Sari la continut

De șase ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Doar un român din 100 va petrece Revelionul la un hotel sau la o cabană. Ce fac românii de sărbători. Sondaj IRES

Crăciun în familie

Foto: Getty Images

50% dintre românii care au participat la un sondaj IRES spun că pandemia le-a stricat planurile de Crăciun, 43% că le-au fost date peste cap planurile de Revelion, iar cel mai dorit dar din acest an este dispariția Covid.

Cu toate acestea, cei mai mulți păstrează obiceiurile de sărbători: 85% vor prepara un meniu special de Crăciun; 84% vor împodobi bradul; 6 din 10 români vor primi și anul acesta colindători; 42% vor merge la biserică; 26% vor avea musafiri; 7% spun că vor merge ei înșiși la colindat, se arată în cercetarea IRES.

65% dintre participanții la studiu vor petrece, în acest an, Crăciunul acasă, doar cu persoanele care locuiesc în aceeași gospodărie. Un sfert vor primi în vizită și prieteni sau rude, iar 5% vor merge ei înșiși în vizită la rude sau prieteni. 7% dintre respondenți vor petrece Crăciunul singuri.

În mod similar, 63% dintre respondenți declară că vor petrece Revelionul, doar cu persoanele cu care locuiesc în aceeași gospodărie. 1 din 5 români va petrece Revelionul acasă, dar alături de rude sau prieteni, 5% vor merge ei înșiși în vizită la rude sau prieteni.

8% dintre români vor fi singuri.

Spre deosebire de alți ani, doar 1 din 100 români spune că își va petrece Revelionul la o cabană sau la un hotel.

Brad natural sau artificial?

Dintre respondenții care împodobesc bradul, 65% spun că vor avea un brad artificial, aproape un sfert (24%) vor avea brad natural tăiat, 9% își vor împodobi brazii naturali din propriile grădini sau curți, iar 5% vor opta pentru un brad natural în ghiveci. Există și persoane care spun că pentru acest Crăciun opțiunea lor se îndreaptă spre un brand stilizat, construit din alte materiale.

1 din 3 români cumpără cadouri de Crăciun online în acest an

83% dintre participanții la sondaj  obișnuiesc să facă daruri de Crăciun, iar 87% dintre aceștia spun că vor face cadouri și în acest an. Cei mai mulți oferă cadouri membrilor familiei cu care locuiesc (76%), rudelor (39%), prietenilor (15%), mai puțin colegilor (5%) sau vecinilor (4%). 2% dintre persoanele participante la studiu spun că obișnuiesc să ofere daruri persoanelor nevoiașe.

Hainele și încălțămintea (45%) alături de jucării (39%), produse cosmetice/parfumuri (35%) și bani (23%) sunt cele mai frecvent oferite cadouri. Acestea sunt urmate de electrocasnice (13%), dulciuri (12%), cărți (12%), electronice (11%) sau bijuterii/accesorii/ceasuri (11%).

Românii cumpără în acest an cadouri de Crăciun din supermarket sau hypermarket (35%), dar și din magazinele online (31%) sau mall-uri (28%). Aproape 1 din 5 români cumpără cadouri de la magazine mici/de cartier și doar 6% direct de la micii producători sau de la business-uri locale.

În privința bugetului de sărbători, jumătate dintre respondenți vor cheltui cel mult 1.000 lei pentru Crăciunul din acest an, suma incluzând cadouri, brad, pregătirea mesei etc. Un sfert alocă cel mult 500 lei, iar alt sfert între 501 lei și 1.000 lei. 7% au prevăzut un buget între 1.001 lei și 1.500 lei, iar 14% între 1.501 lei și 2.000 lei. 1 din 10 români spune că alocă pentru Crăciunul din acest an sume de peste 2.500 lei.

Sondajul a fost realizat pe 1.755 de persoane peste 18 ani, prin metoda CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing), în perioada 15-17 decembrie, și are o marjă de eroare de  ± 2,34%.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Dove cover

De ce au nevoie adolescenții pentru a-și dezvolta o imagine sănătoasă de sine? De mai mulți factori protectori, dintre care cel mai important este relația de încredere și apropiere cu adulții din viața lor, cu precădere părinții.

Citește mai mult

Mădălina Stănescu

„Nu ar trebui să existe business de niciun fel care să nu aibă prezență minimă în online, iar aici mă refer la website în primul rând și apoi la pagini pe rețelele de socializare. Încă mai sunt afaceri care au numai prezență pe Facebook, iar noi le spunem că nu e sănătos să-ți pui tot ce ține de identitatea și brandul tău pe o singură platformă, care, iată, acum ceva săptămâni, a picat 6 ore, nu a mai funcționat deloc”, spune Mădălina Stănescu, fondator Optimized,

Citește mai mult