Pentru a deschide o librărie independentă într-o țară în care statisticile privind consumul de carte nu sunt deloc încurajatoare, e nevoie de „o dorință care să nu-ți dea pace” și de hotărârea de a crea un spațiu aparte într-o comunitate locală. Așa a început în 2012 povestea librăriei independente Bookstory din Cluj. Dorința le-a aparținut unor tineri care, după ce au lucrat câțiva ani ca librari, au simțit că pot aduce o schimbare, astfel încât comunitatea din care fac parte să devină un loc mai bun pentru ei și pentru cei din jurul lor: Emma Moldovan, Ana Maria și Ioan Vasile Lupșa Jude.
„Îmi amintesc foarte bine o după-amiază în care noi stăteam pe balconul Anei și povesteam despre cum am face anumite lucruri, evenimente, cum am aranja cărțile dacă am avea noi librăria noastră. Visam cu ochii deschiși. Și după aceea, librăriile unde lucram s-au restructurat și a trebuit să plecăm. Văzând asta, Vasile și-a lăsat și el job-ul, iar cu banii pe care am putut să-i strângem de acasă, de la părinți, ne-am dat seama că am putea deschide o librărie și am început să căutăm spațiu”, povestește Emma.
Și l-au găsit chiar în centrul orașului, pe bulevardul Eroilor. Un spațiu de 140 de metri pătrați, cu demisol și un nivel. Investiția a fost de câteva zeci de mii de euro, bani care s-au dus pe plata chiriei și pe amenajarea spațiului. Librăriile din România funcționează încă în sistem de consignație, ceea ce înseamnă că nu a fost nevoie de achiziția unui stoc de carte, care ar fi presupus o investiție și mai mare. Emma spune că acest sistem, prin care plătești editurilor pe măsură ce vinzi cărțile, este singurul care mai permite existența librăriilor, în condițiile în care cheltuielile cu spațiul sunt considerabile.
Conceptul Bookstory: Librăria, dincolo de achiziția de carte
Librăria este prin definiție locul unde mergi pentru a-ți cumpăra cărți. Numai că cei patru asociați de la Bookstory, câți au fost inițial, au adăugat acestui concept o componentă prin care să ofere comunității mai mult decât un loc din care să-ți iei cărți. Dincolo de selecția atentă de carte pentru copii, beletristică, carte de spiritualitate, cărți de dezvoltare personală și de știință, Bookstory a devenit și locul care organizează și găzduiește evenimente foarte diverse.
„Nu ne-am dus pe o nișă. Ne-am dorit ca oferta de carte să fie pertinentă, dar și să creăm un spațiu special în comunitatea clujeană. Și astfel, încă de la început s-au creat niște parteneriate foarte interesante cu artiști și asociații locale. Asociația Incubator a fost, de exemplu, printre primele pe care le-am găzduit săptămânal în librărie, cu ateliere pe diferite tematici, din diverse domenii. Și în timp s-a creat ideea că Bookstory e deschisă pentru tot felul de colaborări. Din dorința de a fi un loc cu intuiție socială și umană, și creând astfel de legături diverse, am ajuns să fim un loc cu căutare pentru diferite evenimente”, spune Emma.
Bookstory a găzduit și evenimente specifice librăriilor, cum sunt lansările de carte, dar cele mai multe au fost întâlniri în cadrul cărora se discuta pe marginea unor cărți sau a unor de teme de interes, cum sunt cele din psihologie, ori se puneau în scenă spectacole inspirate din cărți. Unele dintre cele mai de succes reprezentații, care s-au ținut cu casa închisă aproape de fiecare dată, au fost cele în care doi actori de la teatrul Apetit au transpus aventurile lui Habarnam, personajul lui Nikolai Nosov, în spectacole de animație.
„Cei mici sunt mai mult obișnuiți cu bibliotecile școlare. Iar când vin într-o librărie unde au voie să pună mâna pe cărți și sunt încurajați să le răsfoiască, unde se pot juca de-a librarul și unde se pot bucura și de un spectacol, toate aceste experiențe îi ajută să-și dorească să revină. Și așa, ușor-ușor, poți forma cititori veritabili, cititorii de mâine. Pentru că sunt copilași care revin acum, după câțiva ani, și au rămas cititori fideli”, spune Emma.
De-a lungul timpului, Bookstory a găzduit în jur de 200 de evenimente. Anul care tocmai s-a încheiat a sistat însă această tradiție și a adus provocări încă și mai mari, în condițiile în care librăria a fost închisă pe perioada stării de urgență, iar încasările au fost aproape zero.
Librărie în pandemie
În cele două luni în care librăria a fost închisă, cei de la Bookstory au început să dezvolte un magazin online. Până a fost gata, au preluat comenzile prin telefon și e-mail, și au lansat vouchere de lectură. Chiar și așa, încasările au fost slabe, iar business-ul devenise vulnerabil, cu toate că plata chiriei fusese suspendată, iar angajații erau în șomaj tehnic. Iar redeschiderea din luna mai nu a însemnat o revenire completă.
„Oamenii au revenit foarte încet la obiceiurile anterioare, de a intra într-o librărie și de a răsfoi liniștiți. După reluarea activității, traficul în librărie a fost la 30%. Abia înspre toamnă, oamenii au început să revină în număr mai mare, iar decembrie a fost luna cea mai normală. Oamenii care intră acum în librărie sunt mai bucuroși și apreciază mai mult faptul că ești încă acolo, că ai rezistat, că e încă deschis. Pentru că e un reper de normalitate pe care îl regăsesc în această zonă gri”, spune Emma.
Statistic, publicul Bookstory este format mai ales din femei, dar asta și pentru că ele se îngrijesc, în general, și de nevoile de lectură ale copiilor. Nici bărbații însă nu se lasă cu mult mai prejos, iar preferințele lor merg mai degrabă în zona cărților de știință, business sau dezvoltare personală, spune Emma, care a remarcat de asemenea interesul tinerilor pentru scriitorii români debutanți.
Va dispărea cartea tipărită?
Emma crede că nu. Și mai ales după această perioadă în care cu toții, și mai ales copiii, am fost supraexpuși la ecranele luminoase, iar cartea tipărită a reprezentat și un soi de refugiu.
„Spre deosebire de presă, la carte lucrurile coexistă foarte bine în funcție de necesitate și context. Sigur că atunci când călătorești este mult mai practic să ai cărți pe suport electronic, dar asta e o situație temporară. Nu cred că suntem pregătiți anatomic să fim legați cu totul de ecrane”, spune Emma.
Rămâne de văzut dacă destinul cărților tipărite va fi același ca al presei sau vor fi redescoperite așa cum s-a întâmplat, de exemplu, cu discurile vinil. Până atunci însă, iată care au fost cel mai bine vândute cărți la Bookstory, în 2020:
Top 10 ficțiune
COPIII DE PE VOLGA - GUZEL IAHINA
OAMENI ANXIOȘI – FREDERICK BACKMAN
ZULEIHA DESCHIDE OCHII - GUZEL IAHINA
MEMORIILE UNUI MOTAN CĂLĂTOR - HIRO ARIKAWA
FELIX ȘI IZVORUL INVIZIBIL - ERIC-EMMANUEL SCHMITT
O LUNGĂ PETALĂ DE MARE - ISABEL ALLENDE
TATUATORUL DE LA AUSCHWITZ - HEATHER MORRIS
UN BĂRBAT PE NUME OVE - FREDRIK BACKMAN
CINEMATIC - LUCA ȘTEFAN OUATU
SCARA LUI IAKOV - LUDMILA ULITKAIA
Top 10 non-ficțiune
SUFLETE DE STICLĂ - GASPAR GYORGY
SUPRANATURAL - JOE DISPENZA
SAPIENS - YUVAL NOAH HARARI
STILURILE DE ATAȘAMENT - AMIR LEVINE. RACHEL S.F. HELLER
21 DE LECȚII PENTRU SECOLUL XXI - YUVAL NOAH HARARI
CELE CINCI LIMBAJE ALE IUBIRII - GARY CHAPMAN
DEMENȚA DIGITALĂ. CUM NE TULBURĂ MINTEA NOILE TEHNOLOGII - MANFRED SPITZER
FEMEI CARE ALEARGĂ CU LUPII - CLARISSA PINKOLA ESTES
CRISTALUL ETERIC - RADU CINAMAR
PE TĂRÂMUL FANTOMELOR ÎNFOMETATE. PRIZONIERI ÎN LUMEA DEPENDENȚEI - GABOR MATE
Top 10 cărți pentru copii
CARTEA DE BUCATE A LUI PETTSON ȘI FINDUS - SVEN NORDQVIST
SPRE POLUL SUD - EMIL RACOVIȚĂ
OLGUȚA ȘI UN BUNIC DE MILIOANE - ALEX MOLDOVAN
ȚUP. NU AI NEVOIE DE ARIPI CA SĂ POȚI ZBURA - ALEX DONOVICI
POVEȘTI CA SĂ TE IUBEȘTI MAI MULT - ALEX ROVIRA, FRANCESC MIRALLES
COPACUL MEU - GERDA MULLER
CÂND FINDUS ERA MIC ȘI A DISPĂRUT - SVEN NORDQVIST
HARRY POTTER 2 HARRY POTTER ȘI CAMERA SECRETELOR - J.K. ROWLING
CELE DOUĂSPREZECE PRINȚESE DANSATOARE - MARIA SURDUCAN
ȚUP IMPOSIBIL E DOAR UN CUVÂNT ED II - ALEX DONOVICI
Fișă de business. Subiectiv
Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor? Curaj
Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor în România? Curaj, răbdare și bani.
A existat vreun moment în care ai vrut să renunți? Nu neapărat în care am vrut să renunțăm, dar momente în care s-a pus un semn de întrebare dacă mai rezistăm sau nu, așa cum a fost anul trecut în primăvară, dar și după. Pentru că prețul chiriei a rămas același, iar clienții au ajuns la 30%.
Care a fost momentul în care ți-ai dat seama că ești pe drumul cel bun? Oricând vine un cititor și îți spune că s-a simțit bine în librărie și va reveni. Pentru că este un moment de validare extraordinar. Dar primul cred că a fost în 2013, când am primit o Diplomă de Excelență în cadrul Galei Industriei de Carte din România: Best New Entry pentru strategia de impunere a brandului pe piața de carte.
Ce este antreprenorul? Persoana care investește financiar într-o idee în care crede, un vis al său, creând astfel oportunități și pentru alți oameni din comunitatea sa.
Fișă de business. Obiectiv
Investiția inițială: câteva zeci de mii de euro
Număr de angajați: 5
Timp de recuperare a investiției: după 5 ani
Cifra de afaceri 2019 – 1 milion de lei
Profit: N/A
Dacă IMM-urile merg bine, România merge bine. Mulțumim IMM-urilor pentru că generează 50% din cifra de afaceri a firmelor din România. Republica vă va purta în lunile următoare într-o călătorie în lumea celor care mișcă România prin inițiativă, curaj și multă muncă.
Republica antreprenorilor este un proiect susținut de Banca Transilvania.
Cumpără de la o afacere mică este o campanie realizată de Banca Transilvania.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.