, spune Oana Datki.
Cele mai noi trenduri în tacticile de motivare a salariaților nu țin, însă, neapărat, de avantaje financiare. Se pune accent pe sisteme de beneficii menite să țină echilibrul între viața personală și cea profesională. Aici intră programul flexibil, posibilitatea de a lucra de acasă, reduceri pentru masa la restaurant, tarife preferențiale la cazare în anumite hoteluri, dar și prețuri speciale pentru autovehicule. În unele cazuri, angajații au discounturi însemnate la produsele companiei, această măsură fiind întâlnită în firme indiferent de domeniul de activitate, de la cele care produc bere sau cosmetice, până la instituțiile bancare, unde salariații pot avea credite cu dobânzi preferențiale. În multinaționale, pe lângă cursuri, workshop-uri sau week-end-uri cu colegii, au un succes înemnat avantajele care țin de preocupările sau pasiunile oamenilor. Dezvoltate mai ales în București, proiecte precum Bookster, biblioteca corporatiștilor, au succes însemnat. Există firme care le oferă salariaților cursuri care nu au nicio legătură cu locul de muncă, în domenii precum design, parenting și puericultură.
Ce cheltuieli din pachetul de beneficii îl avantajează pe angajator din punct de vedere fiscal
Companiile au unele facilități fiscale atunci când oferă sisteme de beneficii pentru salariați. Cele mai multe firme profită de regimul fiscal al contribuţiilor plătite de angajatorii persoane juridice la fondurile de pensii facultative.
În cazul contribuţiei deductibile fiscal la pensii facultative (cunoscut în piață sub numele de pilon 3) - partea plătită de companie pentru angajat până la 31 decembrie 2015- era deductibilă la calculul impozitului pe profit în limita echivalentul în lei a 400 euro într-un an fiscal, pentru fiecare participant.
După 1 ianuarie 2016, potrivit Ministerului Finanțelor, „pentru aceste tipuri de cheltuieli, deductibilitatea integrală la calcul rezultatului fiscal al persoanei juridice se bazează pe existenţa unei relaţii de angajare între angajat şi angajator. Având în vedere că sumele reprezentând contribuţii ale angajatorilor persoane juridice la fondurile de pensii facultative sunt considerate cheltuieli cu salariile şi cele asimilate salariilor, potrivit titlului IV al Codului fiscal şi nu se regăsesc în excepţiile reglementate de alin. (3), respectiv (4), ale aceluiaşi art. 25 din Codul fiscal, acestea sunt integral deductibile la determinarea rezultatului fiscal”, potrivit Autorității de Supraveghere Financiară (ASF).
Și în cazul tichetelor cadou există avantaje fiscale, însă din 2016, firmele pot oferi angajaților și copiilor minori ai acestora de Paște, Crăciun și 1 iunie cadouri în bani, bunuri, vouchere de cumpărături sau tichete cadou, în anumite limite, fără ca sumele respective să fie impozitate, după cum a explicat consultantul fiscal Cristian Rapcencu. Cadourile și tichetele cadou oferite angajaților cu aceste ocazii sunt neimpozabile, în măsura în care valoarea acestora pentru fiecare persoană în parte nu depășește 150 lei. Limita de 150 lei se aplică separat pentru cadourile și tichetele cadou acordate pentru fiecare ocazie din cele prevăzute, în cazul fiecărui angajat și pentru fiecare copil minor al angajatului, chiar și în cazul în care părinții lucrează la același angajator. Partea care depășește limita de 150 lei reprezintă venit impozabil din salarii.
În unele țări europene, guvernele oferă avantaje fiscale firmelor chiar si pentru plata grădiniței copiilor. În astfel de state, asigurarea vieții și sănătății de către angajator este nu doar deductibilă și încurajată fiscal, dar văzută atât de patronat, cât și de către salariați ca un beneficiu care trebuie inclus automat în pachetul oferit.
Cum negociezi cu angajatorul să primești pachete de beneficii mai mari?
De regulă, regulile nescrise ale departamentelor de HR spun că un salariat nu poate negocia să primească un pachet de beneficii mai mare decât alți angajați din companie pe aceeași poziție.
Există companii care pun la dispoziția salariatului, de la început, o listă de beneficii. Listele pot curpinde, în unele firme, peste 40 de avantaje oferite celor care decid să li se alăture. Specialiștii în HR spun că politicile companiilor diferă. Unele pot avea un sistem fix – în care toată lumea are aceleași beneficii, imposibil negociabile și flexibile doar în cazul persoanelor din top management.
Un astfel de sistem flexibil oferă platforma benefitonline.ro, care funcţionează ca un magazin online. Angajații firmelor care au încheiat un parteneriat cu magazinul online primesc o sumă virtuală pe care o pot cheltui cum și când vor. Salariații au un cont cu user şi parolă și libertatea de a-și alege din magazinul online cursuri de dezvoltare personală, limbi străine, pachete turistice, pensii private, decontarea transportului în comun și multe altele. Bugetul oferit unui salariat în fiecare lună sau an se poate acumula iar suma virtuală se poate cheltui ulterior.
Când negociezi cu angajatorul pachetul de beneficii?
Stabilirea pachetului de beneficii se face încă de la angajare.
„Am avut situații în care un candidat pe care o firmă voia să îl angajeze nu a mai acceptat, pentru că la fostul job pe poziția aceasta avea mașină de serviciu, dar la noul job pe acea poziție nu se oferea autovehicul. În general, este greu să negociezi și să obții ceea ce ai cerut. Doar dacă aplici pentru post de manager poți obține, uneori, o negociere a pachetului de beneficii”, spune un specialist in resurse umane. În practicile firmelor, acestea evită să ofere avantaje diferite, astfel încât se poate întâmpla ca la un fost loc de muncă angajatorul să ofere abonament medical pentru toți membrii familiei, iar la cel nou, produsul acesta să fie doar pentru salariat, nu și pentru rude. Companiile aplică același sistem pentru toți, iar excepțiile sunt izolate, spune același specialist HR.
La întrebarea dacă un angajat care lucrează mai mult și mai bine decât alții poate primi beneficii suplimentare în pachet, răspunsul experților în resurse umane este unanim. Pentru performanțe, firma poate acorda un bonus, o creștere salarială sau chiar o promovare, dar nu mai multe avantaje. În general, în corporații, politica de beneficii este unanimă și foarte bine definită și nu se face rabat de la ea: „Este ca la grila salarială, trebuie să te incadrezi în ea”, spun specialiștii.
România asigurată este un proiect editorial de informare și educare despre acoperirea riscurilor și beneficiile protecției financiare, realizat de Republica.ro și susținut de compania Metropolitan Life, parte a MetLife Inc., una dintre cele mai mari companii de asigurări de viață din lume. Înființată în 1868, MetLife are, la nivel global, 100 de milioane de clienți în aproape 50 de țări. În România, Metropolitan Life activează de mai bine de 17 ani și are peste 2 milioane de clienți.
România asigurată este o campanie educativă care se adresează atât celor trei prieteni din grupul vostru care nu au ABC-ul termenilor financiari, dar și celor care doresc să știe mai multe despre investiții, grad de risc și cum să ia cea mai bună decizie în ce privește bunăstarea familiei sau asigurarea riscului. Vom afla de la psihologi când, dar mai ales cum să le vorbim copiilor noștri despre bani, cheltuieli, riscuri și economii. Cum să alegem cel mai bun produs- care se potrivește cel mai bine nevoilor noastre, dar și cum să ne negociem pachetul salarial astfel încât acesta să cuprindă avantaje colaterale- în folosul nostru și al celor dragi- veți afla de la experții care vor vorbi în Republica.ro pe parcursul acestei campanii. Celor care fac parte din categoria numită „alfabetizați financiar", vă propunem să aprofundați cunoștințe care vă pot ajuta să le oferiți, de exemplu, angajaților pachete de câștiguri motivante în completarea remunerației lunare clasice (dacă - să presupunem- dețineți o firmă, chiar și cu puțini salariați). Vom afla și cât din aceste cheltuieli pot fi deduse fiscal, conform legislației fiscale românești, dar vom face comparații și cu alte state, care încurajează prin politici naționale asigurarea riscurilor de orice fel, asigurările de viață, sănătate sau de grup.
Dacă aveți întrebări, dacă vreți să aflați care sunt criteriile după care să faceți cele mai bune alegeri, publicați-le la finalul fiecărui articol, în secțiunea de dezbateri. Nu trebuie decât să vă logați cu emailul sau cu contul de social media. Puteți, de asemenea, să ne scrieți și pe adresa redacția@republica.ro. Mesajele voastre pot genera subiecte, tematici sau chiar texte și analize în campania România asigurată.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Apoi am avut diverse cazuri, cu ce acopera si nu asigurarea...
2000Euro maxim in caz de accident :)