Foto Guliver/Getty Images
În Monitorul Oficial nr 260 din 30 martie 2020 a fost publicată OUG 32/2020 privind modificarea și completarea OUG 30/2020 și pentru stabilirea unor măsuri suplimentare de protecție socială prin care a fost stabilită procedura de obținere a indemnizației de șomaj tehnic pentru salariații cărora li s-a suspendat contractul de muncă în această perioadă, prin aplicarea art 52, alin 1, lit c) din Codul muncii.
Haideți să vedem împreună câteva întrebări și răspunsuri esențiale cu privire la șomajul tehnic.
Ce reprezintă „șomajul tehnic”?
Conform art 52, alin (1), lit c) din Codul muncii, contractul individual de muncă poate fi suspendat din inițiativa angajatorului în cazul întreruperii sau reducerii temporare a activitătii, fără încetarea raportului de muncă, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similar.
Pe durata reducerii și/sau a întreruperii temporare a activității, salariații care nu mai desfășoară activitate beneficiază de o indemnizație, plătită din fondul de salarii, ce nu poate fi mai mică de 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat.
Pe această perioadă, contractele de muncă se suspendă și în REVISAL (Registrul de evidentă a salariaților), iar datele trebuie să fie transmise prin această platformă cel târziu în ziua anterioară datei suspendării activității. De asemenea, salariații se află la dispoziția angajatorului, acesta având oricând posibilitatea să dispună reînceperea activitătii.
O altă situație întâlnită ar putea fi aceasta, însă pentru care nu se poate solicita recuperarea vreunei sume de la bugetul de stat.
Conform art 52, alin (3) din Codul muncii, în cazul reducerii temporare a activitătii, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare, pe perioade care depăsesc 30 de zile lucrătoare, angajatorul mai are și posibilitatea reducerii programului de lucru de la 5 zile la 4 zile pe săptămană, cu reducerea corespunzătoare a salariului, pană la remedierea situației care a cauzat reducerea programului, după consultarea prealabilă a sindicatului reprezentativ de la nivelul unitătii sau a reprezentanților salariaților, după caz. În acest caz, contractul de muncă nu se suspendă în Revisal, dar drepturile bănești ale salariaților au de suferit.
Cum se calculează indemnizația de „șomaj tehnic”?
Pe perioadă stării de urgentă, pentru perioada suspendării temporare a contractului individual de muncă, potrivit art. 52 alin. (1), lit c) din Codul muncii, ca urmare a efectelor produse de coronavirusul SARS-CoV-2, indemnizațiile de care beneficiază salariații se stabilesc la 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat și se suportă din bugetul asigurărilor pentru șomaj, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut pe economie.
Vă reamintim că, pentru anul 2020, conform Legii 6/2020-Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2020, publicată în MOf nr 3 din 6 ianuarie 2020, câștigul salarial mediu brut este de 5.429 lei.
LIMITA MAXIMĂ suportată de stat= 75% x 5.429 lei = 4.072 lei
De aceste prevederi beneficiază salariaţii angajatorilor care reduc sau întrerup temporar activitatea total sau parţial ca urmare a efectelor epidemiei coronavirusului, pe perioada stării de urgenţă decretate, conform unei declaraţii pe propria răspundere a angajatorului.
Care este procedura de obținere a indemnizației de “șomaj tehnic”?
În vederea acordării sumelor necesare plăţii indemnizaţiei de „somaj tehnic”, un angajator ar putea să urmeze următorii 5 pași:
1. Accesează platforma https://www.aici.gov.ro/, conceputa cu ajutorul Autorității pentru Digitalizarea României;
2. Selectează din ecranul principal procedura de acordare a somajului tehnic și alege Agenţia pentru ocuparea forţei de muncă în raza căreia îşi are sediul social;
3. Administratorul / reprezentantul legal completează, semnează (olograf sau cu semnătura electronică), scanează și încarcă pe site-ul respectiv următoarele 3 documente:
- o cerere datată;
- o declaraţie pe propria răspundere; şi
- lista persoanelor care urmează să beneficieze de această indemnizaţie, asumată de reprezentantul legal al angajatorului.
4. Înscrie datele de contact ale angajatorului, precum:
- nume și prenume;
- adresa de e-mail;
- numele companiei;
- număr de telefon
5. Apasă butonul „Trimite documente încărcate” și apoi se deschide o pagină pe site cu următorul mesaj: “Am înregistrat cererea dumneavoastră cu numărul …..”.
Pentru că în practică pot apărea o serie de situații complexe, recomand ca, în parcurgerea acestei proceduri, angajatorii să apeleze cu încredere și la persoana care se ocupă cu evidența contabilă sau la un consultant fiscal, pentru a nu trece informații eronate. Conform OUG 30/2020, angajatorii îşi asumă răspunderea pentru corectitudinea şi pentru veridicitatea datelor înscrise în aceste documente.
