Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

FOMO: Cum ne sabotează teama de a rata experienţe sau informaţii de pe reţelele de socializare și cum o putem depăși

tinere cu telefon

foto: Olaf Doering / Alamy / Profimedia

Dacă într-un articol anterior am discutat despre dependenţa de social media, de data aceasta îmi propun să detaliez un aspect specific legat de abuzul de prezenţă pe reţelele de socializare, respectiv sindromul FOMO; prescurtarea vine de la „Fear Of Missing Out”, ceea ce s-ar traduce în limba romȃnă ca starea de anxietate legată de potențiala pierdere a contactului cu ceea ce se petrece în jur. Această teamă este legată în special de ceea ce se întȃmplă în lumea virtuală, pe reţelele de socializare, unde informaţiile despre evenimente sau „trend”-uri apar practic continuu. În plus oamenii tind să îşi facă publice experienţele plăcute sau ieşite din comun pe social media, iar FOMO se referă inclusiv la teama de a nu avea aceleaşi experienţe cu cei din jur, de a rata ceva important din cauza deconectării, fie ea şi temporară, de la reţelele de socializare.

Persoanele cele mai vulnerabile sunt adolescenţii şi tinerii, dar fenomenul poate apărea, în mai mare sau mai mică măsură, mai mult sau mai puţin intens, mai frecvent sau doar sporadic, la toate vȃrstele. Termenul nu este nou, a fost introdus în jurul anului 2000, dar mai multe informaţii au apărut în ultimii ani [1].

Baza pe care se dezvoltă FOMO este tendinţa oamenilor de a-şi compara propria viaţă curenta cu elementele „de vȃrf” din viaţa unui număr extrem de mare de oameni, elemente care devin practic imediat accesibile prin intermediul reţelelor de socializare. Această tendinţă duce la sentimente de inadecvare, de incapacitate de a atinge toate experienţele celorlalţi, la stres, anxietate şi depresie. Pentru a evita acest lucru, cei ce manifestă sindromul FOMO tind să petreacă din ce în ce mai mult timp pe reţelele de socializare. Aceasta dă aparent un sentiment al conexiunii, dar de fapt accentuează singurătatea. Pe de altă parte, FOMO înlocuieşte „a fi bine” cu „a fi la fel de bine ca…” sau „a fi mai bine decȃt …”. Să spunem că cineva este undeva la munte, admirȃnd peisajul, şi se simte liniştit, încȃntat de aerul proaspăt şi de verdele din jur. Dar … deschizând social media vede o fotografie cu o altă persoană pe o stradă, avȃnd pe fundal Turnul Eiffel; în acest moment toată bucuria experienţei proprii dispare, iar persoana simte că de fapt nu are nimic, pentru că … alţii sunt la Paris. Sau dansează. Sau pictează. Sau sar cu paraşuta. Sau sunt la un curs. Deja opţiunile se modifică şi pare că viaţa prezentă a celui aflat, repet, undeva într-o vacanţă la munte, nu mai are nimic bun.

Dincolo de sentimentele negative apărute mai sus, încep să se instaleze şi altfel de îndoieli: oare ceea ce am ales eu să fac este ceea ce îmi doresc sau există şi ceva mai bun? Ce să aleg? Aparent alternativele sunt multiple, dar orice alegere ar fi făcută apare întrebarea: oare nu exista şi altceva şi mai bun? Asta înseamnă că toate bucuriile sunt minate de îndoială, persoana nu se mai poate relaxa, practic nu mai poate fi autentic prezentă în locul/sau în compania în care este deoarece tinde să se afle mereu pe reţelele de socializare în căutarea a ceva mai bun. Este vorba aici de un cerc vicios, pentru că deşi prezenţa pe reţelele de socializare pare să reducă pe moment anxietatea, aceasta creşte imediat ce sunt obţinute informaţii noi, iar bucla se tot repetă.

În realitate toată această alergare are extrem de puţine rezultate favorabile (deşi admit că uneori internetul poate fi şi o sursă de idei bune sau de soluţii la probleme practice, de la „unde găsesc un instalator” pȃnă la „unde merg în week-end sau în vacanţă”). Pentru cei cu FOMO ceea ce se petrece este că timpul dedicat internetului se măreşte pȃnă la a le ocupa bună parte din viaţă iar la final îi lasă epuizaţi fizic şi mental, depresia, anxietatea şi stresul fiind principalele efecte ale FOMO.

Ce e de făcut?

Toate metodele prezentate anterior pentru reducerea dependenţei de social media sunt de aplicat. În plus este de făcut conştient distincţia între „viaţa de zi cu zi” (care implică treburi şi mai puţină „evadare din realitate”) şi ceea ce se postează, respectiv momentele „de excepţie” ale altor persoane. Apoi este de înţeles că nimeni nu poate fi în mai multe locuri în acelaşi timp, şi că odată aleasă o alternativă pentru timpul liber este bine să ne bucurăm de ea pentru a putea trăi pe deplin experienţa, urmȃnd ca în viitor să încercăm şi alte lucruri. Altfel, orice am face în prezent va avea gustul amar al alternativelor ratate, în locul bucuriei de a trăi viaţa „aici şi acum”.

[1] Gupta, M., & Sharma, A. (2021). Fear of missing out: A brief overview of origin, theoretical underpinnings and relationship with mental health. World journal of clinical cases, 9(19), 4881.

articol publicat anterior pe blogul autoarei

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult