Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Cum se va aplica impozitul specific pentru restaurante, baruri sau hoteluri. Studii de caz

În Monitorul Oficial din 14 octombrie 2016 a fost publicată legea privind impozitul specific ce se va aplica din anul 2017 pentru anumite categorii de activități.  

Noutatea absolută constă în faptul că pentru opt categorii de activități din România, mă refer cu precădere la activitățile de restaurant, bar, respectiv activitățile de hoteluri și facilități de cazare, cei ce achită impozit pe profit în 2016 nu mai au obligația să plătească impozit pe profit, începând cu 1 ianuarie 2017 și vor plăti un impozit denumit impozit pe activități specifice. 

Acest impozit este, din punctul meu de vedere, o formă evoluată a impozitului forfetar. Acel impozit forfetar pe care l-am cunoscut în anii 2009-2010 a evoluat și de data aceasta este unul foarte atractiv pentru societățile mari și îl vom regăsi sub forma unei sume de plată anuale. 

Acest impozit se determină după niște formule matematice care țin cont de mai mulți parametri, de exemplu pentru un restaurant se ține cont de rangul orașului, de frecvența cu care turiștii frecventează acest restaurant sau de suprafața restaurantului, ajustată cu un coeficient de utilități tehnice de 0,9. 

Am făcut o simulare de calcul și mi-ar plăcea și mie pentru cabinetul Adrian Benta, dar și pentru societățile la care sunt administrator să primesc o cotă de astfel de impozit specific pentru că, la o primă vedere, impozitele sunt foarte mici în comparație cu impozitele care s-ar fi plăit în anul 2016. 

Eu am făcut un calcul potrivit căruia la un restaurant de 320 de metri pătrați din centrul vechi al Bucureștiului, o zonă ultracentrală, impozitul este undeva la 52.000 de lei, adică echivalentul încasărilor probabile din una-două seri. Ceea ce totuși arată că uneori ar trebui să fim mai fermi și să nu avatajăm doar anumite categorii de contribuabili.

Acestea sunt veștile bune, pentru că pentru categoriile de activități economice menționate acest impozit specific pe activități este unul redus.

Studiu de caz 1: calcul impozit pentru un restaurant

Pentru a determina un calcul de impozit, trebuie să ținem cont de următoarea formulă:

Impozit specific anual/unitate = k * (x + y * q) * z, unde:

k - 1400, valoarea impozitului standard (lei);

x - variabilă în funcţie de rangul localităţii;

y - variabilă în funcţie de suprafaţa utilă comercială/de servire/de desfăşurare a activităţii;

z - coeficient de sezonalitate;

q = 0,9 şi reprezintă coeficient de ajustare pentru spaţiu tehnic unitate-locaţie de desfăşurare a activităţilor.

Presupunem că acest restaurant este situat în București, în zona A (centru), și are o suprafață de 320 metri pătrați. Variabilele de calcul sunt date de legiuitor, astfel:

K = 1400;

X = 17;

Y = 58;

Z = 0,45;

Q = 0,9.

Impozitul specific anual = 1400 * ( 17 + 75 * 0,9) * 0,45 = 53.235 lei.

Studiu de caz 2: calcul impozit specific pentru un hotel

Pentru a determina un calcul de impozit, trebuie să ținem cont de următoarea formulă:

Impozit specific anual/unitate = k * nr. locuri de cazare, unde: Impozit specific standard - k - LEI/loc cazare/an

Presupunem că avem un hotel de 3 stele cu o capacitate de 50 de locuri situat în București.

Impozitul specific anual este dat prin lege la suma de 308 * 50 = 15.400 lei.

Impozitul specific se va păti în două tranșe semestriale. Până la finele anului 2017 societățile trebuie să declare dacă se încadrează în acest tip activități, iar impozitul se va plăti și de către cei care au activitate principală, dar și de cei care au ca activitate secundară în zona aceasta de restaurant, bar, facilități de cazare.

Acum trebuie să spunem și veștile mai puțin plăcute și anume că microîntreprinderile nu beneficiază de această posibilitate, ci doar societățile plătitoare de impozit pe profit, adică doar societățile mari. În anumite situații s-ar putea ca o microîntreprindere să plătească impozit pe venit mai mult decât o societate mare, cu o cifră mai mare de afaceri. Probabil cei mici vor rămâne cu un gust amar.

Pe de altă parte, s-ar putea să avem niște întrebari de la Comisia Europeană pentru că astfel de reduceri de impozit acordate cu dedicație doar anumitor sectoare de activitate sau doar anumitor operatori economici sunt susceptibille de a fi încadrate ca ajutor de stat de către comunitatea europeană.

Dragi cititori ai Republica.ro, vă urez ca de obicei să faceți afaceri profitabile, ca să aveți bani, căci de impozitare se ocupă legiuitorul. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Guvernul Ciolacu Inquam

România fierbe de un an. A fiert politic, apoi instituțional, bugetar și, în cele din urmă, economic. În doar 12 luni, economia și societatea au intrat într-o spirală a degradării. Iar în centrul acestui haos se află Guvernul Ciolacu — un guvern care a reușit să cheltuiască peste 70 de miliarde de euro în plus, fără să lase urme clare de dezvoltare sau de bunăstare! Foto: Inquam Photos/Octav Ganea

Citește mai mult

Ferma Cernat

În ciuda tuturor costurilor și dificultăților, am simțit la acești oameni o dragoste profundă pentru pământul care ne hrănește pe toți. „Banii au un singur dezavantaj: nu se pot mânca”, râde dl. Moldovan.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Shelly la BT Talks

În cel mai nou episod al podcastului economic al Băncii Transilvania, BT Business Talks, am stat de vorbă cu Andrei „Selly” Șelaru despre transformarea din creator de conținut în antreprenor, despre Beach, Please și despre Nibiru – proiectul unei stațiuni private lângă Costinești, gândită ca o platformă de divertisment cu standarde unitare, mix de evenimente și o infrastructură permanentă.

Citește mai mult

Guvernul Ciolacu 2 și Iohannis

Efectele catastrofale ale guvernului-rotativă, cu premierii Ciucă - Ciolacu și miniștrii de Finanțe Cîciu - Boloș, ultimii învârtiți apoi pe la Fonduri Europene, se văd cu ochiul liber. În 2025, 7% din veniturile bugetare totale merg spre plata dobânzilor pentru datoriile contractate de România, față de 5% în 2024.

Citește mai mult

 Chris M

Pentru Chris Simion-Mercurian, scriitoarea și regizoarea de teatru care a pornit visul, și pentru partenerul ei, Tiberiu Simion-Mercurian, întreaga călătorie a însemnat nouă ani de eforturi, sacrificii și momente de criză, dar și întâlniri și emoții imposibil de trăit altfel. „Nouă ani a durat. A început în 2016. A fost foarte complicat. Și foarte impredictibil.

Citește mai mult