Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

Dați-i unui copil de școală primară să comunice în orice platformă online nouă pentru el și o va dovedi în maximum 15 minute. Nu elevilor le este complicat să se adapteze la tehnologie, ci profesorilor

elevi - predare la distanta - Foto Robin Utrecht / Sipa Press / Profimedia)

Foto: Robin Utrecht / Sipa Press / Profimedia

Aseară mă gândeam că m-am mutat online, pe bune. Sunt un flux de gânduri care se materializează undeva în cloud. Deși corpul meu fizic e aici, majoritatea interacțiunilor cu ființe umane s-a mutat online. Mintea mea planifică în permanență noi acțiuni online și trebuie să proceseze în același timp și mai multă informație de la toată populația care acum produce și consumă informație online în cantități pe care mintea noastră nu le credea posibile acum 20 de ani. Din când în când închid tot și evadez în realitatea palpabilă, cu cer albastru, păsări și copaci roditori, pentru că nu vreau ca această lume a mea să devină „cealaltă realitate”. Altfel m-aș simți ca puștii mei care în jocurile video intră și ies din lumi diferite în funcție de cheful pe care îl au să facă sau să nu facă ceva.

Și cum în ultimele 60 de zile toată activitatea mea s-a mutat online, cu workshopuri, cursuri, coaching și tot tacâmul – voiam să las aici câteva dintre observațiile mele legate de predarea online pentru elevi (6-14 ani) și comportamentul copiilor online – în ideea în care pot fi de folos și altor profesoniști implicați mai nou în educația online (sunt doar observații, nu lecții).

1. Dați-i unui copil să comunice în orice platformă online nouă pentru el și o va dovedi în maximum 15 minute. Nu elevilor le este complicat să se adapteze la tehnologie, ci profesorilor, așa că profesorii trebuie să-și aloce mult mai timp prin tutoriale online și să înțeleagă funcționalitățile aplicației pe care o folosesc, pentru a preda online. Pe de altă parte părinții rămân sursa cea mai importantă de suport tehnic la nevoie, mereu pe recepție.

2. Am observat că elevilor le place să socializeze înainte de începerea propriu-zisă a cursului chiar dacă atunci se văd prima oară, așa că întotdeauna îi rog să-și deschidă camera și îi încurajez la dialog înainte de curs.

3. Elevii mei de la Public Speaking School preferă cât mai puține slide-uri și cât mai multă interacțiune cu profesorul sau între ei, elevii. Imediat ce se văd toți pe ecran se animă. Așa că alternez cât pot de mult slideuri cu dialog cu camera deschisă ca să le mențin atenția trează.

4. Elevii mei vin din școli diferite, sisteme diferite și țări diferite dar chiar și așa am învățat că ei funcționează după ritmul școlii lor, de aceea o sesiune de curs online nu trebuie să depășească 50 minute. Au nevoie de pauze dese mai ales când cursul se desfășoară la finalul programului lor zilnic de școală, de aceea uneori, în funcție de ritmul clasei, acord pauze mai mici și dese.

5. Adoră să-și expună ideile și să dea feedback de aceea metoda de predare a profesorului nu trebuie să fie un monolog, trebuie să alterneze mult mai des predarea propriu-zisă cu întrebări deschise, interacțiuni între elevi și feedback bidirecțional.

Celor mai mici (6-9 ani) le plac emoticoanele, imaginile care accesează lumea vârstei lor. Celor mai mari (9-14 ani) le place să comunice prin chat destul de mult, însă obișnuiesc să comunic niște reguli clare, astfel încât comunicarea pe chat să se facă cu profesorul și mai puțin discuții libere între elevi.

În cazul claselor cu număr mare de elevi, profesorul nu mai poate capta atât de ușor gesturile, reacțiile copiilor, mâinile lor ridicate ca la școală pentru a răspunde, de aceea clasele online cu peste 12 copii au nevoie de un sistem ușor diferit de reguli de funcționare și mai ales disciplină, pentru ca fiecare elev să se simtă implicat și nivelul de atenție să rămână acceptabil. Quizz-uri, împărțirea pe camere online de lucru, permanenta stimulare și recunoaștere a comportamentelor potrivite – funcționează.

Până la urmă dragostea pentru elevi și educație îi ajută pe dascăli să facă treabă bună și online cu o singură condiție: să înțeleagă că nu mai pot opera și preda la fel ca în sala de clasă și că trebuie să-și reinventeze orele pentru a fi și mai captivante, căci bătălia pe atenția elevilor este și va rămâne mare.

Articol preluat de pe site-ul autorului

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Dorin check icon
    Sa văzut ce bine s-au adaptat profesorii români în ultimii ani la învățământul modern atunci când scot atâția semialfabeți funcționali pe bandă rulantă.Salarii și sporuri mărite dar competența și profesionalismul lipsește cu desăvârșire.
    • Like 0
  • Valentin check icon
    Experienţa Homeschooling-ului e foarte utilă pentru şcoala online. Homeschooling-ul rulează de zeci de ani instrumentele pe care noi încercăm să le descifrăm. Ar fi util pentru profesori să acceseze comunităţi de homeschooling (se găsesc multe pe FB) şi să analizeze metode deja funcţionale.
    • Like 0


Îți recomandăm

blocuri - Bucuresti

Locuiesc într-un bloc de 4 etaje. Unii i-ar spune “bloc comunist”, pentru că e construit înainte de cutremurul din 1977, pe care l-am și prins, de altfel, aici. În urmă cu aproape 20 de ani, la câteva zeci de metri de blocul alăturat, tot de 4 etaje, un dezvoltator străin a construit un complex rezidențial, care include și un turn de 20 de etaje. (Foto: Inquam Photos / George Călin)

Citește mai mult

Alex Livadaru

Cu sau fără referendum propus de Nicușor Dan (altfel discutabil din punct de vedere procedural & legal)- puterea judecătorească trebuie să accepte că e nevoie să fie controlată | verificată | auditată (în sensul de ”checks & balances”) de celelalte 2 puteri (legislativă | executivă). Așa cum puterea legislativă trebuie și poate să le controleze pe celelalte două (legislativă | executivă).

Citește mai mult

Daniel van Soest - Suceava

Totuși, văd o diferență. PNL arată o anumită capacitate de autocurățire — altfel domnul Bolojan nu ar fi devenit prim-ministru. PSD, în schimb, s-a băgat în tranșee ca să lupte până la capăt, transformându-se într-un partid-zombie, pe care pare să-l mai poată îndrăgi doar un alt partid insalubru, precum AUR.(În imagine, Daniel van Soest)

Citește mai mult

Crăciun

Mă gândeam zilele trecute că anul ăsta și anul anterior au fost cei mai răi ani pe care i-am trăit eu vreodată. Și da, nu m-am născut ieri. Am prins și pandemia, și debutul invaziei din Ucraina, și joaca lui Dragnea de-a puterea, și mandatul de premier al lui Adrian Năstase. Am prins cam toate plăgile ultimelor trei decenii și jumătate, dar tot mi se pare că anul ăsta și anul trecut au fost cei mai răi ani ai vieții mele.

Citește mai mult

Revoluția

Stăteam chitiți, cu lumina stinsă, încercând să ghicim la ce distanță se trăgea. Focurile de armă se auzeau surd. Apoi, dintr-odată, o ploaie de metal a căzut peste casă. Tata ne-a apucat pe mine și pe sora mea de câte o aripă și ne-a zvârlit în pivniță. Acolo am stat o vreme, desculțe, învelite într-un preș vechi, în beciul care mirosea a varză murată, până când nu s-au mai auzit nici împușcături, nici maşini.

Citește mai mult