Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

După 30 de ani de muncă, n-am mai rezistat tentației și mi-am luat și eu un SUV sportiv

suv

După 30 de ani de muncă, dintre care ultimii 20 la aceeași companie (ce comunist sună, așa-i?) am socotit că a venit momentul să achiziționez și eu o super-mașină. Am adaptat modelul la vârsta mea - sunt mai bătrâior decât alți proprietari de super-mașini - am mers pe latura emoțională - modelul a împlinit 45 de ani în 2024 – și am considerat că trebuie să fie fabricat în UE – industria auto europeană stă pe un maldăr de probleme, merita să ajutăm un pic sectorul.

Iată super-mașina, în culoarea Copper Orange Mango, cea în care era disponibilă pe stoc. Acum o admir în garaj.

E frumoasă, nu? Dar n-o să vă vină să credeți, istoria iconicului Mercedes G-500 Professional, este la fel de incredibilă pe cât sunt performanțele tehnice și modul de fabricare.

Așadar, pregătiți-vă să fiți surprinși de G-Wagon, cum este alintat. În 1974, Șahul Iranului, Mohammed Reza Pahlavi, pe atunci unul dintre marii acționari ai Mercedes, a cerut să fie fabricat un vehicul off-road cu tentă mai milităroasă, dar care, în același timp, să poată fi utilizat și de publicul civil. Ceva gen Land Rover sau Toyota Landcruiser.

Mercedes s-a asociat cu mai mulți parteneri pentru a face cea mai bună mașină conform indicațiilor primite din Iran, și astfel a apărut Mercedes Gelaendewagen – dacă vă întrebați de unde vine ”G”-ul – numit ulterior G-Wagon.

În 1979 s-au livrat primele loturi, către Șahul Iranului bunăoară, care, însă, nu a apucat să se bucure de ele, pentru că l-a prins revoluția islamică.

Povestea de 45 de ani o puteți afla căutând de pe net, o să vă aduceți aminte și de Popemobile precum și de alte momente care au revoluționat industria auto.

Performanțe? Mult peste Porsche Spyder și Range Rover! Matahala vârf de gamă de 2,5 tone cu motor de 4 litri pe benzină se duce către 600 de cai putere - ce-i drept, din cauza greutății, chiar și caii putere de sub capota te lansează de la 0 la 100 km/h mai încet, în ”numai” 4,5 secunde. Ce nu veți găsi la multe alte mașini de teren: Mercedes G urcă pante cu înclinație de 80%, vă puteți cățăra pe orice pârtie de schi, iar cuplul motor de aproape 1000 Nm cu tracțiune integrală vă scoate din nisipul de pe orice plajă. Desigur, nu mai vorbim de luxul finisajelor interioare și tehnologia de ultimă oră, depășesc orice imaginație.

Să mai subliniez că mașina are aproape 3.000 de piese componente care sunt fabricate în Danemarca și Ungaria. Asamblarea se face exclusiv manual, durează cam 10-12 ore pentru fiecare unitate, în funcție de experiența operatorului.

Nu mă pricep la specificații tehnice sau la calcule de finanțare, dar mă bucur că mi-am cumpărat o super-mașină. Să nu vă pese ce spune lumea. Cu banii voștri făcuți în mod cinstit vă puteți cumpăra absolut orice doriți. În martie se lansează în România mașina de F1 Ferrari SF-24, dacă vă țin buzunarele nu ezitați s-o cumpărați și pe aceea, este o bijuterie.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Mihai check icon
    După 30 de ani de muncă din bani cotizați la stat pentru bugetari de lux și pensii speciale se poate cumpăra o mașină pe bune. Că dacă bugetarii au Lexus sigur și cei care îi plătesc ar trebui să își permită.
    • Like 1
  • Ha, ha, ha! Tare articolul! După 30 de ani de muncă v-ați cumpărat un LEGO!?!? Într-adevăr foarte frumos și mă mir sincer că numărul pieselor (fabricate în Danemarca și Ungaria ha, ha) poate fi așa de mare: 3000. Cam ca un puzzle super profesional. Mi-ați făcut poftă, sincer. Și de mașinuța asta LEGO și de una adevărată, care să stea chiar în garaj, nu pe canapea / fotoliu ca în poză :-) :-)
    • Like 2
    • @ Dan Cojocaru
      3000 de piese LEGO, în 10-12 ore. Asta înseamnă cam 4-5 piese pe minut. Are sens dacă dă repede din mâini!
      Un merțan de ăsta îmi permit și eu. Păcat că n-am garaj, o să-l țin lângă monitorul PC-ului :)
      Late edit: autorul ne-a indus în eroare, are numai 2891 piese...
      • Like 0
  • Lectie de educatie financiara citita in cartile americane:
    - masina pe care ne-o permitem se recomanda sa coste sub venitul din ultimile 6 luni
    - costurile totale cu transportul ( gaz / asigurari /taxe / cauciucuri /service etc) sa fie sub 10% din salariul lunar
    - o masina vine sa acopere o nevoie, nu ca merit ( muncit 30 de ani)
    - exista o prioritate financiara de pus inaintea masinii visate: casa. Mai exact, visezi masina sport - ok, e visul tau si fa efort pentru dar dupa ce achiti ipoteca ( si niciun caz pt cei care stau in chirie)
    - ascunde articolul asta de CTP :)
    • Like 4
    • @ Claudia Olteanu
      Mihai check icon
      Asta e o glumă cu cele 6 luni pentru că de banii ăia nici nu ajungi la un Sandero și asta calculând un salariu net de 10.000 de lei deci cam 2.000 de euro. Ce îți mai iei în ziua de azi cu 12.000. Nici cu 24.000 nu ai prea multe alternative.
      • Like 1
  • IraM check icon
    Tare articolul!
    Felicitari, dupa munca si rasplata.

    Daca citeste CTPul articolul asta o sa faca spume la gaura aia de-i zice gura.
    • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult
sound-bars icon