Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Dați-i unui copil de școală primară să comunice în orice platformă online nouă pentru el și o va dovedi în maximum 15 minute. Nu elevilor le este complicat să se adapteze la tehnologie, ci profesorilor

elevi - predare la distanta - Foto Robin Utrecht / Sipa Press / Profimedia)

Foto: Robin Utrecht / Sipa Press / Profimedia

Aseară mă gândeam că m-am mutat online, pe bune. Sunt un flux de gânduri care se materializează undeva în cloud. Deși corpul meu fizic e aici, majoritatea interacțiunilor cu ființe umane s-a mutat online. Mintea mea planifică în permanență noi acțiuni online și trebuie să proceseze în același timp și mai multă informație de la toată populația care acum produce și consumă informație online în cantități pe care mintea noastră nu le credea posibile acum 20 de ani. Din când în când închid tot și evadez în realitatea palpabilă, cu cer albastru, păsări și copaci roditori, pentru că nu vreau ca această lume a mea să devină „cealaltă realitate”. Altfel m-aș simți ca puștii mei care în jocurile video intră și ies din lumi diferite în funcție de cheful pe care îl au să facă sau să nu facă ceva.

Și cum în ultimele 60 de zile toată activitatea mea s-a mutat online, cu workshopuri, cursuri, coaching și tot tacâmul – voiam să las aici câteva dintre observațiile mele legate de predarea online pentru elevi (6-14 ani) și comportamentul copiilor online – în ideea în care pot fi de folos și altor profesoniști implicați mai nou în educația online (sunt doar observații, nu lecții).

1. Dați-i unui copil să comunice în orice platformă online nouă pentru el și o va dovedi în maximum 15 minute. Nu elevilor le este complicat să se adapteze la tehnologie, ci profesorilor, așa că profesorii trebuie să-și aloce mult mai timp prin tutoriale online și să înțeleagă funcționalitățile aplicației pe care o folosesc, pentru a preda online. Pe de altă parte părinții rămân sursa cea mai importantă de suport tehnic la nevoie, mereu pe recepție.

2. Am observat că elevilor le place să socializeze înainte de începerea propriu-zisă a cursului chiar dacă atunci se văd prima oară, așa că întotdeauna îi rog să-și deschidă camera și îi încurajez la dialog înainte de curs.

3. Elevii mei de la Public Speaking School preferă cât mai puține slide-uri și cât mai multă interacțiune cu profesorul sau între ei, elevii. Imediat ce se văd toți pe ecran se animă. Așa că alternez cât pot de mult slideuri cu dialog cu camera deschisă ca să le mențin atenția trează.

4. Elevii mei vin din școli diferite, sisteme diferite și țări diferite dar chiar și așa am învățat că ei funcționează după ritmul școlii lor, de aceea o sesiune de curs online nu trebuie să depășească 50 minute. Au nevoie de pauze dese mai ales când cursul se desfășoară la finalul programului lor zilnic de școală, de aceea uneori, în funcție de ritmul clasei, acord pauze mai mici și dese.

5. Adoră să-și expună ideile și să dea feedback de aceea metoda de predare a profesorului nu trebuie să fie un monolog, trebuie să alterneze mult mai des predarea propriu-zisă cu întrebări deschise, interacțiuni între elevi și feedback bidirecțional.

Celor mai mici (6-9 ani) le plac emoticoanele, imaginile care accesează lumea vârstei lor. Celor mai mari (9-14 ani) le place să comunice prin chat destul de mult, însă obișnuiesc să comunic niște reguli clare, astfel încât comunicarea pe chat să se facă cu profesorul și mai puțin discuții libere între elevi.

În cazul claselor cu număr mare de elevi, profesorul nu mai poate capta atât de ușor gesturile, reacțiile copiilor, mâinile lor ridicate ca la școală pentru a răspunde, de aceea clasele online cu peste 12 copii au nevoie de un sistem ușor diferit de reguli de funcționare și mai ales disciplină, pentru ca fiecare elev să se simtă implicat și nivelul de atenție să rămână acceptabil. Quizz-uri, împărțirea pe camere online de lucru, permanenta stimulare și recunoaștere a comportamentelor potrivite – funcționează.

Până la urmă dragostea pentru elevi și educație îi ajută pe dascăli să facă treabă bună și online cu o singură condiție: să înțeleagă că nu mai pot opera și preda la fel ca în sala de clasă și că trebuie să-și reinventeze orele pentru a fi și mai captivante, căci bătălia pe atenția elevilor este și va rămâne mare.

Articol preluat de pe site-ul autorului

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Dorin check icon
    Sa văzut ce bine s-au adaptat profesorii români în ultimii ani la învățământul modern atunci când scot atâția semialfabeți funcționali pe bandă rulantă.Salarii și sporuri mărite dar competența și profesionalismul lipsește cu desăvârșire.
    • Like 0
  • Valentin check icon
    Experienţa Homeschooling-ului e foarte utilă pentru şcoala online. Homeschooling-ul rulează de zeci de ani instrumentele pe care noi încercăm să le descifrăm. Ar fi util pentru profesori să acceseze comunităţi de homeschooling (se găsesc multe pe FB) şi să analizeze metode deja funcţionale.
    • Like 0


Îți recomandăm

Fată la școala online

„Mai țineți minte emoțiile de la examenul de șofat? Ei, cum ar fi dacă, după câteva mii de ore de șofat, ați mai da unul? N-am niciun dubiu, ar fi fără mare panică. Așa e și cu testele la matematică”, spune Gabi Bartic. (Foto: Profimedia)

Citește mai mult

Copii talentați

„Am descoperit un număr foarte mare de copii extraordinar de talentați, performanți, competitivi - și mulți dintre ei nedescoperiți până acum. Pentru că mai ales cei din zona rurală sau din urbanul mic au șanse slabe să participe la olimpiadele tradiționale, creion-hârtie - însă au putut participa fără opreliști la olimpiada digitală”, explică Dragoș Iliescu.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Învingător

„Am fost un caz mai complicat. Ce pot eu să afirm este ca domnul profesor doctor a fost dirijorul unei orchestre, după mine impresionante, pentru ca eu am accesat aproape toate disciplinele spitalului în afecțiunea pe care am avut-o eu”, se destăinuie Marin Florin.

Citește mai mult