Sari la continut

Revoluția online

România digitală este cea care ne face să mergem înainte. Un proiect Republica, susținut de eMAG.

Dacă credeți că sunteți plătit prost, înjurați-vă angajatorul care plătește toate dările la stat doar după ce vă uitați pe câteva cifre

Bancomat

Dacă credeți că sunteți plătit prost, înjurați-vă angajatorul care plătește toate dările la stat doar după ce vă uitați în tabelul de mai jos. 35% din contribuțiile voastre merg la pensii și sănătate, unde banii sunt făcuți praf.

Tabelul vă arată brutul și costurile totale din 10 țări în care angajații rămân în mână cu un net de 584 Euro, pentru care în România se plătește un brut de 1000 Euro.


Se observă că pentru același net de 584 Euro toate celelalte țări plătesc un brut mai mic – mult mai mic - din cauza fiscalității reduse. Mai mult, din punct de vedere al costurilor totale, România se afla pe locul 2, la egalitate cu Ungaria și după Cehia.

Altfel spus, toate țările din analiză, comparabile ca deficit de forță de munca și încercări ale guvernanților de a găsi o soluție la aceasta problemă, au deja o fiscalitate a muncii mai puțin împovărătoare față de România. Chiar și Cehia, cea mai scumpă țară est europeană, se pregătește de reforma fiscala în domeniul muncii.

Și repet afirmația din titlu, 35% din brutul vostru merge în sistemul de pensii și în sistemul de sănătate – aveți impresia că avem un sistem de pensii sau unul de sănătate mai bune ca în celelalte țări din exemplu, unde se contribuie mai puțin ? Vă asigur, vă înșelați.

Iar acum, tema momentului. La un calcul simplu, propunerea de „zero taxe” (de fapt e „zero taxe și contribuții” – dar cine stă să mai explice?) pentru salariul minim brut pe economie sau până la pragul salariului minim indiferent de salariul brut real duce la un deficit anual de circa 12 miliarde de lei, echivalentul a 1,2% din PIB-ul 2020, în cazul în care este aplicat doar la salariul minim, circa 1 milion angajați, sau de 60 de miliarde lei, echivalentul că 6% din PIB, dacă este la aplicat la toți salariații, circa 5 milioane.

În orice caz, orice facilitați care vor fi puse în practică doar în anumite sectoare economice vor fi echivalentul salarial al „pensiilor speciale”, vor genera discriminare, lipsa unei competiții reale între sectoarele economice (în absența unei strategii economice) și creșterea îndatorării, pentru că deficitele create nu vor avea de unde fi acoperite. Dar ba nu, vor putea fi acoperite, pentru că începând cu 2022 se vor lua în vizor impozitul pe consum, pe venit, pe profit, pe proprietăți etc.

Problema României nu este supra-impozitarea sărăciei, ci supra-impozitarea celor corecți, pentru că guvernanții sunt incapabili să curme munca la negru și evaziunea fiscală.

Și un ultim comentariu: există în continuare companii care fac afaceri de zeci și sute de milioane de lei în România plătesc ZERO taxe și contribuții în Romania. Felicitări!

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Munca este taxata pentru ca este un venit sigur si usor de obtinut pentru stat. In fiecare luna banii vin la stat.
    Pentru alte taxe (TVA, impozit pe profit, etc) statul trebuie sa faca un efort sa ia taxele si se pare ca nu prea il face.
    Multi oameni simt ca nu primesc nimic de la stat in schimbul taxelor si impozitelor si amana sau evita plata. Unii nu platesc din principiu. Altii platesc numai cand vine politia. Si se pare ca "merge si asa". Statul nu zice nimic. Sau doar zice dar nu face nimic.
    Daca tot brutul ar intra in buzunarul angajatului si ar trebui el sa declare si sa plateasca impozit/CAS/CASS, situatia ar fi la fel ca la colectarea TVA: o mare gaura la buget.

    Cheia e la politie. Daca si-ar face datoria, cu toti am respecta legile.
    • Like 0
  • Angajatorul nu plateste nimic, toate taxele se opresc din brut !!! Angajatorul face numai serviciul de transfer al sumelor, adica face un serviciu statului ! Asta nu are legatura cu salariile mici, nu este vina statului ca patronii isi platesc prost angajatii !!!
    • Like 1
    • @ Tudor Cislariu
      Si brutul cine il plateste?
      Uite aici: http://www.calculator-salarii.ro/5000-brut-calcul-salariu-net/
      • Like 0
  • Mihai check icon
    Câteva observații:
    1. În țări ca Germania și Italia costul cu angajatul (salariu global, nu brut) este mai mult decât dublul netului chiar și pentru salarii medii.
    2. Salariul minim la noi ascunde de multe ori un salariu la gri.
    3. 35% sunt banii pentru bugetul de pensii și taxa pentru sănătate, lucruri de care beneficiază mai ales cei cu salarii reduse.
    În concluzie problema sistemului e că plătesc prea puțini prea puțin dar beneficiază mulți nu că plătesc cei care nu ar beneficia.
    • Like 2
  • Dacă în mai mult de 30 de ani, toată lumea constată cât este munca de impozitată, dar nimic sistemic nu se întâmplă, înseamnă că supraimpozitarea muncii folosește cuiva. Dacă TVAul nu poate fi colectat din 1993 încoace, dacă taxele și impozitele au un grad de necolectare de 25-35%, inseamnă că necolectarea folosește cuiva. Beneficiarii supraimpozitării și necolectării sunt cei care, pot transforma albul ăn negru și omul cu aparență de cinste într-un mare escroc și hoț național. Este metoda de a taxa oricând, pe oricine, pentru delictul de opinie, pentru delictul de a nu te alinia turmei, de a fi împotriva sistemului, ... Nu poți renunța la o metodă eficientă doar pentru că oamenii constată că li se fură căciula.
    • Like 2
  • Cu toate că avem taxe mari pe salarii ele nu acoperă sumele pt.pensii, ajutoare sociale, șomeri, handicapați, etc. Se iau în continuare împrumuturi. Eliminarea sau impozitarea pensiilor speciale ar reduce deficitul, dar nu mult. Impozitarea firmelor înregistrate în alte tari europene, cu filiale la noi se încearcă, cred.
    • Like 1
  • Delia MC Delia MC check icon
    Scutirea de taxe și impozite pentru salariul minim este doar un vis frumos. E ca și cum ai avea un sac din care vrei să scoți mai mult dar sacul e ciuruit. Logica ar cere întâi să repari sacul, apoi să pui mai mult în el și apoi vezi ce poți să scoți.
    E absurd să implementezi doar asta fără un impozit progresiv care să asigure totuși un venit consistent la buget. Și nu poți face nici una nici alta până nu rezolvi următoarele, fără pretenții de exhaustivitate:
    -Stârpirea evaziunii fiscale prin mecanisme de control asiduu și evident pedepsirea exemplară a evazioniștilor. Altfel vor declara toți minim cu diferența în plic.
    -Colectarea taxelor și digitalizare. De ieri dacă se poate.
    -Reducerea gap-ului de colectare a TVA
    În concluzie, dai numai dacă ai de unde și dacă sistemul pe care dorești să-l implementezi e corect, drept și acceptat. Altfel generezi doar tensiuni sociale și deficite și mai mari.
    • Like 0
    • @ Delia MC
      antonia check icon
      Da, cu taxare/ impozit progresiv asupra consumului si a profitului, concomitent reducerea, daca nu eliminrea impozitarii muncii.
      Cred ca astfel evaziunea ar fi mai usor de combatut.
      • Like 0
  • antonia check icon
    Cred ca ar fi mult mai corect sa se impoziteze doar consumul ( tva, accize ) , NU MUNCA !!
    In acest fel NU ar mai fi evaziune ( decat prin mecanisme mai usor de depistat gen marfa nefiscalizata, contrabanda etc )
    Munca ar trebui incurajata. nu 'pedepsita'
    Statul face misto si de angajat care merge acasa cu doi lei si de angajator care vireaza ( defapt suporta) contributiile si impozitul pe salar. Asta in timp ce economia subterana e in floare.
    Dar cum in lume, si mai ales in tarisoara noastra doar fraierii respecta legile...si legile favorizeaza pe mafioti.
    • Like 0
    • @ antonia
      Nu ar fi bani destui pt.sănătate, educație, pensii etc. Ne și împrumutăm. Guvernul a dat la rectificare acum mai mulți bani pt.sănătate și educație.
      • Like 0
    • @ Statov Maria
      antonia check icon
      Nu m-am facut inteleasa. Ma refeream sa fie crescute taxele pe consum astfel incat sa compenseze la buget neimpozitarea muncii, si mai ales la produsele care nu sunt de baza. De asemenea sa creasca impozitul pe profit progresiv - miliardarii vor trai la fel de bine si fiind doar milionari, cred.
      E prea mare distanta intre bogati si saraci pentru ca munca e supraimpozitata iar averea/ profitul ( de multe ori aparute din subteran ) subimpozitate. Vreo 45 % munca fata 16% profitul plus unii scutiti care s-au imbogatit dinactivitati de-astea scutite.
      De ce acelasi procent de tva si la paine simpla si la parfum de lux ?
      Ar fi efecte pozitive si asupra risipei alimentare care e o problema serioasa.
      Efecte pozitive si asupra sanatatii : ati vazut cum doar in cativa ani romanii au devenit preponderent supraponderali si obezi ? Daca am fi mai cumpatati la consum ?
      De-asemenea, marii consumatori, poluatori, sa fie impozitati suplimentar iar cei care implementeaza tehnologii revolutionare cu impact minim asupra mediului sa fie protejati .
      • Like 0
    • @ antonia
      Delia MC Delia MC check icon
      Nu munca e impozitată ci venitul, indiferent cum e obținut. Aparent omul obișnuit muncește iar patronul profită: un portar e om al muncii, totuși stă iar un deținător a unei firme e posibil să muncească 16 ore/zi așa încât o cuantificare exactă nu-i posibilă. Așa încât statul impozitează orice venit, din muncă ori nu. Un stat social ia doar contribuția pentru pensii și sănătate ( nu se poate fără oricât ar vrea unii, calitatea asistenței medicale în România e strict problema ei și alt subiect ) dar impozitează salariul propriu zis de la deloc la mult în funcție de mărime ba diverse sume sunt deductibile. Se face deseori confuzie intre contribuția pentru sănătate ori pensii și impozitul pe venit. Un stat social ia foarte puțin de la cei cu venituri mici și mult de la cei cu venituri mari. Asta înseamnă impozitul progresiv. Dar ca să poți face asta trebuie să te asiguri împotriva fentelor de tot felul, să-i iei la rost pe unii dacă declară prea puțin ori nu pot justifica banii. N-o să fie niciodată perfect însă mai echitabil se poate. A fost și în România impozit progresiv însă a ajuns să se întindă spre categoriile cu venituri mici spre mijlocii. E un mecanism periculos exact de asta, cum rămâne statul fără bani se întinde inclusiv la banul săracului. Periculos evident pentru un stat instabil ca politică a muncii și financiară cum e România.
      TVA diferențiat e bun însă în mâna românilor s-ar ajunge ca și cafeaua să fie considerată un lux. Poate pentru produsele alimentare mai mic, tot restul la fel. Parfum are și deodorantul, deci ăla fără miros e OK iar cel cu, de lux :)
      Evaziunea o poți combate dacă vrei cu adevărat și aloci suficiente resurse.
      Ce spuneți dvs tinde (prea) mult spre stânga, ar insemna sa nu mai taxezi deloc venitul din muncă dar pe cel din profit da, însă asta elimină aproape motivația de a mai înființa o firmă și a scoate profit. Trebuie să existe o motivație pentru fiecare, fiind ambii indispensabili, și patronul angajator și angajatul. Ajungem la simplificarea patron rău, muncitor bun, muncă bună, profit rău. Parcă am mai trăit asta, nu?
      Singurul motor al progresului e profitul, toate celelalte sunt povești leftiste.
      Nu spune nimeni ca cineva să rămână o viață cu salariul minim, fiecare poate lupta pentru o viață mai bună. Cine stă cu salariul minim și nu face decât să se lamenteze e singur vinovat .
      • Like 0
    • @ Delia MC
      antonia check icon
      Nu e comunismul un sistem bun dar nici cu capitalismul nu mi-e rusine.
      Poate lumea ar trebui sa evolueze la un sistem mai echitabil decat acestea doua. Munca ar trebui incurajata. Antreprenoriatul e munca si inca una complexa. Impozit pe profit progresiv care sa nu inhibe initiativa privata ci sa micsoreze diferenta exagerata de avere intre clase sociale,
      Etc
      • Like 0
    • @ Delia MC
      antonia check icon
      etc
      • Like 0
  • profun check icon
    @No-name, spui lucruri hazlii.

    Oricine este angajator sau angajat în România știe că plățile le face angajatorul, chiar dacă se spune că o mare parte din ele sunt făcute „în numele” angajatului, mulțumită deciziei corecte a PSD.

    De ce corectă?
    1. Fiindcă în felul acesta, angajatul poate verifica dacă angajatorul îi plătește contribuțiile și nu riscă ca în caz de boală sau la pensie să rămână descoperit. Nota bene, asta fără ca angajatorii să aibă mai mult de plătit pentru același salariu net al angajaților, cu excepția celor (ex. în IT) care erau (și mai sunt) scutiți de impozitul pe venit.
    2. Fiindcă, cel mai probabil datorită mecanismelor de control amintite, a crescut gradul de conformare la plata impozitelor a angajatorilor și implicit, veniturile bugetului de stat.

    Este aberant să spui că înainte de OUG se plăteau maxim 33% toate taxele. Uite aici calculatoarele în care poți face simulări de salarii din 2017 până azi
    http://www.calculator-salarii.ro/
    • Like 3
    • @ profun
      Nume check icon
      Valoarea platita de angajator era intr-adevar mult mai mare inainte de OUG - de acord - dar atat. dar pe statul de plata de la brut la net - ceea ce vede angajatul - era o deductibilitate totala de 30%. Pana la urma aceasta decizie numai a plimbat banii dintr-un buzunar in altul si nu sunt de acord ca trecerea a fost facuta de dragul angajatilor - PSD-ul aparatorul sarmanilor:) - ci de a aduce toti banii la bugetul central pentru a subordona cat mai mult primariile cu fonduri centrale.
      Iar daca OUG-ul a fost atat de bun si revolutionar, de ce nu l-au transformat in lege. De ce a trebuit neaparat un OUG intr-u parlament majoritar PSD. Sau de ce nu au initiat o lege si a trebuit OUG?
      • Like 3
    • @ Nume
      profun check icon
      Amice, ți-am dat linkurile spre calculatoarele de salarii, care scot niște „fluturași” simpli de citit, pentru orice om cu 8 clase.

      Se vede foarte clar de acolo că angajatorul plătește și acum tot cam cât plătea și până în 2017 pentru ca angajatul să primească „în mână” o anumită sumă (chiar dacă acum, plăți pe care le făcea în numele său, se numesc „în numele angajatului”). Adică, banii din impozite, CAS, CASS ș.a. care trebuie vărsate la stat sunt aproape la fel (în fapt cu ceva procente, mai mici).

      Restul, sunt texte. Legea zace, în sertare aprobată de senat (probabil ca să amâne majorările pentru profesori, celelalte cadre medicale și ce mai urma până în 2022).

      Oricum, vezi că guvernele „sale” micționează dezinvolt pe legi (v. cu pensiile, alocațiile etc.)
      • Like 1
  • Nu are nici o legătură, după cum a explicat și Nume la noi toate dările sunt cuprinse în brut ,angajatorul nu mai plătește nimic spre deosebire de celelalte țări care în centralizatorul de salarii au cuprins și contribuțiile angajatorului. De ce nu se face comparația și cu Germania,Franța, Olanda sau UK unde veți vedea contribuții de 50 % din salariu. Deci nu sunt la noi cele mai mari contribuții. Problema gravă a bugetului e că se formează prea mult din taxele și contribuțiile pe muncă și prea puțin din impozitul/profit și din TVA. Am mai dat exemplu bugetul SUA e format în proporție de peste 55 % din impozit/profit. La noi astea reprezintă ceva marginal. Din această cauză se taxează excesiv munca. De asemenea nu se poate scuti de contribuții și impozit salariul minim pentru că în sectorul privat peste 1.700.000 de salariați figurează cu minim/economie adică aproape o treime din forța de muncă activă. E clar că se practică evaziunea fiscală fie la gri fie la negru dar aici și statul e vinovat pentru că risipește resurse pe sinecuri și beneficii speciale pentru niște privilegiați iar sectoarele publice de care salariatul are nevoie ( sănătate, educație , cultură sau infrastructură) sunt văduvite în fiecare ciclu electoral așa că nici contribuabilul nu e îndemnat să contribuie cu resurse care teoretic ar trebui să se întoarcă în favoarea sa sub formă de servicii publice. Nu mai vorbim de diferențele de salarizare chiar la brut ( România având cel mai mic salariu din UE cu excepția Bulgariei) deci o creștere a salariului minim mai substanțială ar fi neapărat necesară atât pentru salariați cât și pentru buget. Nu vă luați după lamentările angajatorilor că nu mai pot face față mediului concurențial pentru că sunt niște ipocriți , dacă Olanda care are un salariu minim de 1500 de euro poate aduce la noi în țară roșii cu 6 lei/kg noi de ce putem cu salarii mult mai mici. Trebuie să muncim mai mult și mai eficient iar patronii să investească în echipamente și utilaje și mai puțin în Mercedes și BMW sau vile și sejururi exotice. Vin alimente din Polonia , Egipt, Spania , Italia mult mai ieftine ca ale noastre deși salariile sunt mult mai mari acolo , nu mai vorbesc de Germania , Elveția sau UK. În Elveția în cantonul Geneva s-a adoptat prin referendum un salariu minim de 3000 de euro ( 3200 de franci elvețieni) și toți angajatorii respectă legea nici unul nu plătește la negru , nici unul nu face fente românești de genul 8 ore în revisal și 10-12 în realitate nici salariul minim/cartea de muncă și altul în mână. Deci dacă la ei se poate trebuie să se poată și la noi. Cine nu poate asigura un salariu minim net de cel puțin 500 de euro în România nu ar trebui să aibă dreptul să angajeze personal. Pot fi înființate asociații familiale, intreprinderi individuale sau persoane fizice autorizate dar dacă vrei să angajezi personal salariat trebuie se respecți niște reguli și să ai o bază de capital nu mai merge cu haiducia , în vest s-a făcut curățenie demult în sectorul privat. Prin mărirea salariului minim se asigură resurse și pentru salariați și pentru buget respectând același procent de impozitare.
    • Like 3
  • Nume check icon
    Nu cred ca este o comparatie corecta. In primul rand nu plateste angajatorul, ci angajatul. Noi in Romania toti discutam de salariul net, dar este vorba de salariul brut. A doua la mana este anomalia creata artificial de Dragnea care a mutat contributiile firmelor catre angajati ca sa mearga in bugetul de stat si nu la administratiile locale, ca sa isi mentina controlul asupra primariilor si sa loveasca in bugete primariile oraselor mari anti-PSD. Prin urmare, ar fi interesant sa vedem si cat sunt contributiile companiilor in celelalalte tari pentru ca la noi cred ca au ramas foarte mici. Inainte cu 16% impozit pe salariu,la un salariu de peste 6.000 lei brut se plateau maxim 32%-33%% toate taxele, iar dupa OUG-ul lui Dragnea cu 10% impozit pe salariu se plateste in jur de 45% toate taxele, In cazul prezentat mai sus brutul ar fi fost in jur de 830 EURO.
    P.S. Apropo, stiti ca OUG dat de PSD pentru mutarea contributiilor de la angajator la angajat nu este lege inca?
    P.S. Poate aici ar fi interesat ca guvernul "peformanta" condus de primul epidemiolog finantist al tarii sa se uite putin la efectele acestui OUG si sa lamureasca situatia amibgua a acesteial
    • Like 3


Îți recomandăm

Tânără la calculator

Academia prietenoasă de IT Wantsome și-a făcut în ultimii patru ani o misiune din a ajuta profesioniști din toate domeniile să facă tranziția spre o carieră de succes în domeniul tehnologiei informației, prin cursuri care urmează atent cerințele companiilor IT, prin sesiuni de practică și printr-o activitate intensă de mentorat calibrată pe nevoile lor. (Foto: Getty Images)

Citește mai mult

Marc Areny

Marc Areny este de origine catalană, este cetățean spaniol și francez și a venit în România în urmă cu 10 ani. Este unul dintre primii din Europa care a identificat o nouă nișă de piață: convertește mașini cu motor termic în mașini electrice.

Citește mai mult