Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Mi-am amânat dorința de a conduce un SUV timp de aproape 10 ani și acum banii câștigați de banii investiți sunt suficienți să-mi plătească mașina

Masina lui Guda

Foto: Iancu Guda, Facebook

În sfârșit, a venit! După o așteptare de aproape 10 ani. La 30 de ani aveam resursele să cumpăr o asemenea mașină cu banii jos. Dar nu aveam banii pentru asa ceva. Să fii proprietarul unei mașini înseamnă să pierzi 50% din valoare în primii 5 ani (depreciere), la care se adaugă 50% randamentul neexploatat al banilor blocați în ceva ce nu produce (8,5% randament anual multiplicat 5 ani înseamnă 50% cost de oportunitate). Deci, pierzi echivalentul capitalului inițial (100%) în 5 ani, la finalul cărora, majoritatea cumpără altă mașină (“m-am săturat de cea veche” / “a apărut un model nou” / “avem copil(ii), acum ne trebuie mașină mai mare”) și tot așa… o iau de la capăt și stagnează pe scara prosperității financiare. Am făcut această greșeală la 22 ani, când mi-am cumpărat pe credit prima mașină, o Skoda Octavia Facelift. Prima dată este o greșeală, a doua oară se cheamă prostie. 

Așa că am învățat din experiența practică, sfaturi, studii și multe cărți și am luat decizia corectă: mi-am amânat dorința de a conduce un SUV timp de aproape 10 ani, am investit și dublat capitalul între timp (230%) și acum banii câștigați de banii investiți (randamentul anual) sunt suficienți să-mi plătească leasingul operațional pentru această mașină. De acum înainte, pentru tot restul vieții mele și cât timp voi avea capacitatea să pot șofa în condiții de siguranță, voi conduce o mașină foarte bună numai din randamentul investițiilor.

Mai mult, pot schimba mașina cu orice mașină vreau, oricând, în funcție de interes, nevoile care se pot schimba în viață și ce model nou îmi place. Iar la finalul vieții, capitalul (banii care generează alți bani) rămâne pentru generațiile viitoare. Asta e calea pentru cei care știu să pună banii în mișcare!

În niște viitoare materiale video voi explica modelul financiar pe care l-am aplicat în detaliu, exact cum am făcut și de ce cred că este cea mai bună soluție financiară de a gestiona utilizarea unei mașini: stabilești obiectivul financiar (ce nivel de mașină / orizont de timp), economisesti suficient & investești cu strategia potrivită obiectivului, acumulezi portofoliu financiar suficient pentru a plăti leasingul operațional din randament. Voi reveni cu modelul financiar în detaliu și cum am identificat cea mai bună soluție de leasing operațional.

P.S. Știți bancul clasic cu fumătorul și Ferrari. La care fumătorul isteț întreabă ironic la final “Unde este mașina dacă tot nu fumezi?” Ei bine, chiar dacă nu e vorba de aceeași mașină, logica din spate este cea pe care o tot repet de ani de zile la TV în emisiunile mele de educație financiară: încearcă să fumezi cât mai puțin, să gătești mai des acasă, să fii mai econom (mai atent cu banii), cheltuie doar pentru NEVOI, economisește mai mult, investește inteligent și îți vei satisface DORINȚELE din randament. Mai târziu, după X ani de răbdare, tocmai de aceea te vei bucura autentic și deplin fără stres financiar. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Totul sună minunat (în teorie).
    Niciun cuvânt despre eventualitatea unui randament negativ.
    Cât despre "Cheltuie doar pentru NEVOI", de acord! Pentru cei care mașina este o NEVOIE, sunt suficient mult mai puțini ani ca să-și satisfacă nevoia respectivă.
    • Like 0
  • ...
    • Like 0


Îți recomandăm

Vegeterra

Etica muncii e sfântă pentru dl. Szocs Jozsef: „Degeaba ai pământ dacă nu îl muncești”. De altfel, în zonă puține suprafețe de teren zac necultivate. „Pe aici nu prea sunt pământuri lăsate pârloagă”.

Citește mai mult

Guvernul Ciolacu Inquam

România fierbe de un an. A fiert politic, apoi instituțional, bugetar și, în cele din urmă, economic. În doar 12 luni, economia și societatea au intrat într-o spirală a degradării. Iar în centrul acestui haos se află Guvernul Ciolacu — un guvern care a reușit să cheltuiască peste 70 de miliarde de euro în plus, fără să lase urme clare de dezvoltare sau de bunăstare! Foto: Inquam Photos/Octav Ganea

Citește mai mult

Ferma Cernat

În ciuda tuturor costurilor și dificultăților, am simțit la acești oameni o dragoste profundă pentru pământul care ne hrănește pe toți. „Banii au un singur dezavantaj: nu se pot mânca”, râde dl. Moldovan.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Shelly la BT Talks

În cel mai nou episod al podcastului economic al Băncii Transilvania, BT Business Talks, am stat de vorbă cu Andrei „Selly” Șelaru despre transformarea din creator de conținut în antreprenor, despre Beach, Please și despre Nibiru – proiectul unei stațiuni private lângă Costinești, gândită ca o platformă de divertisment cu standarde unitare, mix de evenimente și o infrastructură permanentă.

Citește mai mult

Guvernul Ciolacu 2 și Iohannis

Efectele catastrofale ale guvernului-rotativă, cu premierii Ciucă - Ciolacu și miniștrii de Finanțe Cîciu - Boloș, ultimii învârtiți apoi pe la Fonduri Europene, se văd cu ochiul liber. În 2025, 7% din veniturile bugetare totale merg spre plata dobânzilor pentru datoriile contractate de România, față de 5% în 2024.

Citește mai mult