Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Emma Moldovan, Bookstory: „Oamenii care intră acum în librărie sunt mai bucuroși și apreciază mai mult faptul că ești încă acolo, că ai rezistat. Pentru că e un reper de normalitate”. Republica antreprenorilor

bookstory

Pentru a deschide o librărie independentă într-o țară în care statisticile privind consumul de carte nu sunt deloc încurajatoare, e nevoie de „o dorință care să nu-ți dea pace” și de hotărârea de a crea un spațiu aparte într-o comunitate locală. Așa a început în 2012 povestea librăriei independente Bookstory din Cluj. Dorința le-a aparținut unor tineri care, după ce au lucrat câțiva ani ca librari, au simțit că pot aduce o schimbare, astfel încât comunitatea din care fac parte să devină un loc mai bun pentru ei și pentru cei din jurul lor: Emma Moldovan, Ana Maria și Ioan Vasile Lupșa Jude.   

„Îmi amintesc foarte bine o după-amiază în care noi stăteam pe balconul Anei și povesteam despre cum am face anumite lucruri, evenimente, cum am aranja cărțile dacă am avea noi librăria noastră. Visam cu ochii deschiși. Și după aceea, librăriile unde lucram s-au restructurat și a trebuit să plecăm. Văzând asta, Vasile și-a lăsat și el job-ul, iar cu banii pe care am putut să-i strângem de acasă, de la părinți, ne-am dat seama că am putea deschide o librărie și am început să căutăm spațiu”, povestește Emma.

Și l-au găsit chiar în centrul orașului, pe bulevardul Eroilor. Un spațiu de 140 de metri pătrați, cu demisol și un nivel. Investiția a fost de câteva zeci de mii de euro, bani care s-au dus pe plata chiriei și pe amenajarea spațiului. Librăriile din România funcționează încă în sistem de consignație, ceea ce înseamnă că nu a fost nevoie de achiziția unui stoc de carte, care ar fi presupus o investiție și mai mare. Emma spune că acest sistem, prin care plătești editurilor pe măsură ce vinzi cărțile, este singurul care mai permite existența librăriilor, în condițiile în care cheltuielile cu spațiul sunt considerabile.

Conceptul Bookstory: Librăria, dincolo de achiziția de carte

Librăria este prin definiție locul unde mergi pentru a-ți cumpăra cărți. Numai că cei patru asociați de la Bookstory, câți au fost inițial, au adăugat acestui concept o componentă prin care să ofere comunității mai mult decât un loc din care să-ți iei cărți. Dincolo de selecția atentă de carte pentru copii, beletristică, carte de spiritualitate, cărți de dezvoltare personală și de știință, Bookstory a devenit și locul care organizează și găzduiește evenimente foarte diverse.

„Nu ne-am dus pe o nișă. Ne-am dorit ca oferta de carte să fie pertinentă, dar și să creăm un spațiu special în comunitatea clujeană. Și astfel, încă de la început s-au creat niște parteneriate foarte interesante cu artiști și asociații locale. Asociația Incubator a fost, de exemplu, printre primele pe care le-am găzduit săptămânal în librărie, cu ateliere pe diferite tematici, din diverse domenii. Și în timp s-a creat ideea că Bookstory e deschisă pentru tot felul de colaborări. Din dorința de a fi un loc cu intuiție socială și umană, și creând astfel de legături diverse, am ajuns să fim un loc cu căutare pentru diferite evenimente”, spune Emma.

Bookstory a găzduit și evenimente specifice librăriilor, cum sunt lansările de carte, dar cele mai multe au fost întâlniri în cadrul cărora se discuta pe marginea unor cărți sau a unor de teme de interes, cum sunt cele din psihologie, ori se puneau în scenă spectacole inspirate din cărți. Unele dintre cele mai de succes reprezentații, care s-au ținut cu casa închisă aproape de fiecare dată, au fost cele în care doi actori de la teatrul Apetit au transpus aventurile lui Habarnam, personajul lui Nikolai Nosov, în spectacole de animație.  

„Cei mici sunt mai mult obișnuiți cu bibliotecile școlare. Iar când vin într-o librărie unde au voie să pună mâna pe cărți și sunt încurajați să le răsfoiască, unde se pot juca de-a librarul și unde se pot bucura și de un spectacol, toate aceste experiențe îi ajută să-și dorească să revină. Și așa, ușor-ușor, poți forma cititori veritabili, cititorii de mâine. Pentru că sunt copilași care revin acum, după câțiva ani, și au rămas cititori fideli”, spune Emma.  


De-a lungul timpului, Bookstory a găzduit în jur de 200 de evenimente. Anul care tocmai s-a încheiat a sistat însă această tradiție și a adus provocări încă și mai mari, în condițiile în care librăria a fost închisă pe perioada stării de urgență, iar încasările au fost aproape zero.

Librărie în pandemie

În cele două luni în care librăria a fost închisă, cei de la Bookstory au început să dezvolte un magazin online. Până a fost gata, au preluat comenzile prin telefon și e-mail, și au lansat vouchere de lectură. Chiar și așa, încasările au fost slabe, iar business-ul devenise vulnerabil, cu toate că plata chiriei fusese suspendată, iar angajații erau în șomaj tehnic. Iar redeschiderea din luna mai nu a însemnat o revenire completă.

„Oamenii au revenit foarte încet la obiceiurile anterioare, de a intra într-o librărie și de a răsfoi liniștiți.  După reluarea activității, traficul în librărie a fost la 30%. Abia înspre toamnă, oamenii au început să revină în număr mai mare, iar decembrie a fost luna cea mai normală. Oamenii care intră acum în librărie sunt mai bucuroși și apreciază mai mult faptul că ești încă acolo, că ai rezistat, că e încă deschis. Pentru că e un reper de normalitate pe care îl regăsesc în această zonă gri”, spune Emma.

Statistic, publicul Bookstory este format mai ales din femei, dar asta și pentru că ele se îngrijesc, în general, și de nevoile de lectură ale copiilor. Nici bărbații însă nu se lasă cu mult mai prejos, iar preferințele lor merg mai degrabă în zona cărților de știință, business sau dezvoltare personală, spune Emma, care a remarcat de asemenea interesul tinerilor pentru scriitorii români debutanți.

Va dispărea cartea tipărită?

Emma crede că nu. Și mai ales după această perioadă în care cu toții, și mai ales copiii, am fost supraexpuși la ecranele luminoase, iar cartea tipărită a reprezentat și un soi de refugiu.      

„Spre deosebire de presă, la carte lucrurile coexistă foarte bine în funcție de necesitate și context. Sigur că atunci când călătorești este mult mai practic să ai cărți pe suport electronic, dar asta e o situație temporară. Nu cred că suntem pregătiți anatomic să fim legați cu totul de ecrane”, spune Emma.   

Rămâne de văzut dacă destinul cărților tipărite va fi același ca al presei sau vor fi redescoperite așa cum s-a întâmplat, de exemplu, cu discurile vinil. Până atunci însă, iată care au fost cel mai bine vândute cărți la Bookstory, în 2020:

Top 10 ficțiune  

COPIII DE PE VOLGA - GUZEL IAHINA

OAMENI ANXIOȘI – FREDERICK BACKMAN

ZULEIHA DESCHIDE OCHII - GUZEL IAHINA

MEMORIILE UNUI MOTAN CĂLĂTOR - HIRO ARIKAWA

FELIX ȘI IZVORUL INVIZIBIL - ERIC-EMMANUEL SCHMITT

O LUNGĂ PETALĂ DE MARE - ISABEL ALLENDE

TATUATORUL DE LA AUSCHWITZ - HEATHER MORRIS

UN BĂRBAT PE NUME OVE - FREDRIK BACKMAN

CINEMATIC - LUCA ȘTEFAN OUATU

SCARA LUI IAKOV - LUDMILA ULITKAIA

Top 10 non-ficțiune

SUFLETE DE STICLĂ - GASPAR GYORGY

SUPRANATURAL - JOE DISPENZA

SAPIENS - YUVAL NOAH HARARI

STILURILE DE ATAȘAMENT - AMIR LEVINE. RACHEL S.F. HELLER

21 DE LECȚII PENTRU SECOLUL XXI - YUVAL NOAH HARARI

CELE CINCI LIMBAJE ALE IUBIRII - GARY CHAPMAN

DEMENȚA DIGITALĂ. CUM NE TULBURĂ MINTEA NOILE TEHNOLOGII - MANFRED SPITZER

FEMEI CARE ALEARGĂ CU LUPII - CLARISSA PINKOLA ESTES

CRISTALUL ETERIC - RADU CINAMAR

PE TĂRÂMUL FANTOMELOR ÎNFOMETATE. PRIZONIERI ÎN LUMEA DEPENDENȚEI - GABOR MATE


Top 10 cărți pentru copii

CARTEA DE BUCATE A LUI PETTSON ȘI FINDUS - SVEN NORDQVIST

SPRE POLUL SUD - EMIL RACOVIȚĂ

OLGUȚA ȘI UN BUNIC DE MILIOANE - ALEX MOLDOVAN

ȚUP. NU AI NEVOIE DE ARIPI CA SĂ POȚI ZBURA - ALEX DONOVICI

POVEȘTI CA SĂ TE IUBEȘTI MAI MULT - ALEX ROVIRA, FRANCESC MIRALLES

COPACUL MEU - GERDA MULLER

CÂND FINDUS ERA MIC ȘI A DISPĂRUT - SVEN NORDQVIST

HARRY POTTER 2 HARRY POTTER ȘI CAMERA SECRETELOR - J.K. ROWLING

CELE DOUĂSPREZECE PRINȚESE DANSATOARE - MARIA SURDUCAN

ȚUP IMPOSIBIL E DOAR UN CUVÂNT ED II - ALEX DONOVICI

Fișă de business. Subiectiv

Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor? Curaj

Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor în România? Curaj, răbdare și bani.

A existat vreun moment în care ai vrut să renunți?  Nu neapărat în care am vrut să renunțăm, dar momente în care s-a pus un semn de întrebare dacă mai rezistăm sau nu, așa cum a fost anul trecut în primăvară, dar și după. Pentru că prețul chiriei a rămas același, iar clienții au ajuns la 30%.  

Care a fost momentul în care ți-ai dat seama că ești pe drumul cel bun? Oricând vine un cititor și îți spune că s-a simțit bine în librărie și va reveni. Pentru că este un moment de validare extraordinar. Dar primul cred că a fost în 2013, când am primit o Diplomă de Excelență în cadrul Galei Industriei de Carte din România: Best New Entry pentru strategia de impunere a brandului pe piața de carte.

Ce este antreprenorul? Persoana care investește financiar într-o idee în care crede, un vis al său, creând astfel oportunități și pentru alți oameni din comunitatea sa.

Fișă de business. Obiectiv

Investiția inițială: câteva zeci de mii de euro

Număr de angajați:  5

Timp de recuperare a investiției: după 5 ani  

Cifra de afaceri 2019 – 1 milion de lei  

Profit: N/A 

Dacă IMM-urile merg bine, România merge bine. Mulțumim IMM-urilor pentru că generează 50% din cifra de afaceri a firmelor din România. Republica vă va purta în lunile următoare într-o călătorie în lumea celor care mișcă România prin inițiativă, curaj și multă muncă.

Republica antreprenorilor este un proiect susținut de Banca Transilvania.

Cumpără de la o afacere mică este o campanie realizată de Banca Transilvania.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Tânără la calculator

Academia prietenoasă de IT Wantsome și-a făcut în ultimii patru ani o misiune din a ajuta profesioniști din toate domeniile să facă tranziția spre o carieră de succes în domeniul tehnologiei informației, prin cursuri care urmează atent cerințele companiilor IT, prin sesiuni de practică și printr-o activitate intensă de mentorat calibrată pe nevoile lor. (Foto: Getty Images)

Citește mai mult

Marc Areny

Marc Areny este de origine catalană, este cetățean spaniol și francez și a venit în România în urmă cu 10 ani. Este unul dintre primii din Europa care a identificat o nouă nișă de piață: convertește mașini cu motor termic în mașini electrice.

Citește mai mult