Foto - Laurence Mouton/ Photo Alto/ Profimedia
Sistemul meditațiilor este unul generalizat în România, iar rolul lui principal este de a înlocui ceea ce școala nu face. Invitat în emisiunea „În fața ta” de la Digi24, fostul ministru al Educației Daniel Funeriu a fost chestionat cu privire la acest aspect. „Vreau să spun direct, sunt un mare susținător al meditațiilor.(...) Sistemul a dovedit că nu este de partea părinților. De 10 ani, avem România educată, nu? Deci un copil care a intrat în clasa pregătitoare, când domnul președinte și-a câștigat mandatul, după 10 ani de Românie educată nu a văzut nicio schimbare, dar e în clasa a 10-a. Și atunci sigur că părinții trebuie să găsească soluții individuale”, a declarat acesta. Potrivit lui Funeriu, problema este promiscuitatea asociată cu meditațiile.
„Ce sunt meditațiile? Un om calificat, un profesor, muncește, nu fură, câștigă niște bani pe munca lui și un copil dobândește mai multă cunoaștere. Toată lumea beneficiază. Problema legată de meditații nu este faptul că ele există sau faptul că se transferă mai multă cunoaștere sau faptul că un profesor câștigă bani. Problema legată de meditații este promiscuitatea asociată cu meditațiile. Faptul că dai meditații copilului de la clasă... Și acum o să laud guvernul că în această lege a făcut și un lucru bun, a interzis meditațiile date către copiii de la clasă, foarte bine. Pentru că nu poți să-l vezi pe copil la clasă, să stabilești relația de autoritate intelectuală, după care să vină în sufragerie și să te vadă cum mănânci cârnați în bucătărie, nu se poate asta. Nu se poate să dai meditații unui copil pe care îl examinezi ulterior. Nu se poate să o lași mai moale la clasă ca să ai clienți la meditații, deci această promiscuitate este greșită, nu faptul că se dau meditații”, a spus fostul ministru.
O altă problemă este legată de inechitate și de decalajele mari dintre copiii ai căror părinți își permit meditații și cei care provin din familii sărace.
„Dar și pentru asta există o soluție, pe care nu înțeleg de ce nu o aplică. Dați vouchere de meditații copiilor săraci. Se dau vouchere pentru mașini de spălat, vouchere pentru programul Rabla, vouchere de vacanță, dar nu dăm vouchere pentru ce avem mai de preț, mințile copiilor noștri”, a spus Funeriu, care a povestit că el însuși a dat meditații.
„Când eram student în Franța, am dat meditații la greu, am făcut bani mulți. Am trăit, vreau să spun foarte limpede, am trăit și muncit în Franța, Germania, Statele Unite și Japonia. Toate aceste țări au sisteme de meditații foarte extinse”, a relatat el.
„Problema, repet, nu este că se dau meditații. Acest stat îI privește pe profesori ca pe niște infractori și nu doar pe profesori. Statul ăsta deștept nu a găsit un sistem inteligent prin care tata, care are 77 de ani, să poată să plătească legal 50 de lei, 100 de lei unui tânăr care îi taie lemne. Nu poți să faci lucrul ăsta legal în România. Pentru ca ăla ca să încaseze banii, trebuie să aibă PFA. La fel și cu meditațiile, de ce-i chinuiți pe profesori să-și facă PFA, acte? În loc să spui: Domnule, OK, cât ai câștigat din meditații anul ăsta? Atât. Bun, ți-am luat 20%, 10%, 5%. Nu mai chinuiți profesorii cu chestii administrative, încurajați transferul de cunoaștere, oameni buni. Că aveți profesori remarcabili, care pot să facă lucrul ăsta. Avem enorm de multă cunoaștere, care este în mințile profesori și care se pierde.
Pentru că statul ăsta nu a găsit mijlocul corect să transmită acest lucru copiilor. Dați vouchere de meditații urgent”, a spus fostul ministru, care a susținut că piața meditațiilor este suprareglementată și că trebuie liberalizată urgent. Întrebat de jurnalistul Claudiu Pândaru dacă astfel nu se creează o nouă clasă de oameni care funcționează după alte reglementări, Funeriu a răspuns: „Nu am nicio emoție, nicio emoție să spun că în momentul de față România are nevoie să transmită copiilor cunoaștere mai mult decât are nevoie să vândă mașini de spălat”.
Dar ce îi împiedică pe profesori să transmită cunoaștere la clasă?, a continuat Claudiu Pândaru. „Sunt multe motive. În primul rând, la clasă, lucrezi cu 25-30 de elevi. Nu poți fizic să ai intervenție personalizată. Doi, unii copii din clasă au nevoie de remedial, alții au nevoie de performanță. Ai o programă de urmat, trebuie să mergi într-un anumit ritm. Anul școlar este ridicol de scurt în România”, a susținut Funeriu.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Era mai simplu ca Funeriu să recunoască faptul că meditațiile sunt necesare pentru a suplini calitatea foarte scăzută a sistemului public de educație.
Acest Funeriu emite numai bazaconii, la fel ca mulți alți foști miniștri ai educației. Statisticile stau dovadă că învățământul actual (care produce analfabeți funcționali pe bandă rulantă) arată ca un pește împuțit și, după cum știm, peștele de la cap se împute.
Da, profesorul ar trebui să-și facă treaba, dar el face treaba statului, O face la virgulă, pentru că metodica e halucinantă. Și obligația profesorului e să respecte programa și metodica. La noi lucrurile se desfășoară anormal în învățământ. La fel stă treaba cu legile, drumurile, sistemul de sănătate etc.
Ce se poate remarca este încercarea peticirii sistemului (prin încurajarea meditațiilor) acționând asupra efectelor și nu asupra cauzei (reformarea sistemului, implicit a programei).
Problema este că actul didactic nu presupune doar predarea, ci și fixarea informației. Din nefericire, programa nu oferă și ore de fixare. Nu poți avea conținuturi despărțite de ore de fixare, adică să predai astăzi ceva, să ai două-trei ore de fixare și să treci la următorul conținut. Conținuturile vin în cascadă, unul după altul. În sistemele performante, programa fiind la jumătate din ce se predă la noi, timpul de fixare e bine stabilit.
Aici intervine rolul meditatorului, care fixează ceea ce profesorul face în cascadă, din lipsă de timp.
Oricum, trebuie tratată cauza, nu efectul. Sper că măcar cu asta sunteți de acord.
Studiul individual reprezintă o componentă vitală a ecuației, dar elevul trebuie învățat să-l practice. Cu alte cuvinte, elevului i se transferă - de multe ori fără să bănuiască - și metodele de învățare specifice materiei respective. În sistemul nostru, meditatorul este cel care formează aceste abilități, care nu înseamnă obligatoriu performanță. Când materia este cu mult peste puterea de înțelegere a vârstei, atunci elevul singur nu o poate asimila, nici măcar pentru a trece clasa. Poate vi se pare greu de crezut, dar în sistemul românesc de educație există conținuturi pe care sistemele performante le fac la o diferență de 2-3 ani. Cu alte cuvinte nu vorbim doar de materie multă, ci și prost așezată pe o structură psihică a vârstelor. De aceea se fac meditații pentru a trece clasa. În sistemele performante nu se întâmplă așa ceva, pentru că materia este așezată natural pe treptele vârstelor. La noi nu se dorește o lege prin care participarea la aceste echipe de programe, manuale sau subiecte de examen să fie condiționată explicit, prin text clar al legii, de o perioadă de 5, 10 sau poate 20 de ani la grupa de vârstă respectivă. De ce nu se dorește? Hm... cine știe... mister!
Ceea ce se face în România la gimnaziu NU E MATERIE DE CULTURĂ GENERALĂ, deși vorbim de școală GENERALĂ. E umflată artificial, să iasă acele 18 ore de catedră fără de care profesorul nu se poate descurca. Și nu se va schimba, pentru că nimeni nu vrea să zgâlțâie barca. Vom merge înainte cu 18 ore de catedră și materie cu carul.
Hai să desființăm școlile de stat și să trecem pe meditații!
P.S. Ca să nu existe nicio confuzie în ceea ce privește spusele mele, am făcut o completare în textul de mai sus.
1. Meditatiile (lectiile particulare suplimentare scolii) nu sunt obligatorii, ci voluntare. Daca un copil nu are timp liber suficient din cauza unei activitati voluntare, poate renunta oricand la ea (ba chiar ar trebui sa o faca fara ezitare, dupa mine). Ti se pare prea solicitant pentru copii sa faca scoala + lectii particulare? Atunci nu iti inscrie copiii la lectii particulare. Fireste ca ai dreptul sa lasi proprilor copii timp pentru joaca! Ai impresia ca vin "meditatiile" si iti rapesc copiii?
2. "Ce ne facem cu copii care nu isi permit sa mearga zilnic la meditatii?" Pai care e problema cu ei? Le ingradeste cineva accesul la scoala ori la informatie? Aici e insa o problema mai profunda a comentatorului: egalitarismul stupid. Ar trebui sa nu exista atleti fiindca unii nu pot merge? Ori sa nu existe violonisti fiindca unii nu isi permit lectii de vioara?
Cine vorbește de greșeli de logică...
Inca ceva: scoala romaneasca nu dezvolta abilitati suficiente copiilor, astfel incat acestia sa se integreze fara probleme in societatea viitorului lor. Indoapa copiii cu volume uriase de cunostinte ce nu servesc la nimic si apoi le cer sa le reproduca fidel. Meditatiile nu fac decat sa amplifice acest fenomen. E un cancer educational.
Hey, teacher: Leave the kids alone!!! - spunea cineva....
La noi, scoala spune cam asa: Hei, ticer, ghita-ghitalau
Cum poți să vii ca fost ministru al educației să susții aberația meditațiilor?? De ce în alte țări NU există meditații? Pentru că profesorii își fac treaba pentru care sunt plătiți și predau materia LA ȘCOALĂ!
Amețitul ăsta susține senin că este "normal" ca profesorii să nu predea cum trebuie la clasă și să fie plătiți SUPLIMENTAR pentru a face în particular pentru incompetența de la catedră!
Și în nici un caz nu apare un ministru al educației care să considere "normală" practica.
Cât despre alte considerații, un meditator la materia "bun simț" ar face minuni...
Asadar:
1. Testele PISA sunt total irelevante pentru succesul academic al copiiilor (ia vezi dumneata cat de interesate de rezultatele la testele PISA sunt comisiile de admitere la orice universitate de top!). Ce conteaza mult sunt rezultatele la testele standardizate (SAT, Baccalaureat sau cele similare din sistemul respectiv), rezultatele de la examenul de admitere (daca e cazul, la Grandes Ecoles spre exemplu este) si performantele extrascolare (concursuri de stiinta pentru elevi, performante atletice). Cine fie a concurat pentru admiterea la o universitate de top ori are copii interesati de asa ceva stie foarte bine ce scriu aici. (Cine nu, nu :))
2. Nu stiu ce tari sunt "cu apa calda"(India, Iranul or fi? ca sunt pline institutiile de cercetare si universitatile bune de indieni si iranieni) dar stiu ca in US, Franta, UK, Canada, Israel exista o industrie imensa a lectiilor particulare, de la instrumente muzicale si sporturi (crezi ca sportivii seriosi se antreneaza la orele de educatie fizica?) pana la gramatica, retorica, limbi straine, matematici, stiinte etc. In Asia competitia intre copii e mult mai acerba, iar lectiile particulare, personalizate (pentru cine isi permite) sunt extrem de raspandite.
Ai Google la varful degetelor: uita-te de "Outschool" si vei descoperi o lume noua :)
Profesorii sunt faptuiti dupa chipul si asemanarea societatii romanesti. Calitate umana indoielnica iar profesional si mai rau. Poate profesori ce au absolvit In 80-90, dar ce vine dupa 90 ... Bisnitari, ca sa pastrez o urma de eleganta.