Sari la continut

De șase ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Experimentul celor 6 pălării gânditoare. Cum putem analiza cultura organizațională

business - companie - Foto Sam Edwards / Caia Image / Profimedia)

Foto: Sam Edwards / Caia Image / Profimedia

De fiecare dată când într-o organizație vedem cum proiecte bune, muncite, cu planuri solide de implementare și cu resurse mai mult decât suficiente, eșuează, cu siguranță blocajul sau inhibitorul poate fi găsit în cultura organizațională. Mai ales în companii unde cultura nu este considerată un element important pentru afacere și este deseori ignorată. Opțiunile pe care le are echipa de top management când vorbim de cultură sunt doar două. Să o cunoască, înțeleagă și să planifice acțiunile conform realității din teren sau să acționeze, ignorând mecanismele de funcționare și să își asume că uneori va avea de luptat și împotriva propriei organizații.

Am decis să fac un experiment de analiză pentru a clarifica suplimentar subiectul și am folosit abordarea celor sase pălării gânditoare pentru a avea o imagine din sase unghiuri a conceptului. Este o modalitate de investigare a unui subiect din diferite perspective, dar într-un mod sigur, clar și fără conflicte. Este creat de Edward Bono, pentru a ușura munca în consilierea agențiilor guvernamentale cu care lucra.

Cele șase culori diferite ale pălăriilor de analiză reprezintă fiecare o imagine diferită. Avem alb pentru fapte și cifre, roșu este punctul de vedere emoțional, negru poate fi considerat avocatul diavolului, galben reprezintă culoarea optimismului, verde creativitatea, iar albastru are sarcina de a organiza, este controlorul procesului.

Dacă ne uităm la subiect purtând pălăria albă, avem rolul unui computer, analizăm date și cifre, rece și fără implicare subiectivă. Cultura organizațională reprezintă suma comportamentelor oamenilor care sunt parte dintr-o organizație. Include valorile, viziunea, limbajul de muncă, sistemele, simbolurile, credințele și obiceiurile membrilor organizației. Pentru a înțelege și mai clar putem folosi douăsprezece lentile de explorare care definesc complet elementele culturii organizaționale. Avem astfel Sens/Scop, Leadership, Comunicare și Întâlniri/Ședințe, Succes (Recompensa/Sancțiune), Structuri&Sisteme, Decizii, Comportament în relație cu exteriorul, Gestionarea schimbărilor, Taboo&Temeri, Influenta/structuri de putere, Povesti/mituri/ritualuri și Conflict. Analizând aceste elemente avem o imagine completă a mecanismelor din interiorul unei companii, care este dinamica și cum reacționează organizația la stimuli interni și externi.

Pălăria roșie mă face să fiu entuziasmat și fericit, mă bucur să văd impactul pe care îl poate avea asupra sănătății unei organizații o cultură adecvată. Poate să devină un catalizator al senzației de bine în interiorul companiei. Vom avea oameni mândri să facă parte dintr-o organizație cu o cultură care se potrivește cu modul în care ei văd si fac lucrurile. Creștem implicarea, loialitatea, sinergia. Emoțiile oamenilor care fac parte dintr-o entitate unde există cultura potrivită sunt mai pozitive.

Cu pălăria neagră brusc voi deveni cârcotaș, văd doar lucruri negative și posibile probleme. De ce trebuie transformată cultura, lucrurile funcționează bine de mulți ani pentru multe organizații, oamenii își fac treaba, par mulțumiți, iar clienții ne asaltează mereu cu comenzi. În plus cultura asta e așa o iluzie, altele sunt lucrurile importante, de ce să riscăm să pierdem siguranța prezentului pentru un vis? Dacă diagnoza ne arată lucruri care nu ne plac și astfel stricăm echilibrul fragil al organizației?

Optimismul galbenului ne va readuce la sentimente mai bune și putem să înțelegem cum ne va ajuta concret în business o cultură bine definită. Vom avea claritate și mecanisme de colaborare agile, obținem eficiență în comunicare și integrarea noilor angajați este mai naturală. Iar o cultură înțeleasă de membrii organizației devine catalizator al inițiativelor operationale și nu riști un "război civil" interdepartamental. Iar când cultura e clară în interiorul organizației, devine clară și în exterior, iar astfel poți să atragi clienți mai ușor.

În zona verde putem să devenim mai îndrăzneți, începem să ne imaginăm cum va arăta compania noastră cu o cultură ideală, să găsim soluțiile care ne vor duce de la contextul actual la cel ideal. Oricât de creativ ar părea, uneori chiar nebunesc, este important să nu ne limităm și să fim cât de în afara cutiei putem să fim. Cultura organizațională îți va defini mișcările pentru următorii ani de activitate, iar viitorul aparține celor mai creativi și îndrăzneți dintre noi. Stiluri de leadership noi, organigrame futuriste, moduri de comunicare inovative, toate vor defini cultura ideală a viitorului. Cum vei face lucrurile în viitor, care vor fi comportamentele ce definesc organizația, astea pot fi un trend al industriei. Avem exemple de culturi diferite, apărute după criza trecută, care sunt ale celor ce conduc industriile unde activează, la zece ani de la apariție. De ce nu ai fi tu următorul model de urmat?

Iar pentru a pune totul în practică va trebui să purtam pălăria albastră, să ne asigurăm că există un proces clar și implementarea va fi reușită. Pentru că nu există un model standard, iar astfel fiecare companie are propria cultură, primul pas este o diagnoză internă a elementelor ce o construiesc. Un workshop de explorare în care analizăm contextul prezent, viziunea viitorului, dar și care ar putea fi acțiunile de implementat, pentru a indeplini acea viziune. Este important să înțelegem ce ne susține inițiativele și ce ni le blochează, să păstrăm ce e util și să înlocuim inhibitorii. Va fi nevoie să explorăm împreună cu oamenii din organizație ce acțiuni ar fi benefice trecerii de la actual la ideal, să folosim un proces de implementare prin sprinturi pilot, rapide, de 100 de zile și la final să extrapolăm rezultatele pilot la nivel de organizație.

Indiferent prin ce filtru de culoare privim, cultura rămâne un subiect important în activitatea unei companii. Nu este un subiect al departamentului resurse umane, reprezintă modalitatea in care compania va parcurge drumul către viziune, ritmul si reacția la diferiți stimuli de pe parcurs. Depinde doar de fiecare dintre noi dacă pe drumul acesta, pe lângă forțe externe, vom fi nevoiți să luptăm și cu noi înșine. Clarifică prezentul, definește viitorul și asigură-te că ai resursele, energia și cultura potrivite pentru călătoria ce urmează.

În timp ce particularitatea unui individ transpare în personalitatea sa, individualitatea unei organizaţii se manifestă în cultura sa. - Eldridge şi Crombie (1974)

Îți recomandăm
Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Companiile sunt pline de pălării gânditoare. Greu e să găseşti creiere care fac acelaşi lucru.
    • Like 1


Îți recomandăm

Școală modernă

Educația, în toate formele sale, este o investiție, nu o cheltuială. De la nivelul familiei și până la societate în ansamblul ei, toți ar trebui să fim conștienți că fiecare resursă alocată acestui domeniu aduce, aproape fără excepție, plus valoare ce se întoarce la nivel de individ și în comunitate.

Citește mai mult

Apartamente

22 de grade Celsius. Aceasta este temperatura pe care românii din orașe preferă să o aibă iarna în case, conform unui studiu realizat pentru Habits by Republica de Unlock Research.

Citește mai mult

Codecool

Codecool, școala de programare cu cea mai rapidă creștere din Europa Centrală și de Est, dă startul proiectului pilot #CoolHack, primul hackathon local organizat offline în campusul din București, pe 17 și 18 decembrie 2021. Opt echipe formate din doi până la patru membri, actuali cursanți și absolvenți, își vor testa cunoștințele și vor concura pentru premiul de 1.000 de euro, convingând jurații de abilitățile tehnice și non-tehnice în baza cărora vor fi evaluați.

Citește mai mult