Sari la continut

Un singur om poate să schimbe cu mintea lui o țară

De patru ani, peste 500 de contributori își scriu ideile pe această platformă, construiesc împreună cu noi o comunitate, un spațiu al celor care știu că România poate să arate altfel. Te invităm să scrii și tu!

Dacă introducerea noului sistem de impozitare pe gospodărie este doar o mască pentru a testa impozitul pe venitul global cu tranșe progresive, atunci eu îmi rezerv dreptul să spun că nu îl vreau

În sfera sistemului de impozitare globală s-ar regăsi un număr de 6-7 milioane de gospodării, ce ar presupune în mod evident prelucrarea, administrarea și emiterea diverselor decizii de impunere pentru acești contribuabili. Desigur aceasta presupune din partea ANAF existența unui număr semnificativ de inspectori și existența unei tehnici de calcul bine puse la punct. 

Cu cât se va permite depunerea manuală la ghișeu a declarațiilor de impunere de venit global, cu atât va fi nevoie de mai multe resurse umane în cadrul ANAF. Probabil că se va eficientiza acest proces prin implementarea unor proceduri de comunicare electronică, depunerea electronică a declarațiilor, prelucrarea automată a datelor.

În actualele condiții, cu depunere la ghișeu și cu actuala dotare tehnică a ANAF, va fi foarte greu de implementat acest sistem. Dacă se va recurge doar la comunicare electronică, depunere de declarații electronice, cu prelucrarea automată a datelor, utilizându-se și modernizându-se flota tehnică a ANAF, atunci s-ar putea implementa în 3-4 ani un astfel de sistem. Probabil aceasta din urmă va fi soluția. urmând să fie chemați la ghișeu doar acei contribuabili care solicită diverse deduceri, aceștia prezentând documentele justificative pentru deducerile respective.

Sigur, suntem la nivel de ipoteze. Sistemul pe impozitul pe venitul global a mai funcționat la nivelul anilor 2001-2003, la o scară mult mai redusă, însă eu am primit astfel de decizii de impunere. Așa că mă aștept să funcționeze după o modernizare considerabilă a tehnicii de calcul a ANAF.

„Armata” de 35.000 de consultanți fiscali

Consider că domnul ministru, atunci când a folosit termenul de consultant fiscal, nu s-a referit la profesia clasică de consultant fiscal existentă de vreo 10 ani, ci s-a referit la o posibilă profesie de perceptori specializați doar pentru acest impozit pe venit.

Dacă urmărim cu atenție declarațiile ministrului de Finanțe, observăm că referirea lui a fost către persoanele din sistemul public fiscal și abia ulterior și-a amintit că există o Cameră a Consultanților Fiscali care sunt înclinați către consultanța fiscală de afaceri. Profesia de consultant fiscal se obține mult mai greu decât însușirea unor reglementări în cadrul unui impozit, presupune o pregătire mult mai vastă, iar examenul de consultant fiscal este apreciat ca fiind printre cele mai exigente din domeniul economic.

Nimănui nu i-ar plăcea ca o expertiză fiscală într-un proces de evaziune fiscală să fie făcută de un expert/consultant fiscal care să nu aibă o foarte bună pregătire atât în legislația națională, cât și în jurisprudența europeană.

Însă domnul ministru de Finanțe are dreptate. Procedura completării declarațiilor de impozit pe venitul global nu va fi deloc una simplă din punct de vedere al birocrației, al formularelor și al justificării deducerilor. Prin urmare, acele persoane care nu au pregătire fiscală trebuie să solicite un ajutor de specialitate. Faptul că a fost indicat un număr de 35.000 de consultanți fiscali, ne arată că autoritățile își doresc cu adevărat ca acest impozit să fie unul aplicat cu succes de masă, dar ne mai arată și faptul că după ce vom avea o bază de 35.000 de colaboratori ( de șapte ori mai mare decât actualul număr de membri al Camerei Consultanților Fiscali) vom trece la implementarea cu succes a unui sistem de impunere progresivă. Poate acesta este de fapt scopul final al generozității de a plăti niște persoane din fonduri publice pentru a presta niște servicii în interes privat, chiar dacă beneficiarul final este statul.

În esență lăsând la o parte toate cârcotelile, dacă după introducerea acestui sistem cetățeanul plătește mai puține impozite, fără să îi fie introduse pe sub preș alte noi taxe, atunci sistemul este binevenit. Dacă introducerea noului sistem este doar o mască pentru a testa impozitul pe venitul global cu tranșe progresive, atunci eu îmi rezerv dreptul să spun că nu îl vreau.

Cititorilor Republica.ro, cât și minunaților redactori și fondatori ai site-ului le adresez de Paște cele mai bune gânduri și sărbători fericite. 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • ade check icon
    Luptati domnilor finantisti pentru impozitarea averilor! De ce iti trebuie mai mult de o casa , o masina ? Vrei case sa inchiriezi? Atunci plateste impozit pe masura? Ai terenuri agricole pe care le exploatezi ca sa obtii profituri? Asta e afacere nu investitie privata si trebuie taxata ca atare. Acolo sunt banii dumneavoastra...
    • Like 0
  • Impozitul in transe este foarte bun si corect. Nu stiu cate tari dezvoltate au taxa unica de impozitare. Nu produce efecte in cresterea investitiilo, multinationalele investind in functie de vanzarile si profitul pe care il prognozeaza, avantaje competitive ale pietei si numai la urma vine taxa. Bugetul statului ar putea castiga miliarde si investite inteligent (educatie infrastructura) ar putea dezvolta avantajele competitive pe care le cauta de fapt companiile.
    • Like 0
  • Exista o singura problema de fond in Romania de azi, si anume cunostintele de limba romana ale celor ce elaboreaza norme, in principal fiscale, dar nu numai. Iar cand ma refer la cunostintele de limba romana, am in vedere si posibilitatile de a se face intelesi intr-un limbaj inteligibil. De aici si posibilitatile , bine intretinute de altfel, de a abuza de o norma legala fara a fi acuzat de asta. Personal am avut o experienta extrem de neplacuta in momentul elaborarii Codului Fiscal din 2007, anul aderarii la UE. Atat de prost era conceput incat, pentru a putea intelege ce vor baietii astia de la fisc, a trebuit sa consult - nu radeti - Codul Fiscal francez! In ceea ce priveste noua strategie de impozitare, ma intreb si eu, ca tot romanul impartial, care-i spilul? Si cred ca intentia reala a guvernantilor este ca, sub diversiunea schimbarii intregului sistem si a zgomotului creat de multiple discutii asupra unor aspecte particulare, sa ni se bage pe sub nas o dubla impozitare a celor ce lucreaza in strainatate! Ea functioneaza, deja, in ceea ce priveste asigurarile de sanatate. Ar mai fi ceva, pe langa posibilitatea creeri unei noi armate de votanti disciplinati, anume posibilitatea de a se baga pe gatul fiecaruia un securist de rang inferior care sa raporteze constiincios de unde isi cumpara fiecare hartia igienica si prezervativele, precum si de unde isi asigura veniturile. Ca deh, securitatea care poate, prin lege, sa desfasoare activitati economice, nu suporta concurenta...
    • Like 1
  • Da cred ca azi in Romania nu este posibil aplicarea acestui impozit pe gospodarii.Este complicat si ai nevoie de pregatire contabila Cred ca va fi foarte stufos si ascunde ceva ce nu este banefic pt romani.Prea multa graba si facuta legea pe genunchi
    • Like 0
  • Mr.Oh check icon
    Problema sistemului fiscal din Romania e una grava si depinde mai ales de reflexele statului politienesc comunist. Cei care gandesc sistemul fiscal nu inteleg rostul acestuia. Ei cand taxeaza se gandesc la venituri necuvenite si nu se gandesc ca in spatele fiecarui leu platit sub forma de taxe se afla un numar de ore muncite fie de un salariat , fie de un director de firma, fie de un medic, fie de un intreprinzator.
    Daca taxele reprezinta in bani 50% din venitul unei persoane aceasta inseamna ca din 8 ore muncite am platit taxe in valoare de 4 ore. Am muncit 4 ore pentru mine si 4 ore pentru cineva care imi foloseste banii. Ganditi-va ca daca nu ati plati deloc taxe si a-ti primi toti banii ce a-ti putea face cu acestia? Va ofera statul acesti bani inapoi sub forma de servicii. In fiecare an oferiti sub forma de taxe aproape jumatate de an de munca. In 40 de ani munciti 20 de ani doar pentru taxe. Ce primiti in schimb? Educatie? Sistem sanitar? Drumuri? Pensie? Ce?

    Daca sunt sarac-si Romania e saraca in comparatie cu tarile industrializate- trebuie sa gandesc un sistem fiscal si de servicii bugetate de catre stat care sa serveasca cu adevarat platitorilor de taxe.
    Oamenii nu vor plati jumatate din munca lor statului pentru ca acesta sa-l rispieasca.
    Atat timp cat politicienii si adminsitratia publica nu va intelege sa respecte munca si timpul cetatenilor nu vor putea colecta taxe fiindca economic nu e sustenabil pentru cetateanul de rand.
    Faptul ca o companie are un proprietar inseamna mai degraba ca acest proprietar poate gestiona liber resursele de productie, optimizand activitatiile - reinvestind profitul pentru cresterea productivitatii si producand mai multe bunuri la preturi din ce in ce mai acesibile - dar este tratat ca un exploatator care trebuie pedepsit prin suprataxare.
    Statul politienesc comunist si-a continuat activitatea timp de 3 decenii si nu s-a reformat deloc. Cere bani, taxe, pentru sine, pentru armata de functionari, care daca nu sunt corupti, nu se gandesc deloc ca fiecare ora pe care cetateanul o petrece la ghiseu sau asteapta o decizie, o autorizare, precum si fiecare banut platit, sunt munca acestuia. Munca acestuia la strung, la spital, sau conducator de colectiv.
    Avem de-a face cu un grup de persoane cu functii de decizie in administratia statului care lucreaza doar pentru ei. Sa-si produca locuri de munca in administratie, sa-si mareasca salariile, sa-si insuseasca ilegitim taxele etc. Aceasta e mafia adminsitrativa cu prelungire in politica si parlament.
    Aceasta mafie crede ca noi vom plati taxe doar fiindca ei vor cere aceasta?
    Platim taxele in limita in care ne putem permite. 50% din 2000 de euro (unde puterea monedei reprezinta productivitatea economiei) e 1000 de euro.
    Cetateanul mai ramane cu 1000 de euro.
    la un salar de 1000 de euro ( 4000 de lei) 50% e 500 de euro. Aceasta e valoarea economiei romanesti. Motivele sunt multiple. Lipsa de capital, de utilaje, de competente, tehnologie etc.
    Cetateanul ramane cu 500 de euro. Nu se poate compara situatia.
    Sistemul de taxare trebuie gandit si adaptat la performantele economiei romanesti si sa corespunda obiectivelor propuse pentru care suntem dispusi sa platim taxe.
    Guvernantii vor sa ne pacaleasca cu tot felul de chichite si baliverne sa platim mai mult.
    Dar nu avem de unde. Cu 1000 euro lunar nu paot sustine o armata de medici, profesori, birocrati in administratia publica, constructia de drumuri, ajutoare sociale pentru saraci (saraci din vina lor si a politicienilor) precum si mafia care delapideaza taxele. E prea mult. Nu se poate.
    Iar banii pe care ii primim gratis de la UE zac nefolositi, dar se maresc cheltuielile bugetare cu consecinte precum marirea taxelor. Toata tevatura aceasta e ca nu se pot sustine promisiunile electorale si acum se vrea taxare suplimentara insa mascata cu povesti frumoase.
    Asta e cand comunistii vor sa conduca in economia de piata. Habar nu au ce inseamna individul, munca si banii. Si in comunism era piata neagra. Daca nu ar fi fost am fi murit de foame toti. Mai mult de 60% din produse se cumparau la negru. Era chiar mai rau se facea specula cu carne, zahar, pantofi etc.
    Aceiasi oameni nepriceputi de atunci-care aveau magazinele lor personale-prin urmasii, rudele, copii, nepotii lor s-au instala la conducerea tarii si ne tin la marginea falimentului, in saracie.
    • Like 6


Îți recomandăm

articol audio
play icon mic icon Simona Halep - Foto: Andrew Schwartz / SplashNews.com / Splash / Profimedia)

„Am crescut cu o mentalitate că eram mică, că nu o să ajung să fiu tenismenă, nu o să ajung să fiu sus în clasament, nu o să ajung să câștig turnee mari. Cum până nu demult, în 2017, mi se spunea « nu ai mental de campion de Grand Slam».” (Foto; Andrew Schwartz / SplashNews.com / Splash / Profimedia)

Citește mai mult

Oradea centru

„Trebuie să existe o abordare integrată pentru că altfel, cu sisteme, cu programe diferite, cu lucruri făcute nișat, nu ai cum să faci o integrare la nivel național. Toate sistemele folosite de autoritățile din România trebuie să fie compatibile, pentru că altfel nu poți să faci mai mult decât s-a făcut până acum”, crede Ilie Bolojan. (Foto: Silviu Filip/ Inquam Photos)

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Halep - Moisescu

Sportivii români trebuie să depășească- pentru a face performanță- limite care le sunt impuse de la vârste mici. „Nu poți să faci aia”, „Nu ești în stare”, „Nu poți să ajungi numărul unu”, „Nu poți să câștigi un Grand Slam”, spune Simona Halep, care crede că un sportiv cu pishicul „tare”, e mai pregătit să fie campion. Ea are și câteva sfaturi pentru părinții care își încurajează copiii să facă sport.

Citește mai mult

ANAF - declarații online

În ultimele două luni și jumătate, multe dintre instituțiile publice din România au descoperit că pot funcționa și fără dosar cu șină. O ordonanță dată de Guvern în perioada pandemiei le obligă astăzi să primească de la cetățeni documente în format electronic și să le răspundă în același fel. „

Citește mai mult