Documentele prevăzute mai sus se depun în luna curentă pentru plata indemnizației din luna anterioară. Astfel, dacă o entitate a introdus în șomaj tehnic angajați în luna martie, trebuie să parcurgă acești pași în luna aprilie, neexistând o dată limită pe parcursul lunii până la care ar trebui încărcate documentele. Dar, cu cât mai repede, cu atât mai repede se vor primi și banii.
În cât timp se încasează indemnizațiile de către angajatori?
Plata din bugetul asigurărilor pentru șomaj a indemnizaţiilor brute se va face către conturile deschise de angajatori la băncile comerciale în cel mult 15 de zile de la depunerea documentelor.
La rândul său, angajatorul trebuie să plătească indemnizaţia netă către salariați în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la primirea sumelor din partea agențiilor pentru ocuparea forţei de muncă.
Se plătesc taxe la bugetul de stat pentru sumele încasate?
Bineînțeles. Conform OUG 32/2020, angajatorul încasează de la stat îndemnizația BRUTĂ. Aceasta este supusă impozitării și plății contribuțiilor sociale obligatorii (impozit pe venit de 10%, CAS 25% și CASS 10%). Pentru această indemnizație nu se datorează de către angajator contribuția asiguratorie pentru muncă de 2,25%.
Calculul, reținerea și plata impozitului pe venit, a CAS și a CASS se realizează de către angajator dupa ce încasează indemnizațiile din bugetul asigurărilor pentru șomaj. Practic, angajatorul încasează de la Agenția de somaj indemnizația BRUTĂ, urmând să rețină impozitul pe venit și contribuțiile sociale si să achite angajaților indemnizația netă.
Declararea impozitului pe venit, a CAS și a CASS se realizează de angajator prin depunerea Declarației 112.
Termenul de plată și declarare a obligațiilor fiscale aferente acestor indemnizatii este data de 25, inclusiv, a lunii următoare celei în care se face plata din bugetul asigurărilor de șomaj.
La ce particularități ar trebui să fie atent angajatorul?
Conform cadrului legal aplicabil (OUG 32/2020), in situația în care un angajat are încheiate mai multe contracte individuale de muncă din care cel puțin un contract cu normă întreagă este activ pe perioada instituirii stării de urgență, acesta nu beneficiază de indemnizația de somaj tehnic suportată de la bugetul de stat.
Practic, dacă unui angajat i s-a suspendat contractul de munca si el mai lucrează la altă societate cu norma ÎNTREAGĂ, atunci el nu are dreptul la îndemnizatia de șomaj tehnic din partea bugetului de stat. În acest caz, ar trebui să înștiinteze angajatorul unde are contractul de muncă suspendat pentru ca acesta să nu solicite pentru el indemnizația de somaj.
De asemenea, in situația în care un angajat are încheiate mai multe contracte de muncă și toate sunt suspendate ca urmare a instituirii stării de urgență, acesta beneficiază de indemnizația de șomaj tehnic suportată din bugetul de stat aferentă contractului de muncă cu drepturile salariale cele mai avantajoase. Ceilalti angajatori, dacă doresc, pot plăti din bugetul propriu acest șomaj tehnic.
Sintetizând, dacă un angajat are mai multe contracte de muncă si toate sunt suspendate, atunci el poate beneficia de indemnizația de șomaj tehnic suportată de la bugetul de stat doar de la unul dintre angajatori. În acest sens, el ar trebui să își anunțe toti angajatorii dacă vreun angajator de-al lui a depus actele la Agenția de somaj pentru încasarea acelei indemnizatii, pentru că NU se poate solicita de către toți angajatorii. Dacă o entitate vrea să îl plătească în continuare, atunci va suporta acea sumă pentru șomajul tehnic din bugetul propriu.
Când se solicita de la bugetul de stat indemnizația de șomaj tehnic pentru angajați, administratorii angajatorilor declara pe propria răspundere ca datele completate în acele formulare sunt REALE. Li se poate atrage inclusiv răspundere penală, conform art 326 din Codul penal pentru fals in declaratii. De aceea, este foarte important să dețină toate informațiile corecte din partea angajatilor.
În acest sens, pentru a evita tot felul de situații neplăcute, considerăm că ar fi necesar ca angajatorii să solicite angajatilor lor completarea unei Declarații din care să rezulte clar dacă mai are și alte contracte de muncă și stadiul lor (suspendate sau nu).
În cazul în care bugetul angajatorului permite, indemnizaţia de „șomaj tehnic” poate fi suplimentată de angajator cu sume reprezentând diferenţa de până la minimum 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat.
Această diferență este suportată însă de către angajator și NU se recuperează de la stat.
Acestea ar fi aspectele cele mai importante cu privire la șomajul tehnic. Manifestați foarte mare atenție la completarea celor 3 documente pentru a nu risca amânarea încasării indemnizațiilor de șomaj tehnic.
Este o perioadă dificilă cea prin care trecem cu toții. Sunt convins însă că vom depăși cu bine aceste evenimente neplăcute. Trebuie să fim optimiști și să sperăm că ne vom reveni cât mai repede după această criză.
Multă sănătate tuturor!
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.