
Foto: Profimedia
Timpul petrecut de către elevi pe rețelele de socializare, preponderent Tik-Tok, este adesea impresionant. Copiii mărturisesc adeseori că petrec chiar și peste cinci ore pe zi urmărind videoclipurile platformei, de unde mulți dintre ei se și informează. Sigur, fără criterii sănătoase și fără cunoștințe minimale despre separarea informației de balast virtual, informarea pe Tik-Tok e periculoasă chiar și pentru adulți. Copiii, însă, sunt într-o situație mult mai delicată.
Tocmai de aceea, în cadrul chestionarului aplicat de jurnalistul Florin Negruțiu în cadrul emisiunii ”În fața ta”, acesta a ridicat o întrebare importantă pentru Daniel David, ministrul Educației: ”Se poate face școală pe Tik-Tok?”
Daniel David a explicat, în primul rând, care sunt pericolele utilizării unei platforme de socializare precum Tik-Tok pentru informare.
”Nu știu de unde putem vorbi de generația Tik Tok, că eu, ca psiholog, definesc generațiile altfel. Poate începând cu generația Z, generația Alfa, de după 2012, cei care își iau nu numai distracția de pe Tik Tok, ci și cunoașterea de acolo. Ceea ce este o problemă, fiindcă cunoașterea în zona respectivă apare într-un amestec de cunoaștere și pseudo-cunoaștere, cu foarte multă pseudo-cunoaștere, manipulare, conspirație și foarte mulți n-au mintea pregătită să le separe și să separe de acolo lucrurile utile, pentru că sunt și multe lucruri utile în zona respectivă.”
Cu toate acestea, modul de abordare a situației nu poate fi interzicerea platformei pentru elevi, de vreme ce orice interdicție vine la pachet cu riscul ca regula să fie oricum încălcată. Și atunci, crede ministrul Educației, ar fi mai util ca școala să meargă și în locurile unde se află adeseori mintea copilului. În acest sens a discutat cu experți la nivel european și spune că ar exista o posibilitate ca, la nivelul Comisiei Europene, să se poarte niște discuții cu platformele de socializare, care să faciliteze faptul ca, la anumite intervale de timp, utilizatorii să primească, sub forma unor spot-uri scurte, informație cu caracter educațional și științific.
”Elemente de educație s-ar putea face pe Tik-Tok. Am avut o discuție cu un vicepreședinte al Comisiei Europene, pentru că, discutând cu diverși experți în domeniu, ei aveau ideea legată de educație, eu de zona de știință, am vrea, de exemplu să ducem, la nivelul unui angajament european, la nivelul Comisiei care să ne ajute să negociem cu marile rețele sociale, să ducem conținuturi legate de știință și conținuturi educaționale, așa cum avem din când în când la televizor un spot de 30 de secunde pe stil de viață sănătos, după ce te-ai judecat 30 de minute, o oră, nu știu, dar după ce ai stat și ai socializat, să apară un pop-up cu un mesaj legat de știință, cu conținut educațional, astfel încât să ne asigurăm că ducem educația și acolo unde se află mintea copilului, că altfel mă tem, de multe ori, că devenim niște rezervații academice. Muzee. Adică avem clădiri, stăm acolo, dar copiii, chiar dacă vin acolo obligatoriu, au mintea altundeva. Hai să mergem și noi unde este mintea lor!” - a mai punctat ministrul Educației.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Cât despre domnul Cristian David, pare să fie la fel cu înaintașii lui. Schimbăm pe ici, pe colo, să ne aflăm în treabă, în loc să găsească niște pârghii, niște stimulente, ceva care să-i motiveze pe elevi să pună mâna pe o carte, fie ea și e-book sau audio-book, că acum parcă toți au alergie la o carte adevărată, tipărită... să meargă la un teatru, la un concert, la un muzeu, să participe la competiții sportive etc. Să nu moară proști. Să nu fie legume. Dar educație cu pipeta, picurată între clipurile de pierdut vremea, nope, e cea mai proastă idee.
Pe Tik-Tok e de multâ vreme!