Foto: Inquam Photos / George Călin
Conform execuției bugetare pe 2021, încasările aferente impozitului pe venit au fost de circa 52 miliarde lei, echivalentul a 4,4% din PIB. Din acestea, impozitul pe profit a fost de circa 20 miliarde lei (1,7% din PIB) și cel pe veniturile din salarii de circa 28 miliarde lei (2,4% din PIB).
Prin comparație, TVA a adus circa 80 de miliarde de lei (6,7% din PIB) și accizele vreo 34,5 miliarde lei (2,9% din PIB).
Contribuțiile la pensie au fost de circa 78,5 miliarde de lei (cam cât TVA), iar cele la sănătate de 36 miliarde lei (comparabile cu accizele).
Veniturile nefiscale (profiturile companiillor de stat, jecmănite sistematic de ani buni de capitalul de investiții) au fost de vreo 26 miliarde lei, circa 2,2% din PIB.
Am văzut și varianta de impozit progresiv vehiculată în presă:
- până la 2000 lei venit lunar, impozitul pe venit este de 0%;
- între 2000 lei și 4000 lei, PSD propune un impozit pe venit de 10%;
- 4000 lei și 6000 lei - ar fi de 20%.
Nu e clar ce se întâmplă cu veniturile peste 6000 lei. Probabil cota propusă și dorită ar fi de 40%.
Venitul mediu în România astăzi este circa 6000 lei.
Concluziile la aceste date ar fi următoarele:
- Impozitul pe venit (inclusiv cel pe profit) aduce la buget cam 40% din cât aduc astăzi perechile (TVA și accize) sau (contribuțiile sociale și de sănătate).
- Dublarea încasărilor prin impozitul pe venit, prin cotele propuse (dacă luăm în calcul și ultima de 40%) ar aduce vreo 4% din PIB.
- Salariile de la noi sunt concentrate, în proporție de 70-80%, sub salariul mediu. Avem puține salarii mari și foarte mari. Ca să ai încasări consistente, cu 0% pe salarii sub 2000 de lei, trebuie să urci mult procentul la cele peste medie. Minimum 40%. Problema e că un impozit de 40% pe venituri sau dividende brute mai mari de 6000 de lei e imposibil de aplicat. De ce? La aceste venituri se aplică și contribuțiile pentru pensie și sănătate, de vreo 46% pe brut. Ar însemna ca venitul brut peste 6000 de lei să fie poprit cu vreo 80%. Dacă mai aplici, la netul rămas, și TVA-ul de 19%, pare că rămâi cu mult mai puțin ca cei care au venit de 2000 de lei.
- Din considerentele menționate, majorarea semnificativă încasărilor aferente impozitului pe venit, prin cota progresivă, nu va fi posibilă. Contribuțiile pe salarii sunt mari, mai ales la sănătate, TVA e mare. Ori reașezi lucrurile, scăzând din contribuții și TVA, ori lași lucrurile așa pe impozitul pe venit.
- În aceste condiții, în care nu poți crește semnificativ încasările prin aplicarea unei cote progresive, nu are sens să stresezi contribuabilii cu declarații de venit anuale (când majoritatea au venituri salariale), nu are sens să încarci ANAF cu muncă inutilă, cu impact zero pe buget.
E clar că povestea cu cota progresivă e praf în ochi. Nu rezolvă problema deficitului bugetar imens. E doar o ambiție a unui partid care e preocupat să lovească mereu în egalitatea în fața legii. A legii fiscale, în acest caz. E o petardă să acopere cheltuielile imense pe care le fac și pentru care nu au soluții, altele decât împrumuturi pe bandă rulantă. E poveste de sedus electoratul, arătând că îți pasă de săraci, luptând cu "chiaburii".
O vrăjeală care maschează incompetența acestui guvern, cel mai slab guvern de la Boc încoace! Veți vedea, pe mâna lor vom buși PNRR, minim jumătate din el.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.