Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Două modele de test PISA, din 2009 și 2015: Verifică dacă ești sau nu analfabet funcțional

elevi 15 ani

 Foto Guliver/Getty Images

La testele PISA, performanţele elevilor la citire/lectură, matematică și științe au fost măsurate pe 6 niveluri de competență. Nivelul 2 este considerat nivelul de bază pe care ar trebui să îl atingă elevii de 15 ani, pentru continuarea studiilor, cât şi pentru participarea la viaţa socială sau pentru integrarea pe piaţa muncii. 

Pe primele locuri în clasamentul PISA 2018 se află Singapore, China, Estonia, Canada și Finlanda. România a înregistrat scoruri sub media mondială la toate cele trei secţiuni.

Ce știu și ce pot face elevii români în ceea ce privește citirea/ lectura, potrivit testelor PISA 2018:

- 59,2% dintre elevi s-au situat cel puțin la nivelul 2 de competență, ceea ce înseamnă că pot înțelege un text de lungime medie, pot extrage ideea principală, pot căuta informații pe baza unor criterii, altfel spus, pot construi semnificații pe baza a ceea ce citesc (pot învăța pe baza lecturii).

- doar 1% dintre elevi au obținut performanțe foarte bune (nivelul 5 sau 6) – pot înțelege texte lungi, pot utiliza concepte abstracte, pot face diferența dintre fapte și opinii.

Ce știu și ce pot face elevii români la matematică?

- 53,4% dintre elevi s-au situat la nivelul 2 de competență sau la un nivel superior acestuia, ceea ce înseamnă că pot recunoaște și interpreta fără sprijin cum poate fi reprezentată matematic o situație simplă (de exemplu, compararea distanței pe două rute alternative sau exprimarea prețului unui produs în diferite monede). În medie, în țările membre OECD, ponderea elevilor aflați la nivelul 2 sau la un nivel superior al competențelor matematice a fost de 76%.

- doar 3% dintre elevi au obținut performanțe foarte bune (nivelul 5 sau 6) la matematică - pot modela situații matematice complexe, pot selecta, compara și aprecia strategii adecvate de rezolvare a unor probleme.

Ce știu și ce pot face elevii români la științe?

- Aproximativ 56% dintre elevi s-au situat la nivelul 2 de competență sau la un nivel superior acestuia, ceea ce înseamnă că recunosc explicația corectă a unui fenomen științific familiar și pot utiliza cunoștințele lor pentru a evalua dacă anumite date pot fundamenta o anumită concluzie.

- Aproximativ 1% dintre elevi au obținut performanțe foarte bune (nivelul 5 sau 6) la științe - pot aplica în mod autonom și creativ cunoștințele lor din domeniul științelor într-o varietate de situații, inclusiv în situații nefamiliare.

Ministrul Educaţiei, Monica Anisie, a declarat la Digi24 că rezultatele testelor PISA, unde România are cele mai slabe rezultate din ultimii 9 ani, „nu trebuie neapărat să ne îngrijoreze, pentru că accentul nu se pune neapărat pe ce ştiu elevii, ci pe ce aplică”. Declarațiile ministrului au stârnit un val de critici.

Citiți și:

Rapoartele internaționale la Programul OECD-PISA pot fi consultate pe www.pisa.oecd.org, iar cele naționale, iar cele care conțin rezultatele României pentru perioada 2000-2015 sunt disponibile pe pagina Centrului Național pentru Evaluare și Examinare, www.rocnee.eu.

Mai jos două modele de teste PISA, din 2009 și 2015:

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Testele PISA nu au nici o legatura cu notiunea de analfabetism functional. Le-am parcurs si ele incearca sa scoata in evidenta daca ai cunostinte temeinice la anumite materii studiate in anii de scoala. Raspunsul la aceste teste se bazeaza pe studii asidue care nu au nici o legatura cu cei care sunt analfabeti functionali. Acestia nu vor avea niciodata prilejul sa ajunga la o cunoastere atat de ampla a anumitor notiuni pt ca ei nu detin notiuni de baza si deci nu vor fi tentati niciodata sa citeasca ceva atat de complicat. Este exclus!
    • Like 0
  • Doresc intrarea în aceasta comunitate a matematicii
    • Like 0
  • Ceva este aiurea, sper ca in traducere: "Un tâmplar are 32 metri de cherestea..." Cheresteaua NU se masoara in metri, ci in "steri" sau metri cubi. Mai bine spuneati "un timplar are o sfoara si vrea sa inconjoare etc..." sau, daca nu-i prea elevat (SIC!) "care dintre perimetrele de mai jos depasesc 32m?", dar asa probabil ca "nu-i destul de legat de practica" (!).
    A avut dreptate profesorul cu subiectele din 1985 si inca daca le arata pe cele din 1975, sa fi vazut jale!
    Vai de capul nostru!
    • Like 2
  • Am parcurs cateva pagini si m-am plictisit. Imi pot imagina reactia elevilor: ne influenteaza cumva nota? Nu? Atunci raspund la intamplare, sa se termine mai repede.
    • Like 2
  • Dacă aste teste reprezintă supremul are dreptate profesorul care a postat subiectele de la matematica din 1985.....înseamnă că procesul de îndobitocire este în grafic iar analfabetismul devine normalitate!
    • Like 2
  • Dacă aste teste reprezintă supremul are dreptate profesorul care a postat subiectele de la matematica din 1985.....înseamnă că procesul de îndobitocire este în grafic iar analfabetismul devine normalitate!
    • Like 1
  • Hmmm.... Nu-s chiar usoare... Stiti, cumva, unde putem gasi si solutiile/rezolvarile?
    • Like 2


Îți recomandăm

Fată la școala online

„Mai țineți minte emoțiile de la examenul de șofat? Ei, cum ar fi dacă, după câteva mii de ore de șofat, ați mai da unul? N-am niciun dubiu, ar fi fără mare panică. Așa e și cu testele la matematică”, spune Gabi Bartic. (Foto: Profimedia)

Citește mai mult