Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

De ce examenul de admitere la liceu este o idee proastă. Ce se întâmplă cu acei elevi picați cu note peste 9 la colegiile de top?

evaluare nationala - Foto Inquam Photos / Marius Dumbraveanu)

Foto: Inquam Photos

Recentele declarații ale domnului ministru Sorin Cîmpeanu, în favoarea unei eventuale introduceri a unui examen de admitere la liceu, organizat de fiecare instituție, nu pot fi înțelese decât în cheie populistă, de mic ghiont mediatic dat opiniei publice. Propunerile ministrului, prezentate destul de evaziv, întrucât nu s-au încheiat consultările pe această temă, vizează în principal descentralizarea, o mai mare autonomie dată liceelor de a-și selecta candidații, ca și posibilitatea ca elevul să opteze pentru a participa fie la examenul de admitere, fie la Evaluarea Națională. 

Surprinzător este că încă se amintește de consultări, iar proiectul nu a fost abandonat de la bun început. Totuși înclin spre ideea unei simple declarații politice, care dă bine la public. În opinia mea, specialiștii au cântărit deja punctele tari și slabe ale acestui proiect și balanța le-a arătat clar că ar fi un demers perdant. Numai că, într-adevăr, dă bine la public să propui periodic ceva care promite să clatine cu totul temeliile sistemului și să le reașeze pe unele noi. Oamenii au nevoie de soluții miraculoase și, mai ales, de soluții puține. Eventual de o unică soluție magică. De asemenea, dă bine la public să rostești un cuvânt ca „descentralizare” (în fapt, fenomen nociv pentru sistemul de învățământ), să ventilezi ideea de inovație, de adaptare la specificul liceului și al elevului. Numai că...

Să le luăm pe rând. În primul rând, proiectul este nerealizabil din pricina riscurilor de corupție. Deja, unele din colegiile naționale care organizează admitere la clasele lor de gimnaziu sunt suspectate de grave derapaje. Aceste afirmații sunt vehiculate atât printre candidați cât și, mai demn de luat în serios, printre profesorii înșiși, unii chiar corectori, ce afirmă că participă la un simulacru de corectură, iar lista e întocmită în prealabil. Merită să adăugăm aici o observație despre corupția în învățământ, care de multe ori nu se concretizează în avantaje materiale, ci este o formă de favoritism și de trafic de influență.

În al doilea rând, chiar dacă acest examen descentralizat ar fi organizat în totală bună-credință, se ridică alte întrebări. De pildă, la un colegiu național la care până acum ultima medie a fost de 9,00, își vor depune candidatura elevi cu rezultate foarte bune în gimnaziu. Ce se întâmplă cu acei elevi picați care, neîndoielnic, vor fi totuși elevi foarte buni? Deoarece propunerea este ca toate liceele doritoare să își organizeze admiterea în aceeași zi, elevii respinși nu se vor putea reorienta spre un alt liceu bun. Cel mai probabil, ei vor trebui să susțină și Evaluarea Națională și atunci vor avea de ales între locurile rămase, mult sub nivelul lor. 

Totuși, de unde această idee a admiterii la liceu? Cred că ea nu ar fi fost vehiculată, dacă pe masa de lucru a miniștrilor învățământului nu ar fi ajuns mai multe nemulțumiri de la firul ierbii, despre modul cum se accede în prezent în liceele foarte bine cotate. Neîndoielnic au existat astfel de plângeri și tind să cred că nu puține, deoarece le vedem și noi, de la fața locului. De pildă, ne confruntăm cu situații în care elevi cu rezultate foarte bune în gimnaziu au obținut la română o notă între 8 și 9, ceea ce te scoate din competiția pentru un colegiu național. De ce aceasta? Unde este problema? Ea trebuie căutată în conceperea subiectelor. Tendința populistă, manifestată sub orice ministeriat de ceva vreme, este ca aceste subiecte să fie unele ușoare, mai ales pentru ca procentul de promovare să fie onorabil. Trebuie să fim conștienți că un an cu subiecte ușoare îi pune la mare risc pe elevii buni (de peste 8), în vreme ce pe cei slabi îi lasă indiferenți (de pildă, la bac cei foarte slabi pică oricum, din moment ce rata de promovare nu depășește 75%). Iată un articol care susține aceeași idee. Consider că această tendință spre subiecte ușoare este perfect explicabilă, mai ales acum, în acești ani ai școlii online. Totuși, este de neînțeles de ce nu se concep subiecte mai concludente: unele cerințe simple, prin care să se ajungă la nota 5-6 cu mai multă ușurință, dar și altele cu adevărat dificile, care să facă mai clară departajarea elevilor. De pildă, la limba și literatura română ar trebui ca pentru o notă de peste 8,50 cerințele să aibă cu adevărat elemente de dificultate, iar ele să fie consistente și să necesite răspunsuri ample (nu grilă). În felul acesta, nici diferența de note după contestație nu ar mai fi așa de pronunțată, deoarece punctul de greutate nu ar mai fi pe compunere (așa cum se întâmplă când gramatica e prea ușoară). Problema corecturii eronate se mai poate regla și din barem, care trebuie conceput mai detaliat - de pildă să existe punctaje parțiale cât mai numeroase, cu specificare expresă a unor situații probabile. Contestațiile apar de obicei atunci când elevul pleacă acasă cu gândul să a scris totul corect (aspect aparent confirmat de barem), iar apoi se trezește cu nota 8. Unde a pierdut două puncte? De obicei la redactare. Or, asta e deosebit de frustrant și se poate regla prin sporirea în dificultate a subiectelor. Un evaluator are presiunea subconștientă de a face o departajare. Or, dacă subiectele nu îi permit să facă această departajare în elemente mai concrete (vocabular, gramatică, teorie literară), atunci el intră în zona creativității - ceea ce e incorect, pentru că un examen nu e o probă vocațională, un show de talente. În această vară, deși la Evaluarea Națională s-au obținut mai puține note mari ca în trecut, totuși departajarea nu a fost suficient de concludentă (cel puțin la română, materia pe care o predau). Elevi foarte buni, care au avut o mică neatenție, au putut pierde din start câte 6 puncte pentru o singură cerință. Alte subiecte, concepute sub formă de grilă, au creat riscul unor răspunsuri la plesneală, ceea ce iarăși a dat peste cap finul ac al unei evaluări echitabile.

Aceasta este o nemulțumire concretă și justificată, deoarece se întâmplă ca elevi buni să nu ajungă la licee bune. Totuși, procentul acesta al elevilor incorect încadrați este încă acceptabil, dacă ar fi să îl comparăm cu cel produs de o admitere descentralizată. Ideal este însă să nu fim siliți a alege între două rele, ci să se amelioreze actuala procedură, exact în sensul semnalat anterior: subiecte cu adevărat dificile, peste un prag stabilit de autorii acestora, în conformitate cu decizia politică la nivel de minister.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • De acord cu autoarea articolului.
    Sistemul actual este infinit mai bun si mai corect decat cel cu admiteri "descentralizate" care nu ar putea decat sa incurajeze o industrie a meditatiilor si coruptiei in licee.
    Totusi si sistemul actual are o MARE HIBA. Se iau in considerare mediile din anii de scoala. Spunea bine cineva ca vin in Bucuresti copii cu medii foarte mari din provincie. Nici nu conteaza de unde vin, sau unde se duc, dar stim toti ca notele sunt un obiect subiectiv de a masura cunostintele elevilor, si asta mai ales in timpul scolii. Un profesor va nota diferit de alt profesor, o lucrare de control va fi mai usoara ca alta, etc, etc.
    Din pacate in zilele noastre scoala a devenit o vanatoare de note. La vanatoarea asta sunt participanti toti actorii din sistem: elevi, parinti, profesori, directorul, scoala, inspectoratul. Avem clase intregi cu copii cu medii peste 9. Oare toti sunt atat de buni?? Oare noi, parintii eram asa putin capabili pe vremea noastra si dintr-odata copiii nostri s-au desteptat? Oare asta este valoarea copiilor nostri? Oare noi parintii stim cat stie copilul nostru la o materie?
    Eu cred ca nu, dar suntem nevoiti sa luam note mari sa avem o sansa in plus la admitere, In loc sa ne indreptam copii sa invete ceea ce le place, sa fie cei mai buni in materia pe care si-o aleg ei, nu pe care sunt nevoiti sa o invete.
    Eu nu inteleg cum de nimeni din invatamant nu ridica aceasta problema.
    Suntem vanatori de note si nu stim absolut nimic despre cunostintele copiilor nostri.
    Scriem si un articol despre asta?
    • Like 0
    • @ Emil Mihaescu
      Rucs Rucs check icon
      Media din anii de scoala este de 25%. Daca mai exista si discrepante (zone unde notarea e mai laxa fata de altele), totusi acest procent nu da erori asa mari, nu declanseaza reconfigurari semnificative
      • Like 0
  • Consider că revenirea la un sistem prin care liceelor să li se ofere posibilitatea de a organiza examene de admitere reprezintă O MARE GRESALA, deci sunt de acord cu editorul articolului. Fiind mama a unui copil care în următorii ani va dori să se înscrie liceu sunt extrem de îngrijorată auzind despre intenția de a schimba modalitatea actuală de admitere la licee. Sistemul actual (admiterea pe baza examenului de capacitate) nu este perfect, dar măcar oferă șanse egale elevilor. Sistemul propus va crea multe “victime” întrucât, inevitabil, o parte dintre elevii foarte buni vor ajunge în cele mai slabe licee. În plus, nu vom putea vorbi despre șanse egale cât timp subiectele vor fi propuse de cadre didactice din liceul care organizează admiterea. Se va dezvolta o “industrie” a meditațiilor oferite de anumiți profesori, cu tarife foarte mari, la care vor avea acces puțini copii. Înțeleg de ce o mare parte din personalul liceelor susține acest proiect, dar consider că ar trebui să aibă în vedere, în primul rând, interesele copiilor.
    • Like 4
  • scoala te invata si "lungul nasului", te dumiresti cam pe unde esti ca nivel si... mai dai odata.
    sau alegi liceul care ti se cuvine (pregatirii) si intri din prima;
    la examene se mai si pica si nu e sfarsitul lumii (poate doar pt parintii neobisnuiti cu viata reala)
    • Like 0
    • @ corneliu apostol
      Lungul nasului aici s-ar traduce cat de plin e buzunarul.....pentru ca doar despre asta vorbim...meditatii cu profesorii de la colegiul la care vrei sa mergi....si desigur pile, relatii, cunostinte...vorbiti in totala necunostinta de cauza...Am mai spus si repet...anul acesta am avut experienta cu admiterea in clasa a Va la colegiul Gheorghe Lazar. S-au dat subiecte din materia care se va studia in clasa a Va, deci subiecte cu dedicatie pt cei care au fost meditati de profesori. Deci este exact ceea ce urmeaza daca se va lasa la latitudinea liceului elaborarea subiectelor. Daca erau subiecte la nivel national atunci, da, se putea vorbi de lungul nasului
      • Like 3
    • @ Dana Hoghiz
      Rucs Rucs check icon
      Da, lucrurile astea se cunosc. Nu stiu daca era totusi cel mai bun mediu pentru copilul dvs…Sau poate e o chestiune de gusturi.
      • Like 2
    • @ Rucs
      da...ne-am dus la pomul laudat! ne-am dus crezand ca cel rau nu-i chiar asa de negru.....Oricum dupa ce am vazut atitudinea doamnei Director adjunct mi-a fost suficient. Am crezut ca-i fac un bine copilului, am crezut ca va merge intr-un mediu in care va fi stimultat. Acum regret. Regret faptul ca a cunoscut mult prea devreme, din pacate, nedreptatea
      • Like 0
  • Buna ziua,
    Am parcurs toate examenele de admitere posibile: treapta I, treapta a II-a si facultate si nu mi-am facut niciodata probleme.
    Diferenta este aceea ca la un examen de admitere acced toti indiferent cu ce medie si selectia este mai larga;
    Si printre cei cu medii mai mici sunt oameni inteligenti numai ca nu inteleg sa traga la niste materii care nu au importanta din punctul lor de vedere.
    Eu consider ca actualul sistem incurajeaza lenea si coruptia.
    • Like 1
    • @ Viorel Ardelean
      Uite esentialul: atunci cand ati dat dvs toate aceste examene erau subiecte la nivel national, nu facute intern de fiecare liceu.
      • Like 1
  • Corina check icon
    Tind să fiu de acord cu Dvs și acum. Vorbiți din miezul problemei și aveți o abordare profund cinstită, alertă la toate derapajele posibile. Apropo de admiterile din clasa a cincea. Recent m-a șocat să văd la știri cu ce voluptate povestea o profesoară despre cum doresc ei să-și aleagă elevii potriviți cu valorile lor, cu abilitățile care îi interesează etc. Se anunța o sarabandă a subiectivității și bunului plac. Chiar așa, obiectivitatea devine desuetă? Cu astfel de criterii, un copil harnic și serios, eventual timid, ușor va putea fi respins ca neinteresant de profesori de-ăștia în care dă creativitatea pe dinafară!
    • Like 5
  • "Recentele declarații ale domnului ministru Sorin Cîmpeanu, în favoarea unei eventuale introduceri a unui examen de admitere la liceu, organizat de fiecare instituție, nu pot fi înțelese decât în cheie populistă, de mic ghiont mediatic dat opiniei publice." - DA, absolut de acord. Tot respectul, doamna sau domnisoara Cioc, chapeau bas.

    "De pildă, ne confruntăm cu situații în care elevi cu rezultate foarte bune în gimnaziu au obținut la română o notă între 8 și 9, ceea ce te scoate din competiția pentru un colegiu național. De ce aceasta? Unde este problema? Ea trebuie căutată în conceperea subiectelor. Tendința populistă, manifestată sub orice ministeriat de ceva vreme, este ca aceste subiecte să fie unele ușoare, mai ales pentru ca procentul de promovare să fie onorabil." - exact! Si tendinta asta a pornit cu Sorin Campeanu. Cum a ajuns acest specimen la un al doilea mandat, si inca sustinut de USR-PLUS (!) nu pot sa inteleg. Ma bucur sa vad ca se vorbeste despre asta si ca cineva in sfarsit spune ca imparatul e gol.
    • Like 3
  • Ani în șir la licee, indiferent de grad, s-a dat examen. Când a fost implementat actualul sistem, cu dosare și opțiuni, părinții (și copiii) au fost foarte nemulțumiți deoarece considerau că elevii veniți din provincie au note mari obținute mai ușor decât cele ale copiilor de la școlile bune din București. Chiar recent am auzit un părinte care susținea că profesorii de la anumite școli dau note mari elevilor ca să-i ajute să aibă un dosar bun. Iar acum, când se propune revenirea la admiterea cu examen, care ar pune în evidență doar cunoștințele elevilor, părinții sunt tot nemulțumiți. Cine-i poate înțelege? E ca în poveștile cu soba lui Nastratin Hogea. La noi nu contează că cineva pierde vremea, munca, eforturile şi tot ce construiește, în faţa unor opinii care, indiferent ce-am face, vor spune mereu că nu-i destul de bună direcţia în care mergem! Problema lor nu e cu corectitudinea direcției în care se dorește să se meargă ci cât de mult pot să se remarce într-o discuție (mai pe șleau spus, cât de repede pot să iasă ca păduchele în frunte).
    • Like 1
    • @ Stroe Adriana
      Rucs Rucs check icon
      Luati in calcul si ca in urma cu niste ani era un examen national! Cu subiecte unice! Acum se prevede posibilitatea ca fiecare liceu sa isi faca propriile subiecte. Si corectura interna.
      In prezent, corectura se face incrucisat, intre judete. Daca s-a luat aceasta decizie tot ca sa se evite frauda, sa credem ca se va corecta corect, avand subiecte interne si corectori interni? Vom reveni la frauda dinainte de Funeriu.
      • Like 5
    • @ Stroe Adriana
      Nu este concurs de dosare, se da examen, subiectele au fost discutate si in mass-media. Pe vremea cand se dadea examen erau subiecte unice la nivel national, eu asa am prins in anii 90. Celebra capacitate cred ca a aparut in 1999.
      • Like 1
  • In ce an este nascuta autoarea articolului? Sigur dupa 1990. Asta nu inseamna ca nu se putea documenta inainte de a scrie acest "articol" plin de reprosuri dar fara nicio solutie practica si eficienta. Tipic romanesc as zice. Ar fi aflat,daca se documenta,ca nu Sorin Campeanu a inventat acest sistem si ca nu ar fi pentru prima data folosit in Romania si ca este folosit si in alte parti ale lumii. Spune ca nu e corect pentru elevii cu medii mari. Asa o fi. Dar despre elevi cu medii sub 5.00 care intra la liceu in actualul sistem nu spune nimic. I-as spune un lucru:un elev care vrea sa invete va invata indiferent de liceul la care este admis. Oricum industria meditatiilor nu va muri. Ma dau pe mine ca exemplu:dintr-o clasa cu profil industrial a unui liceu dintr-un mic orasel "de provincie" am reusit sa fiu admis,fara meditatii, intr-o scoala militara cu a opta medie din peste 1000 de candidati. Revenind la subiect: in urma examenului de admitere pot fi 3 categorii de candidati
    1 admis
    2 admis fara loc
    3 respins (adica nu a reusit sa ia media 5)
    Cei din categoria 2 vor putea opta pentru un liceu unde nu s-au ocupat locurile urmand ca apoi sa se poata transfera la alt liceu sau pot opta pentru invatamant profesional iar apoi completarea studiilor liceale la fara frecventa sau "seral". Sau pot sustine un examen de admitere anul urmator. Sunt cateva variante viabile si de luat in considerare. Cei "respinsi" vor merge la scoli de arte si meserii. Oricum e greu de crezut ca acestia ar fi interesati de sustinerea examenului de bacalaureat.
    Acestea ar fi doar cateva idei legate de acest subiect.
    • Like 0
    • @ Iustin Grama
      Rucs Rucs check icon
      Se pare ca nu am fost prea clara in articol, multumesc ca mi-ati semnalat. Poate s-ar fi cuvenit sa dau un exemplu, o situatie concreta: anul trecut ultima medie la Sfantul Sava, sectia filologie, a fost 9,67. Ni se pare normal ca un elev cu 9,50, de pilda, sa ajunga la licee tehnologice sau scoli profesionale (ca la un colegiu national nu are sanse, locurile ocupandu-se deja)?
      Sunt nascuta in 83, iar atunci cand am dat eu admitere exact asa era: daca picai, picai de tot, erai redistribuit (parca toamna) unde se mai nimerea. Am avut mari emotii si stiu persoane ce au picat si au avut un an de sacrificiu prin grupuri scolare, reusind apoi un transfer. Avem un instrument modern: admiterea computerizata. Prin ce anume este ea de contestat? Pune vreo problema de meritocratie? Nedreptateste pe cineva? Cred ca este mai curand benefic pentru toate categoriile de elevi.
      • Like 6
    • @ Rucs
      De acord cu tot ceea ce ati scris! Eu am gandit ca au in focus ca sa ajunga elevi buni la liceele tehnologice tocmai pentru a creste si acolo rata de promovabilitate la bac. Ce mai conteaza viitorul uni copil bun...sa dam bine in scripte e mai important. Anul acesta am participat la admiterea in clasa a Va la colegiul Lazar. Ati putea arunca o privire la subiecte.... unele din ele se studiaza abia in clasa a Va, cum ar fi teorema impartirii cu rest si totusi copii au avut astfel de subiecte...ce concluzie tragem? ca au fost cu dedicatie desigur...ne-au anuntat ca sunt 26 locuri dupa terminarea examenului. Au candidat peste 250 de copii. Pentru cei interesati las aici subiectele https://cnlazar.ro/index.php/admitere-clasa-a-v-a/. A si inca ceva la romana deja am intrat in filozofie....Evidentiaza in cel putin 30 de cuvinte semnificatia secventei: "Nu se afla in aceasta lume nimeni care sa nu stie nimic si nimeni care sa stie totul" simplu pentru un copil de clasa a Iva, nu? Ce am vrut sa evidentiez cu aceste exemple? exact ceea ce se va intampla atunci cand liceul are libertatea de a-si face propriile subiecte.. Cine elaboreaza subiectele? Pai profesorii care mediteaza elevii aspiranti la un loc in colegiu
      • Like 3
    • @ Iustin Grama
      un copil care nu ocupa loc la un liceu unde ultima medie de intrare este 9,90 ajunge la profesionala si face liceul la seral????? Ati mai gandi asa daca ar fi copilul dumneavoastra? Nu uitati ca nu vorbim de subiecte la nivel national, ci la nivel local unde subiectele sunt facute de profesorii din acel colegiu. Ce vom face? Ii vom asalta ca sa ne mediteze copiii, pentru ca doar asa avem sa aflam subiectele macar cu o seara inainte...stim foarte bine ca se practica
      • Like 3
    • @ Iustin Grama
      Sa dea examen anul urmator? Asta e o barbarie, in nicio tara europeana nu sta un copil acasa la 14 ani , unu, doi, x ani in speranta ca va prinde un liceu decent. Doar abuzuri va genera inovatia asta, nimic bun. Nici macar "pe vremea mea" nu se faceau subiecte la nivelul liceului.
      • Like 4
    • @ Rucs
      maripos check icon
      Da, repartizarea computerizata ar putea fi adoptata si de alte scoli, inclusiv cele militare, unde te poti inscrie doar la o scoala (academie).
      • Like 2


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult