Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Daniel Funeriu, fost ministru al Educației: Sunt un mare susținător al meditațiilor. Dați vouchere pentru meditații

Meditații

Foto - Laurence Mouton/ Photo Alto/ Profimedia

Sistemul meditațiilor este unul generalizat în România, iar rolul lui principal este de a înlocui ceea ce școala nu face. Invitat în emisiunea „În fața ta” de la Digi24, fostul ministru al Educației Daniel Funeriu a fost chestionat cu privire la acest aspect. „Vreau să spun direct, sunt un mare susținător al meditațiilor.(...) Sistemul a dovedit că nu este de partea părinților. De 10 ani, avem România educată, nu? Deci un copil care a intrat în clasa pregătitoare, când domnul președinte și-a câștigat mandatul, după 10 ani de Românie educată nu a văzut nicio schimbare, dar e în clasa a 10-a. Și atunci sigur că părinții trebuie să găsească soluții individuale”, a declarat acesta. Potrivit lui Funeriu, problema este promiscuitatea asociată cu meditațiile.

„Ce sunt meditațiile? Un om calificat, un profesor, muncește, nu fură, câștigă niște bani pe munca lui și un copil dobândește mai multă cunoaștere. Toată lumea beneficiază. Problema legată de meditații nu este faptul că ele există sau faptul că se transferă mai multă cunoaștere sau faptul că un profesor câștigă bani. Problema legată de meditații este promiscuitatea asociată cu meditațiile. Faptul că dai meditații copilului de la clasă... Și acum o să laud guvernul că în această lege a făcut și un lucru bun, a interzis meditațiile date către copiii de la clasă, foarte bine. Pentru că nu poți să-l vezi pe copil la clasă, să stabilești relația de autoritate intelectuală, după care să vină în sufragerie și să te vadă cum mănânci cârnați în bucătărie, nu se poate asta. Nu se poate să dai meditații unui copil pe care îl examinezi ulterior. Nu se poate să o lași mai moale la clasă ca să ai clienți la meditații, deci această promiscuitate este greșită, nu faptul că se dau meditații”, a spus fostul ministru.

O altă problemă este legată de inechitate și de decalajele mari dintre copiii ai căror părinți își permit meditații și cei care provin din familii sărace.

„Dar și pentru asta există o soluție, pe care nu înțeleg de ce nu o aplică. Dați vouchere de meditații copiilor săraci. Se dau vouchere pentru mașini de spălat, vouchere pentru programul Rabla, vouchere de vacanță, dar nu dăm vouchere pentru ce avem mai de preț, mințile copiilor noștri”, a spus Funeriu, care a povestit că el însuși a dat meditații.

„Când eram student în Franța, am dat meditații la greu, am făcut bani mulți. Am trăit, vreau să spun foarte limpede, am trăit și muncit în Franța, Germania, Statele Unite și Japonia. Toate aceste țări au sisteme de meditații foarte extinse”, a relatat el. 

„Problema, repet, nu este că se dau meditații. Acest stat îI privește pe profesori ca pe niște infractori și nu doar pe profesori. Statul ăsta deștept nu a găsit un sistem inteligent prin care tata, care are 77 de ani, să poată să plătească legal 50 de lei, 100 de lei unui tânăr care îi taie lemne. Nu poți să faci lucrul ăsta legal în România. Pentru ca ăla ca să încaseze banii, trebuie să aibă PFA. La fel și cu meditațiile, de ce-i chinuiți pe profesori să-și facă PFA, acte? În loc să spui: Domnule, OK, cât ai câștigat din meditații anul ăsta? Atât. Bun, ți-am luat 20%, 10%, 5%. Nu mai chinuiți profesorii cu chestii administrative, încurajați transferul de cunoaștere, oameni buni. Că aveți profesori remarcabili, care pot să facă lucrul ăsta. Avem enorm de multă cunoaștere, care este în mințile profesori și care se pierde.

Pentru că statul ăsta nu a găsit mijlocul corect să transmită acest lucru copiilor. Dați vouchere de meditații urgent”, a spus fostul ministru, care a susținut că piața meditațiilor este suprareglementată și că trebuie liberalizată urgent. Întrebat de jurnalistul Claudiu Pândaru dacă astfel nu se creează o nouă clasă de oameni care funcționează după alte reglementări, Funeriu a răspuns: „Nu am nicio emoție, nicio emoție să spun că în momentul de față România are nevoie să transmită copiilor cunoaștere mai mult decât are nevoie să vândă mașini de spălat”.

Dar ce îi împiedică pe profesori să transmită cunoaștere la clasă?, a  continuat Claudiu Pândaru. „Sunt multe motive. În primul rând, la clasă, lucrezi cu 25-30 de elevi. Nu poți fizic să ai intervenție personalizată. Doi, unii copii din clasă au nevoie de remedial, alții au nevoie de performanță. Ai o programă de urmat, trebuie să mergi într-un anumit ritm. Anul școlar este ridicol de scurt în România”, a susținut Funeriu.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Valentin check icon
    Articolul confundă meditația cu pregătirea. La educație muzicală, cel care exersează la un instrument nu face meditație, ci pregătire. Materia de școală nu îl ajută să devină un violonist bun, pentru că este o materie de cultură generală. Da, Japonia are poate cele mai multe activități extrașcolare, dar nu sunt meditații, ci pregătiri. Pregătiri pentru avansat în matematică, în fizică etc. La noi se fac meditații să treci clasa sau să iei evaluarea națională.
    • Like 2
  • Meditațiile, în afară de cei care doresc să obțină excelență la anumite materii, mi se par un "after work" redundant în condițiile în care toți profesorii și-ar face corect treaba la catedră. Evident, nu e cazul.
    Era mai simplu ca Funeriu să recunoască faptul că meditațiile sunt necesare pentru a suplini calitatea foarte scăzută a sistemului public de educație.
    Acest Funeriu emite numai bazaconii, la fel ca mulți alți foști miniștri ai educației. Statisticile stau dovadă că învățământul actual (care produce analfabeți funcționali pe bandă rulantă) arată ca un pește împuțit și, după cum știm, peștele de la cap se împute.
    • Like 3
    • @ Andrei Tarlea
      Valentin check icon
      Greșiți într-o discuție pe care am mai avut-o. Pedagogia nu înseamnă a transmite o simplă informație, ci de a o adapta vârstei și gradului de înțelegere. Din păcate nu profesorul de la catedră este cel care decide materia, pentru că programa îi pică de sus. În sistemele performante există anumite obiective de atins, dar profesorul e liber să-și facă singur programa.
      Da, profesorul ar trebui să-și facă treaba, dar el face treaba statului, O face la virgulă, pentru că metodica e halucinantă. Și obligația profesorului e să respecte programa și metodica. La noi lucrurile se desfășoară anormal în învățământ. La fel stă treaba cu legile, drumurile, sistemul de sănătate etc.
      • Like 1
    • @ Valentin
      Îmi aduc perfect aminte discuția avută și v-am dat dreptate. Acum însă e vorba de meditații, iar cadrul este cel existent, bun sau rău (am căzut de acord că este rău, din cauza programei anacronice). Deci, în cadrul dat, dacă profesorii ar acoperi programa EXISTENTĂ în condiții acceptabile, nu ar mai fi necesare meditațiile decât pentru obținerea unor rezultate excelente (la olimpiade, concursuri sau similare).
      Ce se poate remarca este încercarea peticirii sistemului (prin încurajarea meditațiilor) acționând asupra efectelor și nu asupra cauzei (reformarea sistemului, implicit a programei).
      • Like 0
    • @ Andrei Tarlea
      Valentin check icon
      Știu că vă amintiți, și tocmai de aceea răspunsul dvs. mă uimește. Materia nu este doar anacronică, ci și supradimensionată. Dublă cantivativ în comparație cu cea din sistemele performante de educație, chiar și la materiile cu un număr mare de ore.
      Problema este că actul didactic nu presupune doar predarea, ci și fixarea informației. Din nefericire, programa nu oferă și ore de fixare. Nu poți avea conținuturi despărțite de ore de fixare, adică să predai astăzi ceva, să ai două-trei ore de fixare și să treci la următorul conținut. Conținuturile vin în cascadă, unul după altul. În sistemele performante, programa fiind la jumătate din ce se predă la noi, timpul de fixare e bine stabilit.
      Aici intervine rolul meditatorului, care fixează ceea ce profesorul face în cascadă, din lipsă de timp.
      • Like 1
    • @ Valentin
      Nu am spus că materia este anacronică ci programa. Asta include și supradimensionarea materiilor. Fixarea cunoștințelor se poate face și prin efort individual, atunci când un elev este dispus/interesat să îl facă. Nu trebuie neapărat să fie împins de la spate de un meditator doar pentru a trece clasa. Rămân la convingerea că dacă profesorul acoperă programa, meditațiile își au rostul numai atunci când se dorește excelență la o anumită materie.
      Oricum, trebuie tratată cauza, nu efectul. Sper că măcar cu asta sunteți de acord.
      • Like 0
    • @ Andrei Tarlea
      Valentin check icon
      Pedagogia este o știință vastă și nu înseamnă doar o simplă transmitere a informației. Fixarea de care vorbim este un proces lung și migălos, pe care profesorul îl construiește treptat, în funcție de particularitățile elevului. În plus, un profesor intervine pe un anumit segment, presupunând că segmentele anterioare au fost construite corect. Ceea ce în sistemul românesc nu se întâmplă, căci bubele apar încă din primii ani. Pentru a face acest lucru, profesorul trebuie să diagnosticheze - ca un medic -, să corijeze anumite tendințe, să potențeze altele etc. Profesorul de clasă nu poate face acest lucru, pentru că îi lipsește timpul necesar. Meditatorul o poate face, mai ales că are libertatea de a nu parcurge programa liniar. El poate relua, reface, corija etc. De multe ori, profesorul de clasă și meditatorul pot colabora chiar de la distanță prin elev.
      Studiul individual reprezintă o componentă vitală a ecuației, dar elevul trebuie învățat să-l practice. Cu alte cuvinte, elevului i se transferă - de multe ori fără să bănuiască - și metodele de învățare specifice materiei respective. În sistemul nostru, meditatorul este cel care formează aceste abilități, care nu înseamnă obligatoriu performanță. Când materia este cu mult peste puterea de înțelegere a vârstei, atunci elevul singur nu o poate asimila, nici măcar pentru a trece clasa. Poate vi se pare greu de crezut, dar în sistemul românesc de educație există conținuturi pe care sistemele performante le fac la o diferență de 2-3 ani. Cu alte cuvinte nu vorbim doar de materie multă, ci și prost așezată pe o structură psihică a vârstelor. De aceea se fac meditații pentru a trece clasa. În sistemele performante nu se întâmplă așa ceva, pentru că materia este așezată natural pe treptele vârstelor. La noi nu se dorește o lege prin care participarea la aceste echipe de programe, manuale sau subiecte de examen să fie condiționată explicit, prin text clar al legii, de o perioadă de 5, 10 sau poate 20 de ani la grupa de vârstă respectivă. De ce nu se dorește? Hm... cine știe... mister!
      • Like 0
    • @ Valentin
      Foarte posibil să aveți dreptate. Eu am exprimat doar experiența personală și a celor pe care îi cunosc direct (deci nu mă hazardez să generalizez). În acest cerc restrâns părinții au avut rolul complementar școlii și, acolo unde a fost cazul (pregătirea materiilor pentru admitere fără griji în învățământul superior), am apelat și la meditații.
      • Like 0
    • @ Andrei Tarlea
      Valentin check icon
      Părinții au rol complementar școlii, dar abilitățile lor pedagogice sunt mai mult instinctive. Cazurile în care pot suplini profesorul sunt destul de rare. Cât despre meditații, evident că și eu am făcut. Dar cine nu a făcut? Dacă ne-am fi născut în Finlanda, n-am fi făcut. Decât, eventual, pentru performanță.
      • Like 0
  • Mihai check icon
    Funeriu are dreptate, statul asigura un serviciu la un anumit standard si cere un anumit standard pentru a absolvi. Nu e nicio problema sa vrei mai mult si sa platesti pentru asta. E ca si cum unii ar fi inscrisi la o scoala particulara.
    • Like 5
    • @ Mihai
      Soso check icon
      De acord, daca standardul de predare corespunde cu cel de evaluare. Dar, din pacate, se pare ca nu e chiar asa. Cum fenomenul e de masa, se pare ca ce ar trebui facut la scoala se face la meditatii. Probabil altfel nu ai sanse sa treci examenele. Sau toata lumea alearga doar dupa note mari si foarte mari, le obtin astfel, si totusi avem 42% analfabeti functional!!! Ceva e gresit in tot sistemul, si dl Funeriu a fost parte din el, chiar l-a condus.
      • Like 1
    • @ Soso
      Mihai check icon
      Da, a facut parte din el si a fost ultimul care a pus bazele unei reforme dupa care nu doar ca s-a pus frana ba chiar a avut loc o restauratie. Legat de examene nu cred ca se dau subiecte care nu sunt in programa si oricine isi bate cat de cat capul cu scoala le promoveaza, chiar daca nu cu note stralucite. Daca la scoala nu s-au tratat astfel de teme e partea a doua dar asta e o situatie care tine de inspectorat.
      • Like 2
    • @ Soso
      Valentin check icon
      S-a întrebat cineva de ce Finlanda sau Estonia nu se bazează pe meditații? Răspunsul e simplu: pentru că la ei materia de școală generală e chiar materie de școală generală! E cam jumătate din ce facem noi, așa că meditațiile nu sunt necesare. Evident, dacă vrei performanță, e altceva. La noi materia e umflată cu pompa sau aruncată cu sacul.
      Ceea ce se face în România la gimnaziu NU E MATERIE DE CULTURĂ GENERALĂ, deși vorbim de școală GENERALĂ. E umflată artificial, să iasă acele 18 ore de catedră fără de care profesorul nu se poate descurca. Și nu se va schimba, pentru că nimeni nu vrea să zgâlțâie barca. Vom merge înainte cu 18 ore de catedră și materie cu carul.
      • Like 0
  • Nenea Funeriu, probabil că nu a citit Constituția României, art. 32, alin. (4), care zice că "Învăţământul de stat este gratuit, potrivit legii."
    Hai să desființăm școlile de stat și să trecem pe meditații!

    P.S. Ca să nu existe nicio confuzie în ceea ce privește spusele mele, am făcut o completare în textul de mai sus.
    • Like 4
    • @ Aurel Popescu
      Scrie undeva (in Constitutie ori in alte legi) ca alte forme de educatie decat cea publica gratuita sunt interzise in Romania? Pe logica asta apa imbuteliata ar trebui interzisa intrucat avem apa rece la robinet.
      • Like 3
    • @ Aurel Popescu
      Mihai check icon
      Sunt deja scoli particulare care ofera si after school, adica meditatii, optional.
      • Like 1
    • @ Aurel Popescu
      Valentin check icon
      Ideea că există țări campioane la capitolul meditații e greșită, cel puțin în sistemul gimnazial, care e un sistem de cultură generală. Faci pregătire separat dacă vrei să depășești materia oferită de școală, la fel cum un sportiv nu poate face performanță doar cu orele de educație fizică din școală. Finlandezii sau japonezii nu fac meditații că să ia evaluarea națională, pentru că evaluarea națională e UȘOARĂ. Este CULTURĂ GENERALĂ, nu performanță. Fac meditații pentru performanță, extrașcolar. La noi, materia este cu mult peste nivelul de înțelegere al copilului, și faci meditații ca să iei evaluarea naținoală. E halucinant! Adică faci meditații pentru cultură GENERALĂ, la o școală GENERALĂ.
      • Like 0
  • Funeriu are perfectă dreptate în privința meditațiilor! Cât timp nu sunt ținute de ACEIAȘI profesori, cu ACEIAȘI elevi de la clasă, totul este legal, moral și foarte necesar. În plus, este vorba de un business: cât timp nimeni nu-i OBLIGĂ pe părinți să-și dea copii la meditații și nu-i condiționează pe elevi să participe, totul este cerere și ofertă. În fond suntem capitaliști, nu? Profitul cinstit nu este blamabil. Sau ați uitat că nu mai suntem comuniști?.... Și încă ceva: nu tratați sistemul școlar ca pe cel al meditațiilor. Primul este „bugetăresc”, cu mediocritățile și inerțiile de rigoare, pe când cel de-al doilea este bazat pe meritocrație, calitate, necesitate, eficiență, profesionalism. Repet: nu susțin șantajul profesorilor care forțează elevii, într-un fel sau altul, să participe și la propriile ore de meditație). Încă ceva: când învățământul școlar va fi atât de performant încât să acopere toate necesitățile educaționale, atunci meditațiile vor deveni redundante, inutile, se vor estompa și încet, vor dispărea cu totul.
    • Like 0
  • Soso check icon
    Cand am citit titlul am crezut ca e parte dintr-o gluma! Eu nu stiu ce crede sau ce a facut omul asta prin starinatate, dar mie nu mi se pare normal sistemul meditatiilor. Doar pentru cei care fac activitati extra-curriculare de perfomanta, olimpiade, concursuri. Sau pentru cei care chiar nu pot tine pasul, in conditiile in care la orele de curs se face treaba cum trebuie. Dar si acestea trebuie facute LA SCOALA, nu acasa. Si gratuit. Iar plata profesorilor ca ore suplimentare pentru aceste axtivitati sa se faca doar dupa EVALUAREA acestei activitati. Ce se intampla acum nu e normal. Copiii merg dimineata la scoala pana pe la orele 13, 14, apoi alearga la meditatii, unde o iau de la capat si mai primesc si acolo eventual un rand de teme. Cand se mai odihnesc? Cand mai citesc o carte, alta decat se cere la scoala? Cand merg sa practice un sport? Nu au alte activitati, nu au cand. Nu stiu sa faca altceva. Si ce ne facem cu copiii care nu isi permit sa mearga zilnic la meditatii? Ii abandonam pe drum? Aplicam darwinismul in educatie?
    • Like 5
    • @ Soso
      Cel putin doua greseli de logica in comentariu:
      1. Meditatiile (lectiile particulare suplimentare scolii) nu sunt obligatorii, ci voluntare. Daca un copil nu are timp liber suficient din cauza unei activitati voluntare, poate renunta oricand la ea (ba chiar ar trebui sa o faca fara ezitare, dupa mine). Ti se pare prea solicitant pentru copii sa faca scoala + lectii particulare? Atunci nu iti inscrie copiii la lectii particulare. Fireste ca ai dreptul sa lasi proprilor copii timp pentru joaca! Ai impresia ca vin "meditatiile" si iti rapesc copiii?
      2. "Ce ne facem cu copii care nu isi permit sa mearga zilnic la meditatii?" Pai care e problema cu ei? Le ingradeste cineva accesul la scoala ori la informatie? Aici e insa o problema mai profunda a comentatorului: egalitarismul stupid. Ar trebui sa nu exista atleti fiindca unii nu pot merge? Ori sa nu existe violonisti fiindca unii nu isi permit lectii de vioara?
      • Like 1
    • @ haim_mononucleozovici
      Nu ai citit cu atenție comentariul lui Soso. Soso a scris foarte clar că în viziunea lui sunt legitime meditațiile "pentru cei care fac activitati extra-curriculare de perfomanta, olimpiade, concursuri". În restul comentariului s-a referit la acele meditații care nu fac altceva decât să peticească găuroaiele din sistemul public de învățământ gratuit și obligatoriu.
      Cine vorbește de greșeli de logică...
      • Like 1
    • @ haim_mononucleozovici
      ceb check icon
      Gresit: meditatiile sunt obligatorii pentru un parcurs educational normal (nu exceptional, cum s-a afirmat in alte comentarii). Sunt consecinta incompetentei scolii de a pregati complet si corect un copil. Nu e normal ca un adult sa munceasca 8 ore pe zi iar un copil sa depaseasca 10 ore si in week end, asta numai pentru a fi in masura sa treaca onorabil de examenele scolare.
      Inca ceva: scoala romaneasca nu dezvolta abilitati suficiente copiilor, astfel incat acestia sa se integreze fara probleme in societatea viitorului lor. Indoapa copiii cu volume uriase de cunostinte ce nu servesc la nimic si apoi le cer sa le reproduca fidel. Meditatiile nu fac decat sa amplifice acest fenomen. E un cancer educational.
      Hey, teacher: Leave the kids alone!!! - spunea cineva....
      La noi, scoala spune cam asa: Hei, ticer, ghita-ghitalau
      • Like 0
  • RazvanP check icon
    Țara asta e bolnavă structural!
    Cum poți să vii ca fost ministru al educației să susții aberația meditațiilor?? De ce în alte țări NU există meditații? Pentru că profesorii își fac treaba pentru care sunt plătiți și predau materia LA ȘCOALĂ!
    Amețitul ăsta susține senin că este "normal" ca profesorii să nu predea cum trebuie la clasă și să fie plătiți SUPLIMENTAR pentru a face în particular pentru incompetența de la catedră!
    • Like 4
    • @ RazvanP
      Comentariul porneste de la o premisa falsa (anume ca in alte tari nu exista meditatii). Probabil ca autorul are nevoie de ceva lectii de logica (meditatii? :)) ca sa inteleaga cum nu poti trage concluzii din asa ceva.
      • Like 3
    • @ haim_mononucleozovici
      RazvanP check icon
      Autorul (comentariului, presupun, nu al articolului...) are indirect acces la informații de la prima mână din sistemele de învățământ din vreo patru țări vestice "cu apă caldă" și scoruri mari la Pisa... Și da, POȚI să angajezi un meditator dar NU reprezintă nici pe departe un fenomen de masă ci mai degrabă de nișă, în cazuri speciale.
      Și în nici un caz nu apare un ministru al educației care să considere "normală" practica.
      Cât despre alte considerații, un meditator la materia "bun simț" ar face minuni...
      • Like 2
    • @ RazvanP
      Nu imi sta in fire sa polemizez pe internet, asta e ultima mea replica din serie (in dimineata asta am prea mult timp la dispozitie, se pare).
      Asadar:
      1. Testele PISA sunt total irelevante pentru succesul academic al copiiilor (ia vezi dumneata cat de interesate de rezultatele la testele PISA sunt comisiile de admitere la orice universitate de top!). Ce conteaza mult sunt rezultatele la testele standardizate (SAT, Baccalaureat sau cele similare din sistemul respectiv), rezultatele de la examenul de admitere (daca e cazul, la Grandes Ecoles spre exemplu este) si performantele extrascolare (concursuri de stiinta pentru elevi, performante atletice). Cine fie a concurat pentru admiterea la o universitate de top ori are copii interesati de asa ceva stie foarte bine ce scriu aici. (Cine nu, nu :))
      2. Nu stiu ce tari sunt "cu apa calda"(India, Iranul or fi? ca sunt pline institutiile de cercetare si universitatile bune de indieni si iranieni) dar stiu ca in US, Franta, UK, Canada, Israel exista o industrie imensa a lectiilor particulare, de la instrumente muzicale si sporturi (crezi ca sportivii seriosi se antreneaza la orele de educatie fizica?) pana la gramatica, retorica, limbi straine, matematici, stiinte etc. In Asia competitia intre copii e mult mai acerba, iar lectiile particulare, personalizate (pentru cine isi permite) sunt extrem de raspandite.
      Ai Google la varful degetelor: uita-te de "Outschool" si vei descoperi o lume noua :)
      • Like 1
    • @ RazvanP
      Spune mai sus nenea haim_mononucleozovici: "Nu îmi stă în fire să polemizez pe internet...". E chiar amuzant personajul, pentru că asta face. Polemizeaza. Și la postarea mea, și la postarea lui Soso și la postarea dvs. Sunt curios dacă se oprește aici. :-)
      • Like 3
  • Doamna,
    Profesorii sunt faptuiti dupa chipul si asemanarea societatii romanesti. Calitate umana indoielnica iar profesional si mai rau. Poate profesori ce au absolvit In 80-90, dar ce vine dupa 90 ... Bisnitari, ca sa pastrez o urma de eleganta.
    • Like 4


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult