Sari la continut

Un singur om poate să schimbe cu mintea lui o țară

De cinci ani, peste 500 de contributori își scriu ideile pe această platformă, construiesc împreună cu noi o comunitate, un spațiu al celor care știu că România poate să arate altfel. Te invităm să scrii și tu!

Dacă credeți că sunteți plătit prost, înjurați-vă angajatorul care plătește toate dările la stat doar după ce vă uitați pe câteva cifre

Bancomat

Dacă credeți că sunteți plătit prost, înjurați-vă angajatorul care plătește toate dările la stat doar după ce vă uitați în tabelul de mai jos. 35% din contribuțiile voastre merg la pensii și sănătate, unde banii sunt făcuți praf.

Tabelul vă arată brutul și costurile totale din 10 țări în care angajații rămân în mână cu un net de 584 Euro, pentru care în România se plătește un brut de 1000 Euro.


Se observă că pentru același net de 584 Euro toate celelalte țări plătesc un brut mai mic – mult mai mic - din cauza fiscalității reduse. Mai mult, din punct de vedere al costurilor totale, România se afla pe locul 2, la egalitate cu Ungaria și după Cehia.

Altfel spus, toate țările din analiză, comparabile ca deficit de forță de munca și încercări ale guvernanților de a găsi o soluție la aceasta problemă, au deja o fiscalitate a muncii mai puțin împovărătoare față de România. Chiar și Cehia, cea mai scumpă țară est europeană, se pregătește de reforma fiscala în domeniul muncii.

Și repet afirmația din titlu, 35% din brutul vostru merge în sistemul de pensii și în sistemul de sănătate – aveți impresia că avem un sistem de pensii sau unul de sănătate mai bune ca în celelalte țări din exemplu, unde se contribuie mai puțin ? Vă asigur, vă înșelați.

Iar acum, tema momentului. La un calcul simplu, propunerea de „zero taxe” (de fapt e „zero taxe și contribuții” – dar cine stă să mai explice?) pentru salariul minim brut pe economie sau până la pragul salariului minim indiferent de salariul brut real duce la un deficit anual de circa 12 miliarde de lei, echivalentul a 1,2% din PIB-ul 2020, în cazul în care este aplicat doar la salariul minim, circa 1 milion angajați, sau de 60 de miliarde lei, echivalentul că 6% din PIB, dacă este la aplicat la toți salariații, circa 5 milioane.

În orice caz, orice facilitați care vor fi puse în practică doar în anumite sectoare economice vor fi echivalentul salarial al „pensiilor speciale”, vor genera discriminare, lipsa unei competiții reale între sectoarele economice (în absența unei strategii economice) și creșterea îndatorării, pentru că deficitele create nu vor avea de unde fi acoperite. Dar ba nu, vor putea fi acoperite, pentru că începând cu 2022 se vor lua în vizor impozitul pe consum, pe venit, pe profit, pe proprietăți etc.

Problema României nu este supra-impozitarea sărăciei, ci supra-impozitarea celor corecți, pentru că guvernanții sunt incapabili să curme munca la negru și evaziunea fiscală.

Și un ultim comentariu: există în continuare companii care fac afaceri de zeci și sute de milioane de lei în România plătesc ZERO taxe și contribuții în Romania. Felicitări!

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • ca sa inteleaga cititorii mai bine tabelul.Pentru restul tarilor, la salariul brut, adunati costuri totale, si va va da totalul cheltuielilor cu salariul. Din acest cost total, faceti regula de 3 simpla. . in realitate stiti cat primesc polonezii din salariu 62%....
    • Like 1
  • eu nu va inteleg cu populismul asta ieftin. am calculat salariul la bulgari. la un salariu net de 1800, tu primesti 1396, si angajatorul mai plateste 340 in plus. totalul cheltuielor cu salariul ajungand la 2140 de leva. folosind regula de 3 simpla, rezulta ca tu primesti 65% din salariu. numai pentru ca Olguta a trecut contributiile de la angajator la angajat, nu inseamna ca esti taxat mai mult, ci doar ca cifrele arata altfel decat in restul statelor. De ce nu scrieti articole in care sa cereti revenirea la vechiul mod de taxare. Imi pun problema, eu, contrbutor,, nici nu vad contributiiile, dar e de datoria mea,nu a statului, cum era inainte, sa recunperez sumele, care nu au fost platite statului. Cum recuperezi sumele de la o societate falimentara? ia tu, cel care scrii acest articol, ar trebui sa te intrebi, pentru ce trebuie sa creezi ura sociala? pentru ce ti-ai dori sa falimentezi pensiile si sanatatea? acum cand ne-am dat seama ca suntem in fundul gol
    • Like 1
  • Munca este taxata pentru ca este un venit sigur si usor de obtinut pentru stat. In fiecare luna banii vin la stat.
    Pentru alte taxe (TVA, impozit pe profit, etc) statul trebuie sa faca un efort sa ia taxele si se pare ca nu prea il face.
    Multi oameni simt ca nu primesc nimic de la stat in schimbul taxelor si impozitelor si amana sau evita plata. Unii nu platesc din principiu. Altii platesc numai cand vine politia. Si se pare ca "merge si asa". Statul nu zice nimic. Sau doar zice dar nu face nimic.
    Daca tot brutul ar intra in buzunarul angajatului si ar trebui el sa declare si sa plateasca impozit/CAS/CASS, situatia ar fi la fel ca la colectarea TVA: o mare gaura la buget.

    Cheia e la politie. Daca si-ar face datoria, cu toti am respecta legile.
    • Like 2
  • Angajatorul nu plateste nimic, toate taxele se opresc din brut !!! Angajatorul face numai serviciul de transfer al sumelor, adica face un serviciu statului ! Asta nu are legatura cu salariile mici, nu este vina statului ca patronii isi platesc prost angajatii !!!
    • Like 2
    • @ Tudor Cislariu
      Si brutul cine il plateste?
      Uite aici: http://www.calculator-salarii.ro/5000-brut-calcul-salariu-net/
      • Like 4
    • @ Tudor Cislariu
      statul are intreaga responsabilitate in ceea ce priveste nivelul de trai, chiar si prin pargia aia minimala numita salariul minim pe economie.
      • Like 1
    • @ Tudor Cislariu
      @Tudor Cislariu: Spune-mi, te rog, ca esti troll sau copil, pentru ca daca esti adult si vorbesti serios este chiar grav. "Transferul" ala despre care vorbesti se face din conturile firmei, nu dintr-o pusculita fermecata, asa cum pari tu sa crezi. Cand tu ii spui angajatorului ca vrei sa-ti plateasca un salariu de 5000 de lei "in mana", el trebuie sa se gandeasca de fapt daca tu meriti 8740 lei, pentru ca el atat cheltuie din contul firmei ca sa iti plateasca tie acel salariu net de 5000 de lei.
      • Like 0
  • Mihai check icon
    Câteva observații:
    1. În țări ca Germania și Italia costul cu angajatul (salariu global, nu brut) este mai mult decât dublul netului chiar și pentru salarii medii.
    2. Salariul minim la noi ascunde de multe ori un salariu la gri.
    3. 35% sunt banii pentru bugetul de pensii și taxa pentru sănătate, lucruri de care beneficiază mai ales cei cu salarii reduse.
    În concluzie problema sistemului e că plătesc prea puțini prea puțin dar beneficiază mulți nu că plătesc cei care nu ar beneficia.
    • Like 3
  • Dacă în mai mult de 30 de ani, toată lumea constată cât este munca de impozitată, dar nimic sistemic nu se întâmplă, înseamnă că supraimpozitarea muncii folosește cuiva. Dacă TVAul nu poate fi colectat din 1993 încoace, dacă taxele și impozitele au un grad de necolectare de 25-35%, inseamnă că necolectarea folosește cuiva. Beneficiarii supraimpozitării și necolectării sunt cei care, pot transforma albul ăn negru și omul cu aparență de cinste într-un mare escroc și hoț național. Este metoda de a taxa oricând, pe oricine, pentru delictul de opinie, pentru delictul de a nu te alinia turmei, de a fi împotriva sistemului, ... Nu poți renunța la o metodă eficientă doar pentru că oamenii constată că li se fură căciula.
    • Like 2
  • Cu toate că avem taxe mari pe salarii ele nu acoperă sumele pt.pensii, ajutoare sociale, șomeri, handicapați, etc. Se iau în continuare împrumuturi. Eliminarea sau impozitarea pensiilor speciale ar reduce deficitul, dar nu mult. Impozitarea firmelor înregistrate în alte tari europene, cu filiale la noi se încearcă, cred.
    • Like 3
  • Delia MC Delia MC check icon
    Scutirea de taxe și impozite pentru salariul minim este doar un vis frumos. E ca și cum ai avea un sac din care vrei să scoți mai mult dar sacul e ciuruit. Logica ar cere întâi să repari sacul, apoi să pui mai mult în el și apoi vezi ce poți să scoți.
    E absurd să implementezi doar asta fără un impozit progresiv care să asigure totuși un venit consistent la buget. Și nu poți face nici una nici alta până nu rezolvi următoarele, fără pretenții de exhaustivitate:
    -Stârpirea evaziunii fiscale prin mecanisme de control asiduu și evident pedepsirea exemplară a evazioniștilor. Altfel vor declara toți minim cu diferența în plic.
    -Colectarea taxelor și digitalizare. De ieri dacă se poate.
    -Reducerea gap-ului de colectare a TVA
    În concluzie, dai numai dacă ai de unde și dacă sistemul pe care dorești să-l implementezi e corect, drept și acceptat. Altfel generezi doar tensiuni sociale și deficite și mai mari.
    • Like 1
    • @ Delia MC
      antonia check icon
      Da, cu taxare/ impozit progresiv asupra consumului si a profitului, concomitent reducerea, daca nu eliminrea impozitarii muncii.
      Cred ca astfel evaziunea ar fi mai usor de combatut.
      • Like 0
  • antonia check icon
    Cred ca ar fi mult mai corect sa se impoziteze doar consumul ( tva, accize ) , NU MUNCA !!
    In acest fel NU ar mai fi evaziune ( decat prin mecanisme mai usor de depistat gen marfa nefiscalizata, contrabanda etc )
    Munca ar trebui incurajata. nu 'pedepsita'
    Statul face misto si de angajat care merge acasa cu doi lei si de angajator care vireaza ( defapt suporta) contributiile si impozitul pe salar. Asta in timp ce economia subterana e in floare.
    Dar cum in lume, si mai ales in tarisoara noastra doar fraierii respecta legile...si legile favorizeaza pe mafioti.
    • Like 0
    • @ antonia
      Nu ar fi bani destui pt.sănătate, educație, pensii etc. Ne și împrumutăm. Guvernul a dat la rectificare acum mai mulți bani pt.sănătate și educație.
      • Like 0
    • @ Statov Maria
      antonia check icon
      Nu m-am facut inteleasa. Ma refeream sa fie crescute taxele pe consum astfel incat sa compenseze la buget neimpozitarea muncii, si mai ales la produsele care nu sunt de baza. De asemenea sa creasca impozitul pe profit progresiv - miliardarii vor trai la fel de bine si fiind doar milionari, cred.
      E prea mare distanta intre bogati si saraci pentru ca munca e supraimpozitata iar averea/ profitul ( de multe ori aparute din subteran ) subimpozitate. Vreo 45 % munca fata 16% profitul plus unii scutiti care s-au imbogatit dinactivitati de-astea scutite.
      De ce acelasi procent de tva si la paine simpla si la parfum de lux ?
      Ar fi efecte pozitive si asupra risipei alimentare care e o problema serioasa.
      Efecte pozitive si asupra sanatatii : ati vazut cum doar in cativa ani romanii au devenit preponderent supraponderali si obezi ? Daca am fi mai cumpatati la consum ?
      De-asemenea, marii consumatori, poluatori, sa fie impozitati suplimentar iar cei care implementeaza tehnologii revolutionare cu impact minim asupra mediului sa fie protejati .
      • Like 0
    • @ antonia
      Delia MC Delia MC check icon
      Nu munca e impozitată ci venitul, indiferent cum e obținut. Aparent omul obișnuit muncește iar patronul profită: un portar e om al muncii, totuși stă iar un deținător a unei firme e posibil să muncească 16 ore/zi așa încât o cuantificare exactă nu-i posibilă. Așa încât statul impozitează orice venit, din muncă ori nu. Un stat social ia doar contribuția pentru pensii și sănătate ( nu se poate fără oricât ar vrea unii, calitatea asistenței medicale în România e strict problema ei și alt subiect ) dar impozitează salariul propriu zis de la deloc la mult în funcție de mărime ba diverse sume sunt deductibile. Se face deseori confuzie intre contribuția pentru sănătate ori pensii și impozitul pe venit. Un stat social ia foarte puțin de la cei cu venituri mici și mult de la cei cu venituri mari. Asta înseamnă impozitul progresiv. Dar ca să poți face asta trebuie să te asiguri împotriva fentelor de tot felul, să-i iei la rost pe unii dacă declară prea puțin ori nu pot justifica banii. N-o să fie niciodată perfect însă mai echitabil se poate. A fost și în România impozit progresiv însă a ajuns să se întindă spre categoriile cu venituri mici spre mijlocii. E un mecanism periculos exact de asta, cum rămâne statul fără bani se întinde inclusiv la banul săracului. Periculos evident pentru un stat instabil ca politică a muncii și financiară cum e România.
      TVA diferențiat e bun însă în mâna românilor s-ar ajunge ca și cafeaua să fie considerată un lux. Poate pentru produsele alimentare mai mic, tot restul la fel. Parfum are și deodorantul, deci ăla fără miros e OK iar cel cu, de lux :)
      Evaziunea o poți combate dacă vrei cu adevărat și aloci suficiente resurse.
      Ce spuneți dvs tinde (prea) mult spre stânga, ar insemna sa nu mai taxezi deloc venitul din muncă dar pe cel din profit da, însă asta elimină aproape motivația de a mai înființa o firmă și a scoate profit. Trebuie să existe o motivație pentru fiecare, fiind ambii indispensabili, și patronul angajator și angajatul. Ajungem la simplificarea patron rău, muncitor bun, muncă bună, profit rău. Parcă am mai trăit asta, nu?
      Singurul motor al progresului e profitul, toate celelalte sunt povești leftiste.
      Nu spune nimeni ca cineva să rămână o viață cu salariul minim, fiecare poate lupta pentru o viață mai bună. Cine stă cu salariul minim și nu face decât să se lamenteze e singur vinovat .
      • Like 0
    • @ Delia MC
      antonia check icon
      Nu e comunismul un sistem bun dar nici cu capitalismul nu mi-e rusine.
      Poate lumea ar trebui sa evolueze la un sistem mai echitabil decat acestea doua. Munca ar trebui incurajata. Antreprenoriatul e munca si inca una complexa. Impozit pe profit progresiv care sa nu inhibe initiativa privata ci sa micsoreze diferenta exagerata de avere intre clase sociale,
      Etc
      • Like 1
    • @ Delia MC
      antonia check icon
      etc
      • Like 0
  • profun check icon
    @No-name, spui lucruri hazlii.

    Oricine este angajator sau angajat în România știe că plățile le face angajatorul, chiar dacă se spune că o mare parte din ele sunt făcute „în numele” angajatului, mulțumită deciziei corecte a PSD.

    De ce corectă?
    1. Fiindcă în felul acesta, angajatul poate verifica dacă angajatorul îi plătește contribuțiile și nu riscă ca în caz de boală sau la pensie să rămână descoperit. Nota bene, asta fără ca angajatorii să aibă mai mult de plătit pentru același salariu net al angajaților, cu excepția celor (ex. în IT) care erau (și mai sunt) scutiți de impozitul pe venit.
    2. Fiindcă, cel mai probabil datorită mecanismelor de control amintite, a crescut gradul de conformare la plata impozitelor a angajatorilor și implicit, veniturile bugetului de stat.

    Este aberant să spui că înainte de OUG se plăteau maxim 33% toate taxele. Uite aici calculatoarele în care poți face simulări de salarii din 2017 până azi
    http://www.calculator-salarii.ro/
    • Like 3
    • @ profun
      Nume check icon
      Valoarea platita de angajator era intr-adevar mult mai mare inainte de OUG - de acord - dar atat. dar pe statul de plata de la brut la net - ceea ce vede angajatul - era o deductibilitate totala de 30%. Pana la urma aceasta decizie numai a plimbat banii dintr-un buzunar in altul si nu sunt de acord ca trecerea a fost facuta de dragul angajatilor - PSD-ul aparatorul sarmanilor:) - ci de a aduce toti banii la bugetul central pentru a subordona cat mai mult primariile cu fonduri centrale.
      Iar daca OUG-ul a fost atat de bun si revolutionar, de ce nu l-au transformat in lege. De ce a trebuit neaparat un OUG intr-u parlament majoritar PSD. Sau de ce nu au initiat o lege si a trebuit OUG?
      • Like 4
    • @ Nume
      profun check icon
      Amice, ți-am dat linkurile spre calculatoarele de salarii, care scot niște „fluturași” simpli de citit, pentru orice om cu 8 clase.

      Se vede foarte clar de acolo că angajatorul plătește și acum tot cam cât plătea și până în 2017 pentru ca angajatul să primească „în mână” o anumită sumă (chiar dacă acum, plăți pe care le făcea în numele său, se numesc „în numele angajatului”). Adică, banii din impozite, CAS, CASS ș.a. care trebuie vărsate la stat sunt aproape la fel (în fapt cu ceva procente, mai mici).

      Restul, sunt texte. Legea zace, în sertare aprobată de senat (probabil ca să amâne majorările pentru profesori, celelalte cadre medicale și ce mai urma până în 2022).

      Oricum, vezi că guvernele „sale” micționează dezinvolt pe legi (v. cu pensiile, alocațiile etc.)
      • Like 1


Îți recomandăm

articol audio
play icon mic icon Mihai Bran - Claudiu Pandaru

Când medicul psihiatru Mihai Bran le-a povestit colegilor săi de la muncă, în 2015, că ar vrea să își facă un startup în domeniul serviciilor de telemedicină, pentru a-și putea urmări mai ușor pacienții, cei mai mulți dintre ei au izbucnit în râs, neîncrezători. În prezent, business-ul său, ATLAS, pornit alături de câțiva prieteni IT-ști, a ajuns la o cifră de afaceri de un milion de euro și 400.000 de utilizatori.

Citește mai mult

Food waste Japonia

„În Japonia mâncarea e un personaj din marea poveste a lumii, un prim pas în călătorie. Fiecare regiune are cel puțin un ingredient sau o mâncare pentru care e faimoasă și care, când îi vine sezonul, e consumată în restul Japoniei. E și o formă ritualică de a reuni timpuri, locuri și oameni. Mâncarea japoneză e o formă de echilibru”, spune scriitorul George Moise într-un interviu pentru habits by Republica.

Citește mai mult