Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

După ce „a vorbit gura fără mine” și o colegă mi-a sugerat discret că nu am făcut bine, prima mea reacție a fost să caut argumente care să o învinovăţească. Despre proiecţii, ca mecanism de apărare a eului

Ședință de psihoterapie

Foto: Profimedia Images

Am vorbit anul trecut, la modul general, despre mecanismele de coping și mecanismele de apărare a eului. Dacă primele sunt (sau au fost la un moment dat) sub control conştient şi pot fi deprinse prin exerciţiu, ultimele îşi au sursa în inconştient şi sunt mai greu de decelat şi contracarat, de aceea am decis că poate fi util să le detaliez pe unele din cele mai importante.

De obicei îmi încep articolele cu aspecte teoretice, însă de data aceasta o să încep cu un exemplu personal.

Acum cȃteva zile, într-un context în care mă aflam împreună cu colegii mei, am făcut o intervenție publică pe care ar fi fost mai bine să nu o fac: ceea ce s-ar numi în limbaj curent „a vorbit gura fără mine” (iar în limbaj psihologic acţiune bazată pe impuls şi insuficient judecată anterior).

După ce s-a încheiat situaţia publică, una din colege mi-a sugerat, relativ discret, că nu am făcut bine ce am făcut. Ei bine, care a fost prima mea reacţie? Cam cea pe care o are toată lumea, respectiv să nu mă simt foarte bine, şi deci să caut argumente pentru a-mi susţine părerea bună despre mine.

Colega mea a apreciat (corect), că discuţia putea fi continuată între patru ochi a doua zi; da, dar creierul meu nu se simţea bine, aşa că a apelat la un mecanism de apărare frecvent utilizat: proiecţia.

Ce înseamnă proiecţie? Ei bine, psihicul se apără de suferinţă (în cazul de faţă de suferinţa acceptării că am făcut ceva greşit), atribuind altora atributele, intenţiile sau valenţele negative personale. Cu alte cuvinte în mintea mea au început să ruleze, imediat, argumente care să o învinovăţească pe colega mea de o judecată greşită, superficialitate, nepăsare şi aşa mai departe.

Ba chiar am căutat la alţi colegi această întărire a judecăţii mele, ceea ce m-a făcut să mă simt mai bine pȃnă a doua zi.

Cȃt de mulţi din cei care citesc asta îşi dau seama că au făcut la rȃndul lor acelaşi lucru, şi destul de frecvent? Probabil mulţi, pentru că proiecţia este un mecanism de apărare destul de des utilizat.

Ce ar fi urmat dacă lăsam lucrurile aşa? Prima posibilitate ar fi fost să mă distanţez de colega în cauză, asta dacă ea s-ar fi menţinut „pe poziţie” fără explicaţii.

Dar se putea şi mai rău, respectiv să transform proiecţia într-un mecanism şi mai puţin sănătos, respectiv identificarea proiectivă. În identificarea proiectivă nu doar că se atribuie elemente neplăcute ale unei persoane către o alta, dar persoana din exterior este şi cumva manipulată, forţată să îşi asume proiecţia, şi să se comporte conform acesteia, asumȃndu-şi o vinovăţie inexistentă.

Ca să continui exemplul de mai sus, aş fi putut căuta (inconştient) moduri de a-i dovedi colegei în cauză că este superficială şi dezinteresată, pȃnă cȃnd aş fi convins-o.

Ei bine, cȃnd vorbim de identificarea proiectivă, sunt două aspecte. Primul se referă la acţiunile manipulatoare ale celui care proiectează – acestea provin din tendinţa psihicului uman de a-şi păstra părerea bună despre sine, chiar cu preţul distorsionării profunde a realităţii (respectiv acuzarea celorlalţi pentru greşelile sau lipsurile proprii). A doua parte se referă la acceptarea acuzelor manipulatoare de către celălalt: asta depinde în mare măsură de cȃt de sănătos psihologic este celălalt şi de cȃt de bine are imaginea de sine conturată, deci nu este obligatoriu că se va întȃmpla; persoana asupra căreia se proiectează în identificarea proiectivă poate să nu răspundă acestui „joc psihic”, ci fie să se distanţeze, fie să clarifice situaţia. Din păcate însă, mai ales cȃnd cel care realizează identificare proiectivă este apropiat emoţional, se poate întȃmpla ca receptorul să nu sesizeze fenomenul şi chiar să internalizeze aspectele negative din identificarea proiectivă.

Cum s-a încheiat incidentul cu care am început această discuţie? Cu o dovadă de extrem de multă maturitate psihologică din partea colegei mele, care mi-a explicat, privat, unde am greşit, pe un ton extrem de moderat şi neagresiv. Nu doar că nu şi-a asumat proiecţia mea, dar nici nu a discutat despre mine şi ea ca persoane, ci despre situaţie şi despre nuanţele de interpretare. Acest mod de a discuta a avut efectul dorit, în sensul că în mintea mea vinovăţia a fost în mare măsură înlocuită de focalizarea pe înţelegerea contextului şi a tuturor aspectelor situaţiei. Tot m-am simţit vinovată, pentru că da, era greşeala mea, dar mai degrabă am fost direcţionată spre cum ar trebui să îmi corectez comportamentele viitoare decȃt pe vinovăţie.

De ce am povestit această stiuaţie? Mai întȃi pentru a ilustra două mecanisme de apărare, apoi pentru a prezenta şi o reacţie matură (pentru care îi mulţumesc colegei mele).

Ce e de înţeles de aici?

Mai întȃi că astfel de situaţii se întȃmplă tuturor; uneori cu consecinţe destul de grave şi persistente. În al doilea rȃnd, faptul că aceste mecanisme există nu înseamnă că avem a ne face un obicei din a le încuraja. Soluţia în cazuri din acestea are două aspecte. La nivel interior avem mai întȃi de identificat mecanismul, apoi de acceptat că se poate întȃmpla să greşim şi că asta nu înseamnă neapărat un blam de durată şi profund, ci mai degrabă avem să încercăm să învăţăm din asta şi să nu mai repetăm greşelile asumate. La nivel interpersonal, clarificarea situaţiilor, discuţia deschisă orientată pe problemă şi nu pe persoane face lucrurile să iasă din domeniul emoţiilor negative şi să rămȃnă în domeniul analizei logice.

În plus, o persoană care este receptorul identificării proiective a cuiva ar fi bine să nu îşi însușească fără rezerve ceea ce primeşte prin proiecţie. Să caute dovezi obiective, să ceară argumentarea şi, în final, dacă nu e vorba de un defect individual, ci de o proiecţie, să o respingă.

Da, atȃt proiecţia cȃt şi identificarea proiectivă sunt mecanisme de apărare a eului inconștiente, pe care toţi le avem; foarte mult depinde de cȃt de mult ne bazăm emoţiile, gȃndirea şi comportamentele exclusiv pe acestea sau încercăm să le înlocuim cu mecanisme de coping adecvate, cum ar fi copingul activ (respectiv acţiuni de îndreptare a situaţiei dacă poate fi remediată sau decizii de a nu repeta greşeala – dacă lucrurile nu pot fi reparate) sau de coping emoţional sănătos, pentru a-şi asuma şi suporta psihic vinovăţia, ca parte a failibilității umane.

articol apărut și pe blogul autoarei

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Mihai check icon
    E adevarat . Articol bine scris, subscriu in totalitate. Adaug doar că este dificil de remediat o astfel de problemă de către oamenii care nu au obiceiul de a-si pune părerile la indoială din când in când, cu scopul fie de a se corecta fie de a-si întări opinia legata de subiectul in cauză. In general, oamenii care se preocupă de rafinarea mintii si a sufletului nu-i găsești la tot pasul. Ce ar fi de făcut ca să fie cât mai mulți oameni care să se chestioneze intâi pe sine și pe urmă pe cel din fața lor ? 1) să mearga la scoală; 2) scoala sa se reformeze , in sensul invățăŕii in stil Socratic. Adica din clasele mici, copiilor să li se spună că in afară de apa care curge intotdeauna de sus in jos si ca dacă baga degetele in priza sigur se vor curenta , restul nimic nu este sigur, "bătut in cuie" , ci sunt opinii care pot fi combătute. Cu argumente. Câștigă argumentele cele mai bune, nu omul X. Simultan cu punerea la indoiala a ideilor proprii si ale altora trebuie sa vina la pachet si cu kit-ul de dezinstalare a mecanismului "Gică -contra". Altfel, toată lumea va comenta totdeauna ceva. Probabil că cel mai dificil lucru pe care orice om il are de rezolvat este BALANSUL intre orice si opusul-lui-orice. Romanul in particular are tendinta de a se duce la extreme; ori este prea compliant ori este total razvratit. Nici una nu ajută. Am stat o perioadă in Anglia, am invățat acolo. Englezii au notiune de "fair enough" atunci când discută cu cineva de pe pozitii contrare insa punctual dau dreptate celui cu care discută in contradictoriu. N-am auzit prea des in Romania ca cineva să-i dea dreptate "adversarului temporar" altfel decat peiorativ. Si totusi, cea mai clară lecție pe care eu am invățat-o in 57 de ani este SĂ INVEȚI de la oricine, inclusiv de la oponentul tău, si din orice context (la.scoala, la pește, la terasă, etc). Cred că dorinta de a invata si tăria de a accepta că nu ai dreptate se dobândesc atunci când dorinta de a invata este sinceră. Cum se manifestă sinceritatea ? Tăcut , in principal. Punând multe intrebari cu rol de luminare a problemei, nu de încoltire a "adversarului". In felul ăsta, may the best win. Toate lucrurile mentionate in acest articol sunt cruciale: tonul discursului, centrarea pe problema si nu pe persoană, etc. In paralel cu efortul scolii de a face asa ceva, trebuie sa fie si efortul parintilor in aceeasi directie. Este stiut că intre rostirea unor indemnuri catre copii si exemplul personal al parintilor in sens opus propriilor îndemnuri, exemplul personal câștigă ( gen " trebuie să fii politicos cu alții" după care deschide geamul la mașină si-l injură p-ăla care i-a tăiat fața). Ca adult e mult mai dificil de inculcat astfel de rutine mentale (nu imposibil, ci doar mai dificil). Cu atat mai mult cu cat adultul sta 10 ore la servici intr-un vibe cel mai adesea conflictual. Cu copii incă se poate lucra, pentru că scoala este singurul timp din viată când individul are timp DOAR PENTRU EL/EA. Ca adult, fie că pui faiantă sau dai credite, nu-ti mai arde de rafinarea software-ului mental. Vrem nu vrem, curajul de a invăta sa afirmi ceva si pe urma să-l negi-daca argumentele sunt grăitoare- este o trasatura dificil de obtinut, insa odată obtinută, dublata de bun simt si diplomatie, vor ghida individul toata viata catre soluții si nu catre probleme. Ultima, si poate cea dintâi, sănătatea fizică a acelui individ va fi intarită de o astfel de atitudine. Crucial, in opinia mea.
    • Like 2


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult