Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

Cum se pot finanța IMM-urile. Antreprenorii pot obține garanții de stat pentru credite luate de la bănci și subvenționarea dobânzilor

antreprenor - barbat - Foto Guliver/Getty Images

Foto Guliver/Getty Images

Prin OUG nr. 42 din 02 aprilie 2020 - pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 110/2017 privind Programul de susținere a întreprinderilor mici și mijlocii - IMM INVEST ROMÂNIA, s-a aprobat schema de ajutor de stat pentru susținerea activității IMM-urilor în contextul crizei economice generate de pandemia COVID-19

OUG nr. 42/2020, deși nu este un act normativ de natură fiscală sau financiar - contabilă, vine cu reglementări pentru întreprinderile mici și mijlocii IMM-uri, în sensul că se extind programe de garantare a unor împrumuturi, iar facilitatea în sine constă în acordarea de garanții de stat pentru credite luate de la bănci și subvenționarea de către stat a dobânzii aferente creditelor.

În acest context, vă reamintesc că Legea nr. 346/2004, cu modificările și completările ulterioare, definește criteriile pentru calificare în categoria IMM, precum și pentru subcategoriile specifice (microîntreprindere / întreprindere mică / întreprindere mijlocie).

Conform acestor modificări aduse la programul IMM INVEST ROMANIA, este de reținut faptul că există două mari categorii de facilități.

1. Facilități de care poate beneficia orice firmă care se încadrează în noțiunea de IMM

- în cazul creditului de investiții: valoarea maximă care poate fi accesată de un beneficiar este de 10.000.000 lei, garanție de stat de maxim 80% și durata maximă a creditului 72 luni.

- în cazul creditului de capital de lucru / liniilor de credit: valoarea maximă care poate fi accesată de un beneficiar este de 5.000.000 lei, garanție de stat de maxim 80% și durata maximă a creditului 36 luni (cu posibilitatea ulterioară de prelungire pentru încă 36 de luni).

De reținut!

- plafonul valoric maxim al creditelor totale ce pot fi acordate unui singur beneficiar este de 10.000.000 lei cu titlu de exemplificare – beneficiind de garanție de stat, o firmă poate accesa un credit de capital de lucru de 3.000.000 lei, dar atunci accesarea și a unui credit de investiți se poate realizata doar în limita sumei de 7.000.000 lei. 

- subvenționarea dobânzii și a comisioanelor aferente acestor credite se realizează de la acordarea acestora și până la termenul limita de 31.12.2020, limitat la plafonul valoric de 800.000 euro

- valoarea maximă a creditului ce poate fi accesat de o firma, indiferent de tipul creditului, este valoarea maximă a următorilor indicatori : 25% din cifra de afaceri netă aferenta anului 2019 / dublul sumei reprezentând cheltuielile salariale (inclusiv contribuțiile sociale obligatorii) pentru anul 2019 / nevoile de lichiditate pentru următoarele 18 luni (justificate însă în baza unor documente probante întocmite in acest sens de potențialul beneficiar).

2. Facilități aplicabile limitativ doar microîntreprinderilor și întreprinderilor mici.

Se mențin cele expuse anterior, ca procedură, cu următoarele deosebiri esențiale:

- valoarea maximă: pentru creditele privind capitalul de lucru: 500.000 lei, iar pentru creditele de investiții : 1.000.000 lei

- garanția de stat este de 90% (față de 80% în situația precedentă).

Actul normativ menționat enumeră și criteriile de eligibilitate pentru a obține garanția de stat, cele mai relevante criterii generale în acest sens fiind – doar cu titlu exemplificativ – următoarele:

- nu înregistrează obligații fiscale restante

- se angajează să nu disponibilizeze personalul existent de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență până la 31 decembrie 2020

- de principiu nu figurează cu credite restante, inclusiv pentru finanțările tip leasing, în ultimele 6 luni anterioare datei de 31 decembrie 2019 (textul de lege conținând totuși niște excepții, în raport de încadrarea restantelor)

- nu se află în interdicție de a emite cecuri

- nu se află în litigiu, în calitate de pârât, cu Ministerul Finanțelor Publice dar există și o serie de alte criterii enumerate punctual de actul normativ, inclusiv criterii suplimentare specifice pentru subvenționarea dobânzii.

Dacă beneficiarul nu rambursează creditul, statul va achita băncii sumele datorate de debitor (practic, banca execută garanția acordată de stat), iar ulterior – va solicita suma la plata de la debitor (cu perceperea inclusiv a obligațiilor accesorii, calculate in mod similar obligațiilor fiscale accesorii pentru neachitarea obligațiilor fiscale principale, în acord cu prevederile codului de procedura fiscala).

În încheiere, vă fac precizarea că, pentru o buna înțelegere a prevederilor aduse de OUG nr. 42 / 2020 acestea trebuie citite, înțelese și analizate nu în mod singular, ci în mod corelativ prin raportare la prevederile OUG nr. 117 / 2017

Cum putem efectiv să beneficiem de program?

Ne adresăm unei bănci și solicităm aprobarea împrumutului cu garanții de stat. Cunoaștem că toate băncile participă la acest program, cel puțin declarativ. 

Mult succes celor interesați!

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Sondaj Ciucu primar

În democrație, măsurile care încearcă să restrângă drepturile democratice se plătesc, mai devreme sau mai târziu, inclusiv de către cei care le-au adoptat. Candidatul și liderii PSD ar fi dorit, probabil, ca după alegerile de astăzi să fi venit un tur II, în urma căruia alegătorii să decidă viitorul primar al capitalei. „Am înțeles votul electoratului, alegătorii au tot timpul dreptate. Va urma o analiză a acestor rezultate, trebuie să ne întoarcem cu fața la popor”- e discursul social democraților după fiecare înfrângere. Întoarcerea cu fața la popor va dura fix o săptămână, cam cât durează și memoria social-democraților și a liderului Grindeanu, care se vor încărca în foarte scurt timp cu tupeu.

Citește mai mult