Foto: Inquam Photos / Octav Ganea
Una dintre premisele de la care ar fi trebuit să pornească noua lege a educație ar fi trebuit să fie integrarea tehnologiilor digitale în procesul de învățare. Acest lucru ar fi putut oferi acces copiilor din zonele dezavantajate la lecțiile celor mai buni profesori din țară și ar fi putut constitui o resursă importantă pentru cadrele didactice, a spus profesorul Mircea Miclea, fost ministru al Educației, în emisiunea „În fața ta” de la Digi 24.
„Cu siguranță, tehnologiile digitale vor fi tot mai prezente în viața oamenilor. Mintea copiilor, dincolo de orice pandemie sau non-pandemie, este formatată semnificativ de tehnologiile digitale. Inevitabil, dacă de când ești mic zi de zi tu interacționezi cu tehnologii digitale, interacțiunea permanentă cu o tehnologie treptat formatează mintea. Și atunci, inevitabil, trebuie să ții cont de o ofertă de formare în care o componentă, de exemplu, trebuie să fie digitală. Ce cred că, de exemplu, ce trebuie luat în seamă sau ar fi trebuit luat în seamă este învățământul hibrid. Mai concret, eu filmez lecțiile celor mai buni profesori din această țară și apoi la filmul respectiv adaug exemple contraexemple, probleme rezolvate, resurse suplimentare, creez o lecție multimedia și pun această lecție multimedia pe o platformă de învățare la nivel național, accesibilă tuturor elevilor, tuturor părinților. Deci, toate lecțiile de la clasa întâi la clasa a 12-a, predate de cei mai buni profesori în această țară, sunt pe această platformă. Oare nu ar fi bine să dau posibilitatea elevilor să acceseze toate acele conținut, repet, cele mai bune lecții ale celor mai buni profesori? Așa că eu, ca elev de la țară, pot să compensez faptul că prestația didactică a profesorului din fața mea e slabă. Pentru că mă uit de câte ori doresc la lecția celui mai bun profesor. Și apoi, după ce mă uit la această lecție pe digital, stau de vorbă cu profesorul meu la clasă, mă duc în clasă. El funcționează ca un fel de coach, ca un fel de facilitator care mă ajută să înțeleg, eventual poate să aducă lucruri suplimentare. El însuși va preda mai bine. De ce? Pentru că știe că eu, elevul, o să-l compar cu lecția celui mai bun și el va fi motivat să-mi predea mai bine. Pentru că are un model de predare a lecției, teorema lui Pitagora, după cum o predat-o dl. profesor cel mai bun din țară. Și el va preda mai bine, pentru că va încerca să aducă valoare”, a spus Mircea Miclea.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
ține. La acest interes al elevilor, al societății, trebuie umblat. El nu poate fi, nu va fi stârnit de politicieni semidocți plagiatori prin măsuri administrative.
Cum s-ar putea face „meseria” aceasta atrăgătoare?
Cu alfabetizarea încă neîncheiată?
Cu probleme grave de abandon școlar?
Cu salarii inadmisibil de mici?
Și, ce înseamnă „profesori valoroși” peste tot?
Vi se pare că valoarea este apreciată în învățământ???
k
La noi sunt făcute de tot felul de persoane care în mare parte n-au călcat pragul unei școli și n-au predat o secundă în fața unor copii.
Profesorii sunt nevoiți să predea o programă absurdă, de multe ori plină de erori, alambicată și cu mult peste vârsta copiilor. Situația rămâne în continuare aceeași, pentru că nu se dorește schimbarea. S-ar răsturna barca și... na! Ar ieși din schemă mulți...
Degeaba transpunem o lecție conservatoare pe un mediu nou, pentru că elevii o vor respinge aprioric. Un profesor care împrumută modul de gândire digital poate face o lecție eficientă cu o tablă și o cretă, și poate ieși mai bună ca una cu unelte digitale.
Modul în care gândești e important. Învățământul românesc - în special cel preuniversitar - este încă marcat de principiile sovietice: înghesuit, convergent, pretențios academic etc.
Nici zece mii de manuale digitale nu vor face diferența, câtă vreme nu demolăm și reconstruim din temelie învățământul.