Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

De la brutăria bunicului a ajuns la o afacere de 2 mil. euro care furnizează bunătăți și Casei Regale: „Pe la 16-17 ani umblam prin țară și vindeam diverse tipuri de produse și servicii”

David Alb s-a născut după Revoluție, iar la 23 de ani a preluat mica afacere a bunicului său, o brutărie de cartier cu 10-12 produse. În 4 ani a reușit să transforme un SRL într-o companie cu peste 60 de angajați, 5 magazine și planuri de extindere pentru următorii ani, care anul acesta așteaptă afaceri de 2 milioane de euro. Senneville, inițial o mică afacere de familie din Timișoara, a devenit în 2016 furnizor al Casei Regale a României, iar acum se pregătește să treacă granița, următoarea țintă a tânărului antreprenor fiind ca produsele sale de cofetărie și patiserie să ajungă la românii din diaspora.

La 30 de ani de Revoluție, companiile românești aflate la a doua generație de antreprenori nu sunt foarte numeroase. Chiar dacă brutăria bunicului său, înființată în 1993, era doar „un SRL” cu 5-6 angajați, David Alb a crescut jucându-se cu mâinile în făină și dorindu-și să devină antreprenor încă de când avea 8-9 ani. Astfel că, dincolo de „activele” lăsate de bunicul său, probabil că moștenirea cea importantă este insuflarea spiritului antreprenorial. Iar spiritul, dar mai ales jocul antreprenorial îl motivează să dezvolte și să își extindă afacerea și peste granițe, dar și să analizeze alte oportunități de business.

David Alb își dorea să se facă antreprenor, dar nu se gândea să preia neapărat afacerea bunicului său. Are studii juridice, dar a lucrat în domeniul vânzărilor încă din perioada liceului.

„Prima firmă am avut-o la 18 ani, dar am lucrat în vânzări încă din perioada liceului. Pe la 16-17 ani umblam prin țară și vindeam diverse tipuri de produse și servicii. Iar lucru acesta m-a ajutat enorm, ulterior. Am fost încurajat întotdeauna de părinți și bunicul meu, iar aceasta este meritul lor, că m-au lăsat să încerc. Am avut norocul de a avea un bunic care m-a pus în tot felul de situații și a început să îmi placă ideea de a crea ceva, de a face eu ceva”, spune Alb.

Prima mutare: o unitate de producție de 100.000 de euro

Prima decizie luată de David Alb atunci când a preluat firma bunicului său, în 2014,a fost investească 100.000 de euro într-o nouă unitate de producție și să dezvolte portofoliul de produse. După primul an, investiția a fost recuperată, iar cifra de afaceri a crescut de 5 de ori.

În brutăria bunicului său se produceau 4-5 feluri de pâine și câteva produse de patiserie, care se vindeau într-un mic magazin. Astăzi, în portofoliul Senneville sunt câteva de produse de brutărie, patiserie și cofetărie, iar numărul magazinelor din Timisoara a ajuns la cinci.

Pentru anul viitor, Alb spune că vrea să mai deschidă cel puțin două magazine, în afara Timișoarei și în zona metropolitană a orașului, unde s-au mutat foarte mulți tineri.

„Ce e ăsta, sufleu?”

Pentru dezvoltarea portofoliului de produse, tânărul antreprenor din Timisoara a apelat la experiența unui cuplu de români din Cluj, plecați de mult timp din țară, care pregăteau patiseri și cofetari pentru tot Orientul Mijlociu și lucraseră inclusiv pentru familia regală din Maroc. Ajutorul pe care l-a primit de la ei și faptul că au adus pe piață produse noi, de inspirație internațională, au contat foarte mult pentru dezvoltarea business-ului.

Un alt factor favorabil pentru un astfel de business a fost dezvoltarea economică din ultimii ani. „Românii au mers tot mai mult în străinătate și și-au dat seama că produsele pe care le gustau acolo, le puteau gusta și la Timișoara. La început, aveam clienți care ne întrebau dacă mousse-ul de ciocolată este sufleu. Acum toată lumea știe ce este un trio mousse de ciocolată”, spune Alb.  

Lucrurile bune pot să plece și de la Timișoara

Cea mai mare parte a produselor din portofoliul Senneville sunt distribuite prin intermediul celor 5 magazine proprii, dar 10-15% din cifra de afaceri este generată de vânzările din lanțurile de retail Mega Image și Carrefour din Timișoara.

Pentru o distribuție la nivel national, ar fi nevoie de o nouă unitate de producție, spune Alb, care nu exclude o nouă investiție pe viitor. Deocamdată, pentru 2020, și-a propus să trimită dulcele de acasă românilor din diaspora, pentru că lucrurile bune pot să plece și de la Timișoara.

„Românii noștri își doresc produse românești. Este o piață mare și poți face un business înfloritor din exportul de produse către românii din diaspora”, crede Alb, care a început deja discuțiile cu câteva magazine cu produse românești din Belgia și Franța, la invitația acestora.

Business românesc cu forță de muncă de import

Lipsa forței de muncă calificate reprezintă una dintre cele mai mari provocări cărora trebuie să le facă față toți antreprenorii. Pentru a se dezvolta în continuare, David Alb a decis să importe forță de muncă.

„Exodul românilor în diaspora ne-a adus în această situație. Forța de muncă e puțină și slab calificată, în general. Noi, la Senneville, avem oameni buni, dar ca să creștem avem nevoie de mai mulți. Astfel că, în perioada următoare, vor veni oameni din Nepal”, spune Alb.

Senneville e doar un business. Urmează altele

În ultimele luni, David Alb l-a cooptat și pe fratele său, Mihail, în administrarea business-ului. I-a predat multe dintre responsabiliți și speră ca, în viitor, să îi predea afacerea integral pentru ca el să încerce să dezvolte și alte business-uri.

„Dacă am știut un lucru sigur despre mine, încă de când aveam 9-10 ani, a fost că vreau să fac business. Îmi place jocul antreprenorial. Și asta o să fac întotdeauna”, spune David Alb.

Fișă de business. Subiectiv

Ce înseamnă să fii antreprenor: Să fii curajos și să îți iei propria viață în mâini.Să încerci să iei cele mai bune decizii pentru tine și pentru echipa ta, în fiecare zi.

Ce înseamna sa fii antreprenor în România: Să fii de două sau poate de trei ori mai curajos decât un antreprenor din afară. Pentru că avem mai multe provocări, mai multe nesiguranțe, dar tocmai aceste aspecte ne permit să realizăm lucruri mari.

A fost vreun moment în care ai vrut să renunți: Da, dar au fost doar momente. Am regăsit repede motivația de a merge mai departe.

Când ai știu că ești pe drumul cel bun: Când am devenit furnizor al Casei Regale a României.

Ce este antreprenorul: Cel căruia îi place jocul antreprenorialor, jocul luării deciziilor.

Fisă de business. Obiectiv

Investiție inițială: 100.000 euro

Timp de recuperare a investiției: 1 an

Număr de angajați: peste 60

Cifra de afaceri: 2 mil euro

Profit N/A. (reinvestit)

Dacă IMM-urile merg bine, România merge bine. Mulțumim IMM-urilor pentru că generează 50% din cifra de afaceri a firmelor din România. Republica vă va purta în lunile următoare într-o călătorie în lumea celor care mișcă România prin inițiativă, curaj și multă muncă.

Republica antreprenorilor este un proiect susținut de Banca Transilvania.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Stimati ,cititori si ganditori de normal .Ma simt ,obligat sa faca unele precizari ,referitoare la ,asa zisa ,,casa regala , Vedeti ,d-voastra ,ca dupa 1989 ,ni s-a servit ,tot felul de ,,gogosi ,, frumos ambalate ca sa ne convinga ca este casa regala ,De fapt ,a fost si este O MARE MINCIUNA ,, scisa de ,unii istorici ,reporteri platiti ,de un grup de interese , ca sa ,sustina smrcheria cu casa regala ,Deci ;
    --Rgegele mihai , a abdicat si renuntat la toate gradele fiind platit si rasplatit cu garnituri de tren incarcate ful si expediate in nElvetia dupa anii 1948,cand a dat mana cu rusii si le-a dat ,drum liber, A plecat , fecior holtei ,apoi s-=a casatorit cu ,o straina, ( deci nu ramanca ) ,dupa care aa avut ,familie ,copii ,acolo , si nu in Romania , Asa-zisa mostenitoare ,,margareta ,,nu are nimic de a face cu , bugetul Roamniei inclusiv smecherulm de duda ,care profita de naivitatea romanilor, cu putere de decizie , Este o mare nebunie si greseala ,sa se mai plateasca ,acestor impostori ,care se ,autointituleaza ,casa regala ,!! Ce fel de casa regala ,fara regat ?? Mai cititi ,Istorie Adevarata !!!
    • Like 0
  • Excelent articol despre tinerii intrprinzatori ai acestei tari.Felicitari pentru faptul ca ii faceti cunoscuti pe mici intreprinzatori ,exemplu si pentru altii.Da IMM urile trebuie promovate.
    • Like 0
  • Mare moda mai e si asta acum, sa pui o legenda personala in spatele business-ului, ca sa-l faci deosebit de altele, desi e un business ca oricare altul. (Stiu destui care au facut prajituri bune cit au functionat la scara normala/locala, si cind si-au intins aripile in business, s-a dus naibii gustul bun de la inceput.)
    Cit despre povesti, o sa aflam in curind ca si bunicul celalt avea un mic butic, unde vindea licori artizanale, sa zicem, facute cu multa pasiune, care butic/pasiune s-a transmis aceluiasi nepot, care nepot a diversificat lucrurile si le-a plasat fratelui, dupa care s-a apucat sa extinda afacerea introducind si pasiunile mostenite de la cele doua bunice.
    • Like 1
    • @ Cristina Danasel
      Daca te uiti la istoria marelui capital, sunt familii care au construit timp de sute de ani, unele(vezi Krupp in Germania) .Breslele , la fel, se ducea de la tata la fiu mestesugul.Asa si aici.O istorie de succes a unui om care si-a gasit drumul.Normal ca e mai usor sa stai pe margine sa zici strugurii sunt acri si etc.Fa ceva si ...aia e.
      • Like 1
  • IC Tosca IC Tosca check icon
    Oauuuu... Ce tare !!! Insusi "alteata sa regala" pricipesa plimba tava, Dudi se numara printre clientii "investitorului", evident, fara sa plateasca...( pentru "familionul royal" a devenit o obisnuinta )... Sper ca distinsul domn sa onoreze si comenzile "Casei regale cu turnuletze, Cioaba" .. Numa' ni..." Mindru c-as romin !!! "
    • Like 4
    • @ IC Tosca
      Ce draci, laci bati campii.Omul a mers pe un drum , a stiut sa se organizeze , etc.A fi furnizorul casei regale era o mandrie in Romania pe vremea regalitatii .Cat despre ''alteata sa regala'' si alte schtouri de 2 lei...pai alea te reprezinta pe tine.Atata poti sa intelegi, atata te duce bibilica.Putin;-))
      • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult