Foto: Guliver/Getty Images
Facebook reprezintă o mare parte din viața noastră de zi cu zi. Petrecem ore bune fie pe Facebook, fie pe Instagram, atât pe calculator dar din ce în ce mai mult pe telefon. În alte țări sunt populare și platforme precum Twitter sau Snapchat.
Simt că migrăm cu toții ușor ușor spre Instagram pentru poveștile noastre personale și că Facebook a devenit mai degrabă un teren politic. Dar poate e doar în bula mea.. cine știe. Mai multe despre bulele astea mai jos.
Pentru că în ultimul timp a crescut activitatea conturilor de Facebook false, merită să ne oprim un pic asupra modului curent de funcționare al acestei lumi, numită social media. Vreau să o explic și celor ce poate nu o înțeleg cu totul sau nu au mai avut timp și de asta.
Voi explica în contextul campaniei curente, pentru Prezidențialele care vor avea loc pe 10 noiembrie și pe 24 noiembrie.
Facebook a devenit câmpul de bătălie al majorității forțelor politice din România și nu numai.
Rezultatele alegerilor din Marea Britanie, Statele Unite, Franța, Italia, Germania, Olanda, Austria, au fost influențate într-un fel sau altul de folosirea abilă a rețelelor sociale, atât de actorii politici din acele țări, dar și de actori statali externi. Cum este cazul Rusiei, țară care investește activ în companii cu zeci de mii de angajați în acest ”război online”. Fiecare dintre aceștia folosește și se folosește zilnic de zeci de conturi de Facebook, Twitter, Instagram, etc.
Un exemplu controversat, ce a intrat sub vizorul sistemului judiciar american și în presa internațională este compania Internet Research Agency din St.Petersburg:
Să începem prin a explica actorii implicați în jocul politic ce se numește Facebook, de la nivel statal în jos.
Actorii principali implicați într-o campanie politică, ce pot influența mesajul public, postările, grafica, video, etc. sunt:
- State mari cu interese politice și economice în România: Rusia, China, SUA, UE.
- în principal Rusia cheltuie cei mai mulți bani pentru armate de trolli și postaci în Europa. Interesul lor este acela de a dezbina UE și de a șubrezi relația SUA - Europa și SUA - România. Folosesc tot felul de minciuni puse împreună cu jumătăți de adevăr pentru a influența oamenii cu o educație istorică și economică precară.
- SUA și Uniunea Europeană cheltuie prea puțini bani prin comparație, pentru a contracara efectele nocive ale Rusiei. Eforturile UE se rezumă la o declarație în care recunoaște rolul Rusiei în propaganda anti-UE și o mică agenție cu fonduri mult prea mici pentru a face față sutelor de milioane de EUR investite de Rusia în acest domeniu. Anumite articole vehiculează chiar sume de peste 1 miliard de EUR investiți de statul rus în propagandă fake news atât în online cât și în agenții de presă, televiziuni, ONG-uri, etc.
- China își folosește în general resursele într-un mod mai specific, mai puțin pe Facebook, mai mult pentru spionaj economic și corporatist, la nivel global.
- Partidele politice din România și candidații independenți - departamente de comunicare și social media - sunt oameni angajați care fac asta zi de zi, creează conținutul paginilor partidelor, imaginile și videourile lor. Unele au și oameni angajați ca trolli sau postaci, dar și oameni care fac asta din proprie voință, fără finanțare. Un partid fără un departament de comunicare competent pe online, nu are șanse de reușită.
- Consultanți politici (de regulă externi, dar sunt și câțiva români foarte buni) care lucrează pentru un candidat sau pentru un partid, pe sume de bani destul de mari. Creează, printre altele, strategiile de comunicare pe care departamentele partidelor le vor pune în aplicare. De asemenea toate partidele au consultanți plătiți.
- Grupuri și comunități de susținători ai unui partid sau altul - în general grupurile de succes au administratori ce sunt activi zilnic pe Facebook și care petrec enorm de mult timp online. Fie că o fac plătit sau nu. Nu există statistici clare aici.
- Pagini publice ale candidaților, membrilor de partid, influencerilor și comunicatorilor partidului.
- Pagini neasumate politic deținute de actori politici, folosite pentru a disemina informații despre contra-candidați. Probabil că toate partidele au așa ceva, deși aici dovezile clare lipsesc.
1. Continuăm cu algoritmul Facebook curent. Ce contează mai mult pentru a ajunge la cât mai mulți oameni:
2. Numărul de comentarii și distribuirile postărilor contează mult mai mult pentru viralizarea mesajului decât likeurile (aprecierile).
3. Între o postare doar cu text și o postare cu poză, cea cu poză va fi tot timpul mai răspândită de algoritm. De aceea partidele au început în ultimul timp să își angajeze graficieni ce pot crea rapid caricaturi, infografice sau poze bune.
4. Între cele descrise mai sus și un mesaj video, cel cu video va fi mult mai rapid și mai departe răspândit de algoritm. Pentru acestea se angajează și editori video. Videoul live trebuie să fie peste 3 minute pentru un impact mai mare, videoul înregistrat preferabil sub 1 minut, chiar 30 secunde, pentru ca un număr cât mai mare de oameni să îl vizioneze.
Mesajele video Live sau cele înregistrate pe Facebook vor avea mereu prioritate față de videouri create prin alte platforme precum Youtube.
Ce înseamnă diversele noi denumiri? Un mic dicționar explicativ:
- bulă de Facebook - comunitate creată de Facebook, prin plasarea mesajelor pe care algoritmul lor consideră că tu, ca utilizator, ai vrea să le vezi. De la cei aproape 5000 de prieteni ai mei de pe Facebook, eu nu mai vad de mult postari in feed de la prieteni apropiați, pentru că, cred eu, postarile lor nu au caracter politic. Consider că această marketizare a produsului de către Facebook a dăunat mult calității serviciului oferit și de aceea lumea se îndreaptă spre Instagram.
- Troll - persoană reală cu cont asumat, sau persoană reală cu cont neasumat. Intră într-o discuție cu scopul predefinit de a deturna discuția, de a introduce informații tangențial legate de subiect sau de a acuza diferiții actori politici de lucruri pe care fie aceștia fie nu le-au făcut, fie nu au avut habar de ele, cu intenția de a le murdări imaginea publică. Scopul trollului este de a discredita, dezbina și demoraliza. Poate fi plătit sau nu.
- Postac - troll plătit, la un nivel mai jos de complexitate a argumentării. Face tot ce face trollul, dar prin cantitatea mesajelor trimise nu neapărat prin finețea lor (căci nu putem vorbi de calitate atunci când ne referim la minciuni).
- Cont fals - fake account - cont neasumat. Este împărțit în două categorii:
- conturi ale unor persoane reale ce nu doresc să-și arate identitatea în mod public și se ascund în spatele unor poze ce nu îi reprezintă. Pot folosi numele real, sau nu. Pot fi trolli sau nu, în în funcție de alegerea personală.
- conturi cu totul false, ce aparțin postacilor sau trollilor de mai sus.
- Comunicator de FB - persoană apropiată partidului sau candidatului, care comunică mesajul într-un mod eficient și simplu, uneori controversat - care atrage multe comentarii. Este ușor ușor împins de algoritmul Facebook în fața cât mai multor oameni, tocmai pentru că postările sale atrag mai multe comentarii și distribuiri.
- Influencer - persoană cu notorietate, cunoscută pentru rezultatele într-un domeniu sau altul, a cărei influență în spațiul public este folosită de un partid sau altul, sau de un candidat sau altul, pentru a-și transmite mesajul mai eficient la cât mai mulți oameni. Pe Instagram a prins atât de bine încât se creează cariere întregi doar din acest statut.
Acum că am trecut prin detalii de bază despre mediul acesta în România, în articolul următor vom explora împreună situația curentă de pe Facebookul românesc. Cum se comunică, cum se influențează, ce este benefic și ce dăunează societății per total. Până atunci, vă las cu o rugăminte: apreciați, distribuiți și comentați doar conținut de calitate. Fiți responsabili și verificați sursele informațiilor citite.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
pai, puneti mana si munciti, si convingeti ca e bine invers (si asta si pe retelele sociale adica nu doar pe televiziunile aservite) - desi n-asi zice ca antitrumpistii s-au sfiit in ale retelelor sociale (sau antibrexiterii si nici macar pesedistii, ii simti pe mai toate blogurile sau paginile de discutii - dar desigur, daca nu ai idei proprii ....costa sa angajezi firme profesioniste)
si sa remarcam ca victoria lui iohanis-2014 e atribuita si activitatii pe internet
ce voiam eu sa spun era ca nu doar o parte (unii) se folosesc de manipulare - intalnesc mereu comentariul cum ca cei care au votat brexit au fost manipul;ati, (presupun ca da, asa trebuie sa fi fost, pt asta a exista perioada de propaganda - convingere a electoratului, ca la orice alte alegeri sau referendumuri)
dar, nu cred ca cei care au pierdut, cu acea ocazie - sau oricare altele - nu ar fi incercat, (cu mai putin succes - evident), manipularea si ei, doar ca doar ei striga "hotzul",
in romania nu a strigat nimeni "hotzul" - cu referire la retele sociale , vreau sa zic, pt ca surpriza a fost enorma si nici nu stiau cu ce se mananca asta,
reactia (perdantilor) a fost sa angajeze firme de profil, din alte tari, dar cu potentiali vorbitori de limba romana, care la randul lor , s-au bazat pe autohtoni, voluntari de partid si probabil si unii remunerati, dar cu profesionalismul "romanului" (si din acea categorie ... de cultura, in plus), pe care ii simti in exprimarile scortoase si sarmane in idei!!!
Oamenii sunt de toate tipurile, vom avea oameni rai, oameni meschini, mercenari, oameni buni, oameni morali, si tot asa. Ca in viata reala, asa si in social media. Tine de noi sa ne asiguram ca venim cu content de calitate si de FB ca va avantaja contentul sigur si real, fata de propaganda si de incercarile celor imorali in a crea teme false. Mai multe si in urmatorul articol pe tema aceasta. Va multumesc pentru ganduri.
In articol discut insa mai mult de efectele in Romania. Si voi continua seria de articole mergand mai in detaliu.
.... sau daca nu va puteti desprinde, nu apreciati si nu distribuiti nimic. Nu comunicati algoritmilor preferintele si mai rau, reactiile voastre emotionale la anumiti "stimuli". Si periodic stergeti datele adunate si logurile de activitate care le permite "profilarea". Nu e simplu (de ce-ar fi....) insa e posibil.
"Spala-te pe mani dupa ce mergi la toaleta". "Schimba parola periodic" "Nu da click pe simona_halep_goala.jpg.exe".
"Nu invata robotii sa-ti ghiceasca gusturile si preferintele". Inteleg ca GAFAM are nevoie sa stie ca-s interesat de retetele vegane ca sa-mi impinga reclama la patrunjel, si e OK, pot sa traiesc cu asta. Insa nu are nevoie sa stie ce-mi place, ce ma enerveaza sau ce ma intristeaza ca sa-mi "imbunatateasca serviciile". "Nu exista informatii gratuite. Daca primesti o informatie gratuita, cineva a platit pentru asta... de ce.?"
Si oamenii trebuie sa inteleaga ca social media nu se ocupa de promovarea adevarului ci de facut bani. Daca banii ar iesi din adevar, ar face poate si asta. Poate ar trebui sa ne punem problema despre cum am putea crea un stimul pentru ei ca sa promoveze adevarul, cum s-ar putea castiga bani promovandu-l.
Insa deocamdata modelul lor de business e unul diferit, iar lumea ar trebui s-o inteleaga....