Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Cum? Nimeni nu-și coboară geamul să te înjure pentru că mergi prea încet și apoi să te depășească în trombă?... „Or fi bolnavi oamenii ăștia?”

„Calm, Ada, calm... și nu uita să respiri adânc și să numeri până la zece, înainte de a face orice gest necugetat”. Acesta era monologul purtat în fața oglinzii de la intrare înainte să ies pe ușă, în caz că nu eram prea grăbită și uitam. Și atunci era de rău! Sunt o fire impulsivă, iar condusul mașinii printr-un oraș ca Bucureștiul poate pune la încercare chiar și nervii unui călugăr budist. Părerea mea. Și cum vulgaritățile semnalate sau urlate pe geamurile mașinilor, înjurăturile, claxoanele folosite pe post de înjurături, ca să nu mai vorbesc despre gesturi extreme, ca blocarea mașinii și amenințări cu rotirea vreunei bâte prin aer - le experimentasem pe toate - îmi provocau nu numai nervi, ci adevărate stări de rău fizic, luasem decizia să găsesc o formulă astfel încât să nu mai fiu atât de afectată. Așa am ajuns să port această scurtă discuție cu mine înainte de a pleca de acasă...

Foto: Guliver Getty Images

Dacă eu reușeam să-mi controlez primul impuls și să ignor isteria altor șoferi, călătoria prin București devenea suportabilă. Dacă nu, ajungeam într-una din situațiile neplăcute (de mai sus) și începeam și eu să înjur, să claxonez, să arăt degetul, ca apoi să mă urăsc pentru asta. Mă scotea din minți mitocănia celor din jur, dar mi se făcea cu adevărat rău când mă lăsam influențată, coborând la același nivel. 

În 15 ani cred că m-am ales doar cu vreo două amenzi, iar accidente am avut tot două, minore, și nu din vina mea. Chiar mă descurcam să-mi conduc mașinuța prin București. (Optasem pentru un Smart ForTwo, o soluție, cred eu, pentru un oraș atât de aglomerat ca acesta, cu aproape 1.500.000 de mașini înmatriculate, conform ultimelor date statistice.) Mă strecuram cu ea fără probleme pe străduțele strâmte și, oricât mă învârteam, găseam până la urmă un loc de parcare. Cumva, cu toate gropile și nebunia orelor de vârf și înjurăturile și claxoanele, ajunsesem să mă simt ca peștele în apă, șofând prin capitala sufocată de mașini. Treceam mereu prin aceleași stadii: furia, adaptarea la rău și apoi obișnuința. Ca într-o căsnicie în care te mai altoiește bărbatul, dar tu știi la ce să te aștepți.

Și la ce te poți aștepta de la orașul aflat pe primul loc în Europa și pe locul șase în lume privind aglomerația cauzată de mașinile din trafic, conform unui studiu realizat în 2015 de compania TomTom Telematics, care produce sisteme de navigare și hărți.

Și, dacă în timpul zilei mă enerva mitocănia, seara târziu, când traficul devenea mai lejer, mă speria viteza. La orele acelea, scăpați parcă dintr-un azil de nebuni, șoferii își aleargă mașinile chiar și cu 100 km/h. Și, uneori, trebuie să recunosc, mă lua și pe mine valul. Dar simțeam nesiguranța și îi invidiam pe cei din SUV-uri, crezând că mașinile lor mari i-ar proteja mai bine în eventualitatea unei ciocniri.

Cert e că în fiecare zi trebuia să fiu pregătită pentru o altă bătălie cu traficul, ca oricare alt șofer din București. „Calm, Ada, calm…”

Acum, mă uit într-o altă oglindă înainte de a ieși din casă și nu mai pot repeta aceeași mantră. De fapt, sunt mută. Ce ai putea să-ți spui când pleci de acasă conducând un SUV pe străzile drepte și largi din orașul canadian Vancouver, unde nimeni nu pare a se grăbi și unde nu se depășește decât rareori viteza legală de 50 km/h și atunci nu cu mai mult de 10km/h? Dar, contrar oricărei logici, intru în panică și palmele îmi transpiră pe volan. Și număr degeaba până la zece, pentru că toată lumea pare calmă, mai puțin eu. Cum? Nimeni nu claxonează imediat sau chiar înainte de a se face culoarea verde? Cum? Nimeni nu se enervează dacă lași pietonii să treacă și te oprești chiar înainte de a le observa intenția de a traversa? Cum? Nimeni nu-și coboară geamul să te înjure pentru că mergi prea încet și apoi să te depășească în trombă?... Iar mie îmi transpiră palmele pe volan… „or fi bolnavi oamenii ăștia?”

De două luni de când sunt aici, refuz să șofez ori de câte ori pot. Iar când e musai să conduc mă apucă emoțiile, așa cum mă apucau în prima lună după ce mi-am luat permisul. În afara modului civilizat în care se desfășoară traficul, sunt zăpăcită din cauza semnelor de circulație. Am senzația că în București nici măcar nu existau, atât de multe mi se par a fi aici. Ești atenționat despre absolut orice. Și, cu cât am mai multe explicații, cu atât eu sunt mai zăpăcită. Am învățat să mă descurc, nu să mi se dea mură în gură!

Tremur toată la intersecții pentru că lucrurile se desfășoară absolut normal și eu nu știu cum să fac asta! Nimeni nu se înghesuie, fiecare are locul său bine definit, nu se formează ambuteiaje, nimeni nu taie calea celorlalți șoferi și nu o ia înainte, nimeni nu blochează intersecția, nimeni nu te claxonează pentru că stai pe loc ca să nu blochezi intersecția… Nimeni nu e nevoit să se descurce pentru că nimic nu te încurcă! O nebunie normalitatea asta!

Nu mai vorbesc despre parcări. Am fost la un curs de orientare pentru cei nou-veniți în oraș (da, există așa ceva) și tipa care făcea prezentarea și ne explica cum funcționează orașul ne-a oferit o foaie cu titlul “Your guide to parking signs” pe care am numărat nu mai puțin de 12 semne pentru parcare, cu explicații dedesubt, ca să înțeleagă tot prostul clar despre ce este vorba. Păi nu era mai bine când mă învârteam de vreo trei-patru ori pe aceleași străduțe din București până găseam un loc? Tot dibuiam eu un colț „nelocuit” pe undeva! Și ce dacă mi-au zgâriat mașina și m-a costat 800 lei vopsitul? Aici, însă, trebuie să plătesc parcarea, civilizat, cu cardul, dar trebuie să fiu atentă că în unele locuri nu ai voie decât maximum două ore, în altele nu ai voie să parchezi decât de la anumite ore în sus, alte locuri sunt doar pentru mașinile pe care le poți închiria la minut și tot așa... Nu ar fi mai bine atunci să lași mașina acasă? Și cam asta este, de fapt, ideea pe care se merge în orașul canadian, tendință mai bine cunoscută nouă din marile orașe ale țărilor din nordul Europei - descurajarea mersului cu mașina și încurajarea mersului cu transportul în comun, dar mai ales cu bicicleta și pe jos. Păi nu-i mai bine la București, unde stăm în mașini ore întregi, până ne amorțesc toate oasele, pentru că, oricum, și transportul în comun e praf? Iar dacă vrei cu bicicleta, o faci pe riscul tău, pentru că benzile, atâtea câte sunt, sunt ocupate de mașini parcate sau sunt cu obstacole... știți voi.

Vorbesc într-o zi cu o amică ce mă chemase să iau niște roșii bune de la ea, culese de la nu știu ce fermă din jurul orașului. E plecată din România de peste 20 de ani și locuiește în New Westminster, un alt oraș ce face parte din Districtul Regional Vancouver. Era pe la începutul săptămânii și, după ce îi mulțumesc, îi spun că poate mă reped eu până la ea. „Nu!”, mă oprește. „Lasă, că e prea departe. Mai bine vino în weekend”. M-am uitat pe GoogleMaps: 33 km; estimare timp: 40 minute. Am fost până acolo și chiar atâta faci.

În altă zi, spun că am de gând să merg până la Ikea. Soțul meu îmi răspunde că el nu vrea, că e prea departe. Mă uit iar pe GoogleMaps: 17 km; estimare timp: 27 min.

Și mă bușește râsul de fiecare dată când aud dintr-astea. Păi în București locuiam la o distanță de cinci kilometri de cea mai bună prietenă a mea și ne consideram norocoase dacă în timpul zilei reușeam să ajungem de la una la alta în mai puțin de 40 de minute. Ce întrebare mai poți să-ți pui, ce calcule să mai faci ca să-ți iasă că e mai bine să șofezi prin București?

Mai deunăzi am fost claxonată – pentru că nu trebuie să credeți că aici chiar nu ți-o iei. Dar e pe bune, asta e problema! Că dacă te claxonează cineva, chiar însemnă că ai făcut o prostie... Și nu te poți enerva pe ăla, ci doar bagi cuminte capul la cutie și, eventual, bolborosești niște scuze doar de tine auzite. Rog să nu-mi spună cineva vreodată că (re)venirea la normalitate e ușoară!

În câteva luni va trebui să-mi iau din nou permisul, pentru că așa e regula. Și va trebui să învăț din nou semnele de circulație și să dau examen și apoi traseul. Măcar dacă mă pică, am un motiv puternic să nu mai conduc în normalitatea asta... „Calm, Ada, calm”... Dar, poate, până la urmă mă voi descurca, ce ziceți?

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • check icon
    Tot comentam despre racilele condusului prin Bucuresti (de fapt, prin toate marile orase ale tarii). Dar uitam cu desavarsire ca suntem o parte a acestei probleme si ca prin comportamentul nostru agravam in permanenta aceasta situatie. Comentam cu superioritate despre strazile inguste si masinile care stranguleaza traficul, dar parcam la fel de haotic unde ne vine la indemana cu eterna scuza a lipsei de locuri de parcare. In conditiile in care uitam subit aceasta scuza cand conducem aiurea, prin alte tari unde ne temem de consecinte. Comentam despre intersectii blocate, dar in niciun caz nu am astepta sa intram in intersectie doar atunci cand putem trece, si ne repezim ca berbecii pe un verde iluzoriu clacsonand cu isterie.
    Ne plangem ca sunt nenumarate masini in trafic in oras, dar mergem pana la magazinul din colt pe roti, ca doar nu o sa caram sacosa cu doua paini 400 m pe jos.
    Si tot asa.
    Dar suntem firoscosi si dam lectii altora.
    Pe scurt, hai sa cumparam oglinzi mai mari.
    • Like 1
    • @
      Chiar asa, va spun dvs. ca sunt foarte suparata! Pai ce faceti? Ne aruncati toate jucariile ca sa cunparati oglinzi! Nu stiti ca toate marile descoperiri au fost facute din joaca sau din intamplare! Cine stie cum ii vine lui "Honda" vreo idee si ne face vreo broscuta de unica persoana cu care sa "sarim" din dealul mitropoliei pana in Popesti Leordeni! Eu sunt mic, nu stiu nimic...
      • Like 2
  • Dan Dan Dan Dan check icon
    Am incercat si eu acest sentiment de inadaptare la normalitate intr-una din tarile din nord ale Europei. Dupa 8 luni mi-am facut bagajul si am dat-o dracu de normalitate. Mie imi place Romania, asa cum e ea, sincer. Cea mai mare provocare pentru un roman care a gustat din normalitatea nordului (Europa sau America) este sa o aduca in Romania, sa schimbe ceva acasa, pentru ca nicaieri nu e ca acasa. Cand zic acasa, ma refer la familie, la casa ta in care locuiesti. Cu aceasta situatie, cu plecatul si povestitul pe net despre cum e pe alte meleaguri, eu nu m-am impacat. Am invatat printre straini sa ma limitez si sa perfectionez “putinul” pe care am ajuns sa il cunosc, de aceea nu dau sfaturi eu despre ce si cum trebuie schimbat in Romania.
    • Like 1
    • @
      Succesul este o chestiune de colaborare! Entirely true! Acest aspect insa nu este dezvoltat in Romania dar ii putem noi invata pe romani, bineinteles incetisor. Nu stiu in alte tari cum e dar in Romania trebuie neaparat sa ai punga de dulciuri la tine ca sa o arunci cainilor altfel intr-adevar esti sfasiat sau daca reusesti sa scapi te "ofilesti" tu acasa de suparare. In Germania sunt bomboane foarte bune! Poate aduceti si pe aici! Sau poate nu!
      • Like 0
  • check icon
    Cine nu stie încă, in Bucuresti muncesc si trăiesc asa cum pot peste 5 milioane de oameni. Povestile cu 2 milioane de locuitori ai Bucurestiului sunt valabile pentru anii 80, (cei care au mai bine de 30 de ani de Bucuresti, realizeaza ce spun), daca ne gândim cu un mic efort intelectual ca nu pot fi 2 mil de oameni la 1,5 mil de masini din zilele de azi.
    Bucurestiul este inainte de toate sufocat de oameni. Este supraaglomerat. Din propria experienta, la serviciul pe care-l am, peste 7 colegi din 10 sunt veniti la munca in Bucuresti din toata tara, stau in gazde si isi cară masinile la serviciu zi de zi sau se chinuie pe transportul comun.
    Dar culmea culmelor nu este asta, ci este faptul ca cei mai multi soferi in trafic sunt de fapt la munca in masini. Este minunat in secolul 21 sa lucrezi 6 zile pe saptamana în masina. Este o minune a tehnologiei, managementului performant si al eficienței, sa iti faci orele de munca,la volan, carând între firme, banci, clienti, hartoage, stampile, semnături, maculatură... Eficiența maxima. Si ne mirăm ca traficul este de cosmar si înjurăturile plutesc pe străzi.
    Pe când alte orase, adica f multe orase, au rămas chele, pustii, unde nu se munceste nimic, decat bruma de țărani o mai fac la camp, Minunatul Bucuresti este un camp de luptă pentru cei care, in trafic, lucrează din fotoliul de sofer cuo mana pe volan, cu alta pe telefon, tableta sau pe o hartoaga, cu un ochi pe geam si cu altul pe ecrane si cu mintea in sapte parti, serviciu, sefu, clientu, copilu, scoala, catelu si pisica, când trag o țigară, guvernu si hoții si pe cine nu mai "calc" cu masina.
    O sa ne fie din ce in ce mai bine. Baftă tuturor la volan.
    • Like 4
    • @
      check icon
      Corect: dacă luăm în calcul zona metropolitană București (nedefinită juridic, dar existentă de facto) da, populația ce trebuie luată în calcul este între 3 și 5 mil. de locuitori, depinde ce «frontiere» trasăm zonei metropolitane. Conform unei definiții larg acceptate, prin zonă metropolitană se înțelege «zona navetabilă», așadar distanța pe care unii o parcurg zilnic ori aproape zilnic pt a merge la lucru. Asta înseamnă aprox. 50–60 km în jurul unui mare oraș. Ca atare, zona metropolitană București poate cuprinde până la orașele Ploiești și Giurgiu. De ce se calculează așa? Deoarece, de facto, la populația stabilă se adaugă populația care face naveta (mulți) + cetățeni pasageri: turiști, oameni de afaceri, corp diplomatic etc. etc.
      • Like 0
  • Joe Doe Joe Doe check icon
    Ar trebui inchisa circulati cu masini in timpul zilei,parcari mari supraetajate si Folositi Metrorexul.
    • Like 1
    • @ Joe Doe
      Asta cu parcari supraetajate suntem satui de ziduri! Mai bine subterane sau scoatem din calcul, nu negociem! Sau program de lucru diferentiat: institutiile statului: 10-18 ca sa-sa nu are timp bietul angajat sa alerge la ele dupa program si masini electrice de oras mai mici cu 2 locuri 1 fata 1 spate
      Parcarile supraetajate la marginea orasului ptr masinile de exterior folosite doar pentru vacante si alte deplasari. Suna apocaliptic? Nu mai continui.
      PS Mie nu mi se pare uman ca oamenii sa mearga pe sub pamant! Am stat si eu in Bucuresti si am evitat cat am putut metroul! Mai bine l-ar transforma pe el in parcari subterane si chiar si transport masini ptr cine doreste! Iar oamenii poate transport in comun supraetajat (cei care merg mai mult sus, ceilalti jos).
      Variante si idei pot veni dar tot el, omul, nu e de acord niciodata cu schimbarea!
      • Like 2
    • @ Joe Doe
      check icon
      Ar trebui, pur și simplu, să copiem ce au făcut alții. Cel mai apropiat model: Sofia, inclusiv parcările din marile stații de metro, unde poți lăsa mașina gratuit cât timp merge metroul. E simplu, nu? Da, e simplu dacă ai minte și ești capabil să faci un plan de bătaie pe viitorii ani. Dacă singura preocupare este să pui panseluțe și să ridici garduri inutile pe spațiile verzi sigur că nu reușești să rezolvi nimic. Tot simplu e.
      • Like 1
    • @ Maria Magda
      check icon
      Parcari subterane exista in buricul orasului, la universitate. Supraterane exista la Unirea. Dar sunt pe bani... asa ca sunt partial goale ziua. Bucuresteanul prefera sa lase masina in drum, anuland banda intai, decat sa scoata banii din buzunar. In Bucuresti problema este educatia, nu absenta locurilor de parcare.
      • Like 0
    • @
      A-ti vazut ca stiu! In Constanta este una la Spitalul Municipal care nu stiu daca e cu bani dar am observat ca oamenii o evita oricum. Problema de ziduri dupa cum spuneam! Despre Bucuresti chiar nu stiam de acele parcari si mai ales as fi curioasa sa vad cum e una subterana (la nivel de claustrofobie ma refer) caci dupa parerea mea, mare nevoie ar fi! Daca si astea sunt nesuferite solutia ramane una singura: sa aruncam in aer toate masinile. Sau poate nu!
      • Like 2
  • "luasem decizia să găsesc o formulă astfel încât să nu mai fiu atât de afectată" Adica sa mergi cu mijloacele de transport in comun? Sau era sub rangul tau, asa ca te-ai urcat in continuare in masina, ca doar ... nu e Canada, aici iti permiti sa produci mizerie. Evident, in Bucuresti nu ai fi stiut sa citesti semnele de "oprire interzisa" si sa sa intelegi regulile de parcare si oprire - nu la 25m de coltul intersectiei, trecerea de pietoni etc. E bine ca ai urmat un curs de orientare in Vancouver, pentru ca prin scoala de soferi din Romania probabil ca ai trecut ca rata prin apa.
    Sa-ti fie de bine in acolo, Bucurestiul e mai relaxat ca a scapat de inca un om care nu intelege ca nu se poate sa fim atatea milioane de oameni care merg in fiecare zi cu masina intr-un oras cu o infrastructura limitata.
    • Like 1
  • Victor66 check icon
    Nu înțeleg de ce tot apare problema cu bicicliștii. De când circulă pe bandă, ca să zicem că e nasol pentru ei că le blochează benzile?!
    • Like 1
    • @ Victor66
      Conform prevederilor Codului Rutier, bicicliștii au voie să circule pe prima bandă, dacă nu există acostament sau altceva special amenajat pentru ei. Atunci când există piste de biciclete, sunt obligați să circule pe ele. Nu au voie pe trotuar.

      https://www.freerider.ro/legislatie-pentru-biciclisti

      • Like 1
    • @ Marius Ion
      Victor66 check icon
      Corect. Dar conform modului în care se fac lucrurile la noi, biciclistii circulă pe unde vor fără să fie sancționați nici de poliție, nici de opinia publică.
      • Like 0
    • @ Victor66
      Așa este, mulți bicicliști nu respectă regulile de circulație. La fel, mulți șoferi nu respectă regulile de circulație. N-am văzut până acum un polițist să dea vreo amendă pentru contravenții de genul mașini lăsate pe avarii, mașini care nu semnalizează în trafic, condus agresiv, etc. Problema e și faptul că poliția e prea indulgentă.
      • Like 0
    • @ Marius Ion
      check icon
      Observația este corectă: și bicicliștii sunt tot români, inclusiv cei care merg deosebit de repede pe trotuar și vin din spate, dacă lovește pe cineva, Alecu îl cheamă pe ăla ori pe ambii, și pe cel lovit de biciclist și pe biciclist însuși. Tot corectă este și observația că Poliția nu dă amenzi pt încălcarea unor norme elementare de trafic, ei pândesc doar după curbe și dau amenzi pentru viteză excesivă. Ar fi interesantă o statistică privind nr. de amenzi date pentru: defecte la sistemul de iluminare, lumini neaprinse pe drumurile naționale, lumini stinse pe ceață densă, depășire în viteză mare pe poduri în curbă cu linie continuă dacă e bandă dublă etc. Cred că spre zero sau chiar zero. Eu am văzut echipaje de poliție pe lângă care au trecut precis zeci și sute de mașini cu luminile stinse în amurg ori pe ceață și care s-au uitat în altă parte când trecea mașina pe lângă ei. Astea sunt văzute de mine, deci vorbesc ochiometric și faptic, nu din auzitelea.
      • Like 0
    • @ Marius Ion
      Victor66 check icon
      Am vazut si soferi care sa respecte regulile. Biciclisti, extrem de rar. Poate pentru ca nu sunt obligati sa citeasca codul rutier si sa dea examen.
      • Like 0
    • @ Victor66
      Eu cred că majoritatea bicicliștilor de pe drumuri au și carnet. Doar că la noi lumea respectă legea mai mult ca să nu fie pedepsiți, nu pentru că îi văd rostul. Recunosc, nu am date care să susțină nici prima, nici a doua afirmație. Dar sincer ar fi interesant un experiment sociologic pentru a doua.
      • Like 0
  • Raul check icon
    Pai in Bucuresti nu te indurai sa dai cativa lei pe o parcare, preferai sa te "invartesti" pana gaseai un locusor la margine aunui trotuar sau ceva... la altii, ca nu mai tin astea, gata, ai ajuns sa te civilizezi, sa platesti.

    La fel si cu obiceiurile: injurai si faceai istericale in Romania, la astia te-ai calmat brusc, dar lupul nu-si schimba naravul.
    • Like 5
  • Ionel check icon
    Poate citeste si d-na Firea articolul dvs. NIMIC, dar nimic nu s-a facut in Bucuresti pe aceasta tema. Sunt atatea de spus incat prefer sa nu mai vorbesc. Am sesizat on - line tot ce se putea si degeaba. Sperante !!! poate o veni odata un primar adevarat, sa il vad dimineata in zonele aglomerate cum observa si noteaza...pt masuri. Cand vezi dimineata cum intra in capitala TAILERE, TIRURI....MASINI GRELE, BETONIERE...ETC, te iei cu mainile de cap !!!!! Mai este si politie cat frunza si iarba (locala si nationala) care mai mult incurca circulatia. In sensul giratoriu de la chitila vezi politie dirijand circulatia !!!!! TE DOARE CAPUL . DE CE ? Probabil vine un mare sef dinspre Tartasesti...........Am aflat de ce sunt scosi in rondul de la Chitila politistii ....in fiecare dimineata trece prefectul de Bucuresti spre serviciu !!!! puteti verifica si dvs daca asa stau lucrurile ?
    • Like 0
    • @ Ionel
      Joe Doe Joe Doe check icon
      Poate ca si bucurestenii sunt de vina si nu cer parcari supraetajate si sa Plateasca pt acest serviciu.
      • Like 1
  • cox check icon
    Chestie de civilizaţie, educaţie & cei şapte ani de acasă, legi şi respectarea lor, amenzi, respect faţă de semeni, respect faţă de mediul înconjurător, infrastructură, viziune a politicienilor, competenţă a autorităţilor şi muuuuulte altele. Pe scurt: suntem în galaxii diferite despărţite de mii de ani lumina !
    • Like 2
    • @ cox
      Un raspuns foarte calculat dar previzibil! Seamana cu markerul meu cel portocaliu! A subliniat cu multa constiinciozitate textul, ba chiar i-a dat si putina culoare! Ce mai! Daca am fi fost la scoala ati fi primit nota zece! Nici mai mult nici mai putin!
      • Like 2
    • @ cox
      Cand ii faci cuiva o observatie si acela iti raspunde cerandu-si iertare, chiar daca tu stii ca e "un prost", trebuie sa ii raspunzi intr-un fel, altfel e dovada de superioritate " gratuita" sau rautate sau delasare. In conditiile astea, toate vorbele tale pompoase si care vor sa arate "cine esti" se reduc la statutul de "carioca". Sau poate nu...
      • Like 0
    • @ Maria Magda
      cox check icon
      Mulţumesc pentru notă ! Ideea este că despre acest subiect se poate scrie o carte. Cu multe pagini ! Dacă ar fi să tratăm pe larg fiecare cauză pentru care s-a ajuns la haosul actual din traficul românesc, nu numai cel din capitală, am ajunge la ceva gen "Tânăr şi neliniştit" cu vreo trei mii şi ceva de episoade.
      Pe scurt: 90% din debandada ce ne înconjoară o datorăm sistemului de educaţie şi primarilor. Acest lucru s-a perpetuat, din '90 şi până în prezent, întocmai că un bulgare de zăpadă ce a luat-o serios la vale.
      • Like 0
    • @ cox
      Ceea ce este in exterior aceea este si in interior! Poate ca va ingroziti dar asta este "reflexia" noastra! Nu putem da vina pe "o autoritate" care dupa cum bine stim este incoltita si de opozitie si de ziaristi si mai venim si noi cate unul altul, ca sa nu mai vorbim de "supusii" autoritatilor care, in cele mai multe cazuri sunt doar supusi daca nu devin "interpusi" (in sensul peiorativ) al cuvantului). Ce vreti dvs. sa se construiasca in cond. astea? Poate doar in pasul melcului si poate e mai bine asa! Asa ca tot principiul acela al schimbarii " de la mic la mare" ar trebui "sa primeze". Cat despre romanul dvs. ....aveam un contabil sef de 70 de ani care atunci cand se eschiva de la ceva spunea: " ehhh, e o intreaga poveste!" Felicitari caci dvs. aveti o viziune mai de ansamblu! Sau poate nu!
      • Like 0
  • Chiar îmi cer scuze.... Dar doamna cred ca are ea o problema, în general, cu nervii și cu adaptarea. Am condus de mii de ori în București și nu am avut o problemă anume in a ma descurca. Și nu în sensul românesc. E adevărat, parcarea este o problema. În rest, nimic deosebit. Dacă autoarea a avut probleme în ambele locuri, ghici cine e de vina?
    • Like 3
    • @ Florin Tudosie
      E chestie de gusturi! Daca dvs. va place adrenalina si reusiti sa ramaneti "la inaltime": "Nota bene"! Daca nu condusul in Bucuresti " te plimba" prin toate starile interioare-conflictuale ale fiintei. Tocmai despre asta vorbea si autoarea, intr-un fel sau altul! Asta adevereste ca atunci cand nu faci ceva din mare placere ti se trezesc acele stari conflictuale! Sau poate nu!
      • Like 1
    • @ Florin Tudosie
      Dar ați condus vreodată femeie fiind prin București? Cred ca experiența o sa difere. Urangutanii devin mai excitați când văd ființe mai slabe.
      • Like 2


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult