Dan Chitila, 34 de ani, născut în Oradea, a fost întotdeauna pasionat de călătorii, de natură în general și munți în mod special. În 2007 a primit șansa vieții: printr-o întâmplare, un antreprenor elvețian i-a propus să meargă în Elveția și să învețe tainele meseriei de ghid de la cel mai bun prieten al lui, ghid montan.
„Prima dată când l-am văzut pe ghid am crezut că este Moș Crăciun. Un domn pe la 65 de ani. Am zis că nu se poate să fie ghidul. Dar s-a dovedit că avea o condiție fizică excelentă”, povestește Dan Chitila. A stat o săptămână în Elveția, timp în care și-a dat seama că doar asta ar vrea să facă: să organizeze și să conducă tururi pentru străini în România, fiind conștient de potențialul enorm de la noi.
Au trecut câțiva ani până să își facă puțin curaj să înceapă afacerea pe cont propriu. Între timp a cunoscut oameni din domeniul turismului. Pasul decisiv l-a făcut în 2013. A demisionat fără plan B, sau C de la mica firmă la care lucra ca programator. Nu avea nici un as în mânecă, știa doar că va trebui să muncească din greu.
A știut de la bun început că se adresează doar străinilor, așa că a pus la punct un site în limba engleză, un blog, apoi din vorbă în vorbă, prin recomandari și reclamă plătită pe TripAdvisor, a adunat client, cu client, cu client.
Primii săi clienți au fost niște englezi care lucrau ca profesori în București. I-a dus în Munții Ciucaș. Le-a plăcut atât de mult, că au spus și la alții, apoi vorba s-a dus mai departe.
Cei mai mulți ajung la el prin TripAdvisor - care este motorul principal -, dar și prin pagina de Facebook, sau prin motoarele de căutare pe internet.
„În consecință, 2014 a fost un adevărat succes. Fără exagerare”, povestește Dan Chitila.
Excursii în zone foarte puțin cunoscute și deloc promovate
Dan Chitila și-a propus, din start, să vină cu ceva diferit, ceva ce nu se mai făcea în România: excursii de hiking – mers pe munte, urcat, coborât, mers pe creasta muntelui, un tur pentru oameni un pic mai activi, dar nimic extrem - cu durata de o zi, cu plecare din București, în zone foarte puțin cunoscute și deloc promovate (Munții Ciucaș, Baiului, sate din zona Bran etc).
Apoi a promovat prin excursiile organizate de el parcurile naționale, precum Buila - Vânturarița, zone ca Valea Cernei, cu cătune izolate, meșteșuguri și tradiții în arii în care nu se investeste niciun fel de reclamă.
Foarte căutate sunt tururile de o zi, cu plecarea din București, mers în Munții Ciucaș, la 140 de kilometri de Capitală, și întors seara. Asta se întâmplă din aprilie până în noiembrie. Apoi sunt tururile mai lungi, de 4-8 zile, rezervate în general de familii, pentru perioada de vară și toamnă.
„Am vrut să promovez turismul off the beaten track - în care te abați de pe traseul turistic obișnuit și alegi să descoperi obiceiuri, mâncăruri locale - și să îmi demonstrez mie în primul rând, că în România se poate face turism și fără Dracula”, spune Dan Chitila.
Evident că, la început, tot timpul i se spunea că nimeni nu va opta pentru așa ceva, că nu va avea niciun succes, pentru că statul român nu investește decât în Peleș și Bran.
„Am demontat un mit și am reusit să facem lucrurile să se întâmple”, se mândrește tânărul antreprenor, care a ponit afacerea din pasiune și a continuat-o din dorința de a demonstra că „orice e posibil, dacă trudești”. În 2016 a ajuns ca expozant la Târgul de la Londra, unde a avut reacții foarte bune din partea vizitatorilor.
Unul din lucrurile de care este mândru este faptul că a inspirat alte persoane - „mai bine zis le-am convins” - să apuce aceeași cale ca și el și să își dea demisia. „Flavia, care este în echipa noastră, a avut în mare același traseu ca și mine, după ce i-am povestit câte se pot realiza în acest domeniu. A fost pay it forward: eu am primit șansa vieții și am vrut să o ofer și altor oameni în care am crezut”, mărturisește Dan Chitila.
Sunt puține agenții care fac genul acesta de turism. „În general oferă aceleași tururi, nu ies din șablon. Noi nu am respectat nici un șablon, fiindcă am vrut să fim cât mai diferiți”.
O „lună bună” este o lună în care lucrează între 8 și 20 zile. Îi place să meargă în tururi lungi, unde este nevoie ca lucrurile să fie cât mai flexibile și organizate după dorința clientului.
Ghizii - să știe să vorbească despre orice, să țină antrenat turistul. „Cine a jucat în Nașul, partea a III-a?”
Provocarea cea mai mare rămâne găsirea de oameni dedicați 100%, dispuși să muncească și 24 de ore pe zi, oameni care să ,,respire” turism, spune fondatorul agenției Outdoor activities in Romania.
„Ne trebuie ghizi care să nu vorbească toata ziua numai despre Dracula, Peleș și Bran. Am observat că aceasta e o problemă majoră. Le-am spus că ghidul trebuie să poată vorbi despre scobitori, ascuțitori, muzică, filme, absolut despre orice pe lumea asta, să țină turistul antrenat”, spune antreprenorul.
Ghizii cu care lucrează, puțini și aleși pe sprânceană, au parte de interviu chiar cu el. Nu este interviul clasic, pentru că vrea să vadă dacă sunt capabili să vorbească despre absolut orice.
„Îi intreb: cine a compus Mistreated și care este cea mai bună versiune live, de exemplu? (Ritchie Blackmore, cea mai bună versiune live este California Jam 1974); sau cine a jucat în Nașul partea a III-a etc.”, povestește tânărul întreprinzător.
O altă provocare a fost să promoveze în hoteluri traseele turistice organizate de el. „Cei de la hotel nu vor să audă de tururi pe care nu le cunosc. Atunci când încerci să le prezinți o idee nouă, oamenii sunt refractari. În 2013, când încercăm să le prezint tururile pe care le făceam am fost dat afară la propriu din toate marile hoteluri. «În România nu se vinde hiking, clienții noștri nu sunt interesați» , mi se răspundea. În ultima vreme însă tocmai cei care înainte nu au crezut în acest lucru, au cerut să colaboreze cu noi”, mai arată Dan Chitila.
Turiști din Marea Britanie, SUA, Canada, Hong Kong, Australia
Cei mai mulți dintre clienții lui sunt din Marea Britanie, dar și din SUA, Canada, Australia, Hong Kong, Singapore, expați care stau în Dubai, oameni din Belgia.
„În general sunt oameni care vin în România pentru afaceri de exemplu, iar dacă stau 3-4 zile, au o zi pe care vor să o folosească altfel. Nu vor să se ducă într-un tur cu alți 50 de oameni în autocar, vor să aleagă un tur privat, doresc să facă ceva deosebit și aici ne găsesc pe noi. Sunt și oameni care vin în România să își viziteze prieteni și au auzit că se pot face tururi de o zi, cu plecare din București și atunci încep să caute și ne găsesc pe noi. Mai sunt și familii din străinătate care își fac concediile în România. Chiar acum sunt în discuții cu o familie din SUA care locuiește în Indonezia. Vor veni opt zile în Romania în iulie, acum aranjăm transportul și cazarea”, povestește Dan Chitila.
Cei care optează pentru astfel de tururi sunt persoane cu vârsta între 20 și 55 de ani.
În șlapi pe munte
În 2014 a primit o solicitare de la un domn din SUA care i-a spus că în septembrie urma să sosească în România cu un grup de prieteni pentru a merge într-un tur de hiking în Munții Ciucaș.
„Trebuia să mă duc dimineața la ora 7.00 la Marriott să îi iau. Îl văd pe cel cu care vorbisem care arăta pregătit fizic, apoi apar și prietenii lui – brazilieni, indonezieni, iar câțiva dintre ei erau în șlapi. L-am întrebat pe cel cu care luasem legătura dacă le-a explicat tuturor despre ce e vorba, mi-a spus că da. Pe drum le-am arătat din mașină muntele, și că urma să ajungem acolo, unde e foarte frumos. În grup era un cuplu de brazilieni, în vârstă de 35-36 de ani. Ei s-au mirat și mi-au spus că la ei hiking nu înseamnă asta și că ei nu urcat niciodată pe munte. Am început să mergem prin pădure, iar după jumătate de oră brazilienii erau deja obosiți, pe doamnă a trebuit să o țin de mână cam tot traseul, îi era frică și pe teren plat, la fiecare piatră. Când am ajuns aproape de terminarea traseului l-am sunat pe șofer și i-am zis că îi dau o masă împărătească, numai să vină cu microbuzul să ne ia. În final, lumea a fost fericită, review-ul a fost de 5 stele, dar mi-au spus că pentru ei hiking înseamnă cu totul și cu totul altceva, un fel de plimbare în parc, iar că ce facem noi e pentru ei extreme climbing. Mi-aduc aminte că un domn din grup, de 55 ani, un american care lucra la o firmă IT mi-a zis că singura mișcare pe care o face e atunci când iese dimineața și duce câinele la plimbare”, povestește Dan una din întâmplările din drumețiile organizate de el.
Dorința lui cea mai puternică este să arate că se poate face turism de calitate în România, pentru că avem cu ce să ne mândrim.
Cifra de afaceri pe 2016 a agenției sale - Outdoor activities in Romania - care are acum patru angajați, a fost de 20.000 de euro. Anul trecut unul dintre cele mai scumpe pachete vândute a fost achiziținat de un grup de patru persoane, pentru un tur de 10 zile în Transilvania, și care a costat 2.700 de euro.
Articolul face parte din cadrul campaniei Generația B. Generația B este generația românilor care și-au luat destinul în propriile mâini. Ei sunt motorul evoluției, sunt cei care depășesc obstacole și cei care fac lucrurile să se întâmple. Oriunde s-ar afla, în țară sau în afara ei, acești oameni arată imaginea unei Românii care merge înainte.
Îi scoatem în față, le facem portretele, îi prezentăm pentru ca alții să își găsească inspirația în exemplele lor. De la ei vei învăța cum să faci un business, vei vedea ce înseamnă viziune, inovație și dorința de a reuși.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Va rog sa imi permiteti niste mici completari sau observatii:
- ideea din spatele povestii este ca orice este posibil daca muncesti din greu; am inceput de la 0, cu nici un fel de as in maneca
- eu am pornit nu cu dorinta de a face bani ci cu dorinta de a construi ceva de calitate, in care cred, care in timp va aduce bani si valoare. ceea ce s-a si intamplat, cu niste resurse extrem de limitate. am construit relatii cu parteneri straini, agentii de afara, iar clientii i-am castigat unul cate unul
- cifra de afaceri este pur orientativa, din acest business se pot face bani, dar asta in timp, "caramida cu caramida"
- cei 3 oameni din firma (cu mine 4) nu au fost de la inceput si nici nu sunt toti angajati cu norma de 8 h/zi, deci cifra de afaceri a fost produsa de mai putin de 4 oameni
Sper ca mesajul meu a fost inteles :)