Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Externalizarea funcțiilor financiare, printre soluțiile eficiente de adaptare într-un mediu economic volatil

Birou al unei companii

Foto: Profimedia Images

Finalul anului calendaristic reprezintă, în mod tradițional, pentru companiile din România, un moment de reflecție cu privire la planificarea pentru anul care urmează, dat fiind că, de cele mai multe ori, în această perioadă a anului apar cele mai importante schimbări legislative cu impact în economie, aplicabile în exercițiul financiar următor. Anul 2024 este cu atât mai important din acest punct de vedere, dat fiind că modificările cele mai importante, în special în domeniul fiscal, sunt așteptate abia după alegerile parlamentare din decembrie, astfel că societățile comerciale trebuie să lucreze pe mai multe scenarii când trasează bugetele și strategia de afaceri pentru 2025.

Certitudinea legată de adoptarea unor măsuri fiscal-bugetare în perioada următoare are la bază necesitatea reducerii deficitului bugetar sub limita maximă admisă pentru statele membre UE, respectiv 3% din PIB, în următorii șapte ani, în condițiile în care, la finalul acestui an, ar urma să ajungă la 7,9% din PIB. În acest scop, autoritățile din România au elaborat Planul Fiscal-Structural pe Termen Mediu, care trebuie aprobat de Comisia Europeană și care conține prioritățile pentru sustenabilitatea financiară pe termen lung, inclusiv măsurile necesare în acest scop.

Provocările și oportunitățile modificărilor legislative

În principiu, planul vizează ajustarea treptată a deficitului bugetar, astfel încât acesta să scadă la 2,5% la finalul anului 2031, obiectiv care impune creșterea veniturilor la bugetul de stat, gestionarea eficientă a resurselor, dar și a cheltuielilor publice, și absorbția optimă a fondurilor europene. Măsurile concrete nu sunt încă adoptate, dar unele dintre ele erau deja prevăzute în Planul Național de Redresare și Reziliență, cum ar fi reforma fiscală pentru optimizarea structurii impozitelor și taxelor pentru îmbunătățirea colectării, ajustarea suplimentară a regimului de impozitare a microîntreprinderilor sau digitalizarea sistemului de taxe.

La acestea se adaugă majorarea salariului minim pe economie la 4.050 de lei de la 1 ianuarie 2025, anunțată recent de Guvern, dar și alte obligații generate de transpunerea în legislația locală a unor directive europene sau reglementări globale. Printre acestea se numără pilonul II din reforma Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (impozitul minim pe profit la nivel global, aplicabil și în România din 2024), Directiva UE privind raportarea de sustenabilitate (CSRD) sau Publicarea raportării țară cu țară (Public Country-by-Country Reporting), care vor impune companiilor să își revizuiască structurile de costuri și strategiile fiscale, dar și să își reevalueze procesele interne pentru a asigura transparența și acuratețea informațiilor financiare pentru o conformare riguroasă la aceste obligații de raportare. 

Flexibilitatea și agilitatea, avantaje într-un context legislativ efervescent

În acest climat de incertitudine și de schimbare a cadrului de reglementare, externalizarea funcțiilor financiare devine o opțiune din ce în ce mai atractivă pentru organizații. Această operațiune nu este doar o măsură de reducere a costurilor, ci poate reprezenta și o strategie care permite organizațiilor să se adapteze rapid la fluctuațiile condițiilor economice. Colaborarea cu parteneri specializați poate oferi expertiză în gestionarea complexității legislative și în asigurarea conformității cu reglementările în permanentă schimbare.

Un alt avantaj semnificativ al externalizării constă în capacitatea de a transforma costurile fixe în costuri variabile, sporind flexibilitatea financiară a entității. Aceasta este esențială într-o economie globală dinamică, în care viteza de reacție la provocări externe devine un factor determinant al succesului. Totodată, prin externalizarea funcțiilor financiare, companiile pot gestiona fluctuațiile cererii și pot aloca resursele în mod strategic, asigurându-și astfel o poziție competitivă pe termen lung.

În concluzie, o analiză aprofundată realizată la finalul anului calendaristic are potențialul de a contribui la pregătirea organizațiilor pentru schimbările macroeconomice și legislative anticipate pentru anul următor (2025 în acest caz). Iar companiile care acordă atenția cuvenită acestei analize și care iau în calcul inclusiv reevaluarea serviciilor financiare și explorarea opțiunilor de externalizare, ca parte a unei strategii mai ample de adaptare și inovare, vor fi mai bine pregătite să navigheze prin complexitatea peisajului economic și să prospere într-un mediu în continuă transformare.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

articol audio
play icon mic icon tăxi - Profimedia

Poate că nu suntem suficient de nemulțumiți ca să vedem cu adevărat ce avem. Poate că, dincolo de nemulțumirile cotidiene și de criticile fără sfârșit, România pulsează cu o vitalitate discretă, cu umor și cu frumusețea unor lucruri care nu se văd imediat, dar care țin locul stabil al unei vieți adevărate. foto: Profimedia

Citește mai mult

Foto CTP

Scriu acest text în primul rând pentru credincioșii ortodocși din România. Pentru cei care cred sincer în cuvântul lui Dumnezeu. Eu sunt un om al științei – ceea ce nu înseamnă automat că sunt și ateu. Cred și eu, dar în altceva: în rațiune, în observație, în experiment, în logică, în dovezi, în demonstrație. Pe baza acestora am analizat la început zicerile lui Dumnezeilă Georgescu. Erau atât de aberante, încât devenea ridicol să raționezi asupra lor. Am renunțat.

Citește mai mult

Sorin Grindeanu și Liviu Dragnea

Zice cel mai detestat om politic român din aceste zile, că venirea în guvern a doamnei Oana Gheorghiu „nu e un lucru care să ne facă bine” și are maximă dreptate. Nu are cum să facă bine un asemenea om, PSD-ului. E un antidot la zboruri Nordis, la jafuri din banul public, la afaceri necurate și e clar că îi ia cu frisoane, cu grețuri. Țipă Olguța, țipă Manda, țipă Grindeanu că Oana Gheorghiu nu le face bine. E ca și cum ar fi venit o molimă peste ei.

Citește mai mult

Parlament 2025

În ultimele luni s-au produs câteva modificări pe scena politică românească. Dreapta a început să se consolideze și are un potențial semnificativ. Prin „dreapta” nu mă refer la populiștii de la AUR și la tot ce gravitează în jurul lor sau sub ei: SOT, POT, Partidul Patrioților, Georgescu, Anca Alexandrescu etc. Pentru a avea o viață politică sănătoasă, cei mai reprezentativi lideri ai dreptei ar trebui să fie politicieni de tipul (tot mai conservatorului) Nicușor Dan și Ilie Bolojan, iar electoratul care se consideră de dreapta ar trebui să înțeleagă acest lucru, fără să cadă în capcana populismului.

Citește mai mult

Ioan Aurel-Pop

Filmarea începe cu membrii corului Tronos aplaudându-l pe președintele Academiei. Acesta stă în picioare și scutură din cap, parcă încercând să evite ispita – cuvânt potrivit pentru audiență – privind melancolic către masa încărcată cu numeroase bunătăți, dintre care majoritatea ar fi fost îngăduite chiar și Celui care a trăit ca evreu și a avut scris IESVS NAZARENVS REX IVDAEORVM pe crucea Sa. Foto: Basilica.ro

Citește mai mult
sound-bars icon