„Dorința noastră a fost întotdeauna să facem ceva mai bine și ceva cu mai mult impact sau mai multă valoare. Odată ce am făcut ceva bine, nu am spus: Ok, acum putem să lăsăm chestia asta să meargă și stăm liniștiți. Am zis: Ok, vedem, chestia asta funcționează. Cum putem face ceva mai bun? Și întotdeauna poți face ceva mai bun”, rezumă Radu Constantinescu filosofia unui business care astăzi are birouri pe trei continente - la București, San Francisco și Sydney. În urma cu 11 ani, Radu Constantinescu și prietenul său, Ioan Iacob, au fondat Qualitance - o companie de tehnologie care a devenit cunoscută la nivel internațional prin capacitatea sa de a inova. În 2015, Qualitance înregistra o cifră de afaceri de cinci milioane de euro, pentru ca la finalul lui 2018 aceasta să ajungă, potrivit estimărilor, la zece milioane de euro. Inclusă în topul Financial Times al companiilor cu cea mai rapidă ascensiune, dar și în topul Deloitte Fast 50 al companiilor cu cea mai rapidă creștere din Europa, firma are astăzi clienți precum Virgin sau IKEA.
„E o bucurie că putem aduce un know-how-ul în slujba unor companii puternice din România”
Inițial, cei mai semnificativă categorie de clienți era reprezentată de start-up-uri, însă în ultimii ani fondatorii Qualitance au început să vizeze zona corporate. „Ceea ce am făcut în ultimii trei ani a fost să mutăm know-how-ul din zona de start-up-uri, către corporate. Am început să creăm produse pentru companii foarte mari, care vor să își mențină avantajul competitiv și înțeleg că să facă tot nu este o soluție. Iar recent am început să discutăm cu companii locale mari, care au nevoie de tipul acesta de serviciu. Pentru noi este o bucurie că putem aduce un know-how și un model de a face lucrurile bazat pe agile, rapid prototyping, design thinking și tot framework-ul de inovație, în slujba unor companii puternice din România, care pot produce valoare în România, pentru consumatorii de aici”, explică Radu Constantinescu.
Privind retrospectiv, își dau seama că unul dintre factorii-cheie pentru evoluția business-ului lor a fost faptul că au știut să asculte și că, în etapele importante ale dezvoltării business-ului lor, au putut să se sfătuiască cu câțiva oameni care au creat afaceri de succes în Sillicon Valley: Radu Cautiș, fondatorul MedTech Venture Partners, Tom Chi, unul dintre co-fondatorii de la Google X și Rob Neivert, Venture Partner, în cadrul 500 Startups. „Sunt oameni care au construit business-uri, care au construit produse și care aveau o înțelegere pe care noi nu o aveam la momentul respectiv a ceea ce înseamnă să construiești și să scalezi un business. Faptul că au fost interesați de ceea ce facem și că au oferit un timp recurent pentru a ne ajuta nu e ușor de obținut. Dacă ar fi să transformăm în taxe de consultanță orele petrecute de oamenii ăștia, probabil că se adună câteva de milioane de dolari. Cred că a fost o conexiune pe care noi am avut-o cu oamenii ăștia la nivel de viziune, faptul că intuiam că tehnologia urmează să schimbe lumea și vrem să fim acolo. Cred că foarte multă încredere le-a dat-o modul în care evoluase business-ul nostru”, povestește Ioan Iacob.
Inovația, cuvântul de 10 milioane de euro
Elementul central al business-ului lor, care are o cifră de afaceri de 10 milioane de euro, este inovația, un cuvânt mare, folosit astăzi de o nenumărate ori, într-o sumedenie de contexte. Ce înseamnă, de fapt, inovația?
„Pentru noi inovația este atunci când reușești să rezolvi o problemă semnificativă pentru oamenii din jurul tău într-un mod complet nou și de zece ori mai bun decât tot ce există acum” explică Radu Constantinescu.
Potențialul inovativ este unul dintre elementele esențiale pe care le au în vedere atunci când intră într-un proiect nou nou. Un alt element crucial este ca oamenii din compania cu care încep un contract să aibă o valori similare cu ale lor. „Ceea ce contează pentru noi atunci când intrăm într-un proiect nu este să fie un proiect bun din punct de vedere financiar. Contează în primul rând să construim ceva care are impact, care chiar rezolvă o problemă reală și care schimbă ceva fundamental în jurul nostru”, spune Ioan Iacob.
Pe 15 septembrie, va avea loc o operațiune de curățenie la nivel mondial, inițiată de organizația Let’s Do It International. Voluntari din 150 de țări, inclusiv România, vor folosi o platformă dezvoltată de Qualitance, dar și o aplicație mobilă, World Cleanup, care le permite utilizatorilor să raporteze deșeurile întâlnite cu o precizie de 100 de metri. Inițial, Qualitance a construit aplicația pentru România, iar succesul ei a dus la extinderea folosirii ei la nivel global. Este doar un exemplu despre cum o idee din țară poate, dacă este valoroasă, să capete relevanță internațională.
Un sistem care să indice locul unde se află echipamentele și pacienții din spitalele americane
Unul dintre proiectele dezvoltate de Qualitance constă în implementarea în câteva spitale din Statele Unite ale Americii a unei soluții care să arate în timp real unde se află echipamentele mobile. Într-o unitate sanitară mare, asemănătoare ca întindere cu campusul Politehnicii din București, nenumărate echipamente medicale erau rătăcite sau chiar pierdute. Intelligent Locations, un start-up din SUA fondat de un american de origine română, a venit cu ideea creării unui sistem care să arate în timp real unde se află acestea. Qualitance a creat produsul de la zero, iar soluția a fost introdusă pentru prima dată într-un spital din Chicago. „Ne-am întâlnit cu cei de la Intelligent Location la momentul în care totul era doar o idee. E un moment foarte interesant în viața unui start-up, probabil că ai adunat niște bani și vrei să te apuci să construiești ceva și, de cele mai multe ori, dai de niște echipe care își explică că sigur o să își garantăm noi soluția, cu 20.000 de dolari, 40.000 de dolari. Noi am intrat în discuții cu ei și le-am spus: Costul MVP (Minimum Viable Product) pentru voi va fi la nivelul a câteva sute de mii de dolari. Și asta am apreciat din primul moment la fondatorul de la Intelligent Locations: a înțeles nevoia de calitate pe care produsul lui trebuie să o aibă ca să reușească în domeniul medical. Diferența o dau rigoarea și scalabilitatea și fiabilitatea pe care o astfel de soluție trebuie să o demonstreze într-un context medical”, spune co-fondatorul Qualitance.
Este pentru prima dată în istoria medicinei când un director de operațiuni dintr-un spital poate să contorizeze și să pună numere pe cât durează procedurile, să aibă informații concrete, despre nivelul de ocupare în timp real și în același timp despre utilizarea echipamentelor
Produsul a fost un succes și în scurt timp, Qualitance a creat o soluție asemănătoare pentru monitorizarea în timp real a locului unde se află pacienții. Cu ajutorul unui chip instalat pe brățara de identificare și a unei aplicații descărcate pe telefonul mobil, prietenii și familia unui pacient pot afla în timp real unde se află acesta. Pe lângă confortul pe care ți-l dă gândul că știi în orice moment unde se află cel drag, dacă este într-o sală de tratamente sau la RMN, sistemul le permite managerilor să vizualizeze traseul unui pacient prin spital și să aibă o imagine mai bună asupra timpului real de așteptare sau de realizare a unor proceduri. Așa cum, versiunea destinată echipamentelor, le arată, de exemplu, care sunt utilizate cel mai intens și care zac nefolosite, și îi permite să aloce mai bine resursele. „Feedback-ul lor a fost foarte bun, nivelul de satisfacție este unul uriaș. Este pentru prima dată în istoria medicinei când un director de operațiuni dintr-un spital poate să contorizeze și să pună numere pe cât durează procedurile, să aibă informații concrete, despre nivelul de ocupare în timp real și în același timp despre utilizarea echipamentelor”, crede Ioan Iacob.
Sistemul bazat pe inteligență artificială care te ajută să îți găsești coechipierul ideal în esports
Un alt proiect al Qualitance se desfășoară în domeniul esports (n.r. competiții de jocuri multyplayer pe calculator), „un domeniu absolut fascinat, care este încă sub radar, deși a avut o creștere exponențială în ultima perioadă”, explică antreprenorul. În anul 2017, încasările din esports au fost de aproximativ 700 de milioane de dolari și, potrivit estimărilor, vor ajunge la 1,5 miliarde de dolari până în anul 2020. Qualitance a creat un sistem bazat pe inteligența artificială care îți arată, analizând comportamentul utilizatorilor, care ar putea fi coechipierul ideal. ”Nu este un sistem bazat pe scoruri, care pune un bărbat de 40 de ani în aceeași echipă cu un puști de 13 ani, cu un stil de joc complet diferit. Este un algoritm care se bazează pe comportamentul tău de gamer, care te ajută să îți construiești și gestionezi viața în e-sports. De pildă, la baschet eu nu eram la fel de bun ca Radu, dar jucam foarte bine în echipă cu el. Este vorba despre chimie și compatibilitate”, explică Ioan Iacob. Proiectul are și o parte de blockchain. „Nu este doar o platformă pentru un segment care are nevoia asta, dar este interesantă și tehnologia pe care noi o punem la dispoziție. Tokenul Good Game pe care îl lansează poate să aibă inclusiv rolul de a funcționa ca măsură reputațională. Challenge-ul cel mai mare în aces domeniu sunt use case-urilor, toată lumea spune că token-ul meu va fi criptomoneda pentru fashion, pentru logistică.Și prima întrebare pe care o ai este: de ce ar folosi lumea token-ul tău?”, spune Radu Constantinescu.
„Pentru fiecare problemă există o soluție”
Pornită inițial de doi oameni, compania are peste astăzi 200 de ingineri și a trecut în ultimii ani printr-o transformare. „Noi am trecut printr-o transformare, de la a ține o organizație care funcționa extrem de centralizat, în care toate deciziile ajungeau în ultimă instanță la mine și la Radu, la o organizație cu un nivel foarte mare de capilaritate, în care lucrurile se întâmplă autonom și în care noi suntem mai degrabă niște facilitatori care îi ajută pe oamenii care lucrează, construiesc și livrează proiecte. Oamenii nu pot funcționa și nu pot fi fericiți dacă nu îi lași să își folosească creativitatea. Dacă spui: trebuie să faci ce spun eu și numai ce spun eu e un dezastru”, este de părere Ioan Iacob.
Atunci când apar probleme atât în relația cu colaboratorii, cât și în materie de business există o abordare care și-a dovedit eficiența: „Noi credem că pentru fiecare problemă există o soluție. Există și oameni care găsesc o problemă pentru fiecare soluție, dar nu este cazul nostru”, spune el.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.