Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Eurovision. Sfidarea nebunilor

Croația la Eurovision 2023

Foto: Croația la Eurovision 2023 (Profimedia Images)

Loreen câștigă ediția din 2023 a Eurovision cu piesa [Tattoo] și devine prima femeie din istoria concursului muzical european care câștigă de două ori, egalându-l astfel pe Johnny Logan, care a câștigat Eurovisionul pentru Irlanda în 1980 și 1987.

Rețeta lui Loreen a fost aceeași care a făcut-o să câștige Eurovision în 2012 cu piesa [Euphoria]: o melodie simplă, dar hipnotică, o melodie electronică care te face să dansezi de la prima notă și mai presus de toate, o punere în scenă care inspiră spiritualitatea pe care Loreen o impregnează în tot ceea ce face.

Loreen, reprezentanta Suediei la Eurovision 2023

Și acum puțin despre Eurovision. Ei bine, în ciuda eforturilor organizatorilor de a restricționa exprimarea politică, concursul a devenit o tribună eficientă pentru exprimarea disidenței politice. Pe măsură ce s-a extins în întreaga lume, performanțele, modelele de vot și sensibilitățile au devenit un spațiu al dinamicii soft power geopolitice. 

Cuprinzând recuperarea după cel de-al Doilea Război Mondial, Războiul Rece și realinierea post-Război Rece, Eurovision se află în mod constant în fruntea bătăliilor politice și culturale care au ajuns să definească epoca modernă.

Eurovision este unic prin succesul său de lungă durată. A reușit să rămână relevant atât de mult timp, deoarece participarea este atât o declarație geopolitică cât și o performanță. Concursul este un loc în care competiția individuală poate fi eclipsată de considerentele politice și dinamica soft-power.

Pe scurt, Eurovision este astăzi cel mai modern și cel mai popular program de entertainment live din lume. Iar faptul că există participanți care au fugit din țări devastate de război pentru a concura, folosindu-și spectacolele pentru a-i sfida pe liderii politici autoritari și pentru a face apel la pace face acest concurs să rămână de partea bună a istoriei. În vremuri întunecate precum cele de acum, poate că spectacolul oferit de acest concurs este fix cel de care are nevoie publicul pentru a rămâne conectat la realitate și a înțelege cât de importantă e diversitatea.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Nume check icon
    Eu cred ca Eurovizion-ul este arhaic, simplist si nici pe departe cel mai modern si popular program de distractie din lume. Are acest trafic pentru ca este vorba numai si numai de geopolitica si putin legat de muzica, mai ales dupa 1990. In rest destul de putini castigatori care s-au tranformat in vedete adevarate si nu cateva concerte cu coveruri dupa ce au castigat. Iar pentru noi in Romania acest concurs este o sursa continua de cearta intre diferite grupuri de influenta din lumea muzicala locala si bineinteles eternul si fascinantul TRV1.. Iar anul acesta avem si cireasa de pe tort, respectiv o "vedeta" ca isi arata "profesionalismul" balcarind alti participanti la concurs si care in finala si-a aratat si "inteligenta" in care spune ca el nu citeste ce reposteaza:)
    • Like 3
  • Marius check icon
    " ... Rețeta lui Loreen a fost aceeași care a făcut-o să câștige Eurovision în 2012 cu piesa [Euphoria]: o melodie simplă, dar hipnotică, o melodie electronică care te face să dansezi de la prima notă....."

    Pe bune? Am rupt televizorul in doua de atata dans! De fapt cred ca de atata "anti-dans"!!!

    PS. Si cum isi mai dadea ochii peste cap madama cand astepta rezultatul votului telespectatorilor...... de ziceai ca-i in transa.......
    • Like 2


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult