Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

Extraordinara poveste a lui Mihai Goriuc, creatorul Transgor Logistik. A făcut primii bani în liceu, reparând biciclete la mâna a doua. Republica antreprenorilor

„Am crescut businessul respectându-mi promisiunile. E un crez al meu”, spune Mihai Goriuc, cel care conduce o companie cu o cifră de afaceri de 17,4 milioane de euro, în 2024. Goriuc, originar din Suceava, și-a legat numele de Transgor Logistik împlinindu-și o promisiune din adolescență: să facă istorie, cu adevărat, în domeniul transportului și al logisticii. „Am pornit de la zero”, povestește el pentru Republica Antreprenorilor. Iar astăzi, compania pe care o deține înseamnă o echipă de 70 de oameni, patru puncte de lucru: Iași, București, Cluj-Napoca și Bacău, o flotă de transport național și internațional de mărfuri, soluții integrate de transport rutier, aerian, maritim și distribuție de mărfuri paletizate din postura de partener pe regiunea nord-est a rețelei internaționale Pall-Ex.. 

„Dacă nu spui Da provocării, nu o să știi niciodată dacă poți face ceva sau nu”

„Mi-am împlinit multe dintre obiectivele profesionale; dar nu mă opresc aici. Sunt genul de om care caută mereu următorul pas, următoarea provocare”, afirmă antreprenorul. Dă vina pe adrenalină și pe starea de alertă mentală pe care i le oferă negocierea, argumentele și identificarea celor mai bune soluții. „Dacă nu spui Da provocării nu o să știi niciodată dacă poți face ceva cu adevărat sau nu”. Provocator a fost să învețe germană, atras de maniera de a preda a unui profesor de gimnaziu; apoi să corespondeze cu un copil dintr-o țară străină în această limbă. Ori să meargă la Olimpiada de limbi străine și, mai târziu, să își ajute tatăl - șofer de camion - să își găsească contracte în străinătate, ori să negocieze. 

Provocator a fost și să repare biciclete, biciclete la mâna a doua, cumpărate pe mai nimic și aduse de tatăl lui de prin cursele din Europa. „În garajul casei le reparam și apoi le vindeam. Eram în liceu. Așa am câștigat primii mei bani”, spune Mihai Goriuc. O provocare a fost și să preia, la scurt timp după examenul de licență, una dintre firmele tatălui său. „O firmă închisă, căreia i-am schimbat tot, inclusiv denumirea”, explică. Așa a creat, în 2002, Transgor Logistik. „La început, făceam tot. Și transport, și operațiuni, și administrativ, și contabilitate”. Rețeta părea a fi de succes, pentru că afacerea a crescut rapid, dar a adus odată cu oboseala și primele lecții de business învățate: „Atunci am înțeles că doar cu oameni alături pot reuși cu adevărat. Am învățat să-i caut, să recrutez și, mai târziu, să deleg”. Se mândrește că astăzi are colegi care îi sunt alături de 13, de 17 ori de 20 de ani. Întrebat ce caută la cei cu care face echipă răspunde rapid:„Inițiativă. Și ceva în plus. Caut oameni cu care să pot crește; de la care să învăț ceva, pentru că nu le știu pe toate”..

Lecția renunțării: „Am fost aproape să închid tot”

Afacerea a însemnat și pierderi, nu doar câștig. 2004 a fost un an dificil pentru firmă, amintește Mihai Goriuc și asta pentru că unul dintre primii clienți importanți a intrat în incapacitate de plată. „Am pierdut atunci aproape 20.000 de euro, o sumă uriașă pentru acel moment. Am fost aproape să închid totul”. Nu a închis firma, dar a redus la minimum cheltuielile personale și s-a concentrat pe ceea ce astăzi numește „reconstrucție”: „Situații complicate au mai apărut și în anii care au urmat – furt de marfă, daune neacoperite de asigurări, pierderea unor clienți importanți, inclusiv momente delicate în pandemie”, povestește. „Uitându-mă în urmă, toate aceste încercări nu au făcut decât să mă pregătească. Au fost lecții valoroase, fiecare în felul ei – despre prudență, despre oameni, despre decizii luate sub presiune. Fiecare criză m-a învățat ceva nou. M-a făcut să devin mai atent, mai adaptabil și, paradoxal, mai încrezător în intuiția mea și în echipă. Rezistența unui business nu se măsoară doar în cifre, ci în felul în care gestionezi aceste momente grele. Ele m-au format ca antreprenor”.

„România nu îți oferă o rețetă a succesului, dar îți dă șansa să o creezi singur”

Ce înseamnă pentru Mihai Goriuc un antreprenor bun? „Un antreprenor bun cunoaște piața, își asumă riscuri calculate, este flexibil și știe să se adapteze la ce nu poate controla pentru a putea trece peste acele riscuri pe care nu le-a prevăzut, fiindcă piața românească și, mai recent, cea internațională au tendințe volatile și imprevizibile. Totodată, un antreprenor bun este acel om care are o viziune clară și reușește să transmită echipei încrederea de a merge împreună către același obiectiv. Trebuie să ai răbdare, capacitate de analiză și să iei decizii rapide chiar și în momentele dificile”. Întrebat de ce anume e nevoie ca să fii un antreprenor bun în România, omul de afaceri vorbește despre un mix de „ingeniozitate, răbdare, înțelegere și curajul de a privi în viitor”. „Nu este o sarcină ușoară, trebuie să ai nervi tari, dar mai ales claritate și curaj. România nu îți oferă o rețetă a succesului, dar îți dă șansa să o creezi singur. Birocrația, instabilitatea legislativă și piața în continuă schimbare sunt provocări reale, dar dacă știi să rămâi flexibil și pragmatic, ai șanse mari să reușești”.

Definiția leadership-ului

Astăzi, Mihai Goriuc conduce o companie cu o cifră de afaceri de 17,4 milioane de euro. Întrebat cum vede afacerea pe care a fondat-o în următorii cinci ani, el vorbește despre extindere, dezvoltare și diversificarea portofoliului de servicii pe o piață dinamică. Și despre motivarea echipei: „ A fi în top nu înseamnă că ai ajuns, ci doar că ai ajuns undeva. Urmează alt drum, altă perspectivă. Când ești în top sau în vârf de munte – iar ca pasionat al muntelui, cunosc bine acest sentiment – nu înseamnă că misiunea s-a încheiat. Dimpotrivă, este un moment în care trebuie să te stabilizezi, să analizezi noua perspectivă și să decizi în ce direcție continui. Așa este și în business: dacă le arăți oamenilor că fiecare reușită e o etapă și nu finalul drumului, că merită să urce din nou pentru o altă priveliște, atunci îi vei avea aproape. Motivația nu vine doar din targeturi, ci din sens. Arăt echipei că ceea ce facem contează, că suntem toți parte dintr-un mecanism care funcționează pentru că fiecare om își face treaba cu dedicare. Aprecierea reală, recunoașterea meritelor și transparența în comunicare sunt esențiale. Pentru mine, leadershipul înseamnă să ai curajul să mergi primul, dar și înțelepciunea să te întorci după cei care au rămas mai în spate – exact ca pe munte”.

Când știi că o afacere funcționează

„Merge” astăzi compania Transgor Logistik singură? O afacere „merge singură” atunci când nu mai depinde exclusiv de antreprenor pentru funcționarea de zi cu zi, crede antreprenorul ieșean. „Atunci când are implementat un sistem stabil, cu procese clare, proceduri eficiente și o echipă bine pregătită care știe ce are de făcut fără să aștepte mereu confirmări”, spune Goriuc. Firma pe care a fondat-o a ajuns în acest punct datorită unei echipe stabile și a unui nucleu de management care s-a format și perfecționat în timp, susține. „Cu fiecare pas de creștere și consolidare, am putut să deleg mai mult, să am încredere și să mă detașez exact atât cât trebuie. Și am câștigat ceva extrem de valoros: timpul. Timpul de a mă detașa, de a privi lucrurile de la distanță, de a analiza, de a gândi strategic și de a lua decizii cu mintea limpede, nu în viteză. Acesta este un semn clar că afacerea funcționează – când tu, ca fondator, poți lipsi o perioadă și totul merge mai departe, chiar bine. În primii ani era imposibil să plec în concediu fără să muncesc și de acolo. Acum, pot să lipsesc o perioadă scurtă fără ca lucrurile să se blocheze – și asta e o realizare în sine”.

Republica antreprenorilor este un proiect susținut de Banca Transilvania.   

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult