Sari la continut

Un singur om poate să schimbe cu mintea lui o țară

De patru ani, peste 500 de contributori își scriu ideile pe această platformă, construiesc împreună cu noi o comunitate, un spațiu al celor care știu că România poate să arate altfel. Te invităm să scrii și tu!

Dezastrul educației are vinovați preciși. Ne așteaptă cel puțin 10 ani grei și apoi alții, mult mai grei, dacă nu facem ceva azi

elevi liceeni

Foto Guliver/Getty Images

Rezultatele evaluării PISA nu trebuie citite doar din perspectiva distrugerii învățământului în ultimii 30 de ani, ci, mai ales, din aceea a viitorului mediu și îndepărtat. Copiii evaluați în 2018, cei introduși așadar în mecanismul educațional de analfabetizare, își vor termina studiile preuniversitare spre anul 2025, iar cele universitare spre 2030. Ei vor deveni membrii cei mai activi ai societății într-un orizont de 15-20 de ani, pe acest temei educațional precar și compromis, care nu le-a oferit nici măcar competențele minimale pentru operații simple sau judecăți elementare.

Dacă în acest moment, printr-o acțiune de urgență bazată pe consens național, toți cei cu putere de decizie în România lansează un program de terapie intensivă pentru educație, rezultatele lui vor fi vizibile abia în 10-15 ani. Este perioada în care noi și cei care vin după noi trebuie să putem rezista și să ținem societatea în viață. Altfel, daunele pe care riscă să le producă analfabetismul și toți actorii lui se pot dovedi ireversibile.

Dar, pentru moment, nici palidul program prezidențial „România educată”, nici prestația modestă a unei ministre nelalocul ei și nici dorința rectorilor de partid (aceia care de ani de zile contribuie la distrugerea învățământului românesc) de a se eterniza pe posturi dincolo de două mandate nu ne încurajează să credem că ar exista în societate forța și voința necesară pentru a lansa un program de reabilitare a educației românești.

Dezastrul educației are vinovați preciși. Vina acestora constă nu doar în aceea că au privat generații întregi de pasiunea și bucuria cunoașterii, de șansa unei evoluții armonioase a personalității, ci au privat o societate întreagă de șansa unei dezvoltări durabile. Au sufocat infinite posibilități de afirmare a României ca o națiune demnă și puternică. O țară în care jumătate dintre copii sunt analfabeți funcționali este o țară cu un viitor îngustat, hărăzită înapoierii, prejudecăților, obscurantismului și manipulării. Este o țară în care orice amenințare devine pericol real, potențat de incapacitatea de a reacționa, de a evalua situațiile critice și de a găsi soluțiile bune. Vedem deja manifestări ale acestui pericol în catastrofele care au avut loc până acum.

Ne așteaptă cel puțin 10 ani grei și apoi alții, mult mult mai grei, dacă nu facem ceva. Azi.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Cri check icon
    Paradoxul problemei invatamantului romanesc consta in faptul ca la conducerea Ministerului s-au perindat aproape exclusiv oameni din sistem, dascali de la care te-ai fi asteptat sa cunoasca bine realitatile si sa aiba si solutiile necesare. Nu a fost asa.
    Un alt paradox al sistemului de invatamant il constituie si faptul ca desi este considerat ( pe buna dreptate ) depasit si ostil beneficiarilor, totusi tinerii absolventi ai invatamantului superior isi gasesc cu usurintza locuri de munca in Vest ( tinerii medici romani, de exemplu ), iar la olimpiadele scolare internationale, elevii nostri inca mai castiga medalii.

    • Like 0
  • Băi, sunteți incredibili! De ce nu o aducem inapoi pe Abramburica? De ce nu oferiti voi solutiile minune care sa rezolve ce s.a stricat in atatia zeci de ani cu sistemul asta invechit si falimentar de invatamant. Din cauza unei remarci nefericite si care ulterior a fost gonflată la maxim, o puneti la zid pe doamna asta care nici drept la replica nu mai are curaj sa foloseasca. Vreti ca in 2 saptamani sa fie date niste solutii pe sistem Funeriu, care se vor repercuta asupra unor copii ce pana acum au trait un experiment continuu. Pun pariu ca multi dintre cei care comenteaza si se dau cu fundu de pamant n.au copii la scoala si daca au ii intereseaza doar sa fie de 10 la mate si romana.
    Vreti generatii cu mintea deschisa? Atunci trebuie sa invete mai mult decat astea doua materii. Inteligenta e dată de felul in care faci conexiuni interdisciplinare, nu in memorarea unor teoreme si in capacitatea de a analiza sintactico-morfologic o fraza din cuvantarea unui politician.
    Profesorii trebuie sa invete sa.si vanda materia, sa ii faca pe tineri curiosi, in asa fel incat acestia sa doreasca sa afle mai mult.
    • Like 2
    • @ Calin Ungureanu
      Haida! Din cauza noastra nu mai are dansa curajul sa-si exercite dreptul la replica? Pai scuzati-ma, dar daca un pic de critica o sperie atat de tare nu are ce sa caute intr-un asemenea post de conducere. Nu vrea nimeni minuni peste noapte, dar eu unul as vrea sa vad decizii si declaratii facute cu cap, nu din pistolul de la sold.
      • Like 2
  • Stați liniștiți la locurile voastre....
    Nu s-a făcut și nu se va face nimic....
    Nici ieri, nici azi, nici mâine.....
    Priviți la noul ministru al educației ce afirmații face și.......... Nimic,
    nu se întâmplă nimic în țară asta.
    Din păcate.
    Altfel va doresc toate cele bune.
    • Like 1
  • Razvan G check icon
    Domnule Profesor, aprecierile dumneavoastra sunt fundamental corecte dar, ca un ne-specialist, incerc ca inteleg cine sunt "vinovatii precisi" si exact ce trebuie facut sa iesim din acesta situatie.
    Astept sa vad un set de propuneri concrete in acest sens. Un plan de actiune. Daca cei care au intelegerea si puterea de a schimba ceva, nu o fac, atunci cine ar putea?
    • Like 2
  • Cheia e la profesori si la sensul scolii. Sa cumpere multe microbuse, scolile din rural trebuie comasate iar profesorii de acolo trebuie supermotivati! Instruiti permanent, si salarizati corespunzator pentru munca in rural. Pentru urban testari peste testari, profesorii ai caror elevi sunt slabi trebuie scosi din sistem.
    Programa trebuie regandita complet, trebuie identificate si ierarhizate prioritatile scolii in functie de nevoile scolarilor si societatii in raport cu viata reala. Spre exemplu educatia financiara. In nici o tara normala nu se arunca o generatie intreaga pe credite de nevoi personale sau pe camatari pentru a cumpara un aparat TV sau o masina veche! Ajungand apoi sclavi pe viata ai bancilor....
    Asadar regandita rapid directia si sensul scolii insotit de interventie serioasa pe formarea continua a dascalilor, cu evaluari periodice si eliminarea din sistem fara discutii suplimentare a celor care nu inteleg de ce petrec timp cu copiii. Scoala romaneasca trebuie sa livreze performanta si nu sa constituie un instrument de protectie sociala.
    • Like 1
    • @ Cristian Dogar
      Se fac ore de economie la liceu.
      • Like 2
  • Educația costă! Procentul din PIB alocat este infim! Vorbim despre bani, costuri şi posibilităţi, despre bugete, fie că sunt personale sau comunitare. Fiecare ne planificăm cheltuielile pe priorităţi.Rezultatele se văd! ...câți bani dai, atâta face!
    • Like 3
  • Eu cred că facem în ,,tam-tam" inutil legat de PISA. D-na Ministru a arătat că are mult bun simt (ce n-au mulți demnitari neaoși) și nu a aruncat cu critici cum au făcut alții (zicatorii guvernului zero).Sigur d-na Ministru are un plan sau program de rezolvare a majorității problemelor din minister,dar lasati-i timp să pună în aplicare programu,apoi veniți cu critici sau laude(dacă e cazul). Prgramul se va aplica cu aceiași dascăli și aproximativ aceiași elevi.Asa că răbdare, ,,alfabetul" nu se învață în câteva zile. Nu toți suntem genii că unii demnitari de-ai noștri.
    • Like 1
    • @ Stefan Grozav
      D-na ministru într-adevăr a arătat că are mult bun simț, doar că, în același timp, a arătat și că are o abordare anacronică referitoare la procesul de învățământ. Cum poate ministrul învățământului să declare că rezultatele obținute nu sunt un motiv de îngrijorare pentru că testele PISA nu pun accentul pe ceea ce știu elevii ci pe aplicarea cunoștințelor în situații concrete din viață? Păi și învățământul românesc pentru ce pregătește elevii? În orice țară normală o astfel de declarație era urmată imediat de demiterea ministrului. Nu e cazul la noi...
      • Like 2
  • Valentin check icon
    E normal să fie aşa, din moment ce ai ontologie cosmogonică lirică la vârsta la care încă mai joci leapşa.
    • Like 1
    • @ Valentin
      In programa nu se cere nicaieri "ontologie cosmogonica".
      • Like 2
  • Valentin check icon
    Dacă s-ar respecta pragurile de maturitate în construcţia programelor s-ar rezolva situaţia, dar învăţământul nostru e CANTITATIV, nu CALITATIV.
    E pe modelul celor care găsesc o bucată de sârmă pe stradă: "Las' că e bună la ceva! Poate foloseşte."
    Praguri de maturitate, psihologie, vorbe goale! Ce contează că în sistemele normale la cap materia e devansată cu cel puţin doi ani, că un elev român transferat în alt sistem e înainte cu doi ani de şcoală, de parcă se pregăteşte să dea doctoratul încă din generală, iar un elev străin rămâne instant corigent pentru că nu poate ţine pasul cu onor sistemul românesc?
    Şi - în mod evident - când materia depăşeşte pragul de maturitate apare fenomenul memoriei de DUMP (dumping = a arunca), adică materia e evacuată în câţiva ani ca după o indigestie intelectuală.
    Şi - hopa! - avem analfabetism funcţional!
    Măi să fie! Păi cum, din moment ce băgăm în capul copiilor informaţie cu basculanta? Îi facem docenţi de mici. La pregătitoare o să-şi dea licenţa şi la generală o să-şi dea doctoratul, în timp ce mocăiţii de britanici sau olandezi umblă cu fiţe de gen prag de maturizare intelecutală.... mofturi!
    Cu lopara, monşer, ce atâta psihologie occidentală? Băgăm cu basculanta, ca pe şantier!
    • Like 5
    • @ Valentin
      Programa este OK si este deja la standarde europene. Problema nu e la programa. Ce se face la scoala conform programei e banal.
      • Like 2
    • @ Jonn Jonzz
      Valentin check icon
      Programa este la standarde EUROPENE??? Cu ce ţară europeană o comparăm?

      Ia să vedem: în ce ţară europeană se cântă melodia lirico-epico-cosmogonico-metaforică a lirismului epic la vârsta pantalonilor scurţi?

      Sau pe ce planetă?
      • Like 5
    • @ Valentin
      "Ia să vedem: în ce ţară europeană se cântă melodia lirico-epico-cosmogonico-metaforică a lirismului epic" - in care programa se cere asta, mai exact? Cu exact formularea pe care ati folosit-o aici.
      • Like 2
    • @ Jonn Jonzz
      @ John Jonzz, programa nu este OK!!!! Ce se întâmplă acum la școală este strigător la cer! De pildă, copiii de clasa a VII-a au 32 ore/săptămână (în timp ce norma dascălilor este de doar 18 ore/săptămână), copiilor li se predau noțiuni abstracte, pe care nu le pricep, li se predă într-un ritm amețitor, li se predau lucruri pe care generația noastră le-a învățat abia la liceu iar ei au ajuns la saturație și nu mai asimilează nici chestiuni elementare! Și dvs. numiți asta standarde europene?
      • Like 1
    • @ Felician Negrut
      Cu exceptia clasei 0 am avut parte de aceeasi programa cu cea de azi. Acelasi numar de ore, aceleasi notiuni. Nu sunt mare scofala. Ca exista profesori care exagereaza si manuale prost concepute, asta e adevarat.
      • Like 2
  • Verdict crimă ! Cu o „ministră” sau mai multe „ministre” nelalocul lor dl. profesor ne spune că limba română este un moft și că ne așteaptă apocalipsa.
    • Like 1
    • @ Voicu Nicolae
      Dascalii si parintii trebuie supusi testului PISA,pt.ca asa se obsaerva adevaratii responsabili,pe langa Parlamentul rusinii incapabil sa reformeze,simplu luand exemplu tarilor cu invatamant practic ,nu TEORIE sa crape capul copiilor.
      • Like 3
    • @ Voicu Nicolae
      Delia MC Delia MC check icon
      Corect. Un ministru singur nu poate mult când structurile ministerului sunt infiltrate de unii interesați doar de bani și afaceri diverse. De aia trebuie decapitate structurile de interese, adus specialiști, gândit în perspectivă, etc
      • Like 1
    • @ Delia MC
      Aflați că singurul institut de cercetare în domeniul științelor educației tocmai a fost desființat de către prim-ministrul Orban, acest lucru l-a mai „reușit” numai Ceaușescu ! Zicerea ministrului de finanțe că educația nu constituie o prioritate pentru cabinetul Orban este demonstrată de banii realocați educației, numirea unui ministru care lucrează concomitent în mai multe posturi publice și private ( vezi sursele de venit din declarația de avere: https://gov.ro/fisiere/ministri_fisiere/4347_DA_din_4240_anisie.pdf ) și prin desființarea Institutului de Științe ale Educație. Asta este perspectiva, asta este meritocrația guvernării actuale.
      • Like 0


Îți recomandăm

articol audio
play icon mic icon Simona Halep - Foto: Andrew Schwartz / SplashNews.com / Splash / Profimedia)

„Am crescut cu o mentalitate că eram mică, că nu o să ajung să fiu tenismenă, nu o să ajung să fiu sus în clasament, nu o să ajung să câștig turnee mari. Cum până nu demult, în 2017, mi se spunea « nu ai mental de campion de Grand Slam».” (Foto; Andrew Schwartz / SplashNews.com / Splash / Profimedia)

Citește mai mult

Oradea centru

„Trebuie să existe o abordare integrată pentru că altfel, cu sisteme, cu programe diferite, cu lucruri făcute nișat, nu ai cum să faci o integrare la nivel național. Toate sistemele folosite de autoritățile din România trebuie să fie compatibile, pentru că altfel nu poți să faci mai mult decât s-a făcut până acum”, crede Ilie Bolojan. (Foto: Silviu Filip/ Inquam Photos)

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Halep - Moisescu

Sportivii români trebuie să depășească- pentru a face performanță- limite care le sunt impuse de la vârste mici. „Nu poți să faci aia”, „Nu ești în stare”, „Nu poți să ajungi numărul unu”, „Nu poți să câștigi un Grand Slam”, spune Simona Halep, care crede că un sportiv cu pishicul „tare”, e mai pregătit să fie campion. Ea are și câteva sfaturi pentru părinții care își încurajează copiii să facă sport.

Citește mai mult

ANAF - declarații online

În ultimele două luni și jumătate, multe dintre instituțiile publice din România au descoperit că pot funcționa și fără dosar cu șină. O ordonanță dată de Guvern în perioada pandemiei le obligă astăzi să primească de la cetățeni documente în format electronic și să le răspundă în același fel. „

Citește mai mult