Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

Cum să faci ca toți elevii din România să aibă acces la lecțiile celor mai buni profesori din țară. Propunerea lui Mircea Miclea, „În fața ta”

Mircea Miclea

Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Una dintre premisele de la care ar fi trebuit să pornească noua lege a educație ar fi trebuit să fie integrarea tehnologiilor digitale în procesul de învățare. Acest lucru ar fi putut oferi acces copiilor din zonele dezavantajate la lecțiile celor mai buni profesori din țară și ar fi putut constitui o resursă importantă pentru cadrele didactice, a spus profesorul Mircea Miclea, fost ministru al Educației, în emisiunea „În fața ta” de la Digi 24.

„Cu siguranță, tehnologiile digitale vor fi tot mai prezente în viața oamenilor. Mintea copiilor, dincolo de orice pandemie sau non-pandemie, este formatată semnificativ de tehnologiile digitale. Inevitabil, dacă de când ești mic zi de zi tu interacționezi cu tehnologii digitale, interacțiunea permanentă cu o tehnologie treptat formatează mintea. Și atunci, inevitabil, trebuie să ții cont de o ofertă de formare în care o componentă, de exemplu, trebuie să fie digitală. Ce cred că, de exemplu, ce trebuie luat în seamă sau ar fi trebuit luat în seamă este învățământul hibrid. Mai concret, eu filmez lecțiile celor mai buni profesori din această țară și apoi la filmul respectiv adaug exemple contraexemple, probleme rezolvate, resurse suplimentare, creez o lecție multimedia și pun această lecție multimedia pe o platformă de învățare la nivel național, accesibilă tuturor elevilor, tuturor părinților. Deci, toate lecțiile de la clasa întâi la clasa a 12-a, predate de cei mai buni profesori în această țară, sunt pe această platformă. Oare nu ar fi bine să dau posibilitatea elevilor să acceseze toate acele conținut, repet, cele mai bune lecții ale celor mai buni profesori? Așa că eu, ca elev de la țară, pot să compensez faptul că prestația didactică a profesorului din fața mea e slabă. Pentru că mă uit de câte ori doresc la lecția celui mai bun profesor. Și apoi, după ce mă uit la această lecție pe digital, stau de vorbă cu profesorul meu la clasă, mă duc în clasă. El funcționează ca un fel de coach, ca un fel de facilitator care mă ajută să înțeleg, eventual poate să aducă lucruri suplimentare. El însuși va preda mai bine. De ce? Pentru că știe că eu, elevul, o să-l compar cu lecția celui mai bun și el va fi motivat să-mi predea mai bine. Pentru că are un model de predare a lecției, teorema lui Pitagora, după cum o predat-o dl. profesor cel mai bun din țară. Și el va preda mai bine, pentru că va încerca să aducă valoare”, a spus Mircea Miclea.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Eu știu?... Lecțiile de pe YouTube mi-au folosit ca să montez imprimanta. Efectul formativ al lecțiilor apare doar dacă există interesul elevului, altfel rămân biete expuneri, oricine le-ar
    ține. La acest interes al elevilor, al societății, trebuie umblat. El nu poate fi, nu va fi stârnit de politicieni semidocți plagiatori prin măsuri administrative.
    • Like 0
  • Valentin check icon
    Câtă vreme profesorii nu devin stăpâni pe profesia lor și înghit tot felul de bazaconii venite de sus, ca în comunism, sistemul va rămâne același: centralizat, greoi, umflat și plin de erori. Dați controlul profesorilor! Programele, manualele și examenele să fie făcute de cei de la catedră, cei din prima linie! Dar nu se dorește schimbarea, pentru că... na! Ar produce valuri, și nu e bine!
    • Like 0
  • Andreea check icon
    Și uite așa se naște o noua industrie (la fel ca cea a manualelor, tabletelor din pandemie etc.), investițiile in învățământ se transforma in achiziții de echipamente it, platforma/ platformele la “x” și “y”, cursurile predate doar de anumiți profesori selectati pe sprânceană de comitetul de “y”, iar rezultatul final - niște carcase goale și banii împrăștiați in buzunarele cui trebuie. Dar da, totul va duce la performanța și copii “pregătiți” pt ziua de mâine. Și cel îl face pe un “profesor cel mai bun din tara” - rezultatele academice, inteligenta emoțională, recenziile “prietenilor”? In stilul acesta mai bine punem lacăt pe scoli, ca nu e nevoie si de socializare, selectam comitetul profesorilor top care sa pregătească materiale pe banda rulantă, iar părinții sa își țină copii acasă si sa cotizeze pentru aceste servicii.
    • Like 0
  • Razvan check icon
    SuperȘcoala este platforma?
    • Like 0
  • Nu. Faceti atat de atragatoare meseria de profesor incat toti sa isi doreasca o sa faca, sa fie profesori valorosi oriunde.
    • Like 3
    • @ Liviu Andrei Torcătoru
      Opinia dv. conține numai chestiuni mult prea generale , simplu de formulat în orice program guvernamental, însă fără vreo valoare practică!
      Cum s-ar putea face „meseria” aceasta atrăgătoare?
      Cu alfabetizarea încă neîncheiată?
      Cu probleme grave de abandon școlar?
      Cu salarii inadmisibil de mici?
      Și, ce înseamnă „profesori valoroși” peste tot?
      Vi se pare că valoarea este apreciată în învățământ???
      k
      • Like 1
    • @ Liviu Andrei Torcătoru
      Valentin check icon
      Pentru ca meseria de profesor să devină atrăgătoare e nevoie ca aceștia să devină stăpâni pe profesia lor, așa cum se întâmplă în sistemele normale. Acolo, programele școlare, manualele și subiectele de examen sunt făcute de cei care lucrează cu copii, la catedră, în prima linie, zi de zi.
      La noi sunt făcute de tot felul de persoane care în mare parte n-au călcat pragul unei școli și n-au predat o secundă în fața unor copii.
      Profesorii sunt nevoiți să predea o programă absurdă, de multe ori plină de erori, alambicată și cu mult peste vârsta copiilor. Situația rămâne în continuare aceeași, pentru că nu se dorește schimbarea. S-ar răsturna barca și... na! Ar ieși din schemă mulți...
      • Like 0
  • Valentin check icon
    Să nu ne imaginăm că hăinuțele digitale vor regla educația. Din câte îmi amintesc, lecția oferită de sociologul Marshall McLuhan arată că un nou mediu nu schimbă doar uneltele pe care le folosim, ci și mentalitatea. Computerul este multitasking și divergent, ceea ce modelează un nou tip de gândire, cu care cei care au copilărit înainte de apariția acestuia vor fi mereu străini.

    Degeaba transpunem o lecție conservatoare pe un mediu nou, pentru că elevii o vor respinge aprioric. Un profesor care împrumută modul de gândire digital poate face o lecție eficientă cu o tablă și o cretă, și poate ieși mai bună ca una cu unelte digitale.

    Modul în care gândești e important. Învățământul românesc - în special cel preuniversitar - este încă marcat de principiile sovietice: înghesuit, convergent, pretențios academic etc.

    Nici zece mii de manuale digitale nu vor face diferența, câtă vreme nu demolăm și reconstruim din temelie învățământul.
    • Like 0
  • Mhai Nai check icon
    Pana la nivelul anul 1 de liceu, nu cred ca are sens. Sa pui un elev de 6-14 ani sa invete singur lectiile de o platforma digitala consider ca e cam mult.
    • Like 4


Îți recomandăm

blocuri - Bucuresti

Locuiesc într-un bloc de 4 etaje. Unii i-ar spune “bloc comunist”, pentru că e construit înainte de cutremurul din 1977, pe care l-am și prins, de altfel, aici. În urmă cu aproape 20 de ani, la câteva zeci de metri de blocul alăturat, tot de 4 etaje, un dezvoltator străin a construit un complex rezidențial, care include și un turn de 20 de etaje. (Foto: Inquam Photos / George Călin)

Citește mai mult

Daniel van Soest - Suceava

Totuși, văd o diferență. PNL arată o anumită capacitate de autocurățire — altfel domnul Bolojan nu ar fi devenit prim-ministru. PSD, în schimb, s-a băgat în tranșee ca să lupte până la capăt, transformându-se într-un partid-zombie, pe care pare să-l mai poată îndrăgi doar un alt partid insalubru, precum AUR.(În imagine, Daniel van Soest)

Citește mai mult

Crăciun

Mă gândeam zilele trecute că anul ăsta și anul anterior au fost cei mai răi ani pe care i-am trăit eu vreodată. Și da, nu m-am născut ieri. Am prins și pandemia, și debutul invaziei din Ucraina, și joaca lui Dragnea de-a puterea, și mandatul de premier al lui Adrian Năstase. Am prins cam toate plăgile ultimelor trei decenii și jumătate, dar tot mi se pare că anul ăsta și anul trecut au fost cei mai răi ani ai vieții mele.

Citește mai mult

Revoluția

Stăteam chitiți, cu lumina stinsă, încercând să ghicim la ce distanță se trăgea. Focurile de armă se auzeau surd. Apoi, dintr-odată, o ploaie de metal a căzut peste casă. Tata ne-a apucat pe mine și pe sora mea de câte o aripă și ne-a zvârlit în pivniță. Acolo am stat o vreme, desculțe, învelite într-un preș vechi, în beciul care mirosea a varză murată, până când nu s-au mai auzit nici împușcături, nici maşini.

Citește mai mult