Foto - Inquam Photos/ Virgil Simonescu
Legea educației care a intrat recent în vigoare nu va schimba nimic din ceea ce vedem astăzi în sistemul de învățământ, crede fostul ministru al Educației Daniel Funeriu. În opinia sa, actul normativ nu are la bază o viziune clară asupra direcției în care ar trebui să se îndrepte educația. „Vrem ca educația să fie un sistem exigent sau vrem o chestiune laxistă? Vrem ca la clasă să livrăm copiilor cunoaștere fundamentală, matematică, fizică, chimie, istorie, geografie, limbi, arte, sport sau vrem să livrăm la clasă, așa, competențe transversale, educație pentru tot felul de chestiuni. În funcție de aceste decizii care nu au fost luate, am fi putut să spunem că vrem să orientăm educația într-o direcție sau alta. Dar, din păcate, aceste decizii fundamentale nu au fost luate”, a afirmat fostul ministru al Educației în emisiunea „În fața ta” de la Digi24. Acesta a pledat pentru o educație bazată pe cunoaștere fundamentală, susținând că o serie de țări care au început să își bazeze învățământul pe predarea competențelor transversale au înregistrat regrese importante în materie de performanțe.
„O să-mi permit să vorbesc puțin plastic. Noi, din păcate, fumăm chiștoacele pe care alții le-au aruncat în educație. Uitați-vă la exemplul clasic, Franța. Franța avea un sistem de educație, cel puțin învățământul preuniversitar, impecabil în anii ‘80. Au început să-l dilueze cu tot felul de chestiuni de genul ăsta și, dacă vă uitați, veți vedea că Franța a picat în cap pur și simplu la testele PISA. Și-au dat seama de acest lucru și revin la esențial, revin la fundamental. Noi, din păcate, am senzația că fumăm chiștoacele pe care ei le-au aruncat. În loc să ne uităm spre țări care au rezultate remarcabile, Estonia, care a introdus multă rigoare în sistem, țările asiatice, repetăm erori pe care alții le-au făcut și din care ei se trezesc acum. Deci asta este o problemă pe care o văd fundamentală. Să nu uităm un lucru, în Constituție scrie că școala este despre învățare. Școala trebuie să te învețe. Și atunci școala are această misiune, de a transmite fundament copiilor, de a le transmite matematică, științe, umanioare, arte, sport, nu tot felul de chestiuni care nu ar trebui să fie rolul școlii”, a declarat Daniel Funeriu.
El a calificat drept o eroare faptul că, la finalul clasei a VIII-a, elevii dau examen doar la română și matematică, nu și la alte materii, precum fizică, chimie, istorie. „Asta va crea ceea ce se numește un curriculum paralel. În clasa a VI-a, a VII-a, a VIII-A, copiii vor învăța română și mate, pentru că la română și matematică se dă examen. Și atunci în cancelarii vom avea două tipuri de profesori, profesori la care se dă examen, de română, mate, și profesorii la care nu se dă, de fizică, chimie, istorie, geografie. De ce ar învăța un copil de clasa a VI-a, a VII-a aceste materii esențiale? Nu evaluăm tot ceea ce predăm. Or, știm foarte bine că o materie neevaluată e o materie neînvățată, oriunde în lumea asta. Este o eroare fundamentală. Vom crea copii care vor fi roboței de rezolvat probleme în cel mai bun caz, la finalul gimnaziului, în loc să creăm niște personalități, niște oameni care au cunoștințe fundamentale în zone esențiale ale științelor și în umane. Atunci ne mirăm că avem adulți care, atunci când vine vorba de sănătate, o ascultă pe coafeza de la 6 de pe Facebook, în loc să asculte doctorul”, a spus fostul ministru al Educației.
Potrivit lui, principala competență pe care trebuie să o aibă un absolvent este discernământul.
„De acord că trebuie să creezi competențe, dar înainte de a crea competențe trebuie să ai copii care au cunoștințe. Competența esențială pe care trebuie să o aibă tinerii de astăzi este discernământul. Pentru că atât de multă informație vine spre copii, iar dacă ei nu știu să discearnă ce este esențial și ce este periferic, ajungem la obezitate informațională.
Și exact ce vedem din punct de vedere fizic cu obezitatea, atunci când mănânci ce nu trebuie, asta se va întâmpla la nivel intelectual. Iar efectele incapacității unor generații întregi de a avea discernământ se vor vedea în societate într-un mod tot mai pregnant și nu va fi un lucru bun. Faptul că nu am luat aceste decizii de a reveni înspre rolul esențial al școlii, care este să transmită ceea ce umanitatea a acumulat în mii de ani, ne va duce înspre o societate care va fi preponderent consumatoare de divertisment, în loc să fie o societate axată pe crearea de bunuri materiale și spirituale”, a continuat Funeriu.
Întrebat dacă rolul școlii este să ne facă fericiți, fostul ministru a răspuns că fericirea este o chestiune personală. „E bine dacă școala ne face fericiți. Rolul școlii e să transmită cunoaștere. Fericirea este o chestiune personală”, a declarat acesta, adăugând că una dintre marile boli ale societății occidentale „se numește intimism”. „Ce-i boala asta? Să transfer senzațiile, impresiile și trăirile mele să fac din ele o obligație societală. Fericirea mea mă privește pe mine, fericirea mea e treaba mea, nu e treaba dumneavoastră să mă faceți pe mine fericit. Sigur că e bine copilul să meargă la școală cu plăcere, sigur că este o greșeală să îl terorizezi pe copil la școală, nimeni nu e nebun să facă așa ceva. Dar școala trebuie să își asume misiunea care este a ei. Să transmită cunoaștere solidă într-un mod cât se poate de agreabil”.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Există o mare diferență între fizica fenomenologică - adică sî înțelegi cum funcționează un fenomen - și fizica aplicată - adică să îl aplici prin calcul. Școala românească îți cere și fizică fenomenologică, dar și fizică aplicată. Există însă un principiu pedagogic care spune că profesorul trebuie să acorde mai mult timp elementelor mai dificile și să treacă mai repede prin cele ușoare. Așa se face că pentru ÎNȚELEGEREA fizicii se alocă un timp ridicol comparativ cu APLICAREA ei.
Să înețeg că ignoranța se vindecă prin calcule complexe?
Dacă cineva îmi spune că 5G-ul e nociv, eu îl conving amintindu-i că x supra zet supra radical din blinus-sinus cu t comprimat dau bla-bla-bla? Respectivul o să mă întrebe dacă vreau să-l aiuresc sau să-l lămuresc.
Miza nu e cum să eficientizezi educația, ci cum să nu răstorni barca. Acolo e buba. Adică, mai pe românește, cum să păstrezi într-o barcă de patru persoane vreo 400 de turiști. Mai bine mergi pe burtă...
Au curs multe înverșunări, scandaluri, ironii, dispute și atacuri, propuneri bune și propuneri proaste, dezbateri, interminabile... Profesori emeriți, sau suplinitori, dascăli rurali, sau profi de elită de la Sf. Sava, asociații de părinți sau de elevi, cu toții atoateștiutori, politicieni semidocți și, bineînțeles, presa atoatevăzătoare s-au războit, ani de zile, pentru niște legi ale educației. Acum, vine prea doctul domn Funeriu să ne spună ce și cum. De fapt, nimic nou. Doar vechi platitudini incontinent repetate.