Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Economia lui „Noi vs restul lumii”

Am participat în ultimele săptămâni la mai multe emisiuni în care unul dintre invitați (cel puțin) reprezenta Puterea. Și o scriu cu literă mare nu din respect, ci pentru a ilustra simplu aroganța respectivilor – de obicei, politicieni de carieră și fără tangență cu domeniul economic. 

Cu toții spuneau, dezarmant de simplu: creșterea economică va fi de 5,2% în 2017 pentru că „așa scrie în programul nostru de guvernare și avem acolo toate măsurile care vor duce la acest rezultat”... În realitate, creșterea economică respectivă (de fapt în programul de guvernare al PSD creșterea economică prevăzută a fost chiar de 5,5%) este singura care poate matematic, să „țină” deficitul bugetar sub 3%, fără a tăia drastic din cheltuieli. Pur și simplu este un rezultat matematic, nicidecum o estimare obținută prin modele sofisticate... Iar dacă nu se va întâmpla în practică, știm că atunci când deficitul este în pericol, ordinea în care se taie cheltuielile este: investiții, sănătate, educație, cultură, dar nu sunt ocolite nici apărarea, justiția ori celelalte domenii – după cât de mari sunt nevoile. Iar acest 5,2% mai are un rost: este mai mare decât creșterea (reală) de 4,9% realizată în 2016 de „guvernul tehnocrat”. Cum PSD vrea să demonstreze cât de rea a fost o guvernare nepolitică pentru România, o creștere economică mai ridicată decât a tehnocraților apărea ca o necesitate. 

Marea problemă cu estimările este că... se referă la viitor. Așadar, nu poți ști cine a avut dreptate, decât după ce se încheie perioada pentru care s-a făcut estimarea respectivă. Și atunci de obicei nu mai contează! De aici și lejeritatea oricărui guvern de a prezenta acele cifre care îi sunt favorabile pentru a „închide”, din punct de vedere contabil și matematic, cifrele din buget.

Comisia Europeană (în prognoza sa de iarnă 2017 estimează o creștere economică de 4,4% pentru 2017), Banca Națională a României (în recentul Raport asupra inflației estimarea este de 4,3%), EIU (cu o estimare de 3,6%), dar și majoritatea economiștilor independenți, cu toții spun că valoarea înaintată de guvern în proiectul de buget este exagerată. Și la o simplă analiză vedem și de ce: investițiile și în special atragerea de fonduri europene ar trebui să depășească toate realizările din ultimii 10 ani; încasările de taxe ar trebui să fie mai mari ca procent din PIB (un PIB „umflat”, vă reamintesc) decât în oricare din ultimii 5 ani, în situația în care guvernul s-a angajat să micșoreze sau să elimine anumite taxe, iar gradul de colectare a taxelor nu s-a îmbunătățit deloc spectaculos. 

Desigur, guvernul are de partea sa estimarea Comisiei Naționale de Prognoză, care parcă s-a inspirat din programul de guvernare al PSD... Oricâte argumente am aduce acum, nu mai avem cum să schimbăm bugetul de stat pentru 2017, iar memoria colectivă este prea scurtă pentru a „taxa” peste 4 ani, la alegeri – sau mai devreme, în stradă – nerealizările bugetare ori de creștere economică. 

Dealtfel, guvernul va putea „explica” cu argumente dintre cele mai diverse o creștere economică mai mică decât cea prognozată (și cel mai simplu este să dai vina pe condițiile economice internaționale, Brexit, instabilitatea din UE, soarele prea mult sau ploile prea abundente care nu au ajutat agricultura ori multe altele) și pur și simplu va corecta din mers cheltuielile, astfel încât să se înscrie în deficitul de 3%. Și oricum, nimeni nu a fost „tras la răspundere” pentru măsurile economice populiste pe care le-a promis și care au dus țara într-o situație economică dezastruoasă (vezi spre exemplu cazul lui Tăriceanu în 2008). 

Singurul care a făcut ceea ce trebuia să facă și a mai și plătit pentru asta a fost ghinionistul prim ministru Boc, așa cum au pățit dealtfel guvernele și în Spania, Portugalia ori Italia. Altfel, atunci când guvernul promite cadouri pentru populație, dar le plătește cu suferințe viitoare pentru cei mulți (cazul Greciei este cel mai relevant), alegătorii au tendința masochistă și total irațională de a aplauda cu mare optimism.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • check icon
    Unde ești tu Constantine, unde ești tu Laurențiule, unde ești băboiule, unde sunteți voi mari susținători ai puterii actuale? Vă aștept să demontați matematica din articol și toate celelalte argumente!
    • Like 0
  • check icon
    Poate îi trimiteți și dlui CTP mesajul cu „Emil Boc a făcut ceea ce trebuia să facă”.
    Am impresia că sunt divergențe mari pe ideea asta.
    Ar fi, probabil, bine, dacă cineva ar crea totuși un site, oricât de mare e controversa pe cifrele astea, care să treacă totuși în revistă CIFRELE finale ale fiecărui executiv.
    N-o fi chiar atât de greu să evaluezi promise versus realizate.
    • Like 1
  • e foarte usor sa convingi oamenii care nu au pregatire economica cat de bine pentru ei o sa fie cu cresterile astea salariale. si mai si elimina taxe pe deasupra! pai nu sunt ei cel mai tare guvern din ultimii 25 de ani?! din pacate, tot noi o sa fim aia cu salariile taiate si taxele ridicate pe la mijlocul anului...
    • Like 1
    • @ Alina Elena
      check icon
      Tata, Dumnezeu să-l odihnească, om născut în 1920, care a prins şi capitalism, şi comunism, şi neocapitalism, n-avea decât 4 clase, deci pregătire economică ioc. Însă avea o vorbă: nu poţi cheltui 4 lei dacă tu n-ai decât 2. Dacă 11 ani am fost la coada clasei, nu le pot promite părinţilor c-am să iau bacalaureatul cu 10. Nu trebuie să fii mare specialist să vezi că Guvernul vinde pielea ursului din pădure.
      • Like 2
  • Dragilor,cititi cu atentie daca vreti sa va edificati in "mersul "lucrurilor in tara noastra.
    Aveti rabdare, nu cititi printre randuri. Riscati sa derutati.
    • Like 0
  • Articolul pleacă de la premisa ca bugetul este făcut respectând normele de întocmire a unui buget. Toată lumea știe cum se face in România: iei toate cheltuielile le aduni, apoi faci veniturile încât sa le acopere. In mod normal vezi ce venituri ai si abia apoi dimensionezi cheltuielile.
    • Like 3
    • @ Lucian Cheosea
      Trist este ca dupa atata amar de ani la ni bugetul se face dupa principiul :"intai ai nostri, urmeaza cei care dau bani in campanie, si daca mai ramane pntu noi". Vezi cum au alocat banii de investitie, cine ai da si pe ce preferinte!
      • Like 1


Îți recomandăm

Studenți la calculator

Din când în când mai schimb vorbe la o cafea, la sfârșit de săptămână, cu studenții sau foștii studenți cu care am lucrat în diverse momente ale vieții. Fac asta de ani de zile și încă îmi face plăcere. La început, când încercam să ne cunoaștem mai bine, eram convinsă că stăpânesc bine limba română. Aveam impresia că știu nuanțe, subtexte, ritmuri. Până într-o zi, acum câțiva ani, când unul dintre ei a spus: „Mamăăă, ce vibe soft are mesajul ăsta, dar totuși e on point.” Și-atunci am realizat că trebuie să mai învăț.

Citește mai mult

Fady Fady Chreih | Reginamaria.ro

De la etajul 17 al unei clădiri emblematice din Nordul Bucureștiului, orașul pare mai verde și mai ordonat. Fady Chreih, CEO-ul Rețelei private de sănătate Regina Maria, îmi povestește, într-un interviu pentru platforma republica.ro, despre cum s-a transformat o afacere locală lansată în toamna lui 1995 într-un motor al unei schimbări culturale- a redefinit ce înseamnă să fii pacient, medic și angajator într-o Românie care se caută încă pe sine și face eforturi să găsească răspunsuri la întrebări dificile în istoria sa de după 1990. În 20230, Regina Maria vizează afaceri de 1 miliard de euro, dublu față de astăzi.

Citește mai mult

politician - Foto: Mihajlo Maricic / Panthermedia / Profimedia

O funcție atât de importantă, cum este cea de prim-ministru, este ocupată de o persoană care este numită oficial de președintele României, în principiu la propunerea partidelor politice reprezentate în Parlament. Spun în principiu, deoarece o persoană din zona non politică ar putea fi numită de președintele țării și eventual votată de partidele reprezentate în Parlament. Foto: Profimedia

Citește mai mult

fermierul din Sânbenedic

Într‑o Românie în care încă ne mai întrebăm cum rămâne cu agricultura noastră, poveştile oamenilor care se încăpăţânează să construiască ceva aici, la noi acasă, capătă valoare. La Republica am tot scris despre antreprenori, despre profesori, despre doctori, despre tineri plecaţi şi întorşi, încercând să arătăm că se poate. E și cazul lui Adi Lupean, ne arată tuturor că se poate.

Citește mai mult