Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Cum se pot finanța IMM-urile. Antreprenorii pot obține garanții de stat pentru credite luate de la bănci și subvenționarea dobânzilor

antreprenor - barbat - Foto Guliver/Getty Images

Foto Guliver/Getty Images

Prin OUG nr. 42 din 02 aprilie 2020 - pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 110/2017 privind Programul de susținere a întreprinderilor mici și mijlocii - IMM INVEST ROMÂNIA, s-a aprobat schema de ajutor de stat pentru susținerea activității IMM-urilor în contextul crizei economice generate de pandemia COVID-19

OUG nr. 42/2020, deși nu este un act normativ de natură fiscală sau financiar - contabilă, vine cu reglementări pentru întreprinderile mici și mijlocii IMM-uri, în sensul că se extind programe de garantare a unor împrumuturi, iar facilitatea în sine constă în acordarea de garanții de stat pentru credite luate de la bănci și subvenționarea de către stat a dobânzii aferente creditelor.

În acest context, vă reamintesc că Legea nr. 346/2004, cu modificările și completările ulterioare, definește criteriile pentru calificare în categoria IMM, precum și pentru subcategoriile specifice (microîntreprindere / întreprindere mică / întreprindere mijlocie).

Conform acestor modificări aduse la programul IMM INVEST ROMANIA, este de reținut faptul că există două mari categorii de facilități.

1. Facilități de care poate beneficia orice firmă care se încadrează în noțiunea de IMM

- în cazul creditului de investiții: valoarea maximă care poate fi accesată de un beneficiar este de 10.000.000 lei, garanție de stat de maxim 80% și durata maximă a creditului 72 luni.

- în cazul creditului de capital de lucru / liniilor de credit: valoarea maximă care poate fi accesată de un beneficiar este de 5.000.000 lei, garanție de stat de maxim 80% și durata maximă a creditului 36 luni (cu posibilitatea ulterioară de prelungire pentru încă 36 de luni).

De reținut!

- plafonul valoric maxim al creditelor totale ce pot fi acordate unui singur beneficiar este de 10.000.000 lei cu titlu de exemplificare – beneficiind de garanție de stat, o firmă poate accesa un credit de capital de lucru de 3.000.000 lei, dar atunci accesarea și a unui credit de investiți se poate realizata doar în limita sumei de 7.000.000 lei. 

- subvenționarea dobânzii și a comisioanelor aferente acestor credite se realizează de la acordarea acestora și până la termenul limita de 31.12.2020, limitat la plafonul valoric de 800.000 euro

- valoarea maximă a creditului ce poate fi accesat de o firma, indiferent de tipul creditului, este valoarea maximă a următorilor indicatori : 25% din cifra de afaceri netă aferenta anului 2019 / dublul sumei reprezentând cheltuielile salariale (inclusiv contribuțiile sociale obligatorii) pentru anul 2019 / nevoile de lichiditate pentru următoarele 18 luni (justificate însă în baza unor documente probante întocmite in acest sens de potențialul beneficiar).

2. Facilități aplicabile limitativ doar microîntreprinderilor și întreprinderilor mici.

Se mențin cele expuse anterior, ca procedură, cu următoarele deosebiri esențiale:

- valoarea maximă: pentru creditele privind capitalul de lucru: 500.000 lei, iar pentru creditele de investiții : 1.000.000 lei

- garanția de stat este de 90% (față de 80% în situația precedentă).

Actul normativ menționat enumeră și criteriile de eligibilitate pentru a obține garanția de stat, cele mai relevante criterii generale în acest sens fiind – doar cu titlu exemplificativ – următoarele:

- nu înregistrează obligații fiscale restante

- se angajează să nu disponibilizeze personalul existent de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență până la 31 decembrie 2020

- de principiu nu figurează cu credite restante, inclusiv pentru finanțările tip leasing, în ultimele 6 luni anterioare datei de 31 decembrie 2019 (textul de lege conținând totuși niște excepții, în raport de încadrarea restantelor)

- nu se află în interdicție de a emite cecuri

- nu se află în litigiu, în calitate de pârât, cu Ministerul Finanțelor Publice dar există și o serie de alte criterii enumerate punctual de actul normativ, inclusiv criterii suplimentare specifice pentru subvenționarea dobânzii.

Dacă beneficiarul nu rambursează creditul, statul va achita băncii sumele datorate de debitor (practic, banca execută garanția acordată de stat), iar ulterior – va solicita suma la plata de la debitor (cu perceperea inclusiv a obligațiilor accesorii, calculate in mod similar obligațiilor fiscale accesorii pentru neachitarea obligațiilor fiscale principale, în acord cu prevederile codului de procedura fiscala).

În încheiere, vă fac precizarea că, pentru o buna înțelegere a prevederilor aduse de OUG nr. 42 / 2020 acestea trebuie citite, înțelese și analizate nu în mod singular, ci în mod corelativ prin raportare la prevederile OUG nr. 117 / 2017

Cum putem efectiv să beneficiem de program?

Ne adresăm unei bănci și solicităm aprobarea împrumutului cu garanții de stat. Cunoaștem că toate băncile participă la acest program, cel puțin declarativ. 

Mult succes celor interesați!

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Guvernul Ciolacu Inquam

România fierbe de un an. A fiert politic, apoi instituțional, bugetar și, în cele din urmă, economic. În doar 12 luni, economia și societatea au intrat într-o spirală a degradării. Iar în centrul acestui haos se află Guvernul Ciolacu — un guvern care a reușit să cheltuiască peste 70 de miliarde de euro în plus, fără să lase urme clare de dezvoltare sau de bunăstare! Foto: Inquam Photos/Octav Ganea

Citește mai mult

Ferma Cernat

În ciuda tuturor costurilor și dificultăților, am simțit la acești oameni o dragoste profundă pentru pământul care ne hrănește pe toți. „Banii au un singur dezavantaj: nu se pot mânca”, râde dl. Moldovan.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Shelly la BT Talks

În cel mai nou episod al podcastului economic al Băncii Transilvania, BT Business Talks, am stat de vorbă cu Andrei „Selly” Șelaru despre transformarea din creator de conținut în antreprenor, despre Beach, Please și despre Nibiru – proiectul unei stațiuni private lângă Costinești, gândită ca o platformă de divertisment cu standarde unitare, mix de evenimente și o infrastructură permanentă.

Citește mai mult

Guvernul Ciolacu 2 și Iohannis

Efectele catastrofale ale guvernului-rotativă, cu premierii Ciucă - Ciolacu și miniștrii de Finanțe Cîciu - Boloș, ultimii învârtiți apoi pe la Fonduri Europene, se văd cu ochiul liber. În 2025, 7% din veniturile bugetare totale merg spre plata dobânzilor pentru datoriile contractate de România, față de 5% în 2024.

Citește mai mult

 Chris M

Pentru Chris Simion-Mercurian, scriitoarea și regizoarea de teatru care a pornit visul, și pentru partenerul ei, Tiberiu Simion-Mercurian, întreaga călătorie a însemnat nouă ani de eforturi, sacrificii și momente de criză, dar și întâlniri și emoții imposibil de trăit altfel. „Nouă ani a durat. A început în 2016. A fost foarte complicat. Și foarte impredictibil.

Citește mai mult