Foto: Giovanni Gagliardi/ Alamy/ Profimedia Images
Un studiu destul de vechi încadra oamenii, alături de delfini și maimuțe bonobo, în categoria speciilor care fac sex de plăcere, nu doar cu scop de reproducere. Ce-i drept, acestea ar fi singurele specii descoperite până acum, având această calitate. A conștientiza, pe de o parte, și a accepta, pe de altă parte, acest lucru, este, se pare, chiar și în secolul XXI, o provocare pentru specia Homo sapiens sapiens. Evoluând din Homo erectus, sapienșilor li s-a pleoștit rațiunea sexuală.
Poporul român, reprezentat atât prin guvern și parlament, cât și prin instituția pentru purificarea sufletului și pregătirea pentru viața de apoi, își manifestă cu înverșunare ura față de sex, mai exact, față de educația sexuală.
Sunt aceia care își imaginează că orele de educație sexuală în școli ar presupune vizionări de filme porno, eventual transformate în orgii. Probabil o mulțime nedisjunctă cu prima are impresia că sexul este un mister pentru copiii și adolescenții sub 18 ani, iar cei care au auzit cuvântul „sex” sunt cazuri izolate, excepții de la regulă. Cine nu a dat printr-o școală de stat în ultimii 30 de ani – într-o recreație, nu în timpul orelor – s-ar găsi luat pe nepregătite de vocabularul lipsit de rușinea elementară, regăsit în acest mediu formator. Cuvinte precum „labă”, „țâțe” sau „cur” sunt printre acelea care vă vor zgâria cel mai puțin auzul, precum creta pe tablă. Și pe bună dreptate. Provenind din medii din cele mai diverse – având mai mult sau mai puțin acces la materiale sexuale pe internet, dar și la conversații din cele mai colorate în familiile din care provin, copiii și adolescenții, negat fiindu-le dreptul la cunoașterea propriului corp, își bagă și își scot tot ce pot, verbal sau fizic, în obiecte din cele mai diverse, precum cele din celebrul film american „American Pie”.
O statistică la nivel mondial spune că vârsta medie de la care copiii sunt expuși pornografiei este de 11 ani – fie în mod intenționat, fie accidental. 93% dintre băieți și 62% dintre fete sunt expuși pornografiei online pe parcursul adolescenței. 22% din pornografia accesată online de persoane sub 18 ani e vizionată de minorii sub 10 ani. 70% dintre adolescenți definesc pornografia în sensul ei funcțional, nu după forma ei. Adică adolescenții înțeleg pornografia ca imagini care le stimulează sentimentele intime, nu ca pe o formă de divertisment. 57% dintre adolescenți vizualizează pornografie cel puțin o dată pe lună, în timp ce la bărbații adulți procentul acesta e de 46%. Obișnuința cu pornografia e și ea foarte răspândită și un număr tot mai mare de adolescenți văd pornografia ca pe ceva normal.
Pornografia poate fi asemănată, într-o măsură, cu un drog. În sensul în care ea poate da dependență. Unul ușor, vizual, legal peste 18 ani (16 în anumite țări, 21 în altele), care este, totuși, mai la îndemână decât drogurile interzise – la egalitate cu țigara și alcoolul. Care drog, la fel ca oricare altul, afectează relațiile sociale și stima de sine. În plus, determină o viziune eronată asupra relațiilor sexuale sănătoase.
Scriitorul și eseistul francez Jean Baudrillard, decedat în secolul nostru, spunea: „La inima pornografiei este sexualitatea bântuită de propria ei dispariție”. Adică, pe cât mai mult încercăm să ne inhibăm natura sexuală, pe atât ea va răbufni. La polul opus, biserica și asociațiile gen „Coaliția pentru Familie” văd această chestiune ca având soluții în inhibare și interzicere.
Educația sexuală, într-o formă evoluată, ar trebui să aducă în discuție chestiunea pornografiei, cu toate efectele ei, și să o trateze nu doar în direcția „nu e bine”, ci „ce înseamnă”, „de unde provine”, „care sunt efectele nocive”, „cum se controlează”. Și, mai ales, curiozitatea nu a omorât, în acest caz, nici pisica, și nici pe nimeni altcineva. Bineînțeles, în limite legale.
O altă statistică recentă, oferită de Organizația Mondială a Sănătății, situează România pe locul 3 la nivel european în ce privește bullying-ul, după Rusia și Letonia. Ce mi s-a părut dintotdeauna interesant, în sens negativ, este faptul că limba română nu are traducere literală pentru cuvântul “bullying”. Practic, această noțiune nu există în limba română. Există termeni precum „hărțuire”, „intimidare”, „terorizare”, dar niciunul dintre aceștia nu redă în totalitate ideea de bullying, așa cum este ea înțeleasă în limba engleză. Adică, citând din Wikipedia, „un comportament ostil/de excludere și de luare în derâdere a cuiva, de umilire.[...] Bullying-ul nu presupune existența unui conflict bazat pe o problemă reală, ci pe dorința unor persoane de a-și câștiga puterea și autoritatea, punându-i pe alții într-o lumină proastă. Fenomenul bullying poate fi prezent în orice tip de comunitate, în grupuri sociale, unde persoanele interacționează unele cu altele: la școală, la locul de muncă, în familie, în cartiere, în biserică, în mass-media, chiar între țări etc. Se creează astfel o stare de conflict, care nu poate fi depășită decât dacă se conștientizează existența fenomenului.”.
Tot Wikipedia ne spune, la cauzele bullying-ului, că „expunerea la violență a unei persoane poate duce mai departe, precum efectul fluturelui, la alte fenomene de bullying, atât din partea agresorului, cât și din partea celui agresat. De multe ori, agresorul adoptă violența ca ultimă posibilitate de defulare și exprimare, fiind la rândul său abuzat ori neglijat. Cauzele cele mai des întâlnite care determină astfel de comportamente ale agresorului pot fi lipsa de empatie, egocentrismul, orgoliul, superficialitatea relațiilor umane, și, mai ales, expunerea și preluarea unor modele de comportament similare.
Bullying-ul nu este o etapă normală a dezvoltării copiilor și adolescenților și e considerat ca fiind un fenomen ce precede comportamente agresive cu consecințe și mai grave. De asemenea, bullying-ul poate contribui la crearea și menținerea unui mediu de teamă și intimidare în școală. Aproape zece ani de cercetare arată că fenomenul în discuție poate afecta foarte serios funcționarea psihosocială, învățarea și sănătatea celor care îi devin victime.
O concluzie îngrijorătoare privind motivele pentru care un copil a agresat un altul este că 50% dintre aceștia au considerat că victimele au meritat acest tratament, 36% au afirmat că și ei au fost agresați de persoana respectivă și au simțit nevoia să se răzbune, 29% au dorit să se impună, 15% consideră că mai mulți colegi se comportă astfel cu acea persoană și au făcut și ei la fel, 11% au făcut-o ca să se distreze, iar 6% au afirmat că astfel de comportamente sunt ceva obișnuit la ei în școală și nu consideră că au făcut nimic deosebit.”
Mă întreb în mod retoric: orele de educație sexuală nu ar putea include fenomenul de bullying? E adevărat că legătura între acest fenomen și sexualitatea umană nu este una directă, și la prima vedere, obiectul psihologie ar fi mai potrivit pentru el. Totuși, agresivitatea socială și cea sexuală pot avea cauze comune, motiv pentru care trecerea de la una la alta ar putea fi făcută ușor. În plus – mai important decât asta – ideea de educație sexuală ar manifesta un alt fel de atracție, dacă ar încerca în mod activ contracararea bullying-ului.
Cea mai veche meserie din lume este, recunoscut de toți, prostituția. Nu puține țări, atât europene, cât și de pe alte continente, o acceptă sau chiar o reglementează. Nu îmi voi propune, în cadrul acestui articol, nici să o promovez, și nici să o condamn. Susțin doar că ea există, și că ar trebui, cel puțin, să nu fie ignorată. La acest capitol, educația sexuală ar putea avea o mare contribuție. Ar putea prezenta, pe larg, dar și în detaliu, pericolele ajungerii în rețelele de trafic de carne vie și existența sclavagismului sexual (și nu numai). Ar putea preveni fetele, de la vârste fragede, despre felurile extrem de diverse de manipulare și seducție, despre sindromul Stockholm, dar și despre mijloace de contracepție – un subiect iarăși extrem de respins de către cultele religioase și ONG-urile care promovează familia tradițională.
Violul și combaterea lui ar trebui să fie o prioritate în predarea acestui obiect, având în vedere recentul studiu, în care aproximativ 55% dintre români îl consideră acceptabil în anumite condiții. Pe fenomenul violului ar trebui pus accentul atât la fete, cât – mult mai important – la băieți. Aceștia din urmă sunt, de fapt, cei care violează, în cele mai multe cazuri. Fetele pot fi învățate cum să încerce să prevină, dar și să reacționeze – atunci când ajung în situații inevitabile. Băieții, în schimb, au nevoie de exercițiul autocontrolului, puși fiind în dificultate în context de dezvoltare hormonală. Respectul pentru sexul opus, sau pentru sexul de care ești în mod natural atras, ar trebui să reprezinte o prioritate de la vârste fragede. Iar devierile sexuale comportamentale ar trebui consiliate și, în ultimă fază – la fel ca orice altă deviere – pedepsite.
Identitatea sexuală, sau identitatea de gen, este, din păcate, un subiect tabu în România secolului XXI. Aceasta, împreună cu orientarea sexuală, este, în mod dovedit, unul din motivele care stau la baza rejectării ideii de educație sexuală. Atât transsexualitatea, cât și homosexualitatea, și toate celelalte identități și orientări sexuale, sunt considerate de către mulți români devieri mentale, boli, la fel ca schizofrenia sau oligofrenia. Din acest motiv, mă întreb dacă nu cumva, exact pentru ca această materie să fie acceptată de către o masă mai mare a cetățenilor, în primă fază aceste două subiecte ar fi bine să fie ocolite. Mai târziu, peste câțiva ani, ar putea reintra în discuție introducerea lor.
Un subiect la fel de important ca și cele precedente, în cadrul materiei „Educație Sexuală”, ar trebui să fie momentul în care și persoana cu care alegi să faci sex. Bineînțeles, biserica promovează sexul după căsătorie, și chiar și în acel caz, doar sex neprotejat, cu scop de reproducere. Sunt curios câți dintre cititori sunt adepți fideli ai acestei dogme. Personal, am cel puțin doi prieteni vechi, oameni pentru care am un respect profund, care au respectat parțial această regulă, și anume sexul doar după căsătorie. Evident sau nu, acesta nu reprezintă unul dintre motivele ostentative pentru care îi respect. Cu toate astea, le înțeleg punctul de vedere, și îi consider oameni cu o voință de fier, care au ținut la o parte din tradițiile cu care au fost educați, iar acest lucru i-a ajutat pe ei să devină mai puternici. Că aceste tradiții sunt sau nu pragmatice pentru toată lumea, nu îmi propun să dezbat nici acest aspect în acest articol. Țin doar să punctez un singur lucru: sexul ar trebui să fie, în viziunea mea, actul cel mai intim cu putință dintre doi humanoizi. Copiii asociază, în inocența lor, sexul cu dragostea. Probabil că acesta este unul din lucrurile care ne diferențiază cu adevărat de alte specii: tandrețea din timpul actului sexual.
Mulți adulți consideră că sexul, odată conștientizat, explicat, predat, își pierde misterul. Iar copiii își pierd inocența. Eu consider că acesta este unul din motivele reale pentru care atâția oameni se opun predării sexului în școli. Ei bine, dragi cititori, eu consider că nu e deloc așa.
Faptul că unui copil îi explici detaliile tehnice ale unei povești cu zâne și zmei, faptul că îi spui că dragonii nu există, dar că ei sunt imaginați având trăsături asemănătoare cu reptilele, asta nu îi face să nu mai creadă în eroi, și în supremația binelui împotriva răului. Știința și Imaginația sunt două lucruri care nu s-au răzvrătit vreodată una împotriva alteia.
Dimpotrivă: pentru ca Iron Man sau Batman să reușească să își învingă adversarii, ei trebuie să devină extrem de conștienți de puterea acestora din urmă, în paralel cu dezvoltarea celei proprii.
De aceea, consider cu tărie că Educația Sexuală ar trebui ridicată la rang de materie în școli, iar biserica – să o promoveze.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
-Geogra, mate, bio şi sexuală.
-La sexuală ţi-ai făcut?
-Nu... am un proiect... îl fac repede.
-Lasă sexuala, mai întâi faci la matematică. E materie de examen, sexuala nu e. Nu începi cu ce e uşor, că ajungi la matematică obosit. Fă-ţi temele la matematică şi pe urmă restul.
Oare popii sau profii in care categorie se incadreaza? Si ma intreb, oare e mai pacat sa te uiti la porno, sau sa minti in privinta asta?
-A zis că nu ne dă...
-Ţi-ai făcut proiectul?
-Nu, am făcut la mate... juma de caiet. N-ai văzut cât ne-a dat? Sunt zece pagini.
-Băi, vezi că ne strică media. Hai s-o rugăm ne dea săptămâna viitoare, că avem şi la bio.
-Ne dă. Crezi că o interesează? Io n-am notiţele, că am lipsit data trecută, am fost la ţară cu ai mei. Oricum nu aveam ore importante, că era vineri. Dă şi mie caietul de "sexuală". Ce lecţie avem?
-Avem.... capacitatea de a.... sau valoarea.... lasă că-ţi dau caietul şi scrie acolo...
-Bine, mă. Seara asta vedem un film pe Discord?
-Eşti nebun, avem proiect la goegra, la bio... Cred că nu dorm în noaptea asta...
Dacă cumva reușești să nu fii anulat prin anticoncepţionale sau prezervative și eşti conceput; și apoi ai norocul să nu fi avortat sau să ai vreun defect de naștere din cauza consumului de tutun, alcool sau droguri de către mamă; şi eşti suficient de norocos să te naşti ca un copil relativ normal, atunci tot trebuie să ai grijă să nu fi bătut sau abuzat sexual în primii 16 ani. După aceea, ai șansa de a fi șomer cronic sau ucis într-un spital sau accident auto. Desigur, asta numai dacă atunci când erai în şcoală taică-tu nu te-a omorât în bătaie din cauza absenţelor sau notei mici la educaţia sexuală.
Oricum va fi initial, nu va fi perfecta. Dar macar despre contraceptie ar trebui sa vorbim. Ar fi multe chestii - educatie sexuala si de relatie mi s-ar parea un termen mai corect.
Insa hai sa incepem de la genunchiul broastei, macar.
Noua macar ne-a aratat cineva cum se pune un prezervativ pe o banana. Evident ca cele doua ore pe care le-am facut cu voluntarii de la SECS se bazau pe a ne ingrozi ca sa nu facem sex. Daca ne-ar fi pus cineva un horror slasher pe proiector, ar fi sarit toata lumea doi metri in aer, dar a fost OK sa ni se puna un filmulet cu o nastere naturala cu ruptura de perineum si tot tacamul, urmata de diverse poze cu organe reproductive mutilate de diverse boli cu transmitere sexuala.
Toata chestia se baza pe sperietura, dar ca si la fumatorii inraiti, sperietura nu merge la adolescentii care colcaie de hormoni. Macar treaba cu banana si prezervativul am retinut-o.
Daca nici macar despre asta nu e voie prin lege sa mai vorbim...
Bietul nostru prof de biologie din liceu a fost atentionat dur de director pentru ca a iesit din programa si a predat ca (,) clitorisul e facut din acelasi tesut erectil ca si penisul, dar are mai multe terminatii nervoase, deci...
Parinti, alti profi, au sarit pe el ca tigrii, pentru ca din punctul lor de vedere, le invatase fetitele nevinovate sa se masturbeze (atentie, nu pe baieteii lor nevinovati ca e o atingere placuta pentru femeie). El nici macar nu spusese asta, desi pentru un copil inteligent, implicatia era destul de clara. Ma rog.
Ca in mintea acelor parinti, imediat ce aflam despre cum arata si sunt alcatuite organele reproductive, vom incepe spontan sa facem sex in spatele clasei. Serios, nu am auzit in viata mea o propozitie mai erotica decat 'penisul este alcatuit din doi corpi spongiosi si unul cavernos.' :)
Tot educatie sexuala se numea, dar o defineau biserica, si grupuri precum CpF. Tare ma tem ca si la noi, chiar daca se retrage acest proiect de lege retrograd si BOR & Company vor fi siliti sa o accepte, exista o probabilitate mare ca ce este predat sa fie acelasi lucru.
Sa zicem ca avem in orar o disciplina numita Educatie Sexuala. In care proful/profa preda asa - ia o guma de mestecat noua, i-o da unui baiat sa o mestece, o cere inapoi. O ofera apoi unui alt baiat, care evident o refuza, sau o tranteste pe jos si o stalceste cu piciorul.
Mandru, cadrul didactic spune - Vedeti fetelor, guma asta sunteti voi. Nu va va mai vrea nimeni daca nu sunteti proaspat iesite din ambalaj. Ba mai mult, daca indrazniti sa iesiti din ambalaj, veti fi degradate si umilite.
Tot SexEd se numea ora, dar ce invatau copiii din ce li se arata? Ca e OK ca baietii sa consume, dar fetele sunt consumabile, nu fiinte umane.
Rezultatul educatiei sexuala bazate pe abstinenta si 'groaza' morala a dus la cel mai mare val de sarcini adolescentine in US, chlamydia rezistenta la antibiotice, o intreaga distractie.
Pană la contracepție trebuie sa vorbească de iginena. Din scoala primara.
Educația sexuala un subiect absolut obișnuit în scoli din Europa (chiar si cele patronate de biserica) și nu se șochează nimeni.
Și dacă la prega tot în grupe de 25 se lucrează :))
Bun, acum sa vedem ceva chestii interesante in programa de biologie de gimnaziu (se gaseste aici: http://programe.ise.ro/Portals/1/Curriculum/2017-progr/27
-Biologie.pdf)
La clasa a VII-a se face functia de reproducere, cu urmatoarele specificatii:
"Modificări hormonale, somatice, afectiv-emoționale și
comportamentale la vârsta pubertății
Reproducerea și sistemul reproducător la om
Autocunoaștere și responsabilitate în concepție și contracepție"
Plus:
"Elemente de igienă și de prevenire a îmbolnăvirilor sistemului
reproducător la om, infecții cu transmitere sexuală"
Din cate observ continuturile materiei de educatie sexuala sunt deja incorporate in programa de biologie. Cum se vor face, asta e alta discutie depinde de prof, manual, etc. si evident ca ar fi bine sa se evite imbecilitati de tipul chestiei cu guma de mestecat, filme horror despre nasteri, avorturi etc.
Programa in sine mi se pare insa de mult bun simt, nu stiu daca are rost sa introducem o materie noua.
Nici eu nu cred ca e nevoie de o materie noua, doar de un anumit grad de libertate la anatomie ar fi suficient.
Am avea insa mare nevoie de ceva apropiat respectului datorat aproapelui, cum intri si cum iesi dintr-o relatie sentimentala si/sau sexuala - sa nu ne amagim, adolescentii le au si le vor avea mereu. Lucru pe care un prof de anatomie nu va putea sa le predea, pentru ca nu are timp.
Se pot imparti insa intre anatomie si psihologie? Cu conditia ca profesorul sa predea aceste lucruri, nu sa le refuze din prisma propriei moralitati. Pentru ca poate sa o faca, asa cum multi medici incalca legea refuzand intreruperi de sarcina in termenul legal, sau in conditiile stabilite de lege, legate de afectiuni congenitale ale fatului.
Insa - si aici voi fi razbunatoare - daca avem ore de religie obligatoriu optionale, why not SexEd?
In UK, scolile cu patronaj religios au dreptul sa refuze ce nu le convine. O scoala catolica nu va spune ever ca e OK sa folosesti contraceptia. Scolile sub patronaj musulman sau iudaic (si sunt evreica) incep sa practice segregarea pe baza de sex din clasa a V-a. S-a incercat o programa uniforma, au fost proteste, oamenii si-au luat copii de la scoala, scolile au protestat si ele... Vedeti ce scrie Gabi mai sus, si spuneti-mi daca un astfel de parinte isi va lasa vreodata copilul la SexEd.
In .ro, nu vad prea curand o retragere a frazei - bataia e rupta din rai.
Ceea ce învață e corelat cu vârsta și cu întrebările pe care și le pun, nu cu dogmele, obsesiile sau tabuurile din capul vreunei biserici sau asociații de isterici.
De exemplu, li s-a vorbit despre ciclu, pentu ca e vârsta...și pentru ca încă exista părinți care n-o fac....și trebuie si băieții sa știe in caz ca se întâmplă unei colege nepregătite, sa știe despre ce-i vorba și cum sa reacționeze. Sau cum sa NU reacționeze.
La vârsta asta nu-i interesează încă homosexualitatea si alte povesti tabu pentru unii (poate vor vorbi mai târziu despre asta).
Insă un subiect important pentru ei, care îi stresează și pe care oricum il discuta între ei este divorțul și familiile recompuse, care devin majoritare. Asupra copiilor asta are un impact mult mai mare decât faptul ca Miruna sau Costel are doi tați sau doua mame. Și deși e un fenomen extrem de răspândit pana și asta e tabu în multe familii....
Da, poate sa fie o parte la psihologie, mie sincer mi s-ar parea un subiect bun si pentru dirigentie.
Învățământul românesc se știe, e unul teoretic. Teoria ca teoria dar practica...
Ceea ce au nevoie tinerii/copiii sunt noțiuni practice, axate pe nevoi. Degeaba faci educație sexuală după ce problemele au apărut deja. Ideea e s-o faci înainte, cam pe când se estimează că aceste probleme pot apărea ori cu un an înainte, adaptat fireste la cunoștințele copilului/tânărului. Și aceste probleme ar fi:
-abuzul la copii de 6-7-8 ani
-dezvoltarea, menstruația, igienă la 10-11 ani; tot atunci despre scenele de sex la tv ( n-aveți idee ce pot întreba copiii)
-despre a face ori nu sex, maturizare, pe la 13-14 ani; că organismul e apt de reproducere abia pe la 17 ani iar graba strică treaba și bineînțeles contracepție; ideea e să poată un pic sa puna șaua rațiunii pe armasarul sălbatic al instinctelor
-despre avort la 16-17 ani ori la 13-14, odată ce știi la ce duce sexul neprotejat poți să vorbești și de avort( la 18 sunt deja fete ce au trecut prin această experiență cumplită).
Tinerii sunt la fel, au aceleași întrebări și nedumeriri indiferent de mediu. Unii părinți vorbesc cu copiii ( sunt exact aceia care consideră că nu-i nevoie de educație sexuală) dar alții nu, din varii motive. Și sunt mulți! Ori cei care imaginează pentru copiii lor un drum presărat cu flori ori că la 12 ani sunt copii și vor rămâne așa. Cum așa, copilul meu, fetița mea, să facă sex la 15 ori la 16.ani? O snopesc în bătaie!
La ora de biologie? Atunci se pune problema se predă într-adevăr ori profesorul mai recuperează ceva că au fost niște zile libere și sunt in urmă cu materia?
La oră copiii au sentimentul de obligativitate. Cum s-o întrebe pe profa de bio? Dacă îl/o consideră obraznic( ă) și-i scade nota? Mai curând ar avea nevoie de ore dedicate unde nu se amestecă materia cu note cu educația sexuală, de ore interactive, să poată să pună întrebări și să primească răspunsuri, iar nu pe fugă ori cu rușine, hai, fuga și cu acest capitol că sună de pauză...
"Ideea e s-o faci înainte, cam pe când se estimează că aceste probleme pot apărea ori cu un an înainte, adaptat fireste la cunoștințele copilului/tânărului.' - pai notiunile acelea apar in programa de clasa a 7-a, adica pe la circa 13 ani. Bun, pot sa apara intrebari si probleme mai devreme, dar mai exista totusi si parinti, nu?
"Cum s-o întrebe pe profa de bio?" - cum sa NU? E fix jobul profului sa te educe. Eu puneam intrebari fara nici o problema si n-am pomenit sa vad vreo reactie nasoala la o intrebare pusa in clasa legata de materia respectiva, din contra. Daca sa ajunge la pedepsa si scazut nota pentru punerea de intrebari, in acel caz ar trebui discutat cu directiunea sau inspectoratul, e inadmisibil.
Dvs nu v-ați jenat însă fetele și băieții mai timizi da. Cel mai bine merge în cazul lor, cu întrebări anonime pe bilețele. Dacă însă se sparge gheața, prind curaj. Iar asta cere timp. Dar cu profa care pune note? Discuțiile astea cer o atmosferă relaxată, altfel decât la ora clasică, cea cu note și extemporale.
Dacă vrei ca un lucru să nu se facă, înființezi o comisie ori îl repartizezi mai multora care au și alte responsabilități și presiuni cât încape.
Din moment ce tinerii nu știu înseamnă că nu se face, egal ce spune programa. Și ca să fie sigur că totuși da, singura posibilitate e să-i aloci oră fixă peste care nu se poate nimeni băga. Și bineînțeles fără note.
Insa inteleg bine ce spune Jonn - pe noi nu ne invata nimeni la anatomie ca himenul, de exemplu e natural absent la 20% dintre femei, sau ca se poate rupe din diverse activitati fizice. Nu ni se spune ca nu este o membrana cu sarma ghimpata, ci e gaurit de la bun inceput. Ca exista asa ceva ca himen elastic, care se intinde, dar nu se rupe in timpul penetrarii. Ca poti ramane insarcinata desi himenul e, tehnic, intact?
Ar putea fi spuse aceste lucruri la anatomie / biologie? Sigur. Se spun? Nu.
Oricum, din nou, toate aceste lucruri sunt valide la oras. La tara, nu vad un orizont.
La țară și în orașe mici nici medicină școlară nu există. Nici o șansă înafară de oră cu programă.
Apropo, la mine în sat e si scoala privata britanica. Și tot disociata băieți / fete (motiv pentru care eu personal am și cautat alternativa